Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 1124335 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Trasig sida.

Den här sidan har under kvällen sett ut som skit. Det beror på att en av oss hade gjort ett stiligt inlägg med lite för entusiastiska styrtecken i.

Detta inlägg + ett upprört inlägg över att 'man inte får skiva som man vill' har jag tagit bort.
Tack till Leksingen Ali som uppmärksammade mig på detta.

Kommentera

Sv: Silly Season 08/09
Hakan Olsen:

den energihockey vi spelade i es kan vi inte spela nu i as då vi inte har den typen av spelare i laget. vi har i stort sett bara ekholm och Alén som kan tackla och spela riktigt fysiskt. i es hade vi i stort sett bara sådana med några få undantag.

som jag ser det så har vi nåt i år som vi saknat tidigare, målskyttar.
medan's vi inte har de fysiska pjäserna i år.

men det har ju gått okej så här långt med det nya laget och jag e rätt så övertygad om att vi kommer att ta 3:e platsen.
Kommentera

Sv: Kristin på läktaren
Hakan Olsen: En bloggare. Det är väl inga konstigheter.
Kommentera

Kristin på läktaren
Det har poppat upp ett nytt fenomen kopplat till hockey, "Kristin på läktaren".
Verkar inte seriöst. Vad är syfte med det hela? Är det någon som kan förklara för mig?
Kommentera

zeb:

Bra att du är på samma våglängd. Jag är lite bekymrad över att det inte blev några heta nyförvärv. Hur ser det ut för MIKs ekonomi då insamlingen gjorde det möjligt att få in Ross? Det skulle i så fall inte ha blivit någon utan insamlingen?

Matchen mot Borås har verkligen satt sina spår när det gäller mitt förtroende för tränarnas engagemang innan matchen och spelarnas inställning. Vad har hänt med MIKs energihockey?
Kommentera

Sv: Övrigt
Lucas Sandström och Mattias Ekholm är i dagarna uttagna i U19-landslaget.
Även Patrik Eklund var uttagen men tvingades tacka nej p.g.a. skada.
J20:s 17-årige John Persson är med i U17-truppen.

Lycka till!!!
Kommentera

Sv: Slutspurten
Upptäckte precis att Växjö-Mora spelas fedagen den 13:e.
Hoppas de är vidskepliga i Småland.

Är det någon mer än jag som ska dit???
Kommentera

Sv: WCS
Hakan Olsen: Det får vi veta om en vecka.
Kommentera

MIK 7-1:

Förhoppningsvis går det mer att visa, men inte säkert. Det är mycket psykologi i det hela. Här har tränare och de äldre erfarna spelarna en viktig funktion. För min del nöjer jag mig inte med att det blir vinst utan att anstränga sig, det håller inte när det gäller. Full fokusering och energi är det enda som fungerar i långa loppet. Det spelar inge roll hur mycket talang det finns om inte energin och vilja att ta i lite extra finns. Detta är en regel som fungera inom de flesta områden, om person vill komma en bit extra.
Kommentera

maztro: Om vi spelar dåligt men ändå vinner så finns det alltså mer att ta fram. Så vad är då egentligen problemet?
Sen beror det också på vilket lag man jämnför sig med och mot vilka.
Om vårat försvar är katastrof så gör det inte så mycket så länge det andra lagets är sämre. Nu är det faktiskt så att i ishockey kan man ta max 3 poäng per match, finns inga stilpoäng. Har man tagit 3 poäng så har man varit bästa laget på plan. Naturligtvis kan man ju haft "tur" men det brukar visa sig på en hel säsong. Tar vi 3:e platsen eller play off platsen så har vi gjort oss förtjänta av den och har där med nått i kvalserien att göra.
Kommentera

maztro:
Malmö borta var väl okay?
Kommentera

Stigsson: Nej jag menar att det inte sett bra ut även fast vi tagit poäng...
Vårat spel i egen zon är under all kritik.
Ifrånsett första perioden mot leksand så senast vi spelade bra var mot sundsvall.
Kommentera

Metal Guru: 89p nu, 20 upp för oss och 18 kvar att få. Fortfarande Almtuna som är trea enligt WCS. Hittade en liten tankevurpa i senaste beräkningen därav har det ökat med en poäng.

Ska väl kanske också tillägga att jag tror att 81p kommer räcka. Det skulle betyda 12p till för oss på 6 matcher, måste vinna 4 till.
Kommentera

Stigsson:
Yes, det gäller Björklöven i omgång 42. Det skall stå att Björklöven vinner över MIK i sudden. Det är inte omöjligt om det blir seger där.
Kommentera

Stigsson:
Men vi har ännu inte spelat mot junior-inkarnationen av Malmö... ;0)
Kommentera

Hakan Olsen: Vi har redan spelat tre matcher mot Malmö?
Kommentera

Stigsson:

I Uppsala Nya Tidning blir slutställningen innan kvällens match runt strecket följande:

Almtuna 83p Skulle efter matchen i kväll bli 82p och Västerås före.

