Forum

« · 372264 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Is the Botten Nådd i SA?
Knogen: It was a joke!
Kommentera

MrAce:
Klockrent ! Håller helt med. Spelar vi vårt eget spel så kommer sidledsförflyttningarna som ett brev på posten ändå. Söker vi sidledsförflyttningar kommer det garanterat låsa sig.
Kommentera

Sv: Inför Matchen i Oskarshamn
2-4 !

Sampa sätter två baljor, Wesslan ett och Jansson ett !

Sampa avgör i tom kasse som vanligt...
Kommentera

jag håller fortfarande mitt tipps: 7 - 2 till Mora IK. tre av Ross, ett av simons, två av eriksson och ett av bogg
Kommentera

rcw: 2-3 på overtime blir det! Eriksson avgör i förlängningen. Mål i ordinarie tid av Jansson och Simons.
Kommentera

MrAce:
Jag sällar mig också till dem som tror på en målsnål historia i kväll. Då MIK släpper in 0-1 mål slutar matchen ...1-4.

www.MIK.se
Kommentera

Uppsnappat från Stångebro igår
Citat från LHC´s matchrapport på svenskafans.com:
Efter 5-0 började LHC lugna ned sig lite, samtidigt som Leksand verkade ha vaknat ur sin dvala. På läktaren roade sig hemmaklacken White Lions kungligt, både genom att hylla sitt eget lag på olika sätt, och även håna motståndarna med ramsor som "bättre motstånd - in med Mora"
Kommentera

kinsulander:
Vem påstår? Vem tjatar?
Kommentera

metal guru:

Det var ett jäkla tjat om den där målvakten. Västerås påstods ha en av seriens bästa målvakter. Han blev utbytt mot MIK. Hammarby påstods ha en av seriens bästa målvakter. Han blev utbytt mot MIK (och inbytt igen). Oskarshamn påstås ha en av seriens bästa målvakter - han kommer eventuellt att spela halvskadad ikväll.

Big deal.

Jag är livrädd för kvällens match, tror inte att något lag vinner med mer än två mål. Men min rädsla har ingenting med att göra med vem som står i motståndarkassen. Några sidledsförflyttningar och så blir han också utbytt.
Kommentera

Sv: Bajens målvaktsbyten
Har tyvärr inte hittat några siffror för Allsvenskan 90/91 och 91/92. Vet att han var med alla 18 matcherna bägge de åren men inte något ännu om hur många av dessa han var på planen.
Kommentera

mw: Det är säkert bara du och jag som bryr oss i alla dessa siffror men här kommer Olows karriär "in numbers".

86/87 Leksands IF 1 match, 7minuter, 4 skott, 1 mål, 8,57 snitt, 75% insläppta
87/88 Leksands IF 2, 120, 48, 6, 3,00, 87,5%
88/89 Leksands IF 8, 401, 188, 22, 3,29, 88,3%
89/90 Leksands IF 9, 538, 248, 30, 3,35, 87,9%
90/91 Leksands IF 20, 1170, 624, 74, 3,79, 88,14%
91/92 Leksands IF 20, 1183, 518, 77, 3,91, 85,14%

92/93-98/99 i diverse suspekta amerikanska ligor.
99/00 i tyska andraligan.
00/01 tillbaka i USA och gör även ett 6 matchers inhopp i Olofström div.1.
01/02 USA
02/03 Frankrike och Olofström igen, nu i div 2.
03/04 Hammarby med kännt resultat.
Kommentera

"Upp som en sol och ner som en pannkaka" tippar Bafucin om IKO-MIK.

Jag måste säga att jag är lite rädd för kvällen. Har aldrig gillat i någon idrott att när det gått RIKTIGT bra, att få möta nån som det gått under förväntan för. Omedvetet kan en liten punkt av underskattning dallra mellan hjärnhalvorna, och lite för ofta går det raka vägen åt Kittelfjäll då.
Vill inte i dessa glada tider måla svarte petter på väggen, men den där osäkerhetspirret strax bakom naveln finns där ändå.
Mitt tips står dock kvar. 1-3 till MIK.
Endast framtiden vet om jag ska tvingas skjuta upp också det här tipset.
Kommentera

metal guru: Sidoförflyttningar....jag säger bara sidoförflyttningar. Spela tvärs igenom zonen första 10 även om skottläget är optimalt så ska ni se att han kliver av innan första perioden är slut :-)
Kommentera

Mora_power:

Tycker inte vi ska hänga upp oss på om Timo står eller inte !
Huvudsaken är att våra killar går ut och koncentrerar sig på sitt eget spel. När man fokuserar på fel saker förorar man oftast !
Kommentera

det är svårt att säga om timo kommer stå i kväll.... men allt tyder på att han ska känna sig för i första perioden....
Kommentera

"...Efter att ha missat Sundsvallsmatchen finns nu Timo Leinonen åter med mellan stolparna."
se länk för IKO's 'inför matchen'.
Kommentera

Bafucin:
Risken är större för Mora att göra en Sourra om Leinonens hästkur gått hem. Om inte, blir det Hammarby-siffror, säkert som amen i spiltan.

