Forum

« · 379405 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Skellefteå AIK - Mora IK
Knogen: Är det inte så att vi har öppnat alla matcherna lite svagt första 10. Det var så mot både Hammarby och Sundsvall också innan vi fick första målet och kunde komma in i matchen.
Kommentera

En liten rättning : Martin Gudmunsson som gör sitt första mål i Mora-tröjan ska det vara =)
Kommentera

Hej alla!

Tänkte som vanligt ge min syn på matchen så här i efterhand för er som inte var på plats i Skellefteå... såg faktiskt bara 1 i Mora tröja ;)

I den första perioden startar riktigt olyckligt... 0-1 efter bara minuten efter att Pierre Johnson på ett allt för krångligt sätt ska försöka få ut pucken... 0-2 kommer i PP, ett skott från högra tekningscirkeln som Bengan släpper retur på rakt ut till en Skellefteå spelare som tar pucken och sätter hur säkert som hellst... Mer händer inte, Mora lyckas inte alls med sitt anfallsspel...

I andra perioden visar Mora direkt att de vill vara med och vända matchen... riktigt bra fart under skridskorna... det lönar sig då Jonas Westerling tar sig förbi en back ut på högerkanten, släpper den bak till Håkan Bogg som sprätter upp den i nättaket...
Vid 2-2 målet är det Mora och framför allt Ross som håller i pucken i offensiv zon... från den högra tekningscirkeln flippar Ross in pucken, den tar på Norlanders klubba lite längre in i slottet och ställer helt Skellefteås målvakt... Vid detta läge tänkte man nog att det skulle bli en rolig match sett med Mora ögon... men ack vad fel man hade...
I ett powerplay slarvar Mora och en Skellefteå spelare kommer helt fri med Bengen, lurar ner honom och lägger den på något sätt mellan benen... och där efter faller allt...
2-4 kommer i powerplay då Mora misslyckas med att rensa bort en retur i slottet... Ett riktigt bjudningsmål!

Den tredje perioden kunde inte börjat sämre, 2-5 redan efter 3 minuters spel och där var ju matchen helt körd... Mora lyckas dock reducera till 3-5 efter prick 11 minuter då Skellefteå slarvat och friställt Daniel Back som lurar ner målvakten, som först räddar men på returen finns Martin Gudmunsson som gör sitt första mål för kvällen...
Mora gör ett försök att spela 6 mot 5 på slutet men närmare än ett stolpskott kommer man inte...
Det blir förlust med 5-3 och det var rättvist.
Det verkade som Mora hade allt för mycket respekt för Skellefteå!

Riktigt jämn serie för övrigt... Nu tar vi nya tag på söndag.. då ska vi ha en ny vinst!
Kommentera

Knogen:
Ja, man visade stora kvalitéer i Sundsvallsmatchen. Men det var när man ledde stort, och man kunde spela ut.
Kommentera

kinsulander:
Och jag har sett.....eh...noll bortamatcher, men jag förlitar mig på otryckta källor ( = tidningar och internetsidor ) och hockeyradions kommentarer :-)
Kommentera

Ola:
Det kan ligga lite i det du säger, och i så fall har vi hamnat i en synnerligen otrevlig sits, á la Brynäs ( d.v.s. underläge= förlust ). Jag tycker dock att MIK visade oerhört stora kvalitéer i Sundsvallsmatchen. Det jag vill se mer av är just de kvalitéerna, och inte något defensivt gnetande, som ofelbart resulterar i bakslag. Tyvärr insmyger sig dessa defensiva tankar alltför ofta när man befiner sig på bortais. Där har den gode Harald en hel del att jobba med.

Det har alltid varit så att hemmalag förväntas föra spelet, och bortalagen har anpassat sig därefter, oavsett om de i senaste matchen hemma malt ner sina motståndare med en offensiv som saknar motstycke. Varför ska det vara så ? Tänk om man skulle göra tvärsom istället. Gå in på isen och köra järnet och göra det man faktiskt är bäst på. Det skulle nog chocka en del, och jag tror att MIK skulle vinna på en sådan strategi.
Kommentera

Sv: Hammers
metal guru:
Genom empirisk forskning och gästboksiaktagelser har jag kommit fram till att Hammersfansen dissar varenda domare i detta land.
Kanske läge att börja ifrågasätta vad det egna laget sysslar med istället? Inga dåliga grejor dom åkte för heller, Halmstadspelarna.
Kommentera

