Next Mission: Kvalserien.

« · 1000642 · » Till forumet

Sv: Next Mission: Kvalserien.
Metal Guru: samtidigt får man inte låta sig luras för mycket av formtabeller från slutet av serien med tanke på att motivationen varierar kraftigt från match till match för lag som är på trygg mark. MIK och HV har tex samma poäng i din tabell, men ingen påstår väl att MIK är lika bra som HV? Missförstå mig inte nu, visst har ni varit bra på slutet men gör du en tabell över det tre sista omgångarna blir det genast mindre roligt för i den tabellen är ni ju sist.
Kommentera

Elitserietabellen under Kari Elorantas tid som huvudtränare:

Trots tabellplaceringen är det inget bottenlag som kommer till spel i KS.

1 Linköpings HC 11 5 2 2 2 38 - 35 +3 21
2 Skellefteå AIK 11 5 0 5 1 28 - 23 +5 20
3 Färjestads BK 11 5 1 1 4 33 - 23 +10 18
4 HV 71 11 5 1 1 4 31 - 25 +6 18
5 Mora IK 11 5 1 1 4 33 - 30 +3 18
6 MODO Hockey 11 3 3 2 3 33 - 28 +5 17
7 Timrå IK 11 4 1 2 4 24 - 25 -1 16
8 Djurgårdens IF 11 3 0 6 2 27 - 23 +4 15
9 Frölunda HC 11 4 1 1 5 27 - 30 -3 15
10 Södertälje SK 11 3 0 3 5 20 - 24 -4 12
11 Luleå HF 11 3 1 1 6 25 - 36 -11 12
12 Brynäs IF 11 2 0 2 7 25 - 42 -17 8

Kommentera

Metal Guru!
Bra skrivet, jag håller med dej fullständigt!

Jag ser inte kvalserien som ett straff utan som en möjlighet, ett skyddsnät, för att få spela elitseriehockey nästa år!
Kommentera

Forever MIK:
KS kommer INTE bli en smal sak.
Men går vi in i serien med ödmjukhet och tro på oss själva, kommer det räcka långt. Det jag sett av Kari hittills tror jag att han är rätt kille för uppdraget.
Lägger vi oss på rygg och tänker dö, eller räknar glädjeyrsligt med tio raka segrar mot sopgängen en trappa ned och ett redan avlidet Brynäs, så kan vi dock lika gärna degradera oss på en gång.

Att Lärking dömmer bort oss från matchen köper jag INTE.
Jag lovar dig att Linköpingsfolk skulle kunna hitta situationer där Lärking dömt till vår fördel, som är ungefär lika hårresande som dina exempel. Men med färgade ögon ser man inte sån't. Objektivitet, tack.
Det är lika för alla. Trots Konspirationen.

Kommentera

Nu hade ni självklart varit glada över att slippa äran men det känns som att kvalserien blir den hetaste nånsin. De fem lag som är klara och sedan rimligen Löven eller Västerås - idel ädel hockeyadel. Om det blir Västerås addar det bara till den geografiska tyngpunkten i mellan-Sverige plus Rögle-Mif i egen Skånekamp. Det kommer att vara tryck på bortaläktaren i varenda match. Bra så!

Annars såg jag matchen mot LHC i sin helhet och baserat på det lilla så ser ni bra ut. Såg DIF-LHC i Globen i förrgår och MIK stod upp bättre på bortaplan än vad Djurgården gjorde hemma.
Kommentera

Steff: Lider lite med er samtidigt som är överlycklig över att vi slank undan kvalserien. Stort lycka till i jakten på nytt ES-kontrakt.
Kommentera

Forever MIK: Spelar vi med den kämpaglöden vi hade idag så har jag svårt att se att vi INTE ska klara detta.....Ja,Jag vet att matcherna kommer se annorlunda ut.där vi kommer att få föra dom flesta matcherna,men känslan säger att vi grejar nytt kontrakt.....FORZA MORA....PS. 2:a platsen spelar mig ingen roll vem som tar den...huvudsaken vi klarar kontraktet.....FORZA MORA
Kommentera

