Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Truppen 07/08

« · 890653 · » Till forumet

Sv: Truppen 07/08
Dino: gnällde aldrig på nummer 77 om du läser mitt inlägg men Basse och Bodde är bättre grovjobbare som även gör poäng och är bättre på att arbeta fram puckor i motståndarens zon och outstanding som par i 4 mot 5!
Kommentera

PappaKeno:
Man får väl tycka som man vill, jag tycker Simons har skött det bra iaf. Han gör inte stort väsen av sig framåt kanske, men jag har hellre en defensiv center än något annat i förstalinen. Du har väl en poäng där att Simme är den svaga länken i den kedjan, men jag tycker nog inte riktigt att han är så rikskass som du försöker få det att låta. Och jag har inte hört någon ännu som tycker att Nilsson inte är jobbig att möta.
Kommentera

PappaKeno: Simons är ingen grovjobbare.
Han är en målskytt och en riktigt bra sådan när det funkar för honom.
Tyvärr så är han en humör spelare också.
Kommentera

PappaKeno: Nämn en grovarbetare i MIK som är bättre på det än #77.....
Kommentera

Mike Skinner: finns mycket bättre grovarbetare i mora än Simons och Nilsson om du är ute efter de i första kedjan anser jag...simons är nog så långt man kan komma från grovjobbare ha när ju rädd för att tacklas ser det ut som...men han är ju duktig på att ta onödig utvisningar iaf.
Kommentera

PappaKeno: alla vill väll ha världsstjärnor i laget men ska Simons tokvärva lär han se till att dom han måste ta bort hittar nya klubbar som kan ta över kontrakten för annars blir det dyrt
Kommentera

PappaKeno:
Det spelar väl ingen roll i vilken ordning kedjorna är? Jag har aldrig sett 77-78-43 som någon förstaline bara för att de tar första nedsläpp. Tycker som jag nog nämnt tidigare att det är klockrent att ha grovjobbare i "förstalinen" som kan neutralisera motståndarlagets stjärnor. Jag ser hellre att Jansson och Nilsson smäller på stjärnorna än att de ska få domdera som de vill. Det är ju bara att inse att våra bästa lirare inte är lika bra som t.ex FBK's eller HV's bästa, därför ska vi inte matcha dem mot varandra. Det är väl vad jag förstår en ganska enkel ishockeystrategi?
Kommentera

Anders i Budum:

Ok, dumt av mig att aäga att vi möter leksand, men dom har en möjligthet att ta sig till kvalet trots allt och jag är rädd att dom gör det också...
Kommentera

Basse,Bodde,Huml,Boggen,Dahlman? och kanske till och med Elomo tycker jag är killar för första och andra kedjan...vill se en första kedje med klass inte en medioker första kedja av simons,nilsson och Jansson dom ska vara längre ner och jobba hårt! Basse och Bodde gör inte bara grovjobb dom vet var målet sitter också! Sen tycker jag det var tjänstefel att göra om en poängmaskin som Huml till en grovjobbare i tredje eller fjärde kedjan! ge han mer utrymme i år!
Kommentera

Anders i Budum:

...och Basse är väl Bastiansen. Även kallad Basti. Kära barn allihop, med en hel hop namn som sig bör också :-)
Kommentera

Anders i Budum: Bodde lär väl vara Ymer :-)
Kommentera

PappaKeno: Vem är Basse? Vem är Bodde?
Kommentera

PappaKeno:

Jag var då helt säker på att Ymer skulle försvinna till NHL redan efter första (halv-)säsongen i MIK. Att vi lyckats behålla honom så länge som vi gjort är något av det bästa klubben lyckats med på senare år, tillsammans med värvningen av Basse då.

Undrar just om det finns något lag i elitserien som inte skulle vilja ha Ymer i truppen?
Kommentera

PappaKeno:
Där får vi ändå hoppas att du har fel. Är det någon jag vill ha kvar är det han. I övrigt håller jag med Metal Guru om truppen, känner att vi resonerar ganska lika där.
Kommentera

Anders i Budum: tycker du kan räkna in Basse och Bodde som klass spelare... inom 2 år kommer Bodde spela i nhl igen sanna mina ord!
Kommentera

Db_04:
Precis min åsikt, men jag lät det vara outtalat.
Kommentera

Anders i Budum: är det klubbens linje eller eran ? ni har 13 forwards redan ,varav noll juniorer
Kommentera

Db_04: ..och en center..*L*
Kommentera

Metal Guru: mmm sen fick ni ju in lite värvningar under säsongen så helt nattsvart är det inte. Lasse kan nog fylla Rämös plats lätt.... Cedergren och Danielsson kanske kan slå igenom ? sen Jardine är väll ingen större förlust och Järventie ersätter lätt Kultanen sen gäller det att få in spets ....1 bra back samt 1 bra forward...
Kommentera

wille: Håller med Guru i sitt resonemang. Blatak, Huml, Brend, Boggen, Pitkämäki..klass spelare, inga medelmåttor.

