Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

2007 FORMULA 1™ Sinopec Chinese Grand Prix

920224 · » Till forumet

Sv: 2007 FORMULA 1™ Sinopec Chinese Grand Prix
Salle:
undrar hur dom resonerade
Kommentera

Per HApps: Såg duellen Hamilton vs grusfällan igen på Viasats sportnyheter varje hel och halvtimme.

Jag skrattade återigen över dråpligheten men noterade även jublet i presscentret bakom Eje Elgh. Det tänkte jag inte på förut. Lite elakt men...
Kommentera

Salle:
Så med andra ord är det upplagt för raffel:)
Kommentera

Här kan man se hur slitet Lewis bakdäck var. Det vita man ser är alltså "corden" som däcket byggs runt.

[bