Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Kvalserien

« · 863179 · » Till forumet

Sv: Kvalserien
peo m: 700 ?=) 335 i grundserien & 718 i Allettan (3 hemma matcher)
Kommentera

Metal Guru: enligt en andrahandsinformation jag fått var det Masken som röt till i en periodpaus och fick Leksands spelare att till slut uppträda som män på isen. Kan ej bekräfta.

För övrigt hade inte Leksand något val, dom var tvugna att vinna. Annars hade sponsorer tågat ut ur föreningen på raka och långa led. Det enda som är sämre för en sponsor än att vara förknippad med en loser är att ha en fuskare i sitt stall.

Inget av ovanstående hindrar mig dock från att mysa av skadeglädje.
Kommentera

Db_04: heder till dig som stöder ditt lokala lag. Borlänge snittade över 700 pers i grundserien. Ärligt talat hade inte Mora så där rasande mycket högre siffror under ett par ovanligt kassa säsonger i allsvenskan. I övrigt är det lite dåligt med det lokala stödet i Dalarna va? Falun tror jag inte väcker samma intresse på hemmaplan. Jag har hört skrönor om vilket drag det var i Ore förr om åren. Orsa ska också ha haft ganska duktigt med folk på läktarna periodvis. Vissa derbymatcher i södra Dalarna ska väl också få det att tända till. Malungs storhetstid kanske ligger så långt bak i tiden att publiken glömt det vilket är synd.
Har vi några okända publikpärlor kvar i länet?

I kvalet till Allsvenskan håller jag stenhårt på Borlänges konkurrent i play-off, Väsby. Ett lag med en relativt stor och trogen publik med bortaresor till de mest spännande matcherna. Snacka om hockeykultur när en anonym förort i norr i konkurrens med AIK lyckas bygga upp en egen publik.
Kommentera

hahaha Leksand! dom är ju fan pinsamma :D fy fan vad glad jag blir!
Kommentera

Raset för Leksands IF går något snabbare än beräknat. Ingen är dock gladare än jag för det påskyndandet!
Kommentera

Db_04: Menar inte att du tjatar om saker och ting.
Det är media jag syftar till.
Men där fick du till det igen:)

Men va fan nu går det ett nytt gaslarm.
Kommentera

Db_04: Aha de e NHL som har hjälpt mora ja ja vi kan ju inget själva
Kommentera

MIK 7-1: ja har aldrig sagt att mora åker ur mer än kanske inför er första säsong....då kom lockouten
Kommentera

Db_04: Upprepningar är alltid tröttsamma och en smula irriterande.
Mora IK åker alltid ur och har alltid flest utlänningar i laget.
I varannat intervju får man höra det och i varannan notis får man läsa det.
När serien når sitt slut är inget av ovan nämda sant.

Metal Guru: Mycket bra analys, håller med dig fullständig.
SAIK ville inte vinna.

insu: Charken måste vara den största pajasen i Cirkus läxan.
Jag misstänker att han inte gör det medvetet men han är ganska lustig.
Kommentera

LIF-Björklöven 2-3
Där satt spiken, det blir inget ES för lillebror.
läxan har nu parkerat sig sist i KS.
Kommentera

"16 lag i elitserien", nästa ämne i Leksand.
Kommentera

Db_04:
Notera att jag skrev "De får gärna fortsätta", inte "Ni får gärna fortsätta" ;-)
Kommentera

insu: ja va bara tvungen å pika om det där med att leksand vann över skellefteå eftersom alla andra inlägg var på den nivån.

det som gör att ja klagar på antalet utlänska spelare har inget med varken mora lr leksand att göra. jag klagade lika mycke på leksand i fjol och tycker dom har för många utlänska spelare i år, sen har även danskarna för många sådanna.

och jag är inte Leksandssupporter ja är Borlängesupporter sen att ja sprungit i Leksands Isstadion när ja var mindre och Leksand haft mina sympatier i Elitserien och nu i allsvenskan är en sak men ja har sett totalt 4 matcher med Leksand i blandat dom senaste 2 åren, däremot har ja sett 6 matcher med Mora inbladat på samma tid sen har sett i stort sett alla hemmamatcher för BHF i Division 1C samt 2 bortamatcher (båda mot lillebror Falu IF)
Kommentera

Db_04:
Inte känsligt. Bara tröttsamt - leksingars desperata halmstrå när de (tillfälligt eller permanent?) hamnat på efterkälken. De får gärna fortsätta älta för min del, eftersom det bara får leksandssupportrar att framstå precis som de dåliga förlorare de är. Be my guest!
Kommentera

Metal Guru: verkar vara ett lika känsligt ämne som ert antal utlänska spelare ;)
Kommentera

