Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season 08/09

« · 1050325 · » Till forumet

Sv: Silly Season 08/09
Hakan Olsen:
Metropolitan Falun ligger inom min femmilagräns från Leksand.
Annars räknar du med hela kommuner, vilket blir lite skevt i en del fall.

Du är nu här.
Så här resonerade jag i en tidigare tråd med Leksand vs Moras publiksiffror.
Kommentera

Metal Guru:

Jag har varit in på Statistiska Centralbyrån och tagit fram demografiska data (år 2007) för att räkna fram jämförelsetal mellan några klubbar (från mindre orter) avseende möjligt publikstöd och publiksnittet i arenorna (det som angavs i Sportbladet 26 januari i år). Jag har tagit med kommuner som ligger på realistiskt pendlaravstånd från hockeyarenan.

Åldersfördelningen verkar genomgående vara ca. 60% mellan 18-64 år och 20% 0-17 år (inkl. bägge könen). Fick ej fram de enskilda åldersklasserna inom 0-17 år. För att få ett jämförelsetal räknar jag på att 50 % av befolkningen kan gå på hockey, vilket göra att jag kan räkna fram en siffra i % genom att ta publiksnittet delat med 50% av befolkningen. Genom detta kan vi jämföra mellan olika klubbars relativa dragningskraft på folket. Vi vet inget om de faktiska talen.

Mora IK

Mora: 20 143 x 0.5 = 10 143
Orsa: 7 091 x 0.5 = 3 545
Älvdalen: 7 362 x 0.5 = 3 681

Totalt: 17 369

Publiksnitt: 3 908

Kvot: 3 908 / 17 369 = 0.225 dvs. 22.5%

Skellefteå

72 090 x 0.5 = 36 045

Publ.snitt: 5 347 ger 14.8%

Luleå

Inkl. Piteå, Boden och Älvsbyn ger 150 490 x 0.5 = 75 245

Publ.snitt: 4 550 ger 6.0 %

Timrå

Sundsvall och Härnösand inkluderas och ger 119 497 x 0.5 = 59 748

Publ.snitt: 6 908 ger 11.6 %

Modo

Örnsköldsvik har 55 284 och 50% är 27 642

Publ.snitt 5330 ger 19.8 %

Leksand

Inkl. Rättvik och Borlänge ger 73 977 x 0.5 = 36 988

Har inte fått fram publiksnittet men räknar på 6 000 vilket ger 16.2 %.

Resultat och slutsats

Mora ligger högst tätt följt av Modo, därefter Leksand, Skellefteå, Timrå och Luleå. Av detta framgår att det har varit väldigt god uppslutning till Moras matcher, åtminstone fram till slutet av januari i år (har inte data efter det). En publik på
4 000 är vad som verkar realistiskt i Mora ishall. Det fanns inget fog för medias gnäll om lågt publikantal på basis av snittsiffran. Jag kan hålla med ”MetalGuru” att publikuppslutningen har varit på den nivå som är möjlig. Kan en liknande snittsiffra genereras under kommande säsong är det mycket bra
Kommentera

Metal Guru: Så, vad tycker du om Moras något taffliga spelartrupp. Väntat eller oväntat?

Janne har antagligen inga enkla dagar. I brist på TV-pengar, i brist på samma stora slantar från ortens företagsgiganter är det sannolikt inte lätt att sy ihop "folkets vilja" och den realistiska verklighet som gör sig påmind i och med allsvenskt spel.

Även om det känns (i och för sig för en utomstående att ni är tillbaka på ruta ett) så ställer ni ändå ett bra lag på isen. Med samma jävlaranamma som när ni gick upp häromledes tror jag att ni kan uträtta stordåd igen.

Det är det som är charmen med små föreningar. Fortfarande är det möjligt, även om det blir alltmer avlägset.
Kommentera

Hakan Olsen:
Hur många procent av alla människor i Mora med omnejd tycker du ska gå på hockey för att det ska vara o.k?

