Forum

« · 351633 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Superallsvenskan
MrAce:

Dom tävlingsmatcher jag sett dom i under säsongen är mot almtuna som i och för sig är ett stabilt lag i norra men hade haft svårare i södra. Hammarby har faktiskt haft lite tur som vunnit alla deras möten i år och kommit undan med blotta förskräckelsen tack vare lite mer rutin i slutet i tre av dom. Jag tycker nog att skillnaden mellan dom borde vara större. Men det kan väl handla om underskattning och att almtuna passar dom ganska illa. Hur som helst så är morabekantingen johan bodins en mycket underskattad spelare som platsar i vilket topplag som helst i allsvenskan. En riktig slitvarg. Han har också börjat få lite kredit i tidningarna här nere.
Kommentera

AH:

Vi har ju två raka mot Hammarby denna säsong, får hoppas trenden håller i sig framöver också =)
Kommentera

Kenny: Jag tror inte det blir så lätt för speciellt hammarby. Jag har sett dom ett par gånger under säsongen och blev inte alls imponerad. Dom är osnabba och tröga men är enligt min uppfattning tunga när dom får tryck framåt. Jag tror säkert att söderlagen är jämnstarka med dom. Skellefteå är dock storfavoriter på papperet och har ett ruggigt stöd på hemmaplan. Dom har dock mycket stora förväntningar på sig och kan jämföras med det lag som timrå hade något år innan dom gick upp och som mora vann mot i två raka i playoff. Jag tror att det kan bli en oerhört jämn serie där det blir extra viktigt att vinna hemma, ungefär som i fotbollens champions league. Kan man dessutom grisa till sig några poäng borta kommer man att ligga i toppen. Sen är det frågan om det är någon fördel med att komma etta och tvåa eftersom det blir 3 veckor!!! utan tävlingsmatcher i väntan på kvalserien. Det fick väl motsvarande lag erfara förra året. Vi måste nog inse att, skall något av dessa lag ta sig upp till eliten,måste man ha en del tur och överleva ett par playoffomgångar före kvalserien för att sedan hoppas att man har årets bästa dag när man möter elitserielagen i kvalserien. Dessutom måste man ta bra med poäng mot de andra. Din tabell är dock helt rimlig och om vi kan ta tredje/fjärde platsen så är det perfekt.
Kommentera

Sv: Preliminärt program SA
Stigsson:

Det officiella spelschemat fastställs idag kl 14:30.
Avvaktar med att kommentera matcherna tills det är fastställt !
Kommentera

Preliminärt program SA
Enligt vissa rykten så ligger ett preliminärt program ute hos klubbarna och enligt detta så börjar vi borta mot Västerås den 7/1. Är det någon som har hört/sett något om detta kan vara riktigt?
Kommentera

Sv: Summering av södra hockeyallsvenskan
Stigsson:
Men vi har åtminstone den mest effektiva avslutaren. Näsvall gjorde mål på 33,33% av sina skott. Det kom ingen annan i närheten av *LOL*
Kommentera

Stigsson:

Var ju trevlig läsning det, så här på en måndag morgon =)
Kommentera

metal guru: Daniel Back är egentligen tekningskungen i serien eftersom Rögles Wågström på förstaplatsen bara har spelat 8 matcher. Daniel är alltså den som har högst % av dom som spelat hela serien.
Kommentera

Stigsson:
Vi släpar alltså i utvisningsligan... ;0)
Kommentera

Summering av södra hockeyallsvenskan
Poängligan: 2. Patrik Ross 39p (18+21)
+/-: 1. Tomas Skogs +17 (30-13)
Poängliga backar: 5. Calle Bergström 14 (7+7)
Utvisningsligan: Inte en enda Moraspelare på top 25.
Tekningar: 2. Daniel Back 58,55%
Målvakter: 2. Bengt Höglund 2,15 insläppta per match.
Kommentera

Pierre Wahlgren
Grym match igår av Pierre !