För övrigt måste också Leksand ta sig till kvalet för att vi skall få möta dem. Det tror inte jag att de gör.

Är du smygleksing, Wille?
Kommentera

wille:
Nu ska vi se... Vilka är det som lämnat oss i massflyktens tecken, som gjort att det ser så nattsvart ut?

Blatak. Bäste backen under säsongen som flytt.
Brendl. Bäste målskytten under säsongen som flytt.
Kultanen. Strålande i förfjol. Passerade se'n dock bäst före-datum.
Jardine. Vaknade till på slutet, innan dess en gäspning.
Rämö. Hyfsad andramålis.

För att nå upp till break even så behöver vi alltså framför allt ersätta Blatak och Brendl. Vi har fått in Järventie och Dahlman.
Nattsvart, javisst. Om man vridit skygglapparna tvärs över näsroten.

Till skillnad från dig tror jag att det finns lag i ES som skulle kunna tänka sig att använda någon av Bogg/Bastiansen/Beaudoin eller rent av Huml i sin andrafemma.
Kommentera

Knogen:

Såg att jag fick lite kommentarer på mitt senaste inlägg. Svarar på alla nu.

Varför jag tycker så lågt om truppen?!
- Jag ser för närvarande inte en enda spelare i MIK som skulle ta plats i en andrafemma i någon av de andra ES-klubbarna. Den enda som håller som jag ser det är våran målvakt. Visst sägs det att en keeper är halva laget, men man måste komplettera det med lite utespelare också.

Hagos, elitspelare eller inte?!
- jo, visst är han en bra spelare som givetvis är en spelare för ES. Men han är inte det ess JAG hoppas på!

Dino:
Vad jag menar med "ett par spelare som håller ES-klass", menar jag att vi behöver några RIKTIGA hockeyspelare, inte sådana medelmåttor vi har nu. Som jag sa tidigare, vilken av MIK:S spelare skulle konkurera ut någon från en andrafemma i något annat ES-lag?!

Nä, som det ser ut nu så möter vi LIF i vår!
Kommentera

PappaKeno:

Det känns som efter varje landslag uppehåll men eftersom det är långt innan upph¨llet vid jul har det en extra lång svaka då
Kommentera

wille:

Nej tyvärr inte janne ville inte berätta namn och detta brukar betydda att förhanlingarna är långt från klara men han sa och andra sida 10 dar så får se vad han mennar, men han berättar nog inte för mig först när namnen kommer ut iaf.
Kommentera

Metal Guru: Möjligt...för egen del tror jag dock att Mora undviker kvalserien.
Kommentera

brynästigern:
Fördelen Mora skulle få i kvarten är att motståndarna blir invaggade i falsk säkerhet så fort de får syn på klubbemblemet.

Typ '...aah, vi får möta de som skulle trilla ner i kvalserien. Vi spar oss till semin, vettja!'
Kommentera

PappaKeno:
Stämmer inte riktigt. Första säsongen definitivt. Efter nyår vann man inte många matcher. 2005-06 klarade man sig bättre från längre svackor, även om man blev lite orolig i januari. Men det var inte på långa vägar lika dåligt som senaste säsongen.
Kommentera

Varför denna oro?
Så här bra har det väl inte sett ut nått år.

PappaKeno: Hm... njaej...
Det beror på hur du menar, spånade nyss lite gammal statistik...

Just veckorna runt jul har MIK, tidigare år i ES, spelat bra eller riktigt bra.
Där emot så är de första veckorna i januari något av MIK:s helvetesveckor.

Anders i Budum: Är det nån som har stulit ditt nick?;)

brynästigern: Vilken fördel brukar lag kunna få i kvarten?
Kommentera

Ola: varje säsong i elitserien har mora gått ner sig runt jul man kan ju undra vad det beror på?
Kommentera

Anders i Budum: Vi får väl se...,vilken fördel skulle Mora få i kvarten?
Kommentera

Ola:

Jag håller verkligen med dig där. Jag tillhörde också den skara som tyckte Harri (eller faktiskt framförallt de övriga i båset) agerade mycket underligt under en period. Laget spelade strålande i inledningen av säsongen, men kom sedan i ett väldigt segt motlut. Det gick så långt att laget började ge upp redan efter att ha hamnat i ettmålsunderläge i matcherna. Det såg verkligen inget vidare ut. Trots detta bedyrades det från ledningshåll att laget gjort bra matcher (varav några faktiskt var rent bedrövliga) och att de viktiga matcherna skulle komma senare. Det visade knappast på några svindlande ambitioner.

Nåväl. Med ett par förstärkningar nu tycker jag inte alls det ser så dåligt ut. Och förstärkningar kommer det. Det är jag övertygad om.

wille:
"Eller ja, åtminstone ett par spelare som håller elitserieklass..."

