Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

« · 1137179 · » Till forumet

Sv: Övrigt
Barbapappa:

Japp, vi hade den (tredjeplatsen alltså), och jag tycker vi hade resurser för att ha den också. Jag förstår hur du tänker med rollfördelningen i laget o.s.v. men jag hävdar fortfarande att vi borde rankas som topp 3. Så förbrålt mycket mer skrämmande var inte de andra lagen på förhand.

Jag tror mycket av det jag skulle vilja kalla för misslyckande var just att vi aldrig fick in Moraandan, d.v.s. att alla bidrog med hårt jobb, när det så behövdes. Jag vet dessutom inte hur många gånger jag svor mig hes över Moraspelare som bromsade sig in i närkampssituationer eller, ännu värre, vek av helt. Att stå framför Moras kasse var en promenad i parken, istället för en vandring genom dödsskuggans dal. Hockey är i mångt och mycket ett psykologiskt spel och den biten torskade vi på kapitalt.

Jag satt och kikade på Brynäs match i går och blev väldigt imponerad över deras inställning, även om det nu inte räckte till. Mora kunde inte ens mobilisera sådan attityd i en direkt avgörande match.

Tja, varför skulle de göra det då, när de knappt gjort det under hela säsongen?

Nu måste vi få in rätt attityd i laget, rätt vilja, rätt inställning, rätt allting. Tycker många av våra juniorer visar att de har det. Frågan är om vi kan behålla dem?
Kommentera

Stigsson:

Va bra då kan du ta med dig knogen som springpojke också !
Kommentera

mattias - 74: Jag har anmält mitt intresse. Vi får se om klubben hör av sig.
Kommentera

Säsongen 2008/2009 sammanfattas av Jan Simons
Kommentera

mattias - 74:

Torsten Kjellgren om moras framtid:

När jag tittar framåt måste vi nog bygga på en stomme av unga killar, det kommer att vara en ledstjärna i framtiden. Men vi måste ha en ledargestalt som Greger Artursson varit den här säsongen att bygga laget kring. Jag hoppas verkligen att han stannar så vi kan knyta laget runt honom. Men vi får se vad vi har råd med. Det är intäkterna som styr. Men vi kommer säkert att få se ett annat Mora IK nästa säsong.

han säger också att spelarna kommer att spela hockey på heltid.
Kommentera

Barbapappa:

Vem tar över då? grabben ? :)
Kommentera

mattias - 74:

det värkar troligt att det gör det, och det är faan inte en sekund för tidigt isåfall.
äntligen måste jag säga.

:)
Kommentera

Barbapappa:

Som att detta skulle inträffa?
Kommentera

Knogen:

Pitkämäki, Lupaschuk, Kempe och johansson är ju spelare som tillkommit senare.
Stefan Mann kom också ganska sent. tror serien hade startat när han skrev på.

spelare som vi hade då är: anders lövdahl, sergejs pecura.

sedan har vi en bunt juniorer med orutin från seniorhockey, dom behöver ledargestalter.
vi saknade ledargestalter i truppen, de enda jag kunde se som ledare är micke simons och greger artursson.
och om simme klarar av att mantla ett sådant ansvar var jag väldigt osäker på.

Sedan så saknade vi grovarbetare i laget, vem skulle göra skitjobbet?

dessutom så vägde vi för lite. 74 kilo cedergren flytta på 90 kilo bång, knappast troligt. skiljer det 15 kilo muskler mellan två vältränade idrottsmän, så är det en enorm skillnad.

hur många defensiva forwards hade vi?

Så här i efter hand så tror jag att med ett par ledartyper till i laget så hade våra junisar lyft sig ytterligare ett par snäpp.

med detta vill jag sammanfatta säsongen som bra, även om jag också är besviken över att vi schabblade bort 3:e platsen.

för vi hade den ju....
Kommentera

Barbapappa:

Förutom Leksand så tycker jag helt klart man kan jämföra våran trupp med de lag du nämner. Vad var det till exempel som fick dig att tycka att AIK skulle vara så förjordat mycket bättre än MIK på papperet innan säsongen? Nu var det bevisligen så, men jag tror inte att något av de lagen i toppen inför säsongsstart hade tackat nej till att i allsvenskan ha tillgång till spelare som Elomo, Lagerström, Genoway, Greger, Simons, Kristan (Pitkämäki), Lupaschuk eller Kempe. Vi har utöver dessa en bunt till spelare med elitserierutin, samt några junisar som är mycket lovande.

