1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508419 inlägg · 4106 ämnen

Vita hästen - Modo 2020-11-17

« · 2101534 · » Till forumet

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17
RedNek: Värmer inte alls, jag är norrlänning och föredrar lag från norr men just nu går IKO och LIF jävligt bra, om det håller hela säsongen återstår att se.
Låst ämne

KRM: Ett gemensamt beslut var taget under en pandemi, vi vet faktiskt inte om dom skulle ha åkt ut eller ej, det är bara spekulationer, tränare byter lag hur som helst, att påstå att dom snor en tränare är ju fel, det är väl tränaren själv som bestämmer vart han vill gå.
Låst ämne

RedNek:
We Can do it!!
Låst ämne

Tarasov:
Tack för omtanken. Modo reser sig, det är då säkert det.
.. Fabriken & Hörnett, det vackraste vi sett. VI SKA TILLBAKA IGEN!..
Låst ämne

Wilhelmsson:
Tack, det värmer att få veta att oik & lif är bra & Modo är dåliga.
Kram tillbaka
Låst ämne

wolper: Tjommen vågade inte heller låta sina trupp spela kvalet i våras eftersom det var så OANSVARIGT. Verkar inte ha samma problem nu den hycklaren
Låst ämne

Wilhelmsson: dem var med och stänga ligan tsm med korrupta shl och sif. Man kan spela nu mitt i en pandemi men inte spela klart när den knappt börjat med en färdigspelad säsong... samt inte följa regelverket utan hitta på egna regler med hjälp av riksid..
Låst ämne

digitalbath: Problemet som jag ser det är inte spelidén, för vi kan/vågar inte spela som vi ska. Man har helt enkelt inte fått ut budskapet fullt ut och därför är det svårt att såga själva spelsystemet.
Är det så att vi inte lyckas implementera det så kan det givetvis bero på en eller flera saker.
Fel spelare, för dålig pedagogik hos tränarna, att tränarna saknar detaljkunskapen som BH hade, dåligt självförtroende så man törs inte vara så aggressiva som man måste osv.

Jag hade verkligen önskat att vi oftare än fem-tio minuter per match klarar/vågar spela efter systemet.
Låst ämne

Wilhelmsson: Nä, men de slapp ett nedflyttningskval, kunde oförtjänt casha in en massa C-more pengar och sno vår tränare. Eller har du en annan uppfattning?
Låst ämne

Jag förstår att man vill behålla spelidén, men då behöver man även anställa spelare och ledare som klarar av att leverera enligt konceptet. Vi ser ju hur det går nu. Antingen anpassar man spelartruppen eller spelidén.
Låst ämne

Röda Tallen: True!😁
Låst ämne

wolper: Leksand har väl inte fuskat till sig en plats i SHL?

Det var SHL som själva bestämde att stänga ligan och skippa slutspelet, du vet väl att det pågår en pandemi just nu?

Samma gällde för HA.

Sen spekulerar du att Leksand skulle ha åkt ut, det vet vi faktiskt inte, det enda vi vet är att det går bra för Leksand och Oskarshamn i SHL just nu, tyvärr visar Modo en helt annan sida.
Låst ämne

Costanza: Det gör han säkert, men efter Luleå fick corona i truppen har spelet hatat rejält, visst blir det konstiga tabeller just nu men det kommer ju att jämna ut sig senare, om nu inte coronan förvärras ännu mer.
Låst ämne

Nucky: Du glömde att Ohlsson kostar 300000kr i månaden ;)
Låst ämne

J F K: AIK har kvalat uppåt några gånger senaste åren. Löven har bara 1,5 säsonger som toppklubb ännu, men sättet de blivit det på är väldigt imponerande.
De har likvärdig budget som oss, har också bytt tränare. Men inte ett hack i skivan ännu sålänge. De bara fortsätter mala och dominera HA.
Man måste beundra Kenttää för hans sätt att bygga lag.

Får hoppas Glader kan lära sig på sikt, men faktum är att han i år bllvit krossad av både Nubben och Kenttää.