Västerås 82p

Mora 81p

Omg. 40: MIK slår Västerås efter förlängning

Omg 41: Växjö slår MIK

42: Malmö slår MIK i efter förlängning

43: MIK vinner mot Troja

44: MIk vinner mot Sundsvall

45: MIK vinner mot Mariestad.

Detta är ett helt möjligt scenario. Om MIK undviker att göra några fler plattmatcher kan det gå bättre, tex borde Malmö kunna besegras. En sak är säker, det kommer att bli jämnt.
Kommentera

maztro: ???
Är sista tiden februari månad?
I januari har vi bara två förluster i full tid på nio matcher, båda med udda målet och på bortaplan, mot AIK och Almtuna.
Fina skalper är ett stjärnspäckat Malmö på bortaplan och första vinsten i Ej en dal, kul och sant.
Kommentera

maztro: Och med "sista tiden" menar du senate matchen eller ännu längre bakåt?
Själv var jag rätt nöjd med att enkelt avfärda Oskarshamn och bortaseger mot serieledarna före den matchen.
Kommentera

maztro:

Allt kan hända i en kvalserie. Kolla på Rögle förra säsongen. Personligen hoppas jag vi får 2 nya lag i ES men det är bara vad jag hoppas på.
Kommentera

Ärligt talat så som vi spelat på sista tiden har vi inte skit att göra i kvalserien tyvärr tråkigt men sant....
Kommentera

Massebros: Nu är du ute på tunn is...
Eriksson har varit en av de bättre senaste fem matcherna.
Kommentera

Barbapappa: Ja jag har inte så höga förväntningar på MIK i år men om du läser detta på hemsidan
Borås borta, kommentar?
- Vi hade jobbigt borta mot dem senast vi möttes. Men vårt lag ser annorlunda ut nu och vi åker ner med gott mod och är inställda på att ta hem tre poäng. Men Borås är ett lag vi har respekt för, och hemma kan de visa upp många bra resultat, säger Tärnlund.
Så måste man undra lite vad man tror motståndarna säger när det ser kommentarerna. Man kan ju inte bara tro att man kan hämta upp tre poäng utan att spela.Det är ju inte så att t ex Lupachuk är någon direkt ung spelare precis och jag är inte orolig för att de unga presterar, det är mer att jag har problem med de andra mer rutnerade spelarna som riksson m fl som mest åker runt och får inget uträttat.
Kommentera

mattias - 74:

helt bedrövligt. När åkte laget ner till Borås? Kom de direkt från bussen? jag hoppas verkligen att de åkte ner dagen innan inför en match som gäller så mycket.
Kommentera

Massebros:

ifjol hade vi höga förväntningar på oss, det har vi inte i år.
men det är som det sagts tidigare, vi har ett ungt lag och då är det mycket upp och ner.
vi har två bra målvakter och jag tror att våra konkurrenter runt strecket skulle vara överlyckliga över att få ha någon av dom.

heja mora
Kommentera

Massebros:

Jag har varit i kontakt med en av en mina gamla Mora-kompisar som bor Borås. Han sa att det var helt bedrövligt, MIK hade inte en chans. Det var ett lag på banan, dvs Borås. Det var först när MIK fick sitt mål i sista perioden som något hände men det var dags då. Vad är det som händer med laget? De skulle tagit tag i matchen omedelbart och visat vad skåpet skulle stå. Ett mål i baken i numerärt överläg! Märkligt att tränarna inte kan få spelarna att generera energi när så mycket står på spel. Nu tror jag på VIK, de har skött sina kort bra under senare tid. Dessutom har väl Almtuna fått glädjefnatt när detta läge dök upp.
Kommentera

mattias - 74: Ja du om man skall bedöma matchen efter bilderna så ser det mest ut som det var en vanlig träning. Kolla på Luppa´s backjobb vid första målet USELT! börjar se ut som gammal vanlig stil. Kan man f....n inte mobilisera mer energi i en sån här match skall man inte gå till nån kvalserie, man hade haft allt i sina egna händer men det hade man ju i fjol också och vi såg ju hur det gick.....
Kommentera

Metal Guru:

Om du är intresserad av att se målen så kommer här en länk
Kommentera

Metal Guru: "Är det Almtuna som är värsta WCS-konkurrenten?"