Nu pratar jag allt som går att uppbåda i häradet - gamla tanter i åttioårsåldern jäms med spädbarn, fullständigt sport-ointresserade människor i herr-knypplingsklubben jämns med Rabiata Raggares Klubb för Motor Olja - samt vanliga sportintresserade människor i kostym.
Kommentera

RQT: Absolut, Genoway kan vara precis hur bra som helst. Men jag riktade mitt inlägg emot dem yngre och lite annonymare spelarna som kan komma att presentera sig på riktigt den här säsongen.
Kommentera

Hakan Olsen: Kompressorn går för fullt,till veckan börjar man göra IS ,det går fort nu,Bör väl hända något med truppen till veckan får vi hoppas
Kommentera

Metal Guru:

Ja, förmodligen har det att göra med befolkningsmängd men även att folk inte har haft råd, biljetterna har kanske varit för dyra. Det kvarstår dock att i hockeysverige verkar det som att Moras publiksnitt är för lågt. Kanske är det så att i dagens hockey med mycket pengar i omlopp har MIK inget att göra i högsta serien. Trist om det är på det viset. Men det skulle vara mycket bra om det blev en del publik på matcherna framöver och då skulle en beläggning på 87% vara bra. Det krävs en charmoffensiv från klubbens sida, åtminstone visa att publiken är viktig för laget och även ge information om vad som pågår för att inducera intresse.

Från Sportbladet 26/1 2008 som rankade Moras publik sist (i samband med det en intervju med Hagos) :

"12. Mora
Snitt: 3 908. Arena: FM Mattsson Arena. Kapacitet: 4 500. Beläggning: 87%.

Huvudsponsorn Wibe har köpt upp ståplatsbiljetter och delar ut dem gratis. Pust, suck och stön. Man behöver nog inte beskriva Moras ståplats ytterligare. De som skriker bäst är gubbarna på radarna framför pressläktaren. De håller samma klass som slipshuliganerna i Kinnarp."
Kommentera

Jag lägger till att man skall inte snacka hockeykultur om man inte ens når upp till löjliga åtta procent av dessa siffror. Då har folket alldeles för mycket annat i huvudet än hockey.

Kommentera

PappaKeno:
Det kan man tycka.
Jag tycker att vår hall har alldeles för stor kapacitet i förhållande till hur många som bor i trakten. Det är helt sagolikt fantastiskt att vi snittade nästan 4000 (så när som på tolv personer) i grundserien under säsongen.

Tänk dig vilket annat lag som helst, som skulle locka mer än 15% av INVÅNARANTALET av alla som bor inom en radie på fem mil kring deras ishall...
Kommentera

Legenden42: Tror du glömde canadicken Genoway. Han är väl nästan den man är mest nyfiken på.
Kommentera

Legenden42: Växjö och Bofors är små flugor jämfört med Mora vi kommer ligga framför dom när AS är slut. så enkelt är det nå annat finns inte. vi kommer får kvala till kvalserien det är mitt tips just nu.

Metal Guru: även om man kan skylla på antalet som bor här och så tycker jag det är dåligt att inte fylla hallen fler gånger än vad Mora gör. Det är trots allt högsta serien i Sverige och jag tycker att det borde finns tillräckligt med hockey tokiga som kan gå på matcherna här! säger inte att det ska vara fullt varje match men när topplag kommer osv ska det vara lapp på luckan.
Kommentera

mattias - 74: Då kanske du skulle kunna räkna upp vad Växjö, Bofors och föralldel även Björklöven har som Mora saknar? Jag finner då ingenting..
Kommentera

Hakan Olsen:
"1. Det skulle vara bra om orten ställde upp och intresserade sig för MIK, åtminstone att gå på matcherna och fyller upp hallen. Det borde ge lite extra i kassan. Det var något pinsamt under senare säsonger då den stående kommentaren på TV och webben var att det var allt för få åskådare. Stämningen i hallen är viktig för laget."

Och i vanlig ordning vägrar jag hålla med om ovanstående.
Moras publiksiffror i Elitserien har varit hart när en exempellös framgång, om man bemödar sig att ta in i beräkningen hur trakten ser ut demografiskt.
Kommentera

Legenden42:

Marco Toukko , juha Pitkimäki, Ivan Huml, Martin Jansson, Anders Nilsson, Tomas Skogs, Anders Bastiansen, Jonatan Granström, Tomas Harant, Yared Hagos, Pierre Johnsson, Mikko Kurvinen, Kenneth Bergkvist, Eric Beaudoin.