Att det kanske skulle dröja innan laget fått ihop sina pinaler trodde nog även jag. Att vi med det materielet vi faktiskt förfogade över skulle komma så dåligt som sjua eller sämre hade jag mycket svårt att se. Nu kom vi fyra, och det med en väldigt besk eftersmak. Jag hävdar fortfarande att vi hade material för en tredjeplats, men att vi sjabblade bort det. Vid flera tillfällen.

Att sedan många av spelarna och laget i stort underpresterade är en annan sak. Inför säsongen kan jag inte se varför vi skulle vara SÅ mycket sämre som en del skulle vilja påskina. Vad grundar man det på undrar jag?

Enligt en del supportrar ska vi alltså ha överpresterat, eftersom vi blev så "bra" som fyra i serien. Själv tycker jag - baserat på både de bra och dåliga matcher jag sett med laget - att vi underpresterat. Vi har blandat mycket bra hockey vid ett fåtal matcher, med rent uppgivet och håglöst spel däremellan. Vi har torskat en rad matcher på ren viljelöshet och brist på jävlaranamma.

Vi tycker väl olika då helt enkelt. För egen del kan jag inte säga annat än att jag är ruskigt besviken och att jag hade större tro på det här laget än så här.
Kommentera

Bonäs norra:

jamen, alla säger att vi hade ett så bra lag på papperet.
men jämför oss med Malmö till exempel, hade vi ett bra lag på papperet då?
hade vi det om vi jämför oss med AIK, Leksand, Västerås?

jag tycker inte det, dom har haft samma stomme i ett par år (bortsett från Malmö som köper nytt varje år).

Försvarsspelet har hela säsongen varit ett stort problem, och det beror på att det inte funnits tillräcklig kunskap.

Alen, Lilja, Adam, Lupaschuck.

alla dessa fyra har varit säkerhetsrisker, som slarvat i fel läge för många gånger.
Sånt straffar sig för att det blir oroligt i egen zon.

Och ärligt talat, det räcker inte med en bra tränare, en bra målvakt och en bra back.

nästa säsong måste vi vara bättre på alla punkter.

och ska vi ha nå utlänningar i laget så ska dom vara exceptionella, annars kan det lika gärna vara.

om jag fått välja, Genoway eller Ahlbrandt. ja då hade då jag valt Ahlbrandt.

nej in med nytt folk i styrelsen och en ny VD som har vett att hålla fingrarna ifrån kakburken, en vd ska inte sitta och scouta och värva spelare.
han ska driva klubben som ett företag, och vara både ödmjuk och alert när det gäller sponsorer.
och han ska ha näsa för goda affärer.
Kommentera

Knogen:
Jag tycker oxå att vi borde har klarat en direktplats.
överallt har man hört från hockeyintreserade att Mora har ett
våldigt bra lag på pappret.

Varför lyckades vi då inte att "plantera" moraandan i År?
Kommentera

Tikinmyheart:

Jag håller med dig. Jag tillhör de som faktiskt trodde att Mora på allvar skulle slåss om en av de tre direktplatserna till KS. Jag tycker fortfarande vi har så pass stora kvalitéer i laget att vi skulle kunnat fixa det. Har faktiskt lite svårt att förstå det här resonemanget att vi har ett helt nytt lag, och att vi därför skulle vara så totalt borträknade. Många av våra kollegor i toppen av AS har, på papperet, svagare trupper. Många av namnen i våran trupp skulle göra de lagen gröna av avund, åtminstone på förhand.

Det är något annat som fattats i Mora i år. Vi har inte lyckats få ihop laget MIK och vi har framförallt inte lyckats implementera Moraandan i årets trupp. Den anda som präglades av hårt arbete och där alla drog åt samma håll. Mest frapperande är att det är just en del av de mer namnkunniga spelarna som svikit. De som borde gå i bräschen inställningsmässigt.

Almtuna har lyckats med det. Det är ett lysande exempel på hur mycket hjärta och engagemang betyder i en trupp. Det är bara att lyfta på hatten för AIS och jag önskar dem all lycka till i fortsättningen.

Många gnäller på att AIS spelar tråkigt och att de därför inte vill att de ska gå vidare. Själv tycker jag att AIS på ett lysande sätt spelar efter sin förmåga. Dessutom blev jag mycket imponerad över AIS inställning i går. Direkt efter nedsläpp efter 0-2-målet låg två AIS-spelare högt upp och störde Moras uppspel i offensiv zon. Det visar att de vågar och vill. Något Mora misslyckats kapitalt med i år. Där har rädsla präglat ledningarna, och det har alldeles för ofta slutat med kollaps.
Kommentera

Tikinmyheart:

jag utgår i det uttalandet ifrån att jag trodde att det här laget inte skulle kunna komma högre än en åttonde plats innan säsongen började.

