1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515264 inlägg · 4114 ämnen

Växjö Lakers HC – MODO Hockey 2012-02-21 19:00

1469508 · » Till forumet

Sv: Växjö Lakers HC – MODO Hockey 2012-02-21 19:00
McFire:Om vi har bättre målvaktsspel än ifjol så märktes det då inte ikväll.
Kommentera

J F K:

Det är väl tydligt att det förmodligen är en hjärnskakning.

Frågan är ju hur den kom till. Två av mina hjärnskakningar kom till efter schysta tacklingar. En då det svartnade och jag inte tog emot mig, en då jag slog ihop käkarna i samband med en bröstvärmare ( hade dock inget tandskydd då ). 

Angående hur Danielssons kom till är fortfarande din gissning inget mer värd än min :O

Om du däremot kan ta fram video som tydligt visar att tacklingen tar i huvudet eller att Danielsson själv berättar så är det ju bevisat. 

Kommentera

J F K:

Visst är det så, men det går ändå inte att sticka under stol med att många värvningar har varit rejäla besvikelser. Enligt han själv så var målet slutspel, så om vi missar det blir det givetvis underkänt betyg. Inga konstigheter.

Kommentera

Monno: Trots det är vi sämst i serien hemma ( Timrå är för dåliga för att ta med i beräkningarna ). Vi är ganska dåliga borta och sämst hemma, kan man sammanfatta det.

Vi har en förstalina i toppklass, ännu en gång, men thats about it egentligen. Andra linan med Dicken och Ritola snurrar och snurrar men är trots allt om man ruskar på huvudet lite och tittar igen, helt ofarliga. Dicken är ingen ledande spelare och Ritola är med sina 5 mål som sagt helt ofarlig när han så snabbt han kan tar pucken och dribblar sig i maxfart till närmaste sarghörn, för att sedan upprepa proceduren tills någon motståndare tröttnar, tar pucken och kontrar bort dem. Schremp har producerat en del, dock mestadels för att han spelar 2 minuter i samtliga numerära överlägen.

Med bara en lina som egentligen producerar så blir det för svårt helt enkelt. I år har vi en bättre målvakt än ifjol, kanske är det därför vi slipper kvalserien.

Kommentera

Monno: Dicken var riktigt bra, men synd att han skulle behöva dras med Ritola. Som du skriver så passar han aldrig någonsin pucken.
Kommentera

Bad_Brett: Ritola var ju faktisk grym i första matcherna. Men vad ger det nu iofs?

Vågar uffe verkligen inte säga åt karln att han måste passa?

Trotts all bitterhet så + till dicken. Jobbade fan hem mer än Skinner iaf och fick till lite farligheter framåt.

Skinner har redan hamnat på min Sondell lista. Tänk om vi fått Spang istället?(Inte för han behövt vara bättre men.)
Kommentera

Sawchuk: När jag spelade hockey så var jag aldrig i närheten av att slå huvudet i sargen så jag kunnat få en hjärnskakning om inte motståndarna tryckt till med axel/armbåge/arm eller liknande. Sedan tar inte ens Danielsson emot sig, så det svartnade innan han var på isen. Du har inte presenterad någon plausibel förklaring till varför han inte spelade tredje perioden...
Kommentera

Modoante:

Det värsta är att jag tror inte Modo klarar av en till kvalserie.

Ingenmansland i år sen stänger vi skiten nästa år, jag struntar i vad alla andra klubbar och människor i hela landet tycker.

Kommentera

Bad_Brett: Det är väldigt lätt att komma med efterkonstruktioner, men samtidigt ska du ha fullständigt klart för dig att Modo hade det inte lätt heller. Man hade ingen tränare klar och visste inte vilken serie man skulle spela i, vilket gjorde att man var minst en månad efter alla andra lag med att kontraktera spelare. Jag tror inte du förstår hur mycket svårare det är med de förutsättningarna.

Dessutom tävlas man med Växjö som har oerhört mycket mer pengar att röra sig med. Modo ville ha Heikkinen och Gerber, men Växjö i princip dubblade Modos bud. Då är det inte så jäkla lätt heller. 