Metal Guru:
Jo, vi kan nog till stor del tacka tv-sändningen och Dala-Chark för att Leksand inte lade sig plattare än vad de gjorde. Jag har har sagt det förut och säger det igen: Chark är tillsammans med Masken och Jonas motståndarnas största tillgångar (nu är i och för sig två av dem borta, men de har lämnat djupa sår efter sig).
Ur ett varumärkesbyggande syfte gjorde laget helt rätt som inte bara ställde ut skridskorna - leksandsklacken hade säkert gjort vågen, men många av Leksasnds alla kaffemuggssupportrar runt om i landet hade sannolikt övergett klubben om "Hela Sveriges Lag" hade lagt sig på ett alltför uppenbart sätt.
Kommentera

Db_04:
Jag är inte så lite trött på den fabricerade sägnen om att ärans Leksand hjälpte Mora upp i Elitserien.

Det är fel.
I den Kvalserien tog Mora fler poäng än fyra lag på sammantaget tio omgångar, och tog därvid av egen maskin en av två platser i nästföljande Elitserie. Punkt.

Då brukar de som tillbedjer sägnen påstå att "Minsann i sista matchen, när Leksand var borta, då satsade man för fullt för att hjälpa upp Mora. Minsann. Ju!"

Det är fel.
Inför just den matchen krävde klackledaren DalaChark att LIF skulle lägga sig, och förlora med tvåsiffrigt. När matchen väl spelades ansträngde sig inte Leksand över hövan för att ta tre poäng. Tyvärr, för DalaChark, så gjorde hans utspel att LIF plötsligt fått hockeysveriges ögon på sig - samtidigt som LIF-SAIK tv-sändes - så man kunde omöjligt lägga sig platt mot isen, och samtidigt ha någon form av heder kvar. Men inte var man intresserade av att vinna, inte.
Tyvärr igen, så mötte man ett SAIK som märkt av årtionden med Framgångsspöket omöjligen kunde gå upp, ens om man ville vinscha upp laget med hamnkranar.
Två lag spelade då en match där ett lag verkligen inte ville vinna, och ett verkligen inte kunde vinna.
Jag förstår inte vad det är för fel med att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, som Mora var hos Hammarby...

Nu krampar sig sängebäraren fast vid "men, herregud, i tredje perioden slängde sig faktiskt Niklas för att täcka ett SAIK-skott..."

Å maj gowd.
Så detta är det slutgiltiga beviset på att det är LIF's förtjänst att MIK är i Elitserien..?
Är inte detta istället ett talande tecken på att Niklas är yrkesman, och utförde ett uppdrag på isen, som han skolats till under 15 års idog träning?

Fotnot 1: Kommer inte ihåg om det var just Niklas som slängde sig, men...
Fotnot 2: Framgångsspöket övergav sedan SAIK, som kunde kravla sig upp för egen maskin till ES genom att placera sig tillräckligt bra i en senare Kvalserie. Framgångsspöket har nu fattat tycke för Bajen Bandy. Grattis.
Kommentera

Db_04: Skillnaden är att det är aldrig någon som tror att Mora IK kan klara av nånting.

Hjälp... det är som att säga att LHC hjälpte MIK till slutspel,
för att jämnföra med nått i morderntid.
MIK tog sina poäng, SAIK/DIF tog sina poäng och räckte inte till.
Då skulle man kunna dra det ett steg längre och säga,
MIK fick hjälp av Hammarby/MoDo.
Håller man på tillräckligt länge så har MoraIK fått "hjälp" av alla lag i hela serien.
Kul att alla vill att MIK ska spela i ES/slutspel,
för tagit sig dit av egen maskin det har de tydligen inte.
Då har vi slutspelet klart redan nu för alla lag vill ju ha MIK där,
så de fixar det nog.
Onödigt att ha en massa omgångar när det bar är den sista som räknas.

Det där var poäng som MIK redan hade tagit.
Men för vissa lag, eller ska jag säga alla lag, är det naturligt med en läggmatch då och då.
Vad vet jag...
Kommentera

Db_04:
Jo, det är skillnad (se Dragans inlägg), trots att det bara är tre år sedan vi gick upp. Men märk väl: jag tycker inte detta är av godo. Visst, jag tycker att allt som håller Leksand borta från allt vad elithockey heter är goda nyheter – så fungerar jag. Men bortsett från detta så gillar jag inte alls utvecklingen. Om MIK ska hålla sig kvar i eliten vill jag att det ska ske på idrottsliga meriter, inte för att de som sitter på stålarna gör allt de kan för att öka gapet mellan elitserien och allsvenskan.
Att plötsligt börja lägga sig till med en B-Jonas-attityd för att vi spelar i högsta serien vore precis den brist på ödmjukhet som var början till Leksands fall. Må vi aldrig fastna i den fällan.
Kommentera

Db_04: Vi fick ingen hjälp! hade leksan inte spela förfullt så hade det därimot varit skandal !!!
Kommentera

Db_04: Det är framförallt tvavtalet som har justerats sedan dess. Om jag inte missminner mig så har varje elitserieförening 19 miljoner som man får in via tv avtalet. För lag i allsvenskan är det några hundra tusen. Rätta mig någon som har mer stenkoll på detta.