Lägg där till att kanske Järväntie och Bogg lämnar också så har Mora tappat 16(!) spelare från fjolåret . Kollar man vad ni värvat till i år så är det väl bara Artursson som är den mest namnkunnige så inte är en 8:e plats så tokigt tippat.

Lövdahl var bra i div 1 men det är ett stort steg från div 1 till ett lag med Es ambitioner i Allsvenskan. Markus Eriksson och Jakobs känns vä linte heller som några frälsare . Bra att ni fick behålla Dahlman.

Jag tror att Moras trupp som det ser ut nu mycket väl kan hamna i de nedre regionerna. Ta nu inte detta som kritik utan det är bara fakta att de spelare som har försvunnit från er går inte och ersätta tror jag!
Kommentera

Att en hockeyexpert ifrån Troja/Ljungbys supporterklubb tippar Mora IK som åtta i årets allsvenska kan man ta på två sätt.

1. Vi får återigen slå ur underläge, vilket vi är i det närmaste är världsmästare på.

2. Experten verkar inte speciellt insatt eller så tippar han med någonting annat än huvudet. Jag skulle vilja höra motiveringen till att Växjö och Bofors förväntas komma före Mora..

Förövrigt har jag en väldigt härlig känsla inför säsongen. Vilken potential som vi besitter.

Lagerström,20, rankades för bara något år sedan före svensk juniorhockeys senaste NHL export, Patrik Berglund. Kan rekomendera alla intresserade att gå in och läsa om Tony Lagerström(www.hockeysfuture.com/prospects/tony_lagerstrom)
Tar Lagerström det steget in i seniorhockeyn så har vi en ruskigt bra ishockeyspelare!

Jens Jacobs,23, gjorde 40 poäng förra säsongen i allsvenskan i ett ganska uselt Nyköping, jag vågar påstå att han inte kommer vara sämre i år.

Pecura,21, ska bli ruskigt intressant att följa med tanke på att han är ryskt skolad och väldigt ung. Redan etablerad seniorspelare och på gränsen till det lettiska landslaget som är ett helt okey landslag.

Johansson,21, i målet har jag fullt förtroende för. Tycker han var riktigt bra dem matcher han stod förra året. Oavsett om vi får in en backup till Lasse eller en ännu bättre målvakt så känner jag mig trygg med målvaktssidan.

Ekholm,18, och Cedergren,20, är två jättetalanger som vi ska vara glada över att få behålla ett år till. Betänk att även Amnér,19, och Danielsson,20, har spelat några pojklandskamper.

Jag kan inte annat än att riktigt längta till att se dessa spelare skrinna ut på isen i dem röda dräkterna och se dem växa!

Som sagt, det finns potential!
Kommentera

nyz:

Kort kommnetar till punkt 1 och 2.

1. Det skulle vara bra om orten ställde upp och intresserade sig för MIK, åtminstone att gå på matcherna och fyller upp hallen. Det borde ge lite extra i kassan. Det var något pinsamt under senare säsonger då den stående kommentaren på TV och webben var att det var allt för få åskådare. Stämningen i hallen är viktig för laget.

Hur är sponsorläget när det gäller företag från Mora och norra Dalarna? Finns ett intresse för ett lag i elitserien? Det kanske även finns företag söder om Mora som kan sponsra? Slår MIK Leksand några gånger kan intresset förändras när det gäller sponsring. En viktig sak är att MIK utstrålar något positivt och en viktig del beror på vad som skrivs i medierna.

2. Mora borde inte vara något problem som bostadsort med stora möjligheter till träning i frisk luft och dessutom är det vackra omgivningar utan buller, om inte spelarna vill springa ute under nätterna på Stureplan vilket inte är att rekommendera under säsongen.