Han har spelat 4 matcher i år och han har blivit vald till matchens spelare i alla de matcherna.
Kommentera

Stigsson:
Ditt tips som du får ha för dig själv blir alltså såhär..?
Skellefteå
Hammarby
Bofors
Mora
Oskarshamn
Sundsvall
Västerås
AIK

Annars,
Metal Guru tar en titt i spåkulan:
1) Skellefteå
2) Oskarshamn
3) Hammarby
4) Mora
5) Bofors
6) Sundsvall
7) Västerås
8) AIK
Kommentera

Kenny: Du har stulit min rad rakt upp och ner. Jag håller med om din tabell till 100%, tråkigt men sant.
Möjligtvis kan Västerås byta med något av lagen under det nedre strecket.
Kommentera

Superallsvenskan
Flyttar över tipsen till en bättre rubrik :)

Här är mitt tips:

Skellefteå
Hammarby
-------------
Bofors
Mora
Oskarshamn
Västerås
-------------
Sundsvall
AIK
Kommentera

Sv Statistik!
1.Skellefteå 2.Mora 3.Hammarby 4.Bofors 5.Oskarshamn 6.Aik 7.Sundsvall 8.Västerås
Kommentera

Sv: Statistik!
Är det någon som vågar ge en prognos för hur Superallsvenskan slutar?
Jag ger mitt här:

1) Skellefteå
2) Hammarby
3) Oskarshamn
4) Mora
5) Sundsvall
6) Bofors
7) Västerås
8) AIK
Kommentera

kinsulander:
Yepp, det är bara att konstatera att vi (RBK) inte har i superallsvenskan att göra. I synnerhet, som du själv säger, p.g.a. den svagare derbygruppen.
Denna säsong var den södra derbygruppen klart svagare än den norra, men det har inte alltid varit så.
Jag kommer ihåg på den gamla division 1-tiden, då vi hade Frölunda, ett hårdsatsande MIF och erkänt vassa Troja i vår serie. Vi ojade oss över hur seriesegraren i västra sällan hade någon som helst janne mot något lag i den södra serien. Förvisso inga derbygrupper, men hur f-n man än gör så blir det aldrig helt rättvist.

En sak kan vi dock vara helt överens om, och det är att systemet med derbygrupper stinker phett. Hur känns era matcher mot IKO? Som glödheta derbyn antar jag...not! Jag kan inte säga att jag har några överdrivna känslor när vi ska till Nybro direkt.

Nä, väck med derbygrupperna, och det verkar ju bli så också.
Kommentera

kinsulander: Norra derbygruppen har spelat in 54 poäng mer än den södra, det är många matcher det. Närmare bestämt 18 st.

Lycka till, Mora, i SA dock ej mot BIK.
Kommentera

Sv: Aftonbladet tippar
Besservisser:Mora kommun ca 20000, Mora tätort ca 10000.
Kommentera

oddset:

När serien nu är slutspelad kan vi konstatera att samtliga fyra lag som gått vidare till superallsvenskan spelade i samma derbygrupp.

Vilka slutsatser kan vi dra av detta? Jo:

1) Systemet med derbygrupper är absurt - orättvist är bara förnamnet. Mora (eller något av de andra lagen i vår derbygrupp) har haft ett betydligt svårare spelprogram än till exempel Rögle, trots att vi spelat i samma serie och jämförs i samma tabell.

2) Det var rätt lag som gick till SA. När Rögle, Halmstad eller Växjö inte kunde slå sig in på de första fyra platserna - trots de lättare spelprogrammen - har de inte heller i superallsvenskan att göra.

Förhoppningsvis var detta sista säsongen med derbygrupper (som vi ju tack och lov slipper i SA).
Kommentera

metal guru:

hm. 9,2 % av Moras tätortsbefolkning i Mora ishall = 1000 personer.

9,2 % av stockholms tätortsbefolkning i globen = 112271 personer = trångt i globen
Kommentera

Besservisser:
Från Statistiska Centralbyrån's websida:

Definition på tätortsbegreppet: www.scb.se/templates/Standard____20228.asp

Befolkning i Sveriges alla tätorter 1995 och 2000:
www.scb.se/statistik/MI/MI0810/2003M00/mi0810dia1.xls

Taget från filen ovan (2000.12.31)
Mora 10797
Stockholm 1212196
Kommentera

Ja, när vi är inne på statistik, så kan vi konstatera att Patrik Ross inte kom ikapp Jens Bergenström i poängligan . Bergenström är även den klart bäste målskytten i serien med 23 mål. Frågan är hur kul det är att vinna skytteligan när nästan alla mål är tröstmål?