Kommentera

henkelainen:Vi måste undvika kvalserien jag tror inte jag klarar av en till kvalserie. En till vända i lilla-sm och och risken är att man hamnar på spyket.
Kommentera

J F K:

Vad jag tror och vad du tror är helt irrelevant. Den kan ha tagit i huvudet eller inte han kan ha slagit huvudet i glaset eller i isen, ibland svartnar det så man ramlar ihop då man får en smäll så luften går ur en, ibland får man hjärnskakningen av då man slår ihop käkarna.

Vad det än är som är orsaken så är fortfarande vad du tror JFK inte ett skit mer värt än vad någon annan tror.

Kommentera

McFire: Vi har faktiskt tage mer poäng hemma än borta. Och det på färre matcher hemma.
Kommentera

J F K:

En liten tanke:

Många har höjt Näslund till skyarna och snackat om hur bra han har värvat. Men stämmer det verkligen?

Ulf Samuelsson och Peter Andersson
10:a i PP, 11:a i BP och tredje flest insläppta mål i serien

Mikael Tellqvist
10:a i målvaktsligan. Var riktigt dominant under en period, men viker ner sig för ofta.

Dick Axelsson
Utses gång på gång till en av säsongens stora floppar

Mattias Ritola
Släpper aldrig pucken, näst sämst +/- i laget

Rob Schremp
Gör stundtals briljanta saker, men är ofta seg och slö. Knappast värd sin lön.

Freddy Meyer
Extremt osäkert kort som har haft enorma problem med hjärnskakningar.

Fredrik Andersson
Var riktigt bra i Södertälje, men har avstannat helt i utvecklingen sedan han kom till MoDo.

De enda värvningarna som väl kan framstå som riktigt lyckade är Pöck och Lehtivouri. Sedan kan ju Kalus, Hari och Cedergren räknas som fynd, men det är ju inte de som ska vinna matcherna åt oss. Frågan är var i serien vi hade legat om inte förstakedjan med Danielsson, Skröder och Sundström redan fanns i klubben.

Nej, missar vi slutspel nu så blir det faktiskt underkänt för vår käre GM. Det känns som att pengarna som lagts på Axelsson, Schremp och Ritola hade kunnat förvaltats bättre.

Kommentera

Surt, tungt, pissigt, bittert.

Backen är brant som fan men det är inte omöjligt att komma upp.

Kommentera

Rytter: Av de domar som tidigare kommit den här säsongen (senast Jocke Lindström som inte siktade på huvudet, men som av otur träffade där) så är det fullständigt solklart. Oavsett om det var meningen eller inte så ger en tackling med axel eller armbåge som tar i huvudet och ger hjärnskakning avstängning. Visa på någon tackling som undgått det och jag kan tänka mig att resonera på annat sätt.

Madsens? Joel Lundqvists på Tollefsen? Det är rätt entydigt. 

Kommentera

Sawchuk: Då får du en hemläxa i att plocka fram vad det är som skadar Danielsson. Får han en hjärnskakning som jag tror, så kan det inte tillkommit på annat sätt än att han får Heikkinens axel i huvudet. Du kanske tror någonting annat, men för mig är det självklart. Ingenting annat hade kunnat ge upphov till en hjärnskakning vid det tillfället. 

Kommentera

Tacka hockeygudarna för att DIF förlorade ikväll! Klarar vi oss undan kvalserien så öppnar jag champagnen! 
Kommentera

J F K:

Men du hävdade ju tidigare att det ALLTID var 5+GM så fort en tackling tog i huvudet. Hur ska du ha det?

Har jag sagt att Danielsson böjde sig ner? 

Nej jag fortsätter att hävda att det inte var en ful tackling, inga höga armar, inget hopp in i tacklingen, ingen medveten satsning mot huvudet. Att sedan axeln tar i huvudet är mer otur samt att det ser ut som Danielsson går in konstigt i situationen och liksom vrider upp så att han är oskyddad (det är detta jag gärna vill se repriser på).

Skulle bli förvånad ifall detta leder till avstängning.

Kommentera

Vilket snack om våra återstående hemmamatcher, varför skulle det vara positivt att ha dem hemma? Det verkar onekligen orimligt. Bara Timrå är sämre än oss på hemmaplan. Borta däremot är vi lag nr 5 i serien. 
Med andra ord en väldigt konstig inställning till att vi har fler hemma än borta matcher kvar.
Kommentera

J F K:

Allt hänger ju på om tacklingen tog i huvudet eller inte vilket i varje fall jag inte kunnat avgöra säkert från reprisen man fick.