Budgeten går nog förresten att diskutera, jag tror knappast dagens lag är i närheten så dyrt som fjolårets.
Helt enkelt för att jag har svårt att se var pengarna ligger.
Gagnon, en 35 åring som gick skadad halva fjolårssäsongen, Hepo, Lindgren och Kaut är lån och ska därför vara billiga.
Karla värvad med externa finansiärer.
Nä, har svårt att se nån speciellt tung lönepost.
Tror inte Widebro släppt hela spelarbudgeten pga publikläget, och som det är nu är det nog tveksamt om man skjuter till nåt mer.
Bara spekulationer givetvis.
Låst ämne

wolper: Man vill ju bara grina när man ser att Olofsson och Rosdahl i Oskarshamn ligger på 13p var, på 14 respektive 15 matcher.
Låst ämne

IN med lite nyförvärv nu vi är tunna
Låst ämne

Wilhelmsson:vad det nu har med saken att göra. leksand fuska sig kvar så spela roll. Iom det räknar jag inget de lyckas med i shl tills de åkt ned
Låst ämne

Wilhelmsson: Eftersläpning i matchandet ser jag nu. Hoppas att Sven klarar av att inte ligga 1:a.
Låst ämne

Costanza: Inget händer, eller hockey händer.
Låst ämne

Wilhelmsson: Lulä ä sjua. Oj! Vad händer?
Låst ämne

Nucky: AIK? Löven har bara haft ett bra år, för innan dess var man ett bottenlag.
Snarare BIK i sådana fall.
Låst ämne

Tarasov: Ja, vi måste vara med och hugga i toppen varje år likt Löven, TIK och AIK gjort senaste åren.
Vi har alla jävla möjligheter till det också
Låst ämne

RedNek: Fast Leksand och Oskarshamn spelar mycket bra i SHL om man jämför med Modo som är ett bottenlag i HA.
Låst ämne

RedNek:
Tror att det där kan lösa sig men då behöver vi kunna vara topp 4 år efter år....
Låst ämne

J F K: nä det är nog inte bara backarnas fel. Ibland är det svårt att avgöra om backarna slår dåliga pass eller om forwards ger dom dåliga alternativ. Har inte sett alla era matcher men tycker att det förvånansvärt ofta man slår idiotpass i egen zon som skapar vassa kontringar. Det brukar man normalt se i omgång 1-3 men inte lika ofta i omgång 14 och framåt kanske. Många lag checkar ju väldigt högt med både en och två spelare, det ställer krav på försvararna att ibland kortpassa sig ur egen zon och det är ju tyvärr få lag i denna serie som har en backbesättning som klarar av det.
Låst ämne

digitalbath:

Att som stolt Modoit behöva inse faktum att lag som Oskarshamn och Leksand rånar och indirekt degraderat oss till ett bottenlag i Allsvenskan utan att behöva spela om det är svårt att smälta. Klubbmärket och alla Modoiter förtjänar bättre. Jag hoppas det finns karma där ute som ger oss något att glädjas över snart, för så här får det inte fortsätta.

Samma tanke hos mig..
Låst ämne

digitalbath: Att vi har kvar samma spelidé är väl en reaktion av att vi bytt spelsystem och tränare varje år innan dess. Vi tar in en tränare (Huras, AJ, Säcken osv), som vill spela på ett sätt. Sedan värvar vi spelare efter det och vips är tränaren borta och vi har ett lag fullt av spelare som inte passar nästa tränares filosofi.

Därför vill man ha en tydlig spelidé som sportchef och tränare kan förhålla sig till. VI kan redan på juniornivå utbilda spelarna då vi vet vilken taktisk kompetens de ska ha för att kunna kliva in i A-laget.

Jag tycker att det är helt riktigt att man har en sådan röd tråd, för den långa golgatan vi gått sedan guldet 2007 visar väl på behovet av kontinuitet?
Låst ämne

Nesse: Problemet är ju just nu att laget inte spelar efter systemet. Man litar inte på systemet, vilket gör att man fuskar litegrand. Exempelvis att backarna inte vågar stå kvar på offensiva blå som man måste, utan tar ett säkerhetsavstånd.

Sedan kan man såklart diskutera om systemet är för svårt rent generellt. Om vi har rätt spelartyper. Om våra coacher är tillräckligt duktiga på att instruera spelarna osv.

Vi var beroende av förstakedjan ifjol, men BH har lyckats nästan överallt han varit. Så illa kan inte systemet i sig vara.
Låst ämne

Jag skulle vilja veta varför vi har Björns spelidé när Björn coachar Leksand?