Serien är slut, och nu börjar det som vi alla längtat efter ända sedan i somras: Baltica cup:-)
Kommentera

Rossen
Jag tycker Rossen är en latmask. Men jag måste erkänna att han gjorde snyggaste målet i fredags.

Hur det gick till??

Ingen aning. Säkert inte han heller.

Jag vet bara att det han gjorde inte går att göra.
Kommentera

Statistik!
Tänkte jag skulle lägga ut sluttabellen över derbygrupperna.Börjar med topplagen i våran derbygrupp:

Oskarshamn 12 5 3 4 38-31 19
Mora 12 5 2 5 34-29 18
Västerås 12 5 2 5 36-38 17
Bofors 12 4 3 5 31-40 17

som man ser så blev det oerhört jämt! och att alla dom här fyra lagen skulle ta sig till SA trodde jag absolut inte eftersom dom spelade i samma derbygrupp.Men kul att så blev fallet,dom här lagen hjälpte varandra och ta sig till SA genom att spela så jämt.

Sen har vi också derbygruppen i helhet:

Oskarshamn 20 11 4 5 68-41 39
Mora 20 10 4 6 69-48 37
Bofors 20 10 3 7 56-55 35
Västerås 20 9 4 7 60-54 33
Arboga 20 7 2 11 51-60 23
Örebro 20 3 3 14 38-80 12

Oskarshamn va de topplaget som tappade minst poäng mot bottenlagen Arboga och Örebro..endast 4 poäng tappade,tätt därefter kom Mora med 5 tappade poäng mot dom lagen.

En annan kul grej när de gäller statistik är att vi vann Fair Playligan för södra allsvenskan! när hände de senast att Mora vann den??

Nu ser vi fram mot SA efter jul! ska bli skoj! bra jobbat Mora!
Kommentera

ber om ursäkt.
Har nog glömt något ord i mitt tidigare inlägg, för jag kan inte själv förstå vad jag vill ha sagt. Och jag kommer inte ihåg det heller.
Men någon kryptotolk kan säkert hjälpa till..?
Kommentera

metal guru:

Vilken dag skrev aftonbladet det där? Jag skulle vilja läsa vad dom skrev
Kommentera

metal guru: Ok då räknar jag en gång till. Men hur många bor det i centrala Mora ??? :)
Kommentera

Besservisser:
se'n räknar du på kommunbasis, medan tätortsbasis borde vara mer rättvisare. eller visa att vi är ännu bättre, vilket är huvudanledningen till att människan uppfunnit statistiken.
Kommentera

Besservisser:

Precis, men så är det ju inte många som tänker...
Aftonbladet gav 2+ till publikstödet, men faktum är att de bara går efter publiksnittet när de sätter betyg... de sätter inte betyg efter stämningen/klacken... det är väl ändå det som ska räknas som publikstöd? eller har jag fel?
Kommentera

Besservisser:
Läs om, läs rätt.

Jag påstod inte att snittet var dåligt utan tvärtom! Jag påpekade att MIK har det bästa snittet på flera år! Texten om dåliga siffror var ett citat hämtat från en Aftonbladetartikel på länktipset.

www.MIK.se
Kommentera

rcw: I mora bor det ca 20 000 personer. ca 1000 går på hockey. det är 5% av befolkningen.
Om 5 % av stockholms befolkning ska se djurgården i globen så kommer dom att ha 50 000 åskådare.
1000 personer är inte alls nån dålig publiksiffra i Mora. Bättre än på de flesta håll faktiskt om man jämför med folkmängd.
Kommentera

Vinst igen!!!
ja det blev 3 nya poäng i dag mot vik.. det va skönt med att få avsluta serien med en seger fast den inte gällde någe...
jag tycker MIK e bäst!!!!!
Kommentera

Ola:
Plus tre.
Kommentera

rcw:

Vi blir ju tre i alla fall!
Kommentera

rcw:
Intressant analys det där. Men jag minns att aftonbladet bara för några månader sen inte ens tippade att Mora skulle gå till SA.
Kommentera

Aftonbladet tippar
...MIK som topplag i Superallvenskan.