Vad tycker gemene man i Karlskoga om FBK's snyltande? Är det plus minus noll, tjänar ni på det (i längden, inte idag) eller är sammarbetet mest på Kalstatösernas villkor?
Kommentera

metal guru: Låt mig komma med ett annat och troligare tips, om jag ser att skriva mellan tårarna.

IKO-MIK 4-2 Upp som en sol och ner som en pannkaka, för att citera känd Robinssondeltagare.

VIK-SAIK 3-6 Upp till bevis SAIK.

Sundsvall-BIK 2-5 Kvällens tre poäng betyder allt.

Hammarby-AIK 5-4 Javisst ja, den matchen är ju redan spelad, inte konstigt att jag tippade rätt:-)
Kommentera

Sv: Oskarshamn - Mora
2-3 till Mora.
Kommentera

Is the Botten Nådd i SA?
Blir något lag redan nu avsågat i botten på SA?
IKO har en pinne. VIK Pubertet har en annan. Förlorar båda dessa glada gossar, samtidigt som Bofors (nada Kåberg) vinner på straffar mot Sundsvall har vi plötsligt fått ett "naturlig" icinglinje i tabellen.

Tyvärr blir det då sörlagen som falerar. Aftonbladet anser i och med detta det bevisat att söderserien varit klart sämre än norr-diton, och faller därmed något i försäljningsstatistiken.

Eftersom mitt tips i söndags EGENTLIGEN gällde den här matchen, mopsar jag upp de här siffrorna ur mitt navelludd:

Oskarshamn-Mora 1-3 Leinonen gnäggar åter mellan stolparna.
Västerås - Skellefteå 1-4 Vargarna från norr har fått upp vittringen.
Sundsvall - Bofors 3-4 (str) Tårögda BIK-fans talar redan nu om att hissa upp de vita skridskorna i Nobelhallens tak. Kvällens två poäng betyder inget längre.
Kommentera

Ola:

Abbe är väl mer eller mindre känd för att alltid skjuta slagskott på straffarna?
Kommentera

kinsulander:
Andreas Olsson åker med ganska hög fart och drar på ett slagskott i höjd med tekningscirklarna. Pucken sitter lågt till höger om målvakten.
Kommentera

Ola:

Jo, en sak till. Tror jag minns straffen nu. Åkte inte straffskytten fram och sköt ett slagskott i krysset strax efter att han passerat blålinjen? Fast jag minns inte vem som lade den.
Kommentera

Märkte att jag på något underligt sätt nyss lyckades svara på mitt eget inlägg. Som naturligtvis handlade om något helt annat. Dags att logga ur.
Kommentera

kinsulander:

Det var ett satans laborerande med målvakter nuförtiden. Den här gången plockade Boorken Klint av banan med nästan fem minuter kvar av matchen - märkligt när man bara ligger under med ett mål.
Men det lyckades, Bajen kvitterade. Och tog ledningen. Så då var det AIKs tur att plocka ut sin målis då... men utan framgång.

För övrigt rekommenderar jag dagens nummer av Hockey News - tre sidor Ross, "Ross rockar loss" + trevliga MIK-fakta. (OK två av de tre sidorna är en annons, men ändå.)
Kommentera

kinsulander:
Yes. Eftersom ingen svarar får nu även "rcw" svara.
Kommentera

wille: det är nog ett bra tips..nu går vi ner och följer vårat lag resten av säsongen.jag tycker du gör det bra när du säger att vi ska sjunga till vårt lag istället för att kaxa med dom andra...bra gjort av dej DAN!!
Kommentera

Ola:

Ingen jävla aning. Har du det på video?
Kommentera

metal guru:
Leksand ligger under med 0-5, och har hittills bytt målvakt en gång. Målvakt nr 2 har släppt in ett mål.
Kommentera

Ola:
Jag vet, jag vet! *räcker ivrigt upp handen*

www.MIK.se
Kommentera

När MIK mötte Leksand 1992, stod Jonas Levén. Vid bortamatchen får Mora en straff vid ställningen 3-1 till Leksand. Nu till frågan: Vem lade straffen och hur gjorde han? rcw får inte svara!
Kommentera

mw:
Det är nog dags för ännu ett målvaktsbyte. 06:04 i första, 0-2 till AIK...
Kommentera

Stigsson: Har du verkligen kollat upp "Olow". Jag menar bara att Leksand föll ur två säsonger 1990/91 och 1991/92. :-)

Kan du redogöra för Olow statistik, även om han förmodligen stod mindre än 40% av matcherna.
Kommentera

MrAce:
Artikel om de förvuxna målvakterna och oslagbara rekord. Visserligen i NHL, men det gäller även ES (Länk:)

www.MIK.se
Kommentera

Kenny:

mora kommer bli svårslagna i SA..vinst me 5-2 på onsdag...
Kommentera

Stigsson:

Det märks oftast inte från läktaren hur stora många målvakter har sina skydd, men när man går bakom dem i spelarkorridorerna så ser man direkt att det är alldeles för stora.

