Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Säsongen 07/08

« · 893345 Till forumet

Säsongen 07/08
Om jag skulle tippa serien skulle den sluta så här.

1. Hv 7-1 Bred trupp, inte så jättekänsliga för två eller tre skador.
2. Timrå Ser ruggigt starka ut på papperet.
3. Frölunda Sex landslagsmässiga nyförvärv grym prestation bara det.
4. Färjestad Tillhör toppen av tradition, gör det i år också.
5. Modo Ser starka ut i år också, svårt att försvara guldet dock.
6. Brynäs Bra förstärkning i Brendl, "om dom använder honom rätt"
7. Mora Äntligen fått behålla 85% av truppen, bättre försvar i år.
8. Södertälje ser bra ut med några intressanta nyförvärv.
9. Linköping Tappat för många viktiga spelare, räcker inte till i år.
10. Skellefteå renberg är bra men vernblom bättre. tio nya i laget.
11. Djurgården Ser okej ut i anfallet, men backarna? ekonomin?
12. Luleå Åderlåtet och utarmade, var är alla stjärnor?

Jag anser att Ryan Jardin, Miko Rämö, Brendl, Kultanen, hult Och Slovak inte är nå betydande förluster för klubben.

Ryan Jardin namnet låter betydligt häftigare än hans aktioner på isen var.
Miko Rämö gjorde några bra insatser och är väll den som kan saknas mest.
Pavel Brendl gjordemånga mål, "men" alla speler på Brendl. Remember.
Jarno Kultanen en mycket rutinerad herre som tyvärr tappat farten.
Andre hult som var den mest lovande junioren, ändå inte tillräcklig.
Tomas Slovak försvann redan förra säsongen.

Nyförvärven då.

Toni Dahlman ersätter med lätthet Jardin och hult som ändå bara satt på bänken eller läktaren. inte lika målfarlig som brendl men ack så mycket nyttigare. tar ett större ansvar och jobbar även hem!

Martti Järventie bättre än kultanen både frammåt och bakåt. kommer att betyda mycket för MIK i år

Tomas Harant bättre defensiv än blatak, inte lika fumlig framför eget mål. Två raka vm-turneringar för slovakien säger en del, inte helt lätt konkurrans där.
Kommentera

Sv: Säsongen 07/08
Barbapappa:

Hmm, ok att ingen tror på Luleå. Det har varit en turbulent tid för Norrbottningarna och många viktiga kuggar har lämnat den vackra staden i norr. Men att tippa Luleå på tolfte plats!?!?! Nej alla vet att LHF alltid går till slutspel, hur kritiskt det än må se ut!
Kommentera

wille: >>> Du skrev: Men att tippa Luleå på tolfte plats!?!?! Nej alla vet att LHF alltid går till slutspel, hur kritiskt det än må se ut!

>>Det sade man om Djurgården för ett par år sedan också.
Kommentera

MIK jagar tre forwards

ISHOCKEY/MORA

NHL-forwarden Michael Holmqvist, 28, är på väg hem till elitserien. Och Mora IK har jagat hans underskrift.

- Men i dag är det inte ett namn som vi jobbar för högtryck med, säger klubbdirektören Jan Simons.

Han avslöjar att kvartsfinalklubben just nu för diskussioner med tre forwards, varav Kim Staal, fortfarande högaktuell för SM-tvåan Linköping, är en.

- Vi har fortfarande inte fått något definitivt besked från honom om i vilken klubb han spelar kommande säsong, säger Simons.

Vilka är de två andra spelarna?

- Det kan jag inte säga, svarar Jan Simons.

saxat från Dalarnas Tidningar!

