Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Mora Vs: Brynäs tors den 2/12

465952 · » Till forumet

Sv: Mora Vs: Brynäs tors den 2/12
Tången:
Japp, han är helt klart på rätt väg, och jag är glader som en lärka som slår sin första vårdrill i skyn :-)

Tyvärr missade jag målet, men jag vet att det var världsklass. Det har han med all önskvärd tydlighet visat förut att han besitter. Dock lite för sällan innan dagens match om du frågar mig ;-) Djurgårdsmatchen! Det är så jag jämt skulle vilja se Hossa.

Strandberg på radiosporten (vilken jag i bredbandets frånvaro är tvingad till att lyssna på) var dock inte helt övertygad över Hossas insats. Två assist och ett mål räcker i alla fall gott åt mig. Bara karln producerar och Mora vinner så är jag nöjd :-)

Jag tog dock bara upp spelare som jag själv minns, och dit hör ju desvärre inte Strimma, Nises, Fernström eller Hansson. Westerling kommer jag dock ihåg naturligtvis. Minns en kväll när jag tillsammans med far och grannen hade varit på match i Smidjegrav. Grannen hade varit lärare åt Micke på Strandens skola (?), och han sa att han inte förstod hur någon som var så lat i skolan kunde ha sån energi på hockeyrinken :-)
Kommentera

Knogen:
ja du har glömt bl.a Ulf Nises, Micke Westerling, Ivan Hansen, Johnny Hansson, Allan Fernström, Tången, Strimma, med många fler.......
Kommentera

Knogen:
Ja en pilsner kanske! Jag menade inte att just du tillhörde Morabönderna, men jag tycker att Hossa fått alltför mycket negativ kritik. Matchen idag visar väl att han är på rätt väg och kommer mer och mer in i spelet. Vad tycks om hans mål? Världsklass tycker jag. Har vi inte råd med en sån lirare?:)
Kommentera

Tången:
Jag uppskattar kanske inte helt att bli insorterad i facket "Morabönder". Jag vill kanske inte heller betrakta mig som en gnällspik, även om jag emellanåt slänger ut en och annan brandfackla. Jag har respekt för din åsikt, även om jag inte håller med dig, och jag skulle uppskatta om du kunde respektera min. Jag har aldrig påstått att mina åsikter är något som bör upphöjas till universell giltighet, men var och en bör kunna få ha sin uppfattning om omvärlden utan att behöva dumförklaras.

Jag har heller aldrig trott att Marian är någon Jesus (vilket jag också tolkar som en dumförklaring). Tvärtom. Jag trodde inte att han skulle kunna uträtta underverk direkt när han kom hit. Däremot blir jag lite vred när jag ser spelare som inte gör sitt bästa för laget. I alla fall så länge det gäller "mitt lag".

Du liksom Stigsson nämner Ross som jämförelse. En jämförelse som jag kanske inte tycker är helt rättvis. Men jag kan förvisso hålla med om att likheten finns. Ni har en poäng där. Jag tillhörde de som hyllade Ross hela förra säsongen. Han var oerhört nyttig (för att inte säga ovärderlig) för laget som playmaker, framförallt i PP. Och visst älskar jag bohemer och lirare. Mora har en trevlig tradition på det området där Ove Olsson, Mats Grötting, Hasse Hansson och Patrik Ross (glömt nån?)alla tillhört mina personliga favoriter. Men något säger mig också att de spelare du nämner, Ross och Hansson, hade en helt annan inställning till laget de spelade i. Marian spelar dock i en annan division, och kraven på honom är kanske något större. Det intrycket jag hittills fått av Marian är att han ser sejouren i Mora som ett "Holiday on Ice" och spelar på 25% av sin kapacitet. Tyvärr räcker inte det för att han ska vinna mina sympatier.

claesw:
Mja, jag tar gärna tillfället i akt och utnyttjar det privilegium man trots allt har som supporter; Att kunna tycka till. Både åt det ena och det andra hållet. I detta fall är det negativ kritik, och den står jag för. Ett forum är väl trots allt till för dryftande av sådana här frågor, eller hur? För att lugna dig kan jag ju nämna att jag hellre rosar än risar.