Positivt är dock att här i Sverige så ökar publiksiffrorna varje år även fast målfabrikationen blir mindre. Tillskillnad från Nordamerika där många lag har stora problem att få halv fulla arenor !
Kommentera

MrAce: Det är säkert en orsak.
Kommentera

Stigsson:

Visst sjunker målsnittet / match, måste väl bero på målvaktsskydden eller ? Vissa målvakter har ju alldeles förstora skydd !
Kommentera

MrAce: Intressant också hur kvaliten överlag har ändrats. Snittet på top 10 var 70-tal ca 5,5 mål/match, 80-tal ca 5,1, 90-tal 4,7 och nu ca 3,8. En stor förbättring alltså.
Kommentera

Stigsson:

Visst är det så att man kommer ihåg vad spelarna presterat när dom som sagt legat på topp. Målvakterna är ju som bäst vid 30-sträcket sägs det :)
Kommentera

MrAce: Ja, visst är det så. Beroende då på att man har stått i lag som legat tasigt till i serien. Dessutom så är ju även landslagsmålvakter nån gång är i början eller slutet av sin karriär och gör då kanske inte allt för lysande resultat.

Man minns ju bara spelare för vad dom gjort på toppen av sin karriär eller hur?
Kommentera

Stigsson:

Många av våra tidigare landslagsmålvakter har alltså vart med i den statistiken, intressant :)
Kommentera

90-talets sämsta målvaktsinsatser, måste ha spelat 40% av lagets matcher för att få vara med:

1. Dick Andersson, Skellefteå 89/90 5,03
2. Håkan Algotsson, Frölunda 89/90 5,02
3. Per Lundbergh, Frölunda 89/90 4,97
4. Ari-Pekka Siekkinen, Västerås 96/97 4,73
5. Åke Liljebjörn, AIK 89/90 4,68
6. Rolf Ridderwall, AIK 92/93 4,60
7. Åke Liljebjörn, Frölunda 90/91 4,45
8. Peter Åslin, HV71 94/95 4,43
9. Reino Sundberg, Södertälje 90/91 4,39
10. Lars Eriksson, Brynäs 89/90 4,38

...och hittils detta decennium:

1. Mattias Elm, Linköping 99/00 4,34
2. Petter Sandström, Björklöven 00/01 3,77
3. Petter Rönnqvist, Björklöven 00/01 3,69
4. Fredrik Jensen, Linköping 99/00 3,66
5. Magnus Eriksson, Västerås 99/00 3,58
6. Rolf Wanhainen, Södertälje 03/04 3,48
7. Reinhard Divis, Leksand 00/01 3,45
8. Boo Ahl, Timrå 00/01 3,39
9. Reinhard Divis, Leksand 99/00 3,34
10. Johan Backlund, Leksand 03/04 3,27

Så.........nu har jag räknat klart för ett tag.
Kommentera

Sv: lördag
quaz: Jag delar din pessimism, lördagsmatcher har väl inte slagit så väl ut i Mora? Folk tycks ha lördagen helig för Robinson eller nåt annat TV-skit, inte heller är kopplingen ishockey=fest självklar för moringarna. Det tycks som att antingen går man på ishockey eller så förfestar man inför Wasastugan. Hoppas jag har fel och att folk bryter sina invanda tråkmönster.

Vi ses på Lilla Björn folks!
Kommentera

Mora_power:

Dom åker kl 13 har jag för mig.
Johan Lindström saknas fortfarande då febern tagit om på honom, Martin Gudmundsson kommer följa med ner istället.

Blir nog inte allt för många som åker ner skulle jag tro !
Kommentera

MrAce:

Jag ska ringa och kolla vilken tid dom ska tränna. sen blir det nog att åka och kolla hur det går för timo. har redan mora spelarna åkt ner eller??? kommer det några fans???
Kommentera

Mora_power:

Jaha okej, tack för rapporten iallfall :)
Kommentera

MrAce:

inte helt hundra
han var hos någon "hästdoktor" i värnamo i går (måndag). och i dag skulle han prova och gå på is. och känna hur det käns. man får väll hoppas att han sitter på läktaren. men viljan är nog stark att spela mot mora i morgon.
Kommentera

Mora_power:

Är du helt hundra på att Timo sitter på läktaren även i morron ?
Kommentera

« · 372264 · »