En spelidé som dessutom kärvar så fort förstalinan har en dålig dag. Det var ju lagets största svaghet i fjol för er som även minns de mindre bra insatserna. Tendenserna var med andra ord rätt tydliga att det skulle bli svårt att spela på samma sätt fast med sämre spelarmaterial. Speciellt när man väljer att värva spelare som ”kanske kan bli succé”, ”är under utveckling”. Eller har gjort det bra i nån b-liga.

Enda lösningen just nu är att uppgradera med en ny tränare som får ut max ur vår beiga trupp (lycka till). Sedan fylla på med kreativa centrar som inte är chansvärvningar. Värvningar som vi borde ha landat för flera månader sedan. Värvningar som våra närmsta rivaler uppenbarligen inte har några problem att hitta.

Som ni kanske märker så är jag extremt bitter just nu.
Att som stolt Modoit behöva inse faktum att lag som Oskarshamn och Leksand rånar och indirekt degraderat oss till ett bottenlag i Allsvenskan utan att behöva spela om det är svårt att smälta. Klubbmärket och alla Modoiter förtjänar bättre. Jag hoppas det finns karma där ute som ger oss något att glädjas över snart, för så här får det inte fortsätta.
Låst ämne

J F K: Det enda som skulle ändras till denna säsong var aggresiviteten i egen zon. Är det där man inte har hittat rätt avvägning? Att man blir för passiva och krymper i boxen vilket också omöjliggör snabba uppspel. De gånger vi spelar bra är det ju inte så att defensiven fungerar mycket bättre utan snarare att vi slipper spela definsivt p.g.a bra forecheck.
Låst ämne

Ogie Ogilthorpe: Jo, jag har inte velat använda den ursäkten, men jag tror att exempelvis Olhaver har det väldigt jobbigt mycket pga av det. Framförallt sedan Nieminen klev av så är det korta, intensiva pass med väldigt högt tempo. Nieminen och många andra (och Modo historiskt) kör typ 120 minuterspass. Då orkar man inte hålla fokus och man kommer heller inte alls köra lika många max-åkningar.

Normalt ser man en nedgång hos de spelare som ändrar sin träning så. Jag vet inte om man fortfarande kan hävda att man är i den perioden eller om vi inte redan borde vara vana vid den träningar med tanke på hur lång tid det gått sedan vi gått på is. Dvs, jag vill inte använda det som ursäkt. Det är heller inte förklaringen till att spelsystemet inte fungerar.
Låst ämne

J F K: Vårt sätt att spela kräver en hög maximal syreupptagningsförmåga. Då måste man träna så. Under en längre tid.

Jag tror många spelare är snabba, med hög maxstyrka och spänst. Men de orkar inte jobba med den intensiteten i ett helt byte. De har inte spelat så förut, och inte tränat så heller.

Att fysen satt sig sedan säsongen 2018/2019 var nog en stor anledning till framgångarna ifjol.
Låst ämne

J F K: Verkar inte finnas någon som helst rak linje i MoDo:s sätt att spela, gårdagens match lämnar mig ledsen och förvirrad, orkar snart inte kolla en match till, blir bara ännu mer besviken....
Låst ämne

Hockeyoraklet: Tycker väl inte att man bara kan skylla på backarna heller. Jag tycker att vi blir så koncentrerade långt ned i banan att vi inte kan trycka ut forwards när vi vinner puck. Det finns helt enkelt ingen med fart som kan tvinga motståndarna att åka hem och på så sätt lämna ytor för våra uppspel.
Låst ämne

J F K: Modo har ju väldigt svårt att spela sig ur egen zon och tappar man puck där ofta så får man ju långa anfall mot sig och då kommer baklängesmålen mot vilket lag som helst i den här ligan. Ni hamnade i samma trubbel mot Väsby också och dom är, sammantaget, helt överlägset klappkassa. Ni får trösta er med att det kanske blir lite bättre när ni får tillbaka spelare på backsidan.
Låst ämne

Nucky: Han känns lite mätt. Blandade ihop honom med Staffan Lund, vilket är den jag vill ha i sådana fall.
Låst ämne

J F K: Håller med, då vi varit bäst är när vi får stopp på motståndarna redan i offensiv zon. Att vi står och faller med vår forecheck just nu, för så fort den inte fungerar faller defensiven hela vägen in i eget mål med världens minsta box. Utan forecheck saknar vi helt vettiga ingångar i offensiv zon och vi blir nollade.
Låst ämne