Finns ett antal här som tror att ks blir en smal sak. Det kan jag tala om att det blir det inte. I en ks är det mycket som kommer att spela in. Gäller att ha tur i lottningen och få möta rätt lag vid rätt tillfälle.
Det finns även några som tydligen tycker att Lärking gjorde en bra match och att inte han skall belastas för förlusten. Nej han gjorde inga mål åt linköping, men kom för f-n inte och säg att han gjorde en bra match. De överfall som vi blev utsatta för de sista minutrarna åtan åtgärder, blodvitet på pierre som han inte ens ville se, den patetiska utvisningen han tar i sudden. Att vi sedan hade kunnat avgöra till vår fördel i tidigare matcher har inte med saken att göra, det var denna match det nu gällde.
Kommentera

Men såg Ni å Hörde Ni intervjun Med Våran Kari efter match ???? Mer adrenalinstinn Coach har Vi inte haft på 5 ?? 10 ?? eller 15 år....GE KARI 3 års kontrakt så tar Vi SM - Guld...
Kommentera

Med motståndet som kommer i kvalserien , ser jag bara de här som en förlängning på säsongen.....Klart är ju att Vi å Kaffe-killarna fortsätter i VÅRAN serie...
Kommentera

zeb:
Själv tycker jag det är oerhört pinsamt med hockeysupportrar som skyller förluster på domarna.
Men vi är ju alla olika.
Kommentera

zeb:
Visst är det för jävligt att alla domare alltid är mot alla hockeylag. Varför är de med på matcherna överhuvudtaget, när ändå ingen vill ha dem där? De har säkert en hållhake på Rickard Fagerlund, eller vad han hockeybasen nu heter. Skämmes tamejfan.
Kommentera

oddset: Det är pinsamt att se hur bortdömda man blev i Linköping, fattar inte att det kan vara så osportsligt,Och lika kommer det att bli i kvalserien också med dåliga domare , Tror att man kommer göra allt för att få ut Mora från elitserien Tyvär
Kommentera

Men ärade Pojkar och Flickor....Det här är väl inget att oroa sig för ?? Va finns det för lag i Kvalserien att vara rädda för ?? Brynäs ?? okey då , det kan ju gå bättre mot dem ...Malmö ?? Livrädda att få spela en säsong till i allsvenskan i men då i deras nya hall...Läskand ?? Nä jag tror inte det...Björklöven som fick spö av Bofors här om sistens ??? Nä , folks se på kvalserien med tillförsikt. Nä nu ska jag gå ner till Siljans Strand och skicka en varm hälsning till de nya motståndarna...
Kommentera

Kom igen MIK, ni är ett jävla bra hockeylag, spelar inte nerverna ett spratt bör ni gå stärkta ur ks in i framtiden!
Kommentera

Steff: förr om åren tror jag till och med att det inte ens lottades överhuvudtaget, vad jag förstår så gick det till så att då lade förbundet fram ett förslag som man sedan enades om via ett telefonmöte.
Kommentera

Metal Guru: ok,bra då vet jag :)
Kommentera

Ja vad ska man säga,trodde verkligen vi skulle fixa det här men men nu DJÄVLAR ska vi vinna kvalet å vem som kommer tvåa skiter jag i (Hoppas det blir Brynäs! =) )Fan vad tom man är.Nu vill jag gå i ide tills detta är över!!!
Kommentera

Steff:
Senare KS har börjat med att ES-lagen + segraren i AS fått hemmamatch.
Inte nu.