Men "Publiken i Mora har inte ställt upp i vinter" ? MIK har ju det bästa snittet på flera år!

Hur många kommer till Västerås i dag?

www.MIK.se
Kommentera

Sv: Klara för SA
Stigsson: grymt å se Grabbarna igår...Höjdpunkten var ju när grabbarna gled på magen 2 gånger för oss i klacken + när Harald kom tebax till båset efter att vi hade sjungit i ca 15 om honom...Vilket leende han gav oss..

Å trycket bara ökar i hallen..skönt...

Fortsätt så alla fans..

MIK i SA, grymt...

´MVH Pajasen Ljungberg
Kommentera

Stigsson:
Med viss glädje noterar jag att du även nämner Rögle i din uppställning. Det är det inte många som gjort sedan i onsdags kväll!
Jag är helt övertygad om att BIK skiter ner sig i morgon eftermiddag och förlorar. Samtidigt får Halmstad bara oavgjort mot Boga. Dom vinner i.o.f.s. straffarna, men vad hjälper det när Rögle spöar Troja med 7-2 eller nåt.
Obotlig optimist....vem.....jag? Nääähäää...
Kommentera

Stigsson:

Tror även jag att AIK / Bofors fixar detta i morron, även om det hade vart skoj med en "liten" tur upp till Piteå med. Men Mitt tips går till AIK / BIK !
Kommentera

Hammarby
Mora
Oskarshamn
Skellefteå
Sundsvall
Västerås
AIK ??
Bofors ??
Halmstad ??
Piteå ??
Rögle ??
Växjö ??

Jag tror att AIK och Bofors fixar detta i sista omgången. Blir i sånt fall en helt OK serie resemässigt med bara ett lag riktigt långt norrut (Skellefteå) och ett lag långt söderut (våra derbypolare Oskarshamn), alla andra finns på överkomligt avstånd.
Kommentera

Sv: Rossen
Åttan:
Han bjuder på sig själv under matcherna.. vilken kille!
Kommentera

Rossen är trots att han numera inte spelar för oss för alltid min kung. De 1 och en halv säsongerna han gav oss glömmer jag aldrig........
Kommentera

broman: så hima läkkert mål!! Rossen platsar lungt i elitserien!!
ska gå på alla matcher som är kvar!!
Kommentera

Sv: sms
metal guru:
NP! Glöm WCS. MIK fixar KS gm SA, ej PO. KS avg gm OT i SD, ej ST. Då ES isf LIF.
Kommentera

sms
Thanx till rcw som gjorde en jobb-jul-middag till en enda lång radda Mora-mål i telefonen. I min branch rör vi oss mycket med treställiga förkortningar, men ingen kunde placera det kryptiska WCS...
Kommentera

Kenny: Hasse Hansson, Mats Grötting och så vidare. jag har sett dem alla.
Ingen går upp mot Rossen.
Ja ,ja hur j*vla glad kan man bli.
Mora kan gå hur långt som helst i år.
Jag har bara sett två matcher i år, men det dom har i år jämfört vad de inte hade de senaste säsongerna är att de har ett grundspel som är på riktigt, alla spelare tänker, tack HArald.
Ja, jag har bott i Stockholm sen 87 men jag älskar Mora IK fortfarande,som ´fan.
Kvalserien nästa kom igen!
Gallematias!
Mora IK!!!!!!!!
Kommentera

Steff:

Det var ett typiskt Foppa mål... underbart ;)

Vi är i SA!!! Så UNDERBART!!!!!
Kommentera

DomarenOne:ja,ibland gör han sådana otroliga mål som han bara kan....*L*
Kommentera

Steff: Det var grymt! Näst intill obeskrivligt:P han lirkade in en puck från baksidan av målet på egen retur i princip..
Kommentera

« · 351633 · »