Michael Holmqvist verkar ju hyfsat intressant iaf...han har nog potential men kan lika gärna bli en halv kass värvning tror jag.
Kommentera

..undra hur lång tid det är kvar innan man får läsa Ros intressanta tippning av elitserien och MIK på en 12:e plats... Man har nästan glömt bort under sommarens uppehåll hur fruktansvärt dålig han är att tippa..och skriva krönikor...
Kommentera

Kim Staal är klar för LHC....han blir där lagkamrat med skandalomsusade Pajjen Persson
Kommentera

Db_04: Jag har lite svårt att se vad Staal skulle kunna tillföra till LHC. Men en snabb sökning på youtube gav i varje fall två snygga mål.

www.youtube.com/watch?v=D-OqHxuxN-I&mode=related&search=

www.youtube.com/watch?v=EiS6oxov734&mode=related&search=
Kommentera

Db_04:

Inget jag sörjer iallafall, Inget ont om Kim men tycker att Janne kan hitta nåt bättre.
Kommentera

Tubest: håller med ska man vara på den övre halvan som man säger så måste det till några vassa lirare helt klart
Kommentera

Tubest: Ja , Kim är inte spelaren ni behöver... ni behöver en sniper.... Kim hade dock vart riktigt bra i Leksand då klubben saknar naturliga ledare på isen + att han hade vart en spelare av riktigt hög allsvensk klass.

Tror inte det blir Holmqvist tror han hamnar i GBG hos bror sin. ni får en kanadick med näsa för målet tror jag :) men vem det blir har jag ingen aning om
Kommentera

Db_04:
Gärna en kanadensare, vi har bra erfarenheter av dem:-)
Kommentera

Tubest:

Blir inte lupaschuck iaf. han e tydligen klar för nån rysk klubb.
och iof sig så är det ju inte en back till vi skulle ha.
Kommentera

Barbapappa:
Nej.......en riktigt vass poänggörare är vad vi behöver nu.
Kommentera

och vi kan sluta hoppas på yashin nu ;) han har skrivit på för Lokomotiv Yaroslav
Kommentera

Tubest:

MM. ingen ny brendl bara. jag vill ha en lagspelare som hjälper till över hela banan. om han sedan bara gör 10 - 20 mål har inte en så enorm betydelse.
om man inte släpper in något mål kan man inte för löra. dessutom räcker det då med att göra ett.
Kommentera

Barbapappa:

Förlora inte för löra
Kommentera

Barbapappa: japp Ross skrev på för Omsk
Kommentera

Barbapappa: Men var är spetsen?Skulle ha varit ett par spelare som skulle ha varit här nu,verkar svårt att få nånting bra
Kommentera

zeb:

Jag vill se Mikael Holmkvist i Moratröjan, han har bra rutin ifrån Nhl och Chicago Blackhawks. han gjorde dock inget större väsen av sej som målskytt.
63 matcher
6 mål
7 assist

men den skörden som är i nhl brukar kunna bli tre gånger större i elitserien.
Kommentera

Barbapappa:

Vill inte heller ha någon ny Brendl, kanske kan denne finne vara något som jag nämnt en gång förut.
Kommentera

Tubest:

Absolut, killen vet var målet är. vet dock inget plus/minus. men har nosat på hetluften i nhl.
46 poäng i sin senaste säsong i finska sm-ligan.
brukar kunna bli hälften första säsongen i es.
värkar okej.
Kommentera

Tubest:

då finns två tänkbara. immonen och holmkvist.
nån som har fler önskemål:D
Kommentera

Tubest: Väldigt intresant spelare, kan vara något
Kommentera

Barbapappa: holmqvist är ju inte spets nånstans
Kommentera

PappaKeno:
Håller med, känns som en dussinlirare i mina ögon.
Kommentera

PappaKeno: han var då ordinarie i NHL i år och senast han spelade i europa så gjorde han 40 poäng på 56 matcher i finska SM-LIIGA

Skulle ni få han så skulle han nog ganska troligt bli första eller andrecenter ..... men ni behöver väll en målskytt av rang och ingen center
Kommentera

Db_04: han är säkert duktig men inte den riktiga spetsen...dessutom behöver vi mer en målskytt.
Kommentera

Db_04:

Jo visst behöver vi en målskytt.
Men problemet förra året var inte att mora spelarna inte kunde göra mål, utan att ingen ville skjuta. alla passade till brendl så han fick skjuta. i år finns inte brendl och då kommer de andra spelarna att skjuta mer vilket också kommer att resultera i fler mål från deras klubbor.
dahlman och järventi kommer definitivt att göra många fler mål tillsammans än vad kultanen och jardine gjorde.
Kommentera

