Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

2006 FORMULA 1™ Petronas Malaysian Grand Prix

698095 · » Till forumet

Sv: 2006 FORMULA 1™ Petronas Malaysian Grand Prix

Dags för Australien GP och ’Räikkönen is hoping for a trouble free weekend’. Personligen pallar jag inget annat. En krasch till. Ett kexat motor. En lossnande vinge till och jag slutar med F1 och börjar glo på sparkboll eller annat meningslöst skit.

Kommentera

Poffa: nä, jag menar att verbet tim/eo beskriver mera avsky och ängslan än fruktan och skräck. Adverbet timid/it/as, betyder försiktighet och försagdhet.

Tänk på svenskans 'timid' och du förstår vad jag menar.

Kommentera

Karoliina:

Ja, det var ju så jag skrev det. Skyr i det här fallet är ju fruktar, inte avskyr som i hatar.

Kommentera

NallePhu: Absolut =)
Kommentera

MrRedhawks: Hehe ett till Ferrari tifosi:)
Kommentera

Kan ju säga såhär...

Ferrari är starka..roligt att se..Schumi kvalade in på en fjärde snabbaste tid..och hade ändå mycket mer bensin än alla andra...så hade han startat där istället för på 14 plats..hade Schumi nog vunnit loppet...

Skönt att Kimi får problem i år =)...sen nästa år för mitt team i ferrari så håller hans saker ;)...

Schumi seger i Australien..... nu kör vi om 14 dagar... =)

GO!GO!GO! Schumi å Massa.........
Kommentera

Poffa: nejdå, stavar inte fel - jag citerar ordagrant Naevius. Jag hatar mummlare; tala öppet om det du skyr. (på ren svenska; tala ur skägget, karl;-)
Kommentera

Karoliina:

Rätta mig om jag har fel, men den latinska fras du använde dig av (fast du förmodligen stavat fel på sperte) har jag fått lära mig betyder:

"Jag hatar mumlare, så säg därför öppet vad du fruktar."

Kommentera

Poffa: fruktan är det aldrig tal om då man odium oberopar. Dessutom är verbet odisse helt symtomatiskt ett defekt verb. Odio, odivi, osus sum. Böj den på måfå, den som kan.

Skadeglädje smakar som malis alienis capta!

Kommentera

Poffa: Nog var det där ett sömnpiller till lopp. Lite action tidigt och sedan när det ev var regn på gång.

Jag kan nästan hålla med lite om Kimis "otur". Han kör lite hårdare än de flesta och därför kommer han i fler incidenter och i riskzonen för haverier men när allt håller/klaffar så är han ju som oftast snabbast.

Kommentera

Karoliina:

Jag varken fruktar eller mumlar. Jag hävdar att Kimi allt för ofta är inblandad i incidenter för att det bara ska vara otur.

Kommentera

Poffa: Odi summussos; proinde aperte dice quid sit quid times.

(parafraserar surmulet)
Kommentera

Paddan:

Den flexande delen av vingen har varit i bilde flera gånger. Kameran framåt på Schumachers bil filmar ju just den delen.

Kommentera

Television pictures broadcast this weekend in German appeared to show the wing on Michael Schumacher's Ferrari flexing during qualifying. If the wing does flex, it would be a clear breach of rules which outlaw movable aerodynamic devices.

It's now believed that all the teams - with the exception of Ferrari themselves and Red Bull - have written to the FIA in protest.

Kommentera

Poffa: Kimi kallas väl "iceman" av en anledning, eller? Hur många F1-lopp avgörs under det första varvet? Om det nu var så att han och Klien kämpade om position, varför då inte köra med lite större marginal innan du har fått upp temeratur i däck o.s.v? Nu kan Klien givetvis ha kört som en kratta med, bilderna vi såg visade ju inte så mycket.
Kommentera

Poffa: Inte Finlands dag direkt i F1. Nico tvingas bryta efter att ha förvandlat motorn till en gigantisk rökmaskin.
Kommentera

Frisco:

Ja, allt för ofta sticker han arslet i saker han inte ska bry sig om.

Skaplig start av Alonso förresten. Fyra platser på ett par hundra meter, inte illa.

Kommentera

Poffa: Du har rätt. Mn måste ta ansvar för sin egen bakvagn.
Kommentera

Paddan:

Och kommentatorerna snackar om evig otur för Kimi. Personligen tycker jag det börjar bli för mycket incidenter för att bara kunna skylla på otur hela tiden.

Kommentera

Sammanstötning med Klien, som själv tvingas ge upp racet en liten stund senare.