Svar ja, som kommendörkapten Carl Gustaf Gilbert Hamilton skulle ha sagt.
Kommentera

zeb:
Ja, detta var inte bra. En match som gäller mycket kan det inte som Harald uttrycker får det inte vara att "Första 5-6 minuterna satt vi kvar i bussen". Har vi hört detta förut? Jo, men inte bland spelare som är fokuserade på uppgiften. Förbannat vad jag blir besviken.
Kommentera

MIK 7-1:
Sitt still i båten.

Från denna omgång: Växjö Lakers-Troja/Ljungby  2-3 SD
Från förra: Huddinge-Almtuna 2-1 SD

Vi har ett ungt lag. Då är det inbyggt i systemet att det svänger upp och ner. Våra konkurrenter svänger också. Frågan är vem som har den högsta snittnivån de närmsta sex omgångarna...

Kommentera

zeb: Ja nu blir det svårt... mycket svårt...
Räkna med att vi kommer tappa 3 poäng till på målrakan, eller snarare,
hoppas på att vi inte tappar mer än 3 poäng, och då går det troligen inte att nå 3:e platsen iallafall.
Nu får vi helt enkelt hoppas på att de andra lagen gör liknande bottennapp.
Kommentera

Hakan Olsen: Ja dom gör väl bort sej idag ,förlorar man i dag så blir det svårt att bli 3.a
Kommentera

zeb:

Kapp får tydligen sin vilja igenom. Kamp in till målsnöret.
Kommentera

Hakan Olsen: 2-0 borås leder
Kommentera

Hakan Olsen:
Verkar inte så.
Kommentera

Metal Guru:

Är det inga webbsändningar idag?
Kommentera

JAg hoppas som sagt att det blir strid ända till slutet.
Jobbigt för oss fans men fan så nyttigt att ha spelat dom matcherna
ända in till slutet.
Jag glömde säga att det är Mora som tar 3 platsen till slut
Kommentera

morahockey:
Ja, han är en typisk 'sexa' på en skala.
Kommentera

Är det någon som vet hur bra Martin Johansson är?
Kommentera

11-13 februari är nyckelmatcher.
Vi behöver fyra poäng där, för att hålla lagen stången bakom oss.

Kommentera

2009-02-01  Borås-Mora IK
2009-02-11  Mora IK-VIK Västerås
2009-02-13  Växjö Lakers-Mora IK
2009-02-17  Mora IK-Björklöven
2009-02-15  Mora IK-Troja/Ljungby
2009-02-25  IF Sundsvall-Mora IK
2009-02-27  Mora IK-Mariestad BoIS
Kommentera

Stigsson:
7 matcher kvar, och 19p till dina 88...

Är det Almtuna som är värsta WCS-konkurrenten?

Kommentera

Sv: Mora IK - IK Oskarshamn
Äntligen funkar tekniken igen. Nu finns det bilder från IKO matchen på mikmusik.com
Kommentera

Metal Guru: 88p, uträknat med utgångspunkt av det övre strecket.
Kommentera

Hakan Olsen: Mycket bra hakan håller med dej
Kommentera

Slinger
Jo, det är frågan om motivation, det avtar med åldern/antal säsonger spelade. Det kan även ha med klubbkänslan att göra eller att göra rätt för sig. Backar har ett sista bästa datum jämfört med forwards, då att spela back har mycket med erfarenhet att göra inte bara maxkörning.

Jag tycker att MIK har ett bra gäng men truppen är allt för liten och kommer inte att räcka till i år. Förhoppningsvis kan de flesta spelarna fortsätta nästa år och då kan förberedelsen blir bättre. MIK har missat för många poäng som borde varit klara. Har laget varit inkört från början (som jag nämnt tidigare) skulle laget varit bland de tre första för länge sedan och inte utsättas för denna osäkra slutstrid.
Kommentera

Hakan Olsen:
Direkt från supporterlirarsidan:

"Detta extra tillskott är inte villkorat på annat sätt än att det ska finansiera ett nyförvärv inför kvalserien."

Vilket i klartext betyder att vi givit iväg en summa pengar till Mora IK att förvalta efter eget huvud. Inte villkorat det minsta, vad gäller vem eller vad.

Kommentera

zeb:

håller med att det var någon med spetskvalitet som önskades. Inget ont om Ross L., han behövs i Power play, men var det Ross som supporterlirarna ville ha? Det är intressant att vet vilka som beslutat vilken som skulle bli supporterliraren.
Kommentera

Hakan Olsen: Förvisso, men det är nog mycket kvalitet som finns där ute och som kan producera i de knappt 20 matcher som är kvar.
Det finns nog killar som är mellan 32 och 35 som är villiga att ge järnet i dessa sista matcher.
Kommentera

« · 1124335 · »