Jag måste tillägga de uppgifter jag precis fick. Brendl trots 35 mål trots att han gjorde så mycket poäng så spelade han ändå -6.
Kommentera

PappaKeno: Han skulle säkert bli er bästa center men målkung är han inte och eftersom ni endast söker 1 spelare för tillfället så är han nog fel
Kommentera

Db_04: Vi söker 2 spelare.....
Kommentera

Steff: Enligt klubben eller enligt fansens önskemål ?
Kommentera

Db_04: Klubben,Jag pratar bara om klubben.....
Kommentera

Steff: enligt simons är det väl bara en till?
Kommentera

PappaKeno: det jag läst var att det var 2( 1 nu när harant är klar) sen att många här inne gapat om snipers och klasscentrar är en annan sak
Kommentera

PappaKeno: 2 Forwards till ska dom ha....
Kommentera

Db_04: Ni gapar om många oxå ;)
Kommentera

Steff: det var en center.en forward och en back fårn början sen efter ett tag så byttes snacket till en back och en forward/center
Kommentera

PappaKeno:

säger steff att det är 2 så är det så.

han har insider.
Kommentera

Steff: jasså ?
Kommentera

inne på mik.se så har någon länkat till en blogg som påstår att jari tolsa skulle vara intressant för både Mora, Malmö och sedan en till klubb. detta skulle vara antingen Modo eller Djurgården.
Kommentera

länk till tolsa rycktet.
Kommentera

Barbapappa: mmm det vore nått för er de! men ta det med en nypa salt... Malmös silly season är i klass för sig tror snart varenda stjärnspelare varit rykten dit via den där bloggen samt deras svenskafans sida
Kommentera

Barbapappa: mmm det vore nått för er de! men ta det med en nypa salt... Malmös silly season är i klass för sig tror snart varenda stjärnspelare varit rykten dit via den där bloggen samt deras svenskafans sida
Kommentera

Db_04: Det är ju ett fåtal lediga spelare i(norden). Vi får sätta hoppet till andra sidan pölen.
Kommentera

Db_04: Nja. Malmöredaktions Svenska Fans sida har i princip två källor på sina rykten - Sydsvenskan samt Johans Blogg.

Johans blogg är riktigt tillförlitlig. Så fort det gäller Malmö och dess förehavanden har han stenkoll och är insatt och har tillförlitliga källor. Och nu är Tolsa en Malmöangelägenhet.

Bara för det blir han väl klar för någon Tysk klubb eller lirar i Slovenien eller något.
Kommentera

Barbapappa:
Låter ju faktiskt smaskens. Tolsa ser jag gärna i Mora. Bara att hoppas nu igen då...
Kommentera

Konceptet: jo men det blir ju lät lite komiskt/pinsamt att se storspelare efter stor spelare är nära klubben sen avskrivs dom....
Kommentera

Mike Skinner:
Tolsa ser du han som en 15-20 målskytt eller som ersättare till lill-eric?
Kommentera

Mora71: Frågan är om han är nått av alternativen du frågade efter. Vad Tolsa är däremot en energiknippe. En duracell om du så vill.

När han spelade i Frölunda var han lite av nyckeln i dragkedjan där han tillsmmans med Magnus Kahnberg flankerade Joel Lundqvist. En spelare som jobbar i det tysta och är stark längs sargerna. Men det är ingen stor spelare storleksmässigt. Däremot en spelare som jobbar gediget. Han skapar bra med utrymme åt sina kedjekamrater.

Någon stor målskytt kan man inte anklaga honom för att vara: 10 mål under de senaste 3 säsongerna talar sitt tydliga språk.
Kommentera

Mora71: återstår väll att om det blir mer än en spelare , Simons sa då i media att klubben letar efter en back och en forward (backen är ju hittad som ja sa tidiigarE) medans hockeysnackexperter med insikt säger annat
Kommentera

« · 893345