Saxat får en nyfiken leksings fråga till en på förbundet:
----------------------------------------
Skickat: den 1 mars 2008 11:05
Till: Anders Feltenmark
Ämne: spelordning

hej ...vore tacksam om ni kunde berätta vad som gäller i kvalspelet till elitserien i år...
jag menar t.ex vinnaren av allsvenskan vilken möter dom i första? har dom hemmaplan? börjar 11 & 12:an i ES match mot varandra som det har varit förr om åren....
tacksam för svar
SV: spelordning
Från: Anders Feltenmark ([email protected])
Skickat: den 1 mars 2008 11:34:08

Nej det blir en fri lottning

Kommentera

Steff: dom brukar börja mot Varandra men dom gjorde inte det i fjol.
Kommentera

Steff: det var förut det. Nu är det fri lottning.
Kommentera

Steff: det var förut, det var när det var mycket längre uppehåll efter elitserien. Då mötte elitserielagen (och de två lagen från Superallsvenskan) varandra för att alla lag som möttes skulle ha lika långa speluppehåll bakom sig.
Kommentera

horcoff: TV4SportExpressen samt TV4+ har visat allsvenskan hela säsongen, de visar vad jag förstår även kvalet.
Kommentera

Metal Guru: Är du säker på det????? Det tror inte jag,Elitserienlagen brukar börja mot varandra...
Kommentera

sold:
Samt: Fri lottning.
Kommentera

sold: Och på vilka TV-kanaler går de då ?
Kommentera

Tännström:

Här är alla matchdatum och förutsättningar.

Omgång 1: Onsdagen den 19 mars 2008

Omgång 2: Fredagen den 21 mars 2008

Omgång 3: Söndagen den 23 mars 2008

Omgång 4: Torsdagen den 27 mars 2008

Omgång 5: Lördagen den 29 mars 2008

Omgång 6: Tisdagen den 1 april 2008

Omgång 7: Fredagen den 4 april 2008

Omgång 8: Söndagen den 6 april 2008

Omgång 9: Tisdagen den 8 april 2008

Omgång 10: Torsdagen den 10 april 2008

De sex lagen spelar en serie på 10 omgångar och möter varandra en gång hemma och en gång borta. I kvalserien till elitserien säsongen 2008/2009 deltar sex lag: Lag 11-12 från elitserien, Lag 1-3 från hockeyallsvenskan samt vinnande lag från hockeyallsvenskans play off 2.

Kommentera

VI SKA INTE GRÄVA NER OSS TOTALT... DET ÄR BARA ATT SE FRAMÅT!!!!
Kommentera

horcoff:
Ja, vi har ju varit väldigt effektiva i den typen av matcher denna säsong. : (
Kommentera

LL:
"Spelarna såg ju ut som om ni redan hade åkt ur efter att matchen tog slut i Linköping. Det är oerhört svårt att ställa om från att ha börjat slappna av och känt att platsen är klar till att tagga upp igen."

Hel rätt. Förutom en detalj. Idag är det den 8:e mars. KS börjar den 19:e i samma månad. Vi har tio hela dagar att mentalt förbereda oss.

Om KS startat på måndag hade läget varit annorlunda.
Kommentera

Tröja nr 23: Ska bli jävligt intressant med "verkliga" måstematcher hela tiden nu.
Kommentera

Jag har bara en sak att säga: Mission POSSIBLE!
:D
Kommentera

Först och främst vill jag hylla MIK för en riktigt bra match. Sedan vill jag såga dommarjäveln jäms med isen, å andra sidan, hur fan kan dom låta en Mora hatare dömma en så viktig match. Nu hoppas jag att MIK ger allt i kvalet, att dom kliver fram och visar vilket bra lag dom egentligen är. Just nu är jag bara ledsen och tom........
Kommentera

Metal Guru: jag tror definitivt att ni är bättre rustade än Brynäs. Men jag är som jag var inne på på LHF-planket inte säker på att ni är bättre rustade än vad LHF hade varit, frågan är hur knäckande det var att tappa tiondeplatsen med så liten marginal? Spelarna såg ju ut som om ni redan hade åkt ur efter att matchen tog slut i Linköping. Det är oerhört svårt att ställa om från att ha börjat slappna av och känt att platsen är klar till att tagga upp igen.