Sv: Vita hästen - Modo 2020-11-17 Låst ämne

Robin Ztorken L: Som enögd ser jag också bara trepoängaren, inget annat.
Låst ämne

Sven Tuta: Den här insatsen är så dålig att den inte ens kan bedömas utifrån normala kriterier.
Hur det bara kan få se så uruselt ut är en gåta men det enda svaret är nog så att vi inte är bättre, tyvärr.
Vi ska vara glada att vi fick med oss tre poäng hem ifrån denna bortaturné, jag hade inte förväntat mig en enda.
Alltid något positivt
Låst ämne

Tarasov: Jag tycker inte alltid att BH visste vad han gjorde, som försvarsspelet i vissa delar. Däremot var han så engagerad och övertygande att man ändå köpte det. Jag kan tänka mig att man som spelare kände samma sak. Gör jag bara som BH kräver kommer det att fungera.

och jag tar väldigt gärna Stefan Lundh som varit i BIK.
Låst ämne

Tarasov: Saknar BH’s analyser. Märktes så väl att det fanns en tanke bakom allt.
Såg en intervju med Glader i början av säsongen.
Han sa att de då suttit ner och analyserat matcherna som varit och vad som gått fel. De kom då fram till att man dragit på sig för mycket utvisningar.. en analys vem som helst hade kunnat sätta. Hoppas såklart de var mer ingående än så, men jag reagerade iaf på att man såg så enkla lösningar.

Känns som att Omark är rätt kunnig, gillar hans analyser. Men frågan är hur stor plats han tar.
Låst ämne

J F K:
Intrycket var att BH verkligen visste vad han pysslade med, ”gör vi såhär så kommer vi nå dit”. Han hade också bra koll på vilka typer av spelare som behövdes för det och hur han skulle utveckla spelarna. Styf lärde sig mkt av BH men intrycket är att tänker ”hur skulle Björn ha gjort” snarare än att han är säker på sin egen idé. Han har i vissa delar av intervjun uttryckt sig lite som Björn har gjort.
Låst ämne

wolper: Det är ofta så. Inte sällan börjar vi de tio första minutrarna med hård forechecking och väldigt bra skridskoåkning, för att sedan ramla ned i någon bekvämlighet där intensiteten och det fysiska spelet försvinner.
Vi har verkligen inget lag som man lira ut motståndarna, som förstakedjan kunde ifjol. Det enda sättet vi kan fungera som lag är att utnyttja det vi rimligen är bäst på i hela serien, dvs åka skridskor. Vi har ju massor av riktigt bra skridskoåkare, som tyvärr mest glider omkring.

Jag tycker att Styf kan vara lite arrogant och ha en liten besserwisser-attityd. Det hade förvisso även BH, men jag tror att BH har mer utstrålning och därför kommer undan med det bättre.
Låst ämne

Clay.2: Vi vet inte vad som sagts bakom kulisserna. Han kanske pratar för döva öron, så det här kanske nästa steg att kommunicera med dessa döva öron. Om så är fallet så känns det väl fel att göra det offentligt. Hur är Styf som ledare, har han flocken med sig? Hur är stämningen i truppen numera, ingen tränare och ett spel som inte sitter efter alla månader?
Låst ämne

Basti: håller. Känns inte som spelarna går till fullo alternativt förstår speliden. Var en extremt kort stund i matchen igår de tog det fysiska jobbet. Direkt fick de press på vita hästen i deras zon. Men det var en extremt kort stund i matchen för en annars totalt värdelös match. Känns lite som att många inte har vilja,orken, motivationen att göra jobbet till max. Eller så är vi inte bättre än såhär men vill inte riktigt tro på det.
Låst ämne

Clay.2: Vad tror ni om Stephan Lundh som tränare? Har en ok karriär, och gjorde det väl rätt bra sist han var i HV71
Låst ämne

Clay.2: Ja, det där är en horribel intervju. Jag vet inte var jag ska börja. Inte konstigt att inställningen är som den där.
Låst ämne

Bad_Brett: Dock är det ”grannens grabbar” som skapat hypen och ryktet Modo har i hockeyvärlden.
Europas mest kända klubb, och inte fan beror det på några mediokra Albin Lundin-värvningar iaf.
Tycker man gör rätt som har lite extra tålamod med våra egna talanger.
I övrigt håller jag med dig på varje punkt.
Låst ämne

« · 2101534 · »