Knogen:
Första målet verkar vara viktigt. När Mora hamnat i underläge, har det blivit förlust. I lördags var det Sundsvalls match fram till Moras 1–0-mål. Sedan kom det omgående två till. Hade Sundsvall fått 1–0 i stället, hade det kanske blivit en helt annan match.
Kommentera

Knogen:
Du kan ha rätt. Jag har ju bara sett en bortamatch och det var mot Västerås...
Kommentera

kinsulander:
Nej, det kan så vara att det inte är något att skämmas för, om man ser det "på pappret". Men jag är inte nöjd så. Jag vill gärna veta på vilket sätt man förlorat. I matchen mot IKO tror jag de flesta vid det här laget är övverens om att vi skänkte bort mer än ett mål, och därmed även segern. Bl a var varken Westerling d.ä. eller Lückner särskilt lyriska över matchen, såsom den gestaltade sig med MIK- ögon sett. Sådant har vi inte råd med nu när tabellen ser så fruktansvärt jämn ut som den gör.

Huruvida det var så även ikväll vet jag inte helt klart, men det verkar som om vi viker ner oss på bortais. Det spel vi har haft på hemmaplan de senaste matcherna har stundtals varit lysande. Vi har varit väldigt stabila bakåt, och framåt har vi åkt skridskor så det sprutat om det. Vi har vidare haft stor rörlighet och fast tryck i powerplay. När vi befinner oss på bortais har vi av någon anledning svårt att upprätthålla det spel som hemma är så vinstgivande.

Om jag får dra till med en gissning så är det det gamla vanliga defensiva tänkandet som gör sig gällande på bortaplan. Ett tänkande som jag aldrig kommer att begripa mig på, men som ack så många lag anammar. Har man ett vinnande koncept ska man hålla fast vid det. Med det spel vi blivit bortskämda med i Smidjegrav på slutet, tror jag Skellefteå fått oerhört svårt, och med detta i åtanke känns dessa förluster inte särskilt roliga.
Kommentera

Hammers
Hoppsan.
Växjö-Halmstad 4-2
Inga konstiga siffror. För att se något extra får vi kika på utvisningsminutrarna iställtet. Här rök nog Fair Play Trophy.
Växjö-Halmstad 6-63
Kommentera

Pest, pina och katastrof?
Nej. Vi har förlorat två matcher: på bortaplan mot de två seriesegrarna i norra respektive södra allsvenskan. Det är inget att skämmas för.
Att vi sedan har bjudit på ett och annat mål må också vara hänt - totalt har vi släppt in näst minst antal mål i serien (och gjort flest).
Vi ligger kvar på kvalplats och vi har ett såpass starkt lag att vi bör gå till playoff - med klara chanser att ta en av de två kvalplatserna.
Men då måste vi besegra Bofors på hemmaplan i nästa match.
Klart vi fixar det!
Kommentera

Sv: Gudmundsson
wallin:
Ja jag såg att han var uttagen i Sveriges J18 lag tillsamans med b.la våran Alex Bergström
Kommentera

Joinzzon: en junior som spelade fm-cup nyligen som gjorde första målet i a-lags tröjan idag!!
Kommentera

Joinzzon:

Han kommer ifrån de egna leden.. Född -86
Kommentera

Gudmundsson
Kan någon vänlig själ förklara för mig vem Martin Gudmundsson är?

Jag har inte sätt det namnet tidigare.
Kommentera

Sv: Ross på vei til Frisk!
RossNorge:
Såvitt jag vet har han han flyttat hit för att stanna.. men jag kan ju ha fel..
Kommentera

RossNorge:

Vaddå du sa att han var klar, och jag sa grattis !

Hoppas det går bra för honom ! =D
Kommentera

MrAce: Hvorfor er det så dumt? Han har vært i Frisk før og trivdes veldig bra!
Kommentera

RossNorge:

Haha ja precis ! bara att gratulera då ! *flina*
Kommentera

Ross på vei til Frisk!
Da er det bekreftet.. Ross er på vei tilbake til sin gamle klubb Frisk i Norge!
BLir bra å få han tilbake!
Ross the BOSS
Kommentera

metal guru:
Tack för den synnerligen goda nyheten :-) Hoppas du får rätt med matchtipset.
Kommentera

Knogen:
SAIK-Mora var visst kvällens SA-match på sportradion. Dom kommer rapportera 1-3, varken mer eller mindre.
Kommentera

Sv: mora vinst i kväll!!!!!!
lax:
Om 3239 åskådare blir nytt rekord uppe hos S AIK så är det nog ett rekord i fel riktning..
Kommentera

Sv: AIK - Mora IK 28/1
Stigsson:

Har börjat fylla den andra bussen nu !