Men vänta här nu! Ska jag alltså tolka det som att du tycker att Hagos inte ens håller elitserieklass??? Öh... ok :-)

Personligen skulle jag jubla i högan sky om en sådan klasspelare kom till MIK. Desvärre tror jag inte att så blir fallet. Han är nog ganska eftertraktad, och kan nog välja och vraka rätt duktigt mellan kontraktsförslagen.
Kommentera

PappaKeno:
Man borde aldrig hamnat i den situation man gjorde. Att det var i sista omgången man lyckades undvika kvalserien berodde på den bedrövliga period man hade i hela november och början på december samt första halvan av januari. Så illa ska det inte behöva gå igen. I november tyckte jag att man skulle sparkat Harri.
Kommentera

brynästigern: SSK är ett bottengäng. Det har dom alltid varit. Jag sticker ut hakan och säger: SSK och Luelå kvalar i vår. Mora får fördel i kvarten..
Kommentera

Dino: Vi får hoppas på det.
Mike Skinner : Håller med att truppen är bra för övrigt, nu är det ju så att tålamodet börjar tryta lite ;-)
Kommentera

Dino: Är inte så säker på att SSK blir något bottengäng..
De kommer nog att överrraska en del, tror att Luleå kan få det tuffare.
Kommentera

horcoff: Håller med Stigsson i det fallet. SSK blir ett bottengäng!
Kommentera

wille: "åtminstone ett par spelare som håller elitserieklass..." dags att du höjer ribban en aning. Om det är vad vi får så kan det kvitta tycker jag! Det ska vara HÖG elitserieklass på de två/tre killarna som ska tillkomma i truppen...
Kommentera

wille: jag håller med dig...våran trupp ser inte särskilt bra ut...vi är sämre än förra året just nu och visst vi gick till slutspel men det var i sista omgången vi hade lika gärna kunnat spela kvalserie...
Kommentera

wille:
Jag fattar inte hur du kan tro så lågt om truppen? Ser man över den är det inte alls mycket skillnad från förra året. Brendl såklart, men jag tror inte det kommer märkas jättemycket. Han gjorde ju mål som satan men var ju inte direkt någon riktig matchvinnare. Blatak ser jag som största avbräcket. Fortsätter vi spela fysiskt med de resurser vi har tror jag då på slutspel i år igen. Eller nästa, blir det ju förstås.
Kommentera

Db_04:
Jag vet inte vad det blir för spelare, men det snackas ju om tre. En stabil back ser jag som viktigast, förutsatt att inte Järventie kliver in som väldigt övertygande försteback. Jag ser hellre en tvättäkta målskytt som producerar framåt än en stabil center, men varför inte båda? En naturlig förstacenter samt en poänggörare + en back så anser iaf jag att vi har ett komplett lag.

Jag har fullt förtroende på truppen som den är i övrigt, jag tror att Huml kommer kliva fram denna säsongen och skapa mycket framåt. Man såg ju helt klart hur bra han kan vara förra säsongen, han kanske är den som gör poängen i år. Dahlman ska också bli intressant, han kan nog lyckas. Jag trivs bättre med att ha några som ligger runt 30 pinnar än en som ligger på 50+ och övriga sliter runt tjugostrecket.
Kommentera

Db_04:
Det är ju det jag menar. Med laget vi har just nu behöver vi riktiga NHL-spelare för att klara nytt kontrakt ens. Eller ja, åtminstone ett par spelare som håller elitserieklass...
Kommentera

Db_04: Hagos har inget att göra i Mora...dessutom finns det inte en chans att han kommer komma hit. Han kommer säkert bli värvad av nån annan klubb med mer pengar.
Kommentera

En evig väntan på förstärkningarna, det gälller att det blir riktiga spetsar för Moras del. Tycker att många av konkurrenterna ser farliga ut även Södertälje har värvat bra(tycker inte Stigsson?). Luleå, Djurgården, Skellefteå och kanske även Brynäs får räknas in i den nedre striden.
Det är svårt att tro något förrän man ser vad det blir för spelare.
Kommentera

wille: tss :) ni har då 23 andra som inte duger i NHL
Kommentera

Db_04:
Duger han inte i NHL så duger han knappast i MORA heller.... :)
Kommentera

PappaKeno: okej ska bli intressant å se! Yared Hagos kanske vore nått ...Dallas vill då inte ha kvar han
Kommentera

Db_04: en center för första kedjan
Kommentera

Mike Skinner: ska ni ha 3 nya? 1 back , en forward? vad mer?
Kommentera

Dino:
Fan.. Tänk om det vore så? Liksom, Horc tillbaks i Mora. Nej jag hade inte klarat det, jag hade dött på en gång och missat en underbar säsong. I vilket fall som helst är jag spänd av förväntan om de här tre nya spelarna som nu eventuellt skulle presenteras.
Kommentera

Anders i Budum: Jo, men det lär ju vara Good old Horc......:) Vem skulle annars få kioskar att välta här?
Kommentera

« · 890653 · »