Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

2005 Formula 1™ Fosters British Grand Prix

« · 555380 Till forumet

2005 Formula 1™ Fosters British Grand Prix
Snart dags för kvalificering på anrika Silverstone.

[bild]www.hartside.com/images/silverstone01.gif[/bild]
Kommentera

Sv: 2005 Formula 1™ Fosters British Grand Prix
Kimi måste få k****a av bara fan sån otur som han har.

Han sprängde en motor på andra träningen på förmiddagen och blir för andra loppet irad bestraffad med 10 platser på griden för motorbytet.

Kommentera

Salle: Vad kan detta tänkas bero på? Är det McLaren som har problem med motorernas stabilitet, eller är det Kimi som har en allt för tuff körstil, som orsakar ett allt för stort slitage på motorerna? Han är väl knappast ensam i F1-cirkusen om att tvingas pressa materialet å det tuffaste för att kunna vinna, men det har ju hänt vid ett antal tillfällen att finländaren tvingats bryta, antingen med motorproblem, eller med däck som inte håller.
Kommentera

Salle: Vet inte om jag orkar kommentera den här bilden...

Kommentera

Paddan: Det ser ut som om Eddie Jordan inte får fram några ord heller.
Kommentera

Kimi och Alonso är snäppet bättre än ALLA andra nu. Mycket imponerande kval från de båda. Nu är bara frågan om Kimi körde "tung" (som senast) med tanke på att hur hans bestraffning påverkar racestrategin.

Kommentera

Imponerande av topptrion Montoya, Alonso och Kimi.

Kimi 3:a trots att han låg bakom Trulli & MS (för) länge i början av loppet. Hade dock lite flyt att Fisichella motorstoppade vid sista depåstopet. Visade dock sin speed genom att sätta loppet snabbaste varv på sista varvet.

Alonso gjorde ingen pangstart såsom Montoya gjorde och JPM vågade riskera lite mer än Alonso och kunde ta täten efter några kurvor. Sen var det aldrig riktigt nära. Alonso sa på presskonferensen att dom pratade om att byta strategi men dom trodde att en längre mellanstint skulle kunna få upp Alonso i täten igen men lite trafik på varven innan sista stoppet spoilerade detta.

JPM kom som skjuten ur en kanon i starten och gick bredvid Alonso genom det första kurvorna. Tog det sedan lite "lugnt" på 1:a stinten pga överstyrning men efter stoppet så var det lugnt.

Kommentera

Salle: Är det förresten någon som tror att Ferrari kommer att få en bestraffning för att man snart testat mer än dubbelt så många testdagar som de maximala 30 testdagar som F1-stallen kommit överens om?

Själv tror jag att chansen är större att Friesacher blir F1-mästare denna säsong än att något form av bestraffning skulle drabba Ferrari.
Kommentera

Paddan: Nu är du taskig mot Friesacher. Friesacher kom faktiskt 6:a på Indianapolis efter strålande körning.
Kommentera

Frisco: Hehe, jo i och för sig, fast så mycket mer poäng än så tar nog inte Friesacher denna säsong...
Kommentera

Paddan: Varför skulle Ferrari bli bestraffade för att dom har fler test dagar? Om jag inte minns fel så har dom inte ingått i avtalet som dom andra stallen gjort om ett visst antal testdagar per år och därför kommer dom inte heller att bli bestraffade. Mycke Enkelt!
Kommentera

General_Moisio: Verkar som att jag fick saken om bakfoten. Hade för mig att det bara var Sauber som inte hade undertecknat avtalet om maximalt 30 testdagar, men uppenbarligen hade inte heller Ferrari skrivit under det avtalet.
Kommentera

Paddan: Nej de har dom inte skrivit under alltså får dom testa hur mycke dom vill..!
Kommentera

« · 555380