Jag vet inte hur mycket du har sett av våran världsstjärna, men jag är ganska långt ifrån ensam om min kritik. Såväl från läktarplats, från media och från vänner och bekanta som håller på MIK har kritiken varit ganska massiv.

Sen vill jag gärna fråga vad du menar med "onödig kritik"?

Oavsett om jag, och många med mig, har fel eller inte så kan inte kritik, om den innehåller någon form av substans, vara onödig i min sinnevärld. Det visar bara att man bryr sig om laget. Jag tillhör den sortens supportrar som hellre ser Mora vinna en "gnetseger" med 1-0 än förlora en klang- och jubelföreställning med 6-7. Detsamma gäller för individuella spelare. Jag kan inte förlika mig med att laget blir lidande bara man får se några få cirkusnummer vid några enstaka tillfällen. Naturligtvis uppskattar jag hellre en match av högt underhållningsvärde, men bara om Mora vinner (så j-vla ego kan man bli). Min personliga uppfattning av de senaste matcherna är att Marian stått för mer chanser bakåt än framåt, och i övrigt uppträtt lojt och nonchalant. Det är då jag tycker kritiken kan vara befogad.

Marian är en gudabenådad spelare ska sägas. I sina bästa stunder överträffar han allt jag tidigare sett. Men bara för att det står "världsstjärna" skrivet i pannan på honom innebär inte det med automatik att allt han rör vid blir till guld.

Inför eftermiddagens drabbning hoppas jag Hossa öser in mål, och dribblar skiten ur LHC försvaret. Jag vill nämligen inget hellre än att det ska gå bra för honom. Dum vore jag annars. Mora är ju liksom "mitt lag", och Hossa spelar i Mora. Enkel matematik! Och kommer Hossa igång på allvar ska jag i rena glädjeyran förse Tången och Stigsson med en varsin pilsner vid första bästa tillfälle :-)

Nu är jag bara en amatörtyckare, men som jag ser det är det inte mycket som behövs för att Hossa ska kunna bli en hypertillgång för Mora; Ta ansvar i defensiven när tillfälle ges (trots att det inte är den primära uppgiften), spela med större marginaler i anfallzonen, speciellt vid offensiva blå, och åk mera skridskor. Inga orimliga krav på en av världens bästa ishockeyspelare kan jag tycka.

Problemet om Hossa kommer igång lär väl bli att man inte ser det som frukten av att Marian kanske sugit åt sig av kritiken han fått från en del håll, efter att ha haft ett snack med Harald, eller nåt annat. Fokus lär väl bli nåt i stil med; "Där fick du din gnälliga jävel!" riktat till mig. Men det får jag väl ta. Bara Mora vinner så :-)

KOM IGEN HOSSA!!!!!
Kommentera

claesw:
Helt i linje med dig. Jag anser att vi måste ha råd med att ha en bohemè, artist, konstnär, kalla det vad ni vill, som ensam när som helst kan avgöra en match. Ifjol var det Rossen som fick oförtjänt mycket skit kastat på sig. (Tuppen mest) Nu verkar det som att Hossa har blivit lite utav en hackkyckling bland Morabönderna, framförallt bland dem som trodde att han var Jesus och kunde gå på vatten! Jag anser fortfarande att vi bör ha råd att ha en liten artist i "gemensamheten", någon som sticker ut , någon som inte passar in i det svenska systemet, någon som av egen kraft kan vända ett underläge till seger! Har vi råd med det, tyder det på mycket stor styrka, för sådana lirare behövs även år 2004! I Fäders Spår Mot Nya Segrar.

PS. Någon minns väl #17 Hasse Hansson
Kommentera

Knogen:
Lite tuff/onödig kritik av Marian tycker jag. Gläds istället år att ni har ett fungerande kollektiv OCH en artist som kan hitta på precis vad som helst på isen.
Kommentera

Stigsson:
Lite skillnad på Ross och Hossa ändå tycker jag. Ross gjorde det ruskigt bra med tanke på att han inte är något fartvidunder, eller hur? Hossa är en veritabel raket på rören, men använder bara raketbränslet framåt. Det ser inte bra ut när man har chansen att göra en bra insats i defensiven.