Där ligger den stora skillnaden mellan då och nu
Kommentera

insu: är väll ingen större skillnad mot när Mora gick upp , Mora gick inte in i kvalserien som nått lag nån trodde skulle gå upp men hade ett eget spel och en jäkla formtopp och sen fick man ju faktiskt hjälp av nått vitt å blått lag också.
Kommentera

Dragan 2k:
Jag delar din uppfattning helt och hållet. Och som moring borde jag väl tycka det är kul eftersom vi faktiskt spelar i elitserien. Men om jag bortser från mina egna sympatier tycker jag det är en trist utveckling. Om det fortsätter åt det hållet blir det liksom en stängd elitserie trots att det inte är det.
Men det är klart: allt som håller Leksand borta från finrummet är per definition av godo ;-)
Kommentera

Dragan 2k: det kan du väll inte säga innan du ser vad resp lag har för manskap till kommande säsong.
Kommentera

insu: Två dalalag i elitserien? Nepp. Kommer inte hända på ett bra tag. Mora är för bra för att åka ur sett med de lag som finns i serien under och Leksand kommer inte upp på ett bra tag. Och som jag skrev tidigare i en annan tråd så hamnar de långt långt efter ju längre tid de spenderar utanför elitserien.

Lagen i elitserien ligger hästlängder före de som ligger under. Det är så ofantligt med stålar i elitserien så redan där har man ett rejält övertag på lag som försöker ta sig upp.
Kommentera

insu: Jonas är ju skåning
Kommentera

MIK 7-1:
Jonas Bergqvist brukade alltid hävda att det inte finns plats för två dalalag i elitserien, på den tiden (om någon minns det) då Leksand spelade i en högre serie än Mora.
Av någon märklig anledning tystnade han väldigt snabbt när lagen bytte divisioner med varandra, och senast häromdagen satt han i tevestudion och hävdade plötsligt med bestämdhet att det finns plats för två dalalag i högsta serien.
Men bortsett från vad detta säger om Jonas brist på ryggrad, logik och verklighetsförankring så tycker jag faktiskt det ligger någonting i hans ursprungliga åsikt. Med de pengar det krävs för att hänga med på högsta nivån idag tror jag inte Dalarna har sponsorer och publikunderlag för två elitserielag. Jag tror dock inte B-Jonas tänkte sig nuvarande scenario.
Kommentera

Db_04: Jo nog förstår jag hur du menar, känner ganska lika.
Det är alltid kul att se Mora IK leka med läxan:)

Äh, skämt å sido, förr var det "kul" med derby.
Men i ES har det inte varit speciellt roliga matcher.
Inga tacklingar och nervös tråkhockey.
Det ena laget vinner i sin arena och det andra i sin,
i matcher med ganska dåligt underhållnings värde.
Där emot så tycker jag att det skulle vara kul om Blänge gick upp till AS:)

Dessutom så tror jag att MIK i långa loppet tjänar mer på att ha läxan där de är.
Då menar jag publikmässigt, juniorer, sponsorer och ja allt.
Vet att du inte håller med, vi har diskuterat det förr.
Den åsikten beror alltså inte på att jag inte tål endel av läxans fans.
Jag tänker ett steg längre, på Mora IK:s framtid.

Innebär det att MIK måste ta sig till KS för att ett derby kan bli möjligt,
då vill jag absolut inte se det.
Kommentera

MIK 7-1: vore väll kul för er med lite derbyn..... för min del ser ja gärna att falun åker ur ettan fast på nått sätt vill ja ha kvar dom för de finns ju inge roligare å se Borlänge leka me dom....
Kommentera

Tången: "Inget riktigt Mora-fan önskar Leksand tillbaka till elitserien."
Precis, bra smygläxinar.
Kommentera

PappaKeno: Ja jag kommer ihåg var jag hörde detta elände först. Det var när BinnekeMasken Carlsson och SteWard Bergqvist skrev ett brev till förbundet och bad om att leksand sulle få va kva. Måtte det bli som du säger pöjk och låt oss slippa deras jävla flin. Haleluja my friend!
Kommentera

Alisandali: läxan är det ända lag som kan vinna SM-guld trotts att de är i AS,
enligt de egna supportrarna iallafall, och media är ganska bra på att spä på den myten.