Det finns möjlighet till både jagt och fiske vilket borde kunna ordnas för de som vill det. Många Kanadensare är intresserade av jagt. Dessutom är Mora inte ett dött samhälle utan det händer en hel del under hela året.
Kommentera

zeb: Jag kan nämna två anledningar på rak arm

1. Man spelar i Allsvenskan med mindre ekonomiska muskler.
2. Mora är inte särledes intressant som bostadsort.

Jag har några till på lut, men låter det bero så länge...
Kommentera

Hakan Olsen: Vist vill man ,men det har visat sig att det är väldigt svårt att få hit spelare Varför är det så kan man undra!
Kommentera

Jag gillar inte att Simons uttalar sig om läget med att "Det är ingen brådska" när det gäller värvningar eller att det inte uttalas alls när det gäller Dahlman, Bogg, Järventie och Määtäää.
Jag håller även med om att det behövs ges info till supportrarna, nu är det ju ingenting förutom lotter och Nilles shop. Om det finns en hemsida så skall den väl utnyttjas!
Om jag inte minns fel så var det match mot CSKA den 8/8, så visst fan börjar det att brådska på!
Kommentera

mattias - 74: alla kan ersättas med lite tur! men som sagt om det nu är så som Simons säger att vi bara ska ha en back till så tycker jag det ser för orutinerat ut på backsidan. Bara Greger att luta sig mot om det börjar blåsa hårt.
För jag anser inte att Adam är en som man kan luta sig mot när det börjar blåsa hårt!
Kommentera

zeb:
Ok det verkar korrekt syn på det det hela,men ledningen gav andra signaler direkt efter kvalet. För min del tror jag det kan dröja rätt länge, om det någonsin är möjligt igen. Det är allt för mycket pengar inblandade i det hela och Mora är allt för litet när det gäller sponsorer.
Kommentera

Hakan Olsen: Som det ser ut nu så blir det inte bättre än nånstans i mitten av tabellen i bästa fall, Mora har tappat för många spelare det är bara så,det kommer att ta tid nån elitserie blir det inte på ett tag
Kommentera

PappaKeno:
Det vore rätt tragiskt om vi inte kom bland de främsta. Hade vi haft fru fortuna på vår sida under våren hade vi inte hamnat i denna position. Vi får
hoppas att Simons och ledningen har något på gång, men det är något frustrerande att inget händer och ingen information om träning etc. presenteras. Andra lag ger en del info. på sina hemsidor. Beror det på att det inte finns några som kan skriva? Ni som bor i Mora och framför era synpunkter här borde ta tag i det hela, ni verkar har förmågan att skriva.
Kommentera

PappaKeno:

Förlusterna av Skogs och Kurvinen bland backarna är tunga för er.

Kan man ersätta dom tror du?
Kommentera

Hakan Olsen: kan nästan lova att vi kommer före Bofors och Växjö. Som känslan är nu så blir det kval till kvalserien för Mora.
Kommentera

Hakan Olsen: Ganska tydligt att det tipset kom ifrån Trojas hemsida då man tycks tro att dom med sin trupp i div 1 klass ska fixa att bli 9:a.
Kommentera

Hakan Olsen:

Är Moras målsättning att ta sig tillbaks med en gång eller är det 2 - 3 års plan som gäller ?

Sett till erat nuvarande spelarmaterial så är kanske en 8:e plats ganska bra tippat men vem vet hur truppen ser ut den sista Januari! Blir svårt att ta sig tillbaks direkt. fråga oss leksingar :)
Kommentera

PappaKeno:

Intressant analys (se nedan), som jag efterlyste tidigare, på Troja-Ljungbys hemsida om de olika lagens möjligheter i serien. Jag har kopierat slutdelen av texten.

Kommer det några nyförvärv som kan ändra på detta?

"Sammanfattning:
På förhand ser det ut som att det inte är så många lag som slåss om de tre första platserna. Leksand och Malmö känns rätt givna, även Västerås borde ha bra chans. Andra lag som skulle kunna hota är AIK och Björklöven. Därmed är det två platser kvar på topp 7, de som slåss om dessa platser är Växjö, Bofors, Oskarshamn, Nybro, Borås, Troja och Mora. De lag som kommer att slåss i botten är Almtuna, Mariestad och Sundsvall. Plats 6-12 känns som de platser som är mest svårtippade, där kan det i stort sett hända vad som helst. Huddinge kan tillkomma istället för Nyköping som blivit nedflyttade, men Huddinge lär få svårt att undvika de tre sista platserna om de får gratisplatsen.