Tog den i huvudet = felaktigt domslut

Tog den inte i huvudet = Rätt domslut

Kommer inte bättre bilder får vi aldrig veta säkert.

End of discussion. 

Kommentera

Rytter: Danielsson böjde sig inte ned i tacklingsögongblicket, men även sådana (som Frögrens på en brynäskille och brynäsbacken på en luleåspelare) har givit avstängning. Nu böjer sig inte ens Danielsson ned, även om han kommer lite konstigt till situationen.
Kommentera

Sawchuk: Schremp hamnade mycket oftare i den situationen när Forsberg flyttades bort. Med Forsberg inne så kan han ta det defensiva ansvaret. Nu flyttar man istället den defensiva killen in i vår mest produktiva kedja och förstörde den, samtidigt som man gjorde Schremps sämre defensivt. Coachingen är i mina ögon fullständigt horribel!
Kommentera

Sawchuk:

Tacklingsdiskussionen är helt oväsentlig till det finns bilder som tydligt visar att den tar i huvudet. Tills dess var tacklingen regelrätt.

Var ju inga jätteprotester från Modospelarna heller.

Kommentera

J F K:

Enligt ditt resonemang så skulle man bara kunna böja sig ner i varje tacklingssituation, tar den i huvudet är det hej då och 5+GM.

Kommentera

J F K:

Fullständigt matchavgörande är Modos nonchalanta inställning till spelet utan puck.

Kommentera

Rytter: Problemet är att om det tar i huvudet så är det fem minuter. Det är den biten du inte förstår med mitt resonemang. Man har det ansvaret numera som tacklare och att jag spelat hockey en gång i tiden med andra regler är fullständigt irrelevant. Man kan heller inte ta en tvåa om man ska ta en utvisning för en tackling då spelaren blir skadad. DET GÅR INTE!!!
Kommentera

Monno:

Han hamnar som sista utpost så ofta för att han älskar att kladda med pucken på offensiv blå.

Ritola slår mindre passningar än smågrabbarna i skridskoskolan..

Kommentera

NuMo: En till som håller med mig med andra ord. Jag tycker att det är rätt klart att tacklingen tar i huvudet. För mig är den matchsekvensen fullständigt matchavgörande.
Kommentera

J F K:

"Synd på Danielsson, men alla utom jag (och Brett) är ju övertygade om att inte tacklingen tog i huvudet så det är väl en stukad lilltå. "

Det är väl ändå inte hurvida tacklingen tog i huvudet eller ej vi har diskuterat? Det vi har diskuterat är ifall det verkligen var fult och ifall det skulle varit 5+GM och avstängning.

Som sagt, tills jag har repriser på den så fortsätter jag hävda att det var inget annat än en olycka och helt riktigt att det inte blev någon utvisning av det hela.

Kommentera

Vi gör vår del genom att hjälpa er mot Växjö.
Men vad gör ni då?
Tacksamt att hjälpa? Not.
Kommentera

J F K: Själv tyckte jag faktiskt att han såg avsvimmad ut redan när han slog i backen. En kort blackout. Ur en vinkel tyckte jag det tydligt syns att han blir träffad i skallen.
Kommentera

Wayne Gresky:

Håller med om coachingen, var tjänstefel att inte ge Dicken chansen då han för en gångs skull gjort sig förtjänt av den.

Schremps inställning är tragisk.

Kommentera

NuMo: Ingen nyhet att han är värdelös på åka skridskor. Frågan är ju snarare hur han kan hamna som sista utpost gång på gång? Är det något han vill lr?
Kommentera

Modoante: Det är väl lika bra, vad ska vi göra i ett slutspel? Med så många lägen och bara 1 mål mot ett ganska mediokert Växjö är väl ett tydligt tecken på att vi aldrig kommer ha nått att säga till om i ett slutspel!

Så länge Uffe inte fattar att han måste komponera om kedjorna fullständigt så kommer det fortsätta se ut såhär!

Meeeen det kommer aldrig hända eftersom jag inte tror Uffe är kompetent nog att lösa problemet så ingenmansland är nog för vi hör hemma!

