Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

2006 FORMULA 1™ Gulf Air Bahrain Grand Prix

688714 · » Till forumet

Sv: 2006 FORMULA 1™ Gulf Air Bahrain Grand Prix
Paddan: Button > överhypad sen hans debut. Blir inget. Tror jag.
Kommentera

Karoliina: Ok, grattis till att ha hittat rätt vinnare, även om det bör ha varit en segrare med ungefär lika lågt odds som Carola i gårdagens schlagerfestival.

Mitt eget tips, Jenson Button slutade fyra i loppet.

Kommentera

Paddan: hur skulle det vara om du kröp till korset och grattade mig för det rätta svaret jag levererade tidigare? Alonzo? Nå! *blänger*
Kommentera

Jepp, DoCoMo Team Dandelion Racing heter Björn Wirdheims stall som han ska tävla för i Formula Nippon.

Kommentera

Salle: Björn Wirdheim ska väl köra Formula Nippon, har jag för mig.
Kommentera

Paddan: Oj nu kommer du at få Kickan på dig.

Ett underhållande F1-lopp på många sätt. Ser ut att kunna bli ordentlig kubbning om titeln iår.

Hade inte Alonso kommit förbi Massa så tidigt hade MS antagligen vunnit.

Kan Mercedes (Ilmor) bygga en bil till Kimi som håller en hel racehelg?
JPM måste ju fegköra sin eftersom den håller.

Nico och Klien redan nu nästa generations mästarkombatanter!
Klien som var sämre än Wirdheim för bara nåt år sedan. Vart är Björn nu?

Kommentera

Frisco: Eftersom pappa Keke är född i Stockholm så måste väl Nico nästan kunna anses som en svensk racingtalang... fast han är född i Tyskland. Dessutom är ju hans hjälmfärger blått och gult om jag inte såg fel.
Kommentera

Salle: Livetimingen kom igång med 20 varv kvar.

Ett mycket roligt lopp. Alonson och MS kämpade på där det andra depåstoppet avgjorde med en tumnagelbredd till Alonsos fördel.

Dagens prestation gjorde Kimi som från 22:a startruta slutade på 3:e plats.

Dagens roligaste att se var "ungtuppen" Rosberg om kom på 7:e plats i sin Formel 1 debut. Omkörningsmästare som det ser ut.
Kommentera

Frisco: Och den "liveupdatering" som finns på [url=viasatsport.emunity.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=434&Itemid=690&barometer=140&barometer_vote=629]Viasats F1-sida[/url] är en 8-10 varv efter så den kan man gärna döpa om.

Kommentera

aaaaaaaaaahhhhhhhhggggggggggg

Får inte igång LIVE TIMINGEN på
www.formula1.com/race/livetiming/751.html
Kommentera

Paddan: tydligen svårt med omkörningar på Bahrainbanan. Kommer man ur idealspåret betyder det sand och sand och åter sand...så jag tippar att någon av de 3 första namnen tar hem det hela. Jag tippar på Alonzo.

(hoppas på att Schumi blir diskad pga fusk med den böjliga bakvingen:-(

Kommentera

Karoliina: Så är det snart dags för starten av Bahrains F1-lopp. Vem ska man tro tar hem det här då? Jag satsar djärvt och säger Jenson Button! 
Kommentera

Frisco: preciiiis. Kan vara på sin plats att kolla på första rejset, åtminstone, innan man döper årets segrare *fliina*
Kommentera

Dream Team: Däcksbyten. JA! Kändes underligt och fel förra säsongen när det var depåbesök. Farligt att köra på slitna däck visade det sig också att det var.

I övrigt tycker jag som du att det nya kvalificeringssystemet är lite rörigt. Men man lär sig väl. Fast som TV-publik var juu förra årets fantastiskt.

General_Moisio:
"Detta verkar vara "schumis" år hoppas jag verkligen."
Kanske lite tidigt att säga så efter 1 kvalificering?
Kommentera

Dream Team: Jag tror att de nya systemet som dom körde idag verkar ok, tar väl tid att lära sig de i början men de kan nog bli bra till slut.

Kimi har väl som vanligt "otur" jag hoppas verkligen han lämnar Mc Laren snart.

Detta verkar vara "schumis" år hoppas jag verkligen.
Kommentera

NallePhu:
Inte undra på att inte Kimi skriver nytt kontrakt med Mc Laren, tänk att dom inte lärde sig något från förra säsongen.
Är det inte motorn så är det karossen.

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,791314,00.html
Kommentera

Dream Team: Ferrari har testat sedan jul och haft sina båda förare igång redan där för tester, V8 låter som ljuv musik i mina öron:)

Sedan så vetefan vad McLaeren håller på med i år igen, Förra säsongen så var det tillförlitligheten på motorn nu verkar det vara hela bilen sominte är tillförlitlig.

Det nya kvalet gillar jag stenskarpt kan jag säga, Framförallt i sista knockout kvalet jösses man ser där redan var skåpet kommer stå i raceet ...

Min prispall kommer se ut som följer:
1: Schumi
2: Alonso
3: Massa

Ecclestone tog sitt förnuft till fånga och låter dem köra däcks byten prisad vare herren, Äntligen får vi se race och inte feg körning för att spara däck ocha vara rädd för blistringar och annat som sker!
Kommentera

Full pott hittills för Ferrari. Är det en överraskning att man är så långt framme, eller har man lyckats bättre med bil/däck den här säsongen?

Vad säger man om den nya formen av utslagning för att få fram startordningen då? Det är väl bara naturligt att det känns lite rörigt första gången man ser den. Har detta fallit i god jord hos förarna, eller hur låter det?