Så här kan då den Allsvenska sluttabellen se ut:

1. Leksand
2. Västerås
3. Malmö
4. AIK
5. Björklöven
6. Bofors
7. Växjö
8. Mora
9. Troja
10. Oskarshamn
11. Borås
12. Nybro
13. Almtuna
14. Sundsvall
15. Mariestad

/Slut citat
Kommentera

zeb: jag hoppas på Dahlman och Bogg.
Kommentera

PappaKeno: Det är lite hur man räknar ,Dalman,bogg,Määte,Järven räknar inte jag med,Men Jag hoppas väldigt på Dalman och Järven
Kommentera

Alisandali: Tack för info, har ingen koll på Dala-tidningar numera.
Frågar är hur det blir med
Tero Määttä (b)
Martti Järventie (b)
Toni Dahlman (f)
samt Håkan Bogg (c).

Är dessa inte med blir det bra tunnt.
Kommentera

PappaKeno: Var och när har han sagt det?
Kommentera

zeb: Simons säger 1 Forward, 1 Back och 1 Målvakt sen är det klart. Tycker jag låter lite oroande...Ser hemskt orutinerat ut på backsidan...
Kommentera

Har ni några nyförvärv på gång eller ? Hoppas det går bra för er , ni har fått tillbaka en grymt bra tränare iallafall . Lycka till kommande säsong !
Kommentera

henrikj:4 forwards 2 backar + 1 målvakt är vad som behövs, Och då ska det vara lite klass på dom spelarna om det ska bli nån kvalserie
Kommentera

Simons tvekar om Hisey. Helt rätt enligt mig. Han skulle säkert hävda sig bra och stänka in en och annan pinne under grundserien. Fast när det väl kommer till en ev. kvalserie är nog risken stor att han viker ner sig som sist.
Lite tråkigt skulle det i och för sig vara om vi går miste om ett zorromål i MIKs färger av Rob.
Kommentera

"Om" bara nyförvärven(forwards 6st) skulle producera hälften eller bara 40% av de poäng de gjort under förra säsongen skulle vi ligga bra till i sluttabellen. ;-))
Kommentera

PappaKeno:
Läste Sportbladet idag där de behandlade elirserielagens uppladdning. Det vore bra att få en liknande redogörelse från MIKs sida för att vi supportrar skall få info. om vad som försiggår och ge ett lungnade besked. Är det någon som har känningar när det gäller ledare, tränare etc. som kan stöta på för att de skall ge info,. om detta?
Kommentera

Slinger:

Trist när ingenting händer. Lika hos oss också :)
Kommentera

Är det någon som har hört något om nya spelare eller Dahlman, Bogg?
Kommentera

PappaKeno:
ok, men är det någon av er som kan göra en analys av nuvarande läge? Känns rätt meningslös att spekulera, dessutom om det inte finns substans bakom.
Kommentera

mattias - 74: nej Radek var nog aldrig aktuell han har fördet första gällande kontrakt och skulle han nu komma till sverige så lär det bli Löfbergs Lila Arena
Kommentera

Slinger: Jo Per Djoos tyckte ju att det var lugnt och bra spel hela förra säsongen också.
Kommentera

Hakan Olsen: Ähh det är väl lugnt, vi har ju tre hela femmor och en målvakt...:-)
Kommentera

Mike Skinner: Det börjar bli något oroande när det gäller "lagbygget". Första träningsmatchen är om en månad. Det behövs ett lag som är fysiskt väl förbredda för att ha en chans till att omgående gå upp till elitserien. Hur ser fys.träningen ut för närvarande jämfört med den som var under elitserie?

Det ser onekligen något tunnt ut när det gäller spelarmaterialet, men jag kan ha fel. Är det någon av er som brukar skriva på Moras chatt som kan göra en analys av läget i förhållande till övriga lag i serien på basis av nuvarande spelarmaterial?

Det vore även bra om ledningen, inklusive Simons, kan ge information om vad som försiggår och vilka visioner som finns. Jag förstår allt kan inte sägas men någon slags kommunikation bör förekomma med fasen.
Kommentera

mattias - 74: jo det tycker jag också! man kan ju alltid hoppas!
Kommentera

PappaKeno:

Det var därför jag undrade. Vore ju en bra värvning för er om han kritade på!
Kommentera

mattias - 74: lite folk som har snackat om det här i mora också har jag hört men jag vet inte...
Kommentera

Nej, mattias - 74:
Som vanligt ska allt som skrivs på Superstar-forumet tas med en grävskopa salt.
Kommentera

« · 1050325 · »