Ps Modo, bygg ett lag och bygg backsidan först, målvakt inkluderad!
Kommentera

Snipan:Vi har ju fyllt FC ett par gånger denna säsong det har ju inte hjälpt.Ju mer folk vi har på matcherna ju sämre har modo spelat
Kommentera

NuMo: Japp. Scremp är ingen bra skridskoåkare och när han dessutom spelar mycket så blir det än sämre. Vid 3-1 var det dock Pöck som inte hann med.
Kommentera

Sawchuk:Med eller utan Nic så kan vi härmed avskriva Slutspel, ännu en gång! Surt, förbannat surt, men så äre. Ikväll hade man chansen ta ett kliv mot Slutspel, men man tog den inte alls. Räcker ju inte spela bra i knappt 1 period, o sen börja stå på hälarna, kan inte skylla allt på otur, vi har sett så mycket slarv o missade pass i de senaste matcherna, så tyvärr, gonatt.

Som sagt, undvika lilla SM är målet just nu. Kan det nås?

Kommentera

J F K:

Det är något konstigt med kemin i Modo, varför viker man nästan alltid ned sig då det börjar komma riktigt viktiga matcher?

Kommentera

Sawchuk: Det svänger snabbt. Ett par flytmatcher och vi är med i slutspelsracet igen. Dock har vi alldeles för dåligt försvarsspel för vara ett hot där.

Sen ställer jag mig aningen frågande till coachingen. När man är ett mål bakom så känns det konstigt att sätta in lagets mest uddlösa spelare i förstafemman. Hade det inte varit lite intressantare att testa en oväntat het Dick där istället?

Hari kändes ovanligt blek idag.

Kommentera

J F K:n Jag tror att MoDo tar sig till slutspel om man vinner sina fyra hemmamatcher. Det är bara att fylla FC och skrika sig hes.
Kommentera

Monno: Skinner skulle fått börja om i TreKronors Hockeyskola.
Kommentera

Sawchuk: Jo, vi skapade ju klart flest chanser, men Tellan såg inte vass ut och i princip alla skyttar i Modo sköt med blött krut. Dessutom var ingen hungrig nog på alla returer som flög åt olika håll. Växjö spelar oerhört tråkigt, men det är en klen tröst.

Synd på Danielsson, men alla utom jag (och Brett) är ju övertygade om att inte tacklingen tog i huvudet så det är väl en stukad lilltå. 

Kommentera

Monno: Schremp må ha varit trött när han blev rundad, men ett par-tre gånger funderade jag på vem fan det var som hade så usel skridskoåkning vid hemjobb. Det var Schremp var gång. Han är ju bra mycket långsammare än Sundström.
Kommentera

Modoante: Nu tycker jag att vi kan sluta fjanta oss med domedagsprofetior. Tyvärr ser slutspelsplatsen inte så bra ut, men DIF ska ta åtta poäng på Modo på sex matcher, vilket ändå måste anses som extremt svårt. Kvalserien tycker jag ser långt borta ut.
Kommentera

Bad_Brett:

Håller med att vi ägde spelmässigt, men chansmässigt var det inte så ojämt. 5 skott på mål efter första perioden säger väl allt.

Vi föll för Växjös sardinburk igen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka:Vårt enda hopp att undvika kvalserien är om Djurgården totalkollapsar dom matcher som är kvar. Hoppet om slutspel för modos del dog kväll. Tar man noll poäng mot våra bottenkollegor i den här sista femtedelen av serien så kommer man inte att ha dom bakom sig när serien är färdigspelad.
Kommentera

Sawchuk:

Blir Danielsson borta nu kan vi glömma slutspel. Man får väl vara riktigt nöjd med ingenmansland nu för tiden.

Kommentera

Sawchuk: Tyvärr gör ju bara en kedja mål, så huvudtacklingen på Danielsson avgör matchen. Säkert någon matchs avstängning, men det är en klen tröst nu.
Kommentera

Sawchuk:

MoDo ägde ju matchen fullständigt tills Växjö fick det där 2-1-målet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Patetisk insats. Hade varit kul att få ge en snällare bedömning men det vore ovärdigt.
Kommentera

1469508 · »