Fast får ni bara en bra start så tror jag att ni grejar det. Med det spel ni har visat upp på slutet så ska ni tveklöst vara det bästa laget i kvalet.
Kommentera

Metal Guru: Vi får hålla ihop emot Leksand, det brukar ju bli så.
Kommentera

Skönt och se att det inte bara är dystra miner här,nu är det så här och det gäller att se möjligheterna nu.Vi är inte slagna på förhand och jag tror att tempot och dom tuffa matcherna nu på slutet är till MIKs fördel.
I övrigt vill jag bara säga att Lärking är så jävla sämst,våra spelare blir fullständigt nerslagna framför mål sista 2 min och sen hittar karln en liten liten hakning i sudden..
Kommentera

Metal Guru:
Tack för det - där försvann plötsligt matlusten...
Kommentera

insu:
Det är väl mer vi fans som har udda böjningar.
Kari ska koncentrera sig på hockeyn, och vi ska distrahera motståndarna.

Projicerade plötsligt en bild på en Emil i bar överkropp, böjd över Hans S's knä, och en höjd högerhand med björkris. Ouch!
Kommentera

Metal Guru:
Ja, eller om det var grafologi? Jag tvivlar dock på att just detta är Karis starkaste kort i kvalserien.
Kommentera

insu:
Ja, jag minns en tidningsbild med en ung Boork och Scheike själv diskuterandes ormätarmarscher, eller nåt sånt.
Kommentera

Metal Guru:
Ja, det var något i den stilen jag funderade på. Om nu inte Boorken kliver in i Brynäs bås och kontrakterar snubben först - det har han ju gjort tidigare.
Kommentera

Metal Guru: Håller med till fullo. Och avslutningen av grundserien kunde ha avslutats bra mycket sämre än såhär... KS till trots.

Ha en fin Lördagkväll allesammans!!
Kommentera

insu: Med det spel vi stundtals visat upp mot ES sk .bättre lag så är vi definitivt ett av kvalseriens två bästa lag. Men med det spel vi titt som tätt visat upp mot lagen på nedre halvan av ES tabellen är vi INTE ett av kvalserien två bästa...och det faktumet skrämmer mig.
Kommentera

insu:
Ska vi KS-kontraktera Hans Scheike, för att smyga omkring i FMMA:s bortalags-korridorer?
Kommentera

Nalia:
Ingen risk. Då är det andra som kommer slå oss.

Men jag tror faktiskt att vi är det ES-lag av BRY/LHF/MIK som har bäst möjligheter att mentalt klara KS.

Kommentera

Metal Guru:
Ja, vad f-n - vi rumpar upp dem också!
Kommentera

insu: Det kan du lita på!! Rökhostan ligger på topp så att säga. Men nu ska jag dra ner tills KS börjar, lär behöva mina lungor då.

Ikväll blir det pizza som tröstemat...sen kommer jag att gotta mig åt de 5 mål som faktiskt hamnade i LHC's kasse idag.
Kommentera

insu: Kan bara instämma i vad du säger om Brendl.

Jo1: Arvedson saknade all form av bra ledarskap som behövs för att sammanföra 25 viljor för att dra åt samma håll.
Där är Jan Simons största misstag.
Hade vi haft Kari Eloranta från start så är då jag övertygad om att vi inte har behövt att kvala nu.
Kommentera

Metal Guru: Nice...men lovar du att inte hålla det emot mig ifall vi(hockeyguden bevare oss) inte spelar KS till full belåtenhet? ;)
Kommentera

insu:
Varför inte en sjusst liten SM-session på Gävlestjärt, som tack för senast..? ;oB
Kommentera

« · 1000642 · »