Två sektioner bokade på hovet C32 och C33
Kommentera

MrAce: ska ni ha nå buss till Hammarby - Mora då? :)
Kommentera

MrAce: Hur ser anmälningsläget ut för AIK-resan?
Kommentera

Sv: mora vinst i kväll!!!!!!
saik brukar ju ha över 4000 på sina matcher så det blir nog publik rekord men inte så lite folk!!

ROSSEN regerar ni norrmän kan ta eran espen och köra upp i drag-hålet för ni har ju bara en hockey-spelare LOL...men rossen låter ni bli!!!
Kommentera

Skellefteå-Mora
Vågar vi tro på poäng ikväll?Jag tror då det,Vad tror ni?ÄLSKA MORA
Kommentera

kinsulander:
Ha ! Min hjärna talade i natt om för mig att resultatet blir 2-2 ( sant ! jag drömde faktiskt det ). Sedan vaknade jag, så jag fick inget svar på vilka som plockar hem extrapoängen. Men om det går till straffar borde vi väl ligga bra till, med tanke på den ruskiga effektivitet vi just nu uppvisar, Bengans fina form och omättliga glädje över körkortet :-)

...och blir det 2-2 vid full tid ikväll ska jag inte tänka på någonting annat än joker, lotto och stryktips innan jag lägger mig :-D
Kommentera

mora vinst i kväll!!!!!!
jag tror att det blir en spänande match i kväll men mora går där i från med en vinst med 4-2....och det blir ett nytt rekord på lektarna drykt 3239 st eller vad tror ni!!!!!!
Kommentera

Sv: Hvor lang kontrakt har Ross med Mora?
RossNorge:

Han har denna + nästa säsong !
Kommentera

MrAce: Skrev ikke Ross under 2 årskontrakt med Mora før sesongen 2002/2003 da? Slik at den går ut etter inneværende sesong?
Kommentera

Sv: Mikael Mattson i IKO ikväll.
storfoppa:

Kul för Micke att få komma in i hetluften igen, synd bara att det var i Oskarshamn ! =/
Kommentera

Mikael Mattson i IKO ikväll.
Fd morakille finns plötsligt med mot Bajen.
Se länk till Östran.
Kommentera

RossNorge:
Han har två årskontrakt !
Kommentera

Steff: Men hvor lang kontrakt har han?
Se han får jeg nok, jeg var i Mora og så Mora - AIK i superallsvenskan i fjor og det blir nok en tur i år også..
Kommentera

RossNorge: Nä du,Han får du aldrig se.....ÄLSKA MORA,SAIK-MORA 3-4.
Kommentera

Hvor lang kontrakt har Ross med Mora?
Hei, jeg lurer på hvor lang kontrakt Ross har med Mora? Han er ønsket tilbake til Frisk Asker neste sesong!
mvh Ross
Kommentera

Mora fortsätter chocka(?) och vinner med 2-3.
Målen görs av M. Eriksson, Bergström och Bogg.

Kämpa MIK!
Kommentera

Sv: 10 Spelare för ES
tycos:
Jansson spelade ju i Leksand han övertygade inte på mig där o han har inte varit speciellt bra de matcherna som jag har sätt honom i Mora heller.
Då tycker jag Boggen är bättre men han har ju redan varvat ner 1 gång.
Kommentera

MrAce:
Nej det vet du väl att vi som spelar i Allsvenskan skall alltid bli av med våra bästa spelare :-(
Kommentera

Martin Jansson håller då mer klass än dom där knatte-ligan spelarna iaf!!
Kommentera

wallin: 2-4 rossen gör två mål och westerling och eriksson gör ett mål var.....
Kommentera

Joinzzon:

Nej Nej Joinzzon klart inte Ross, Calle, Sampa eller Nolan platsar i Elitserien, Vi vill behålla dem här.. ! Måste vara första ggr Expressen skrivit något som stämmer ;)
Kommentera

Jag saxar väl ur mitt inlägg som jag skrev i Leksands GB i natt, känns som att det passar här ;-)