Gudskelov så är däckbytena tillbaka. Förra säsongen försvann väl en stor del av det taktiska rävspel som många gånger var det som avgjorde loppen.

Kommentera

Karoliina: en fylltratt på en trehjuling skall det vara bäst?

Alla vet ju att det gäller ta sig hela vägen till mål. Den som är vildast, galnast och kör sönder bilen oftast är det inga bonuspoäng för.

Förutom att hala fram den på krogen då
Kommentera

Karoliina: Då är även den andra kvalificeringsperioden avgjord och de tolv sista bilarna kan nu tankas upp. De tio bilarna som återstår får dock inte tankas efter att den avslutande superpolen avgjorts.

Startgriden har just nu, innan superpolen, följande utseende inför morgondagens race.

11. Villeneuve
12. Rosberg
13. Coulthard
14. Trulli
15. Liuzzi
16. Speed
17. R. Schumacher
18. Albers
19. Monteiro
20. Ide
21. Sato
22. Räikkönen

Kommentera

Paddan: jaja...det är bara att rejjsa då. Det fixar sig. *spottar upp sig och slänger iväg den blöta raggisen:-)*
Kommentera

Ralf Schumacher, Christijan Albers, Tiago Monteiro, Yuji Ide, Takuma Sato och Kimi Räikkönen är eliminerade från första tidskvalificeringen och kommer att ta de sex sista platserna på startgriden. 

Kommentera

Paddan: tjiisus maria så förbannad jag är! *Tuggar på en raggsoacka för att coola ner mig*
Kommentera

Karoliina: McLaren's Kimi Raikkonen knocks off a rear wing, possibly owing to suspension failure.
Kommentera

Karoliina: satans skit. McLaren har varit framme med limtuben och limmat ihop bilskrället. I hög fart lossnar då bakvingen och bilen slår runt.Så less han ska vara på detta lallstall, Kimi. Han vet ju att han är Bäst. Men att köra en lådbil gör ingen till mästare.:-(

Kommentera

Karoliina: ...och där skrotade Kimi en av sina bilar på tidsträningen, återstår att se om han lyckas få någon tid innan den första kvarten är slut eller om han hamnar längst bak på griden tillsammans med de sex sämsta tiderna under första kvartens kvalificering.
Kommentera

Jaha då ska man få se F1 igen nu på ZTV och MTG produktion, Få se då om klassen höjs på sändngarna från F1 loppen.
Lite skeptisk till vad FCZ Tores och Carolina Grynning ska åstadkomma för programmet....
Nåja nu är det 5min kvar innan säsongen börjar nu gasen i botten!
Kommentera

Paddan: Kimi tycks ha flera bekymmer än elektroniken i bilen. Han, som alla andra förarna, tycks vara lite lätt virrade angående tidskörningen. På frågan hur det hela går till,  svarade han i ”Iltalehti” (finlands motsvarighet till sexpressen) - att det berättar säkert någon för honom senast på lördag förmiddag.
Och sandet yr i Bahrain.
Kommentera

... och Kimi fortsätter sin vana att ha problem med bilen. Såg oroväckande ut ett tag, men som det verkar så behöver man inte byta motorn i hans McLaren.

Imorgon är det så dags för det nya kvalificeringsformatet, ska bli intressant att se hur det fungerar i praktiken.

Kommentera

mok: Jag säger som de brukar säga i starten till Le Mans 24-timmars:

Gentlemen, start your engines!

Dags för dagens fria träning att påbörjas.

Kommentera

Paddan: Gillar inte den däringa självmordspiloten Sato får jag säga... han kör bessynerligt o verkar inte bry sej om mycket.
Kommentera

mok: Fick för mig att Super Aguri inte skulle vara med från säsongsstarten, men när jag läser Janne Blomqvists blogg så verkar det som att de debuterar imorgon. Ska bli intressant att se vad Takuma Sato kan göra med en fyra år gammal bil.

Om jag har förstått saken rätt så är det också så att Toro Rosso kör med fjolårschassin och strypta V10-motorer.

Äh, Forza Jenson!

Kommentera

Paddan: Jo känns inte direkt seriöst med dom 2 personerna i studion kan jag säga. Att TV3 skall paja allt.
Kommentera

Paddan: Du har helt rätt. Fredagsträningen är en nyhet för tittare på de Svenska kanalerna.
Kommentera

Frisco: Men gud vad klok du är! Det här med att man visar den fria träningen måste väl vara en förändring jämfört med fjolåret eller är det bara jag som minns fel?
Kommentera

Paddan: Förr var det träningen och loppen som visades, inget annat. Nu blir det studiosnack också. Är det för bedrövligt slår man på TVn lagom till bilarna börjar rulla. Samma kommentatorer som förut. Det kan inte bli sämre. Jag är positiv.
Kommentera

mok: Vafaan, har Viasat  tänkt att göra F1 till något plojartat eftersom man plockar in Carolina Gynning och Tore från FCZ.

Direktsändning imorgon från den fria träningen med start kl 11.55 på Viasat Sport

Kommentera

mok: japp äntligen är de dags igen, ska bli en intressant säsong.
Kommentera

Paddan: Ahhh äntligen dags,., man kanske kan ta detta som ett tidigt vårtecken :)
Kommentera

2006 FORMULA 1™ Gulf Air Bahrain Grand Prix

Om lite mindre än en vecka är det dags för tidskvalificeringen till första F1-loppet för säsongen.

På länken hittar ni en kort information om regeländringarna inför denna säsong. 

Kommentera

688714 · »