Hossa har också fått kritik från många håll. Harald sade efter matchen mot SSK att namnet var större än hans spel, Roger Johansson sa igår för canal+ att han spelade nonchalant vid en situation som vi sett många liknande av på slutet, signerade Hossa, och i dagens MT och DD får han skäll för att han är för loj och nonchalant. Jag tycker den kritiken är fullt berättigad.
Kommentera

Knogen: Efter förra säsongen ville vi hissa upp en tröja i taket efter en kille som agerade på precis samma sätt.
Kommentera

DomarenOne, Mediakuben:
Håller inte med för fem öre faktiskt. Hossa är en världsstjärna, men uppträder ganska långt ifrån en sådan just nu. Det går inte att i ett lag som Mora åka runt och bara fiska smörpass. Man måste även dra på sig blårocken och ge sig in i gröten emellanåt. Som det är nu är faktiskt Marian en säkerhetsrisk. Han uppträder lojt, nonchalant och håglöst. Han spelar med små marginaler i anfallszonen, vilket ofta på slutet resulterat i kontringslägen för motståndarna. Han vill inte gärna jobba hemåt heller, vilket var väldigt tydligt igår när Brynäs fick ett två mot en läge mycket tack vare att Marian inte ville jobba hem.Detta trots att han låg väldigt nära puckföraren i BIF. Ok, det är kanske inte hans primära uppgift att jobba hem, men ska han bara stå och titta på då han faktiskt kan avstyra ett två mot en-läge? Det ansvaret måste man känna även som offensiv forward.

Han är en gudabenådad spelare den gode Marian, men sedan de två inledande matcherna har han knappt tillfört något alls. Om han börjar spela lite enklare, och tar lite mer ansvar i defensiven är jag tämligen övertygad om att laget kommer att lyfta sig ett par snäpp till. Mora ska vara ett kollektiv där alla drar åt samma håll. Nu är det ett kollektiv och en Marian. Det funkar inte lika bra.
Kommentera

DomarenOne:
Har t.o.m sett nästan hela matchen i repris och måste säga att Marian Hossa är mycket bättre än vad det låter från folk på läktarna. OK han är sån spelartyp, en sån som Rossen, ligger på offensivt, men "glömmer" ibland att tänka "hem". Den dan det klaffar för honom och hans dragningar så är vi alla kungar! Tyckte mig t.o.m kunna skönja en litem förbättring i det defensiva arbetet idag. Fan han är ju bara en pojke och redan artist så ge honom lite spelrum!
Kommentera

För dom som inte förstått Hossas uppgift och spelstil kan jag säga att han gör precis som han ska, och han gör det ortoligt bra!! Han ska sköta det offensiva och göra mål, inte slita som en varg för att backa upp någon annan eller backa hem jättefort, det är andras uppgifter..

För övrigt så kan man väl dra slutsatsen efter denna matchen att Rådbjer bara blir sämre och sämre..
Kommentera

Slitwargen: ja e alltid kaxig innan match, men ja har glimten i ögat... =)
När vi sen förlorar så e jag en sportslig förlorare och grattat de andra laget (så länge det inte handlar om modo, för det e bara luft för mig ) =)
Kommentera

Jesus: Tack!!! Trevligt med sportsliga förlorare... Även om du var rätt kaxig innan matchen om jag minns rätt;-)
Kommentera

Jesus: Sa ju det!
Kommentera

mediakuben: ok...ja jag var ju inte där så kanske lite taskigt å uttala mej...men jag har gått på andras kommentarer....=)
Kommentera

wille: Marian var visst bra idag. Spelar lite som Rossen. Väntar, väntar, väntar och sen hugger han. Gör aldrig en kraftsamling om det inte kan bli målchans.