Kommentera

Karoliina: Kimi Räikkönens race blev inte långt. Ungefär 30 sekunder blev arbetsinsatsen idag.
Kommentera

Karoliina: och Michelin gnäller över förändrade 'däckbytesregeln'. "Vi måste frakta över 300 extradäck till varje deltävling till våra 6 partners. Bytesregeln gynnar bara Bridgestone"

Tjaa. Jag skiter i Michelinbekymmer. Jag gillar att kolla på fummel i depåbesöken. Tralla laa.

(nu skiter jag i att hänga här och häcka. Och ska återgår till att vara 1 anständig tant och laga lunch till familjen:-)

Kommentera

Färsk rapport från Kimi Räikkönen: Det var inte bensinmängden som saktade farten i tidkörningen. Orsaken var att McLaren sände mig till att fixa sista och snabbaste varvet då det var kö och trafik på banan. Jag hann aldrig få upp värmen i däcken och därmed blev det var det blev.

Nåväl. Det ger sig. *egen fundering*

Kommentera

Paddan: Nu håller jag tummen för Nico Rosberg, Där har Tyskland/Finland något att hoppas på....

Fisen i Pole med Butten på 2:a rutan jaja tror ingen av dem kommer stå på pallen likväl, Schumi och Massa bytte motor efter loppet på Shakir banan, Få se vad Schumi kan göra under racet Ross Brawn lär nog klura ut en vinnande strategi åt teamet!
Kommentera

Attans intressant grid. Nu gäller det bara klura ut hurpass bilarna är tankade.

Kommentera

Salle: Enligt informationen som fanns innan säsongen började så skulle ju de som var med i superpole inte få tanka upp bilarna efter det avslutande kvalet, fast det blev ju tydligen inte så.
Kommentera

Paddan: Släpp Knappen.

Lite tråkigt kval då många aktörer bytt bort sig och Super Polen verkade nästan vara nåt "köra tillräckligt fort för att få soppa" istället för den fulla attack man väntar sig.

Kommentera

Paddan: Det vore lite fel att nån fick överta RS plats i superpolen tycker jag. Lite blårök behöver ju inte innebära att motorn inte går att starta. Renault spyr ju ut grymt med blårök ur sina motorer har jag sett. Värre än den på RS bil. Ja min Renault 19 alltså.
Kommentera

1. Fisichella
2. Button
3. Rosberg

Nico fortsätter att visa en imponerande fart och tar tredjeplatsen på griden inför morgondagens lopp.

Fast jag håller fortfarande på Button...

Kommentera

Paddan: Nähä, ska man tro livetimingen så är det bara nio bilar i superpole, vilket betyder att Ralf slutar tia och Coulthard elva.
Kommentera

Paddan:

Andra tidskvalet är klart och det slutar så här:

11. R. Schumacher
12. Barrichello
13. Trulli
14. Villeneuve
15. Heidfeld
16. Massa

Coulthart slutade 11 i tidskvalet, fast det vore väl rimligt att tro att han tar Ralfs plats i topp 10

Kommentera

Frisco:  Scoot Speed fick inte upp så mycket fart i detta första kval.

17. Speed
18. Liuzzi
19. Albers
20. Monteiro
21. Sato
22. Ide

Dessutom har Ralf Schumacher gjort som sin bror och tvingats bryta efter att motorn givit upp. Motorbyten för fem förare alltså 

Kommentera

Paddan: De två du nämnde kan inte starta längre fram än plats 11. DC och RB har också bytt motor vad jag förstått.
Kommentera

NallePhu: Så här såg det ut på fria träningen innan tidsträningen som börjar om ungefär 5 minuter:

1. Schumacher
2. Alonso
3. Fisichella
4. Button
5. Klien
6. Räikkönen
7. R. Schumacher
8. Rosberg

Om jag fattade saken rätt så har både Massa och Schumacher bestraffningar att vänta för att det behövdes motorbyten på deras röda havremopeder. 

Kommentera

2006 FORMULA 1™ Petronas Malaysian Grand Prix
Då inleder jag den nya dissutionen till F! loppet i Malaysia, Sett till hur loppet var på Shakir banan i Bahrain så känns Ferrari närmare toppen är förra säsongen!

Kommer Kimi Räikkönen klara sig helskinnad från kvalet + racet under Lördag och Söndag på Sepang, Ja då kan han vara med och fightas uppe i toppen men blir det en motgång likt vad han hadde förra säsongen + i första loppet ja då blir det en jobbig Söndag för han!

Alonso + Schumi och Massa, Ja Alonso + Schumi tippar jag kommer fihtas igen om segern och fårt Massa till styrningen utan öden och andra misstag kan han placera sig på pallen, Bakom dem varför inte Button el rookien Nico Rosberg...

Nåja då startar vi tugget om det racet!
Kommentera

698095 · »