visst höjdes kraven allteftersom framgångarna, men sett till vad jag trodde innan så har dom nästan överpresterat.

lupaschuck och elomo, är bara skuggor av sitt forna jag.

pitkämäki, kempe och genoway ser jag gärna att dom stannar.
Kommentera

Barbapappa: Ja nu gäller det att hitta nya vägar, Bort med allt dåligt så kanske Publik och företag kommer tillbaka
Kommentera

Tikinmyheart: Ett hårt kämpande lag med inga stjärnor......det levde Mora på oxå i elitserien...
Kommentera

Barbapappa: "Tråkigt, men laget har gjort en kanonsäsong anser jag, sett utifrånderas förutsättningar"

Kan du utveckla lite vad du menar? Du kanske stämmer in i vad Harald sa igår, att det är "skrapet" som spelar i Mora?

Men det kan väl inte riktigt stämma? Ni har namnkunniga spelare som Juha Pitkämäki, Ross Lupaschuk, Teemu Elomo, Colby Genoway och Mario Kempe.

Vad har Almtuna?
Kommentera

Metal Guru:

Tråkigt, men laget har gjort en kanonsäsong anser jag, sett utifrånderas förutsättningar.

förnya i klubben nu, ett par nya styrelse medlemmar med ambition och framåtanda.
En ny VD som vet att hålla fingrarna borta från kakburken.

sparka janne simons omedelbart.
Kommentera

Metal Guru: Ja och även högsta ledningen behöver fixas till,Jag hoppas verkligen att det händer något för det här håller på att gå riktigt illa,dåligt med publik,Resturangen stängd i båda matcherna ,Det är bedrövligt
Kommentera

Alisandali:
Nu får vi koncentrera oss på att bygga upp smågossarna tills nästa år.

Kommentera

Metal Guru:
Lite tråkigt att ni åkte ur och att det var en ratad Leksing som avgjorde för Almtuna , men vi möts nog i samma serie nästa säsong igen .
Kommentera

Metal Guru:

Det finns inte så mycket mera att säga i ämnen utom att grabbarna bör gå på gym och växa till sig. Dessutom har säkerhetsriskerna i bakre leden varit allt för många när Greger föll bort.

Nu är hockeysäsongen slut för min del.

Ha en trevlig sommar.
Kommentera

Barbapappa:
I och med att Arthur Gregersson försvann, försvann också Moras chanser att göra något i en Kvalserie. 0-3 lobb i öppen kasse.
Kommentera

Tikinmyheart:

i högsta klass;)
Kommentera

Nu finns det bilder på mikmusik.com från gårdagens match mot Almtuna IS.
Kommentera

Sven123:

Var ju lördagsmatch sorry. Börjar kännas som det blir fler matcher! Kan vara förkylningen. Bra med en extra dags vila förresten.
Kommentera

Tikinmyheart:

Börjar kännas som det blir match på fredag också. Kan vara förkylningen som släpper också, men tror inte det.
Kommentera

Barbapappa: Stabil vinst med islossning, var det viss någon som skrev:)
Kommentera

Projta:

ikväll blir det 6-1
Kommentera

Barbapappa: Och hur går det imorn =) blir dem 0:ad igen ?
Kommentera

Sven123:

Nåväl, det blev inte 5-2 men väl 1-0
och det är väll inte hur mycket man vinner med, utan att man vinner som har betydelse i dessa play-off matcher.
jag är oerhört stolt över den kampvilja spelarna visade upp, och tack pitkämäki för att du är så in i helvete bra. keep it up bojs.
Kommentera

Nalia:

Match i morn igen. Härligt!
Kommentera

mattias - 74: Är det bara jag som är trög, men jag förstår inte varför vi skulle tacka dig för något sådant?

Okej om vi hade valt Troja och totalt kört över dem. Men o andra sidan så är väl inte du inblandad i några val. Så det är väl tränare och lag som skall tackas om det går vägen? ;)
Kommentera

Barbapappa:

Tack, nu får vi önska grabbarna lycka till.

Om det inte går bra, måste ledningen gå ut snabbt och kontraktera en del av de viktiga och commíng generation av spelarna för nästa säsong, inte vänta med det hela efter sommaren.
Kommentera

Stigsson:

Hoppas för eran egen del att ni vinner ikväll så ni slipper tacka mig för att jag sa att ni skulle välja Troja istället. Lycka till ( menar det )
Kommentera

Barbapappa:

Länk till matchen. kostar 49 kronor.

anytime.tv4.se/webtv/?treeId=90923
Kommentera

Barbapappa:

jaha, jag hade tänkt komma upp i tusen inlägg innan den här säsongen är över, men det krävs nog en kvalserie för det.

och dit ska vi.

