Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

MIF - MIK 15/1

817110 · » Till forumet

Sv: MIF - MIK 15/1
sold: Djoos biter sig själv lite i svansen eftersom Mora och Malmö har lika många förluster efter ordinarie matchtid. 21 st. Har han redan kastat in handduken?
Kommentera

henrikj: Rätt man att uttala sig om Malmö!:

Men det blir nog kval ändå. Chanserna att undvika det är inte stora. Säger nästjumbon Moras ene tränare Pär Djoos:

– Nä, jag tror inte de slipper det. Malmö har förlorat för många matcher och hinner inte ta igen de poängen.

Koncentrera dig på Mora IK istället skallepär!:
Kommentera

Massebros: Du har väldigt rätt där ang. backarna. Lupaschuk och Smrek kunde göra vansinniga misstag men vända spelet snabbt det kunde de. Där tycker jag den absolut största spelmässiga skillnaden mot förra säsongen ligger. Den här säsongen så ställer man inte om snabbt och går till farliga kontringar utan istället går man ner och tar burskydd och Kultanen (alltid när han är inne) eller någon annan går ner och tar pucken samtidigt som motståndarna hunnit hem med fem man bakom röda linjen. Detta leder till att backen inte har några passningsalternativ utan får bara åka över röda och dunka ner pucken i zon (=ge bort pucken). Anfallsspelet blir fruktansvärt lättläst vilket man inte minst sett i de senaste matcherna.

Visst gjordes det lite fler backmål förra säsongen. Backarna stod då under grundserien för 31 mål mot 16 hittils den här säsongen. Lupaschuk och Smrek stod ensamma för 19 mål.
Fick man önska sig något nu skulle det vara en offensivt skicklig back. Fast det har man väl gett upp alla förhoppningar om.

Usch, så less man känner sig. Enda hoppet och glädjeämnet just nu är att det trots allt inte är kört.
Kommentera

Bonäs norra:
Fokus Rindell, fokus...

"Det måste vara tillåtet att tacklas".

Harri Rindell var öppet kritisk till domaren Robert Lahti efter förlusten mot Brynäs i lördags.

"Det känns som att domarna har någonting emot oss", sade Moratränaren besviket.

När Rindell borde lägga fokus på viktigare saker, det egna lagets spel och agerande om inte annat, slösar han istället bort en massa energi på att kritisera en domarinsats.

Det är lite illavarslande.

Eric Beaudoins tackling på Nicklas Bäckström, som en av kvällstidningarna rubricerade som "Överfallet som knäckte - Mora", var tuff, och helt klart i gråzonen för vad som är tillåtet och inte.

Det ser ofta värre ut än det egentligen är när stor och liten möts i en tuff tackling, i detta fall 100 kilosbjässen Beaudoin och betydligt lättare Bäckström. Moraspelaren blev förstås utvisad. Att ge sig på den i hemmalaget med mest stjärnstatus, Brynäsikonen Bäckström, är aldrig smart och man straffas obönhörligen.

Robert Lahti har aldrig tillhört mina favoriter. Men jag kan inte köpa att det var Lahtis fel att Mora inte tog poäng mot Brynäs. Svaga avslut och onödiga utvisningar är närmare sanningen.

Mora har bara tagit en poäng på fem matcher. En ny förlust i kväll mot Malmö skulle därför vara mycket ödesdiger.

Kvalseriespöket börjar få allt tydligare skepnad för Mora. I nuläget känns MIK som den kanske hetaste kandidaten till att få följa Malmö till kvalserien.
Kommentera

zeb: Först tråkigt med sigge han var ju med förra hemma.
matchen. Ja nu finns det ingenting som talar för mik mer i denna sejour av elitserien.
Jag vill inte se mik (min åsikt) i kvalserien hellre tacka nej direkt och gå ner i allsvenskan. Jag unnar inte den där nilsen att stå i smidjegrav som maniskt uppviglar sin pöbel för att sedan skratta oss rätt upp i ansiktet.
Kommentera

Ja allihopa!! jag måste faktiskt säga det att nu har vi nog inte mycket mer kraft än att förbereda oss för kvalserien på bästa sätt, det är ju inte kört men jag har ju svårt att se att våra krigare skall kunna mobilisera krafter för en sån. Vi såg ju hur Leksand gick ifjol och jag befarar att alla utlänningars agenter jobbar för fullt för att hitta lämpliga klubbar till nästa år. Som jag ser det så är skillnaden för Mora i år backarna. Vi har alldeles för dåliga (defensiva backar) mot ifjol. Man måste fylla på i anfall med backar men ibland ser man våra backar mellan egen blå och röda medans anfallarna är nere i hörnen och grottar. Jag har ingen statistik på detta men det känns nog som det var betydligt fler backmål i fjol än i år med Lupachuk och Smrek. Nej jag vill inte själv men nu är det nog så att det blir så..........
Kommentera

Dino: det är bara vinst som räknas idag
Kommentera

Dino: Ja usch.
Kommentera

Anders i Budum: Man får vara glad över en kvittering i slutet, som vanligt.....
Kommentera

zeb: Jaha, samma visa idag med. Jag är dock inte förvånad. FY FAN!
Kommentera

Stigsson: sover idag med 2-0 till Malmö
Kommentera

Dags att övergå till rätt tråd och hälsa välkomna in till match-chatten. Följ länken i inforutan.

Kommentera

Dino: Hm..ska vi skriva domar jävel direkt? Det kommer ju ändå bli så..
Kommentera

Dino: Och det förvånar mig att det inte "slumpade" sig så att det är Jonak som dömer MIF-MIK ikväll......
Kommentera

Gidde: Det skulle förvåna mig om det inte slumpade sig så att denna Jonak, av en händelse, dömer i FMM- arena på Torsdag........De brukar ju döma två matcher när de är hit på "utbildningsturné".......
Kommentera

Mora siktar på att flyga ner om det nu går men att färdas efter marken är väl troligtvis ännu svårare.
Malmö har också haft det tufft med resor och blev kvar i norrland efter Skellefteåmatchen. Man tog sig bara till Stockholm och sen blev det buss hem därifrån.

Kommentera

sold:

Grattis!!
Lill-Bert är ju en bra linjedomare, samt att Kuben ju Sveriges bäste huvuddomare, medans vi i Swedbank Arena får stå ut med en slovak. Kommer nog att bli en intressant nivå ikväll. Bered er på klagomål på domaren efteråt ;-)

HD Peter Jonak, Slovakien
LM Anders Karlberg, Gävle
LM Fredrik Molander, Gävle
Kommentera

MIF - MIK 15/1
Kvällens "proffs":
HD Thomas Andersson, Gävle
LM Conny Ekenberg, Ängelholm
LM Joakim Karlsson, Axvall
Kommentera

817110 · »