Jag som ser mycket matcher o då speciellt i Allsvenskan vet att det finns en del guldkorn, när jag läste dagens expressen såg jag att Mattias Ek hade listat några.
Se länk

1. Paulsson En kanon lirare snabb som satan o borde ha spelat i ES för länge sedan.

2. Borzecki har jag inte sätt

3. Thoresen mycket intresant norrman som kan bli något stort bara 20 år (klar för DIF)

4. Berglund har bara sätt honom en gång men jag tror inte att han blir någon ES spelare (möjligt att något lågbudget lag tar honom inte annars)

5. Beck har vi diskuterat förrut, blir ES spelare nästa år frågan är bara var.

6. Bergenström är ju klar för er, har inte sätt honom i Leksand, men jag är tveksam om han blir en hit i ES (dock mycket bra i Mörrum)

7. Åkerman har jag sätt mycket både i AIK o SAIK, vill tydligen hellre vara en stjärna i Allsvenskan än en medelmåtta i ES (en mycket bra lön i SAIK, gör oxå att han stannar kvar där)

8. Klint har storspelat nu i 2 säsonger, borde kunna bli en mycket bra reservmålis i de fletsa ES lagen.

9. Steen blir garanterat ES spelare en mycket bra grov jobbare o en bra framspelare.

10. Sondell har jag inte sätt, vet inte varför han valde just honom av alla JVM spelare. Henrik Blomqvist i Växjö o Pierre Jonsson i Mora båda JVM backar (som jag har sätt) var ju bättre än Sondell i JVM.

Spelare som inte nämndes (vissa har redan spelat i Elitserien)

AIK Roger Jönsson, Fredrik Hynning, Patrik Blomdal (spelade i JVM)

Bofors Mattias Månsson (en personlig favvo) Marius Holtet, Mikael Andersson (målis)

Bajen Daniel Holmström (ytterliggare en favvo) Jonas Göthberg

Sundsvall Daniel Olsson (spelat både i MoDo o BIF)

Oskarshamn ingen ingen ingen ingen okej om jag måste Timo Leinonen

Mora Patrik Ross (självklart, men han vill ju inte) Calle Bergström ( ev. Magnus Sandberg o Peter Norlander)

SAIK Pontus Petterström, Steve Potvin (ev Tomi Hirvonen, har inte sätt honom)

VIK Marcus Söderkvist o Erik Ersberg (ung lovande målis)

Allsvenskan södra har några spelare

Örebro 2 spelare
Halmstad 0 spelare
Troja 1 spelare
Arboga 1 spelare
Mörrum 0 spelare (förrutom de 2 tidigare namngivna)
Nybro 1 spelare
Växjö 1 spelare (förutom Blomqvist)
Rögle (många men det är ingen som just nu visar det)

Jag avstår Norra, då jag har dålig koll på dessa lagen.
Kommentera

Som sagt: vi ska vara glada så länge MIKs spelare inte finns med under rubriker i stil med "Fynden som elitlagen kan göra".

Fast det är klart, man får nog utgå från att talangscouterna har tillräckligt bra koll på de allsvenska lagen för att inte basera sina rekryteringar på artiklar i Expressen...
Kommentera

AIK - Mora IK 28/1
HJÄLP OSS HJÄLPA MORA

Avresa sker 13.30 utanför ishallen, men kom i tid.
Biljettpris 180:- 45 pers, 220:- om 35 pers t/r.
[f]Entré Hovet:[/f]
Vuxen: 120:-
Ungdom upp till 16år: 60:-

Anmälan till resan gör du hos Lelle i souvenir- kiosken eller på Mora IK Kansli hos Håkan Smångs.
[f]Telefon nr:[/f]
Håkan mobil: 070-399 44 19
Mora IK Kansli vx: 0250-178 30

OBS!
Anmälan är bindande.

Under 18 år gäller målsmans underskrift + telefonsamtal till Håkan Smångs. Heller [f]ingen[/f] alkoholförtäring för minderårig.

[f]OBS![/f] Den första bussen är nu snart full, vid intresse blir det en till ner till Stockholm.
Kommentera

Den listan visar bara vilken bra koll "experterna" har på allsvenskan.Ta en sån som våran Peter Nolander..klart elitseriemässig men nämns inte ens.Och Patrik Ross skulle nog oxå hålla.
Kommentera

« · 379405 · »