En artis, en målskytt helt enkelt.
Kommentera

Metal Guru:
Man får lägga sig till dom som gratulerar till poängen idag
Kommentera

wille: Stort Grattis till segern... Ni var värda den.. Ni var bättre än oss ikv... =)
Kommentera

rbn: Va äre me Marian egentligen...han va bra dom två första matcherna sen har han inte varit speciell...floppvärvning?
Kommentera

Skönt med en seger nu då, men Marian var knappast bra idag. Bra att modo fick stryk också.

HOppas på poäng i Linköping nu då
Kommentera

Nalia: Det hade väl varit upp till dej vad du velat kalla dej, men du hade knappast blivit accepterad här...:P
Kommentera

Metal Guru: Haha...frågan är om jag varit värdig att kalla mig Mora-supporter om jag haft sådan usel smak?!
Kommentera

Ahlbom och 70 Rodrigues:

Tack för grattisen.
Väl mött nästa gång.
Kommentera

Nalia:
Kunde varit ännu värre. Kunde ha varit - (tystnad, trumvirvel)

[f]klackledare Emil...[/f]

(huvva)
Kommentera

nu e ni bra glada va?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hehe grattis
Kommentera

wille: Ja absolut..det kunde ha varit värre..han kunde ha varit Leksing...hehe
Kommentera

Nalia: hehe ok...dåså...då kanske det kan funka ändå då!
Kommentera

wille: Vi är inte sambos...så när Mora spelar mot HV så sitter vi i varsin lägenhet *skratt*

MetalGuru: Jepp...stämmer bra det :) Tur är väl det kanske...den där Ross är bra till mycket *S*
Kommentera

16-7 i skott i tredje, 33-25 totalt.

Annars hade Kaffe-Lila 18-1 i skott på Miffo i första.
Kommentera

Nalia:
HV och Troja-Ljungby för han,
Mora för dig.

Gemensam nämnare: Patrik Ross!
Kommentera

Nalia: jahapp...då ser jag ingen annan lösning än att du får slänga ut honom...:P
Kommentera

wille:
Läget just nu:

Färjestads BK-IF Malmö Redhawks 2-0
Luleå HF-Södertälje SK 4-1
Mora IK-Brynäs IF 4-2
Djurgårdens IF-Frölunda HC 5-2
HV 71-Linköpings HC 3-3
Timrå IK-MODO Hockey 3-1
Kommentera

wille: Haha..jag har försökt, men han har någon förkärlek till smålandlag..det är HV och Troja-Ljungby...hm.
Kommentera

Nalia: HV!?...lär grabben veta hut!
Kommentera

Nu kan man slappna av framför tv`n då...det här var välbehövligt!!!

Lite husfrid blir det också...gubens HV verkar ha hittat målet *S*
Kommentera

Metal Guru: ja det är gött!!
Kommentera

wille:
Och ett mycket vackert BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ som ger och tre välbehövliga poäng.
Kommentera

wille: jaja tre poäng iaf....men det borde varit 7-2
Kommentera

Metal Guru: Grattis till segern!!!
Kommentera

Stort grattis till segern.... Ni var bättre i helhet under matchen...

Man kan ta en förlust om man förlorar mot bra lag, som ni är =)
Kommentera

Metal Guru: HURRA!!!!!! 3 till nu då så får jag rätt!
Kommentera

Metal Guru: Det hade du ju så rätt i så :))

Göööööttttt
Kommentera

Jäpp.
Martin Jansson.
Kommentera

Nalia:
ingen honken hemma nu.
4-2 i öppen kasse?
50sek kvar.
Kommentera

Metal Guru: Har du bara hunnit till nagelbanden?! Själv så skriver jag med knogarna nu.
Kommentera

fyra min kvar.
tuggar nagelband.
Kommentera

wille:
Kupa-Lasse är bäste backen i Brynäs, säger Hockeyradion. Brynäsfansen har under november sågat karln längs fotknölarna. Och när han växt ut igen, har de sågat på nytt.
Kommentera

Och jag kom lägligt till 3-2, tror jag går en sväng igen
Kommentera

Metal Guru: åhh....jobba nu mora...vi behöver vinna ikväll....
Kommentera

wille:
Aj. 3-2.
Kommentera

465952 · »