Vi kan, vi vill, vi ska---till kvalserien.
Kommentera

Hakan Olsen:

matchen kommer nog in under dagen i morgon.
håll koll inne på mik.se
där brukar det alltid finnas länkar.
Kommentera

Stigsson:

Lägger de ut matchen strax innan sändning? De hade en ruta som skulle innehålla information om kommande matcher, men det fanns inget där
Kommentera

Hakan Olsen:

ha ha, vi har inte råd att köpa de högre makternas tro:)
nej jag pratar om min tro på klubben.

det handlar mycket om det som harald har sagt tidigare tror jag, att spelarna vill förmycket.
man vill så gärna avstyra motståndarnas attacker att man går på lite för hårt eller följer med lite för långt/länge och kommer därför för långt ifrån nästa situation.

det e väll det dom menar med att spela med huvet under armen antar jag.

men i morgon blir det andra bullar, för Almtuna sket i det blå skåpet igår och det är inte tillåtet.

så i morgon blir den första över körningen av två.

5-2
6-1
Kommentera

Hakan Olsen: Det är TV4as betaltjänst för webb-tv. Kostade 49 kronor för att se matchen igår.
Kommentera

Hakan Olsen fungerade bra igår
Kommentera

Hakan Olsen: Inte bara där det är problem,alltför många glider runt utan att ta i,Jag menar kan man inte tända till i en så viktig match så ska man nog fundera på att sluta med hockeyn
Kommentera

Bissett19:

Ok, men hur kommer man åt matchen? Jag antar att man skall betala för att se.

Lite skandal att de visar samma lag två gånger i rad. Det är en viss skillnad att titta på en HD-TV på 42 tum, och en hackig bild med fördröjning på datorn. Det är bara att hoppas att nätet fungerar.
Kommentera

Hakan Olsen:

"Playoff-dramat fortsätter på tisdag - med nya direktsändningar av returmatcherna.
Växjö-Troja/Ljungby visas i TV4 Sport med sändningsstart 18.30.
Mora-Almtuna visas på Hockeykanalen.se med sändningsstart 19.00."
Kommentera

Hakan Olsen: hockeykanalen.se sänder troligtvis. Jag såg gårdagens match där.
Kommentera

Barbapappa:

Trist att varken TV4 sport eller S24 visar matchen. Hur kommer det sig? var inte Troja och Växjö senast i TV4? Finns det något annat ställe som visar direktsända rörliga bilder?
Kommentera

Barbapappa:

Jag hoppas inte din (och spelarnas) tro vilar på någon högre makt. Förhoppningsvis får de lite hjälp med att ladda och koppla ifrån det som varit, dvs att tappa matcher. Det är mycket psykologi i det hela. Att tro på sig själv och inte bli försiktig. Genoway var den spelare som försökte lägga in extra bränsle i spelet, men var allt för het och åkte på 2+2 min. Han behövs på isen.

När det gäller matchen igår gjorde Juha bra i från sig, och med lite flax skulle det ha kunnat dröja ännu längre till Almtunas första mål i andra. Efter det gick proppen ur (genom ängsligt spel). Innan det målet undrade jag om Juha skulle släppa in något mål (skott i andra: Almtuna 20, MIK 5; har nämnt det tidigar men tåls att upprepas).

I förlängningen satt grabbarna halvvägs ute i bussen igen. Förbannat synd då de hade en bra period efter målet i tredje.
Kommentera

zeb:

Jag satt och lyssnade på lokalsporten när jag körde mellan Borlänge - Uppsala igår och enligt de båda kommentatorerna ( dalarnas och Upplands ) så var det Pitkimäkis förtjänst att inte Almtuna tog ledningen tidigare i matchen. Tror nog att han kommer bli eran viktigaste spelare om ni går vidare från Play off.
Kommentera

Ola:

jag tycker som du, vi har 2 bra målvakter.
min tro är att juha är bättre än lasse.
men jag får en känsla av att backarna tar större ansvar när lasse står, vet inte varför men det är en känsla.
kanske är att lasse pratar svenska och engelska och därför lättare kan göra sig hörd bland spelarna.
juha talar så vitt jag vet bara finska och en väldigt knackig svenska.
juha var enorm i elitserien, men å andra sidan så hade vi helt andra backtyper då.

nu hoppas jag och tror på att vi fixar det här, skulle vara trist att åka ur nu.

min tro är stark och har räddat mej många gånger, och den här gången så ska den räcka till Mora IK också.

matcherna slutar:
5-2
6-1

och mora avancemang till play-off 2 :)

även om Greger är sjukskriven, sätt in honom i båset att hjälpa lyckner coacha backarna.
Kommentera

« · 1137179 · »