Igår såg jag en rullande text på Canal +, det var en tidig ES tabell.
Eftersom lagen ännu inte hade tagit poäng så låg de i bokstavs ordning.
Det märkliga var att tabellen bestod av 13 lag och läxan var ett av dem!
MIF och SSK fanns också med, men inte SAIK.
Nu tror ju jag att just MILF och SSK går upp.
Men var, och är, inte SAIK lite närmare än läxan?

Du ska ha all heder och är bland få som är realistisk.
Kommentera

Leksand är helt slut! Och för många år framöver! Skillnaden mellan Elitserien och Allsvenskan blir bara större och snart är Leksands enda chans att gnälla till sig fler lag i elitserien för dom kommer inte gå upp av egen maskin på 5-10 minst! kom ihåg var ni hörde det först!
Kommentera

MIK 7-1: Spiken i den Allsvenska kistan var det länge sen vi slog i , det gjorde vi redan under den Allsvenska serielunken .

Leksand är inte bättre än så här just nu , så det blir MINST ett år till i AS .

Och fan vet om vi inte är på väg att fastna där nere .
Kommentera

SSK-LIF 5-1
Det resultatet betyder att läxan lyckades behålla sin 5:e plats.
De har nu 9, plus målskillnad, 10 poäng till ES,
och har 12 kvar att spela om. Det börjar se otänkbart ut.
Där emot så har de betydligt närmare till jumbo platsen.
Rögle vann idag och nu är det 1 poäng som skilljer dem åt.
På lördag kan spiken vara nerslagen i kistan.
Kommentera

Båkktjittan:D hahahaa
Fin den:)

mattias -74: Var inte bitter det är snart över;)
Kommentera

mattias - 74:
Behövde ??
Kommentera

Båkktjittan:

HAHA övat på den länge ??
Kommentera

En Brynäs-supporter, en Leksands-supporter och en Mora-supporter blev fängslade under en resa till Bhutan igår. De hade beträtt helig mark, och straffet för dessa elakheter blev 50 piskrapp på stadstorget, vilket delades ut i morse. Nedan följer en redogörelse för de händelser som skedde på torget

Efter 50 piskrapp på Brynäs-supportern fick de bära bort ho m medvetslös. När det var Leksingens tur sa sultanen "- Eftersom ni varit svenska mästare så skall du få en önskning ". Leksingen svarade enligt folk på plats "- Då önskar jag att få behålla jackan på ".

Efter halva straffet sprack dock jackan och efter 50 rapp vinglade Leksingen iväg från torget, dock var han vid medvetande. När det var Moraitens tur sa sultanen "-Jag håller på Mora. Du skall få 2 önskningar."

Moraiten svarade "- Då vill jag ha 100 rapp ".
Jörgen säger:
Ett sus gick ge m folkmassan, då folk trodde att mannen inte var riktigt kl . Sultanen frågade då under höjda ögonbryn "Vad är din andra önskning ".

Supportern från Mora svarade helt lugnt "- Att ni spänner fast Leksingen på min rygg "
Kommentera

nyz: ja fast ja hoppas bergen blir elitseriespelare till hösten.... för han är inte jätteung längre å ta r han inte chansen nu när han kan ta den så får han nog inte så många till
Kommentera

nyz: Det finns fullt av vit-blå på andra sidan en annan sjö också,
de vill vi häldre ha.
Kommentera

nyz:
Det är ingen dröm.......var bara det att han var ett av få exempel som skulle kunna vara aktuella.
Kommentera

Tubest: Dröm vidare om Bergenström! Han är lika blå-vit som jag...
Kommentera

MIK 7-1:
Var och såg matchen och det var tempofattigt, ingen intensitet så det är inte alls underligt att de ligger där de gör.
När man sen kör en VM i målsump så kan det bara gå på ett sätt.
Don Simons satt på läktarn och spana oxå.......undrar om han såg nåt nyförvärv, enda tänkbara i så fall är Bergenström, Bartek och Pettinen.
Kommentera

LIF-SSK 3-3
Det här innebär att läxan behåller sin 5:e placering och har 8 poäng till ES.
Halva KS är nu spelad och det finns 15 poäng kvar att spela om.
Det börjar se hopplöst ut för lillebror.
Kommentera

Björklöven-LIF 2-0
Detta innebär, till mångas glädje, att läxan tappar en placering och ligger nu 5:a. De har nu 6 poäng till ES.
Med vinsten intog Björklöven 4:e platsen
Kommentera

Tången: Stackars ....... va ha ni gjort, satt en mask på kroken sen gick det fort................
Kommentera

Knogen: Gör inget en sån här afton!
Kommentera

Tången:

Jäs, det gjorde du! :-D

Nä, nu blev det väldigt tramsigt här :-)
Kommentera

SIVASN: Ja det är ju ingen nyhet precis, men det är alltid roligt att få den bekräftad:-)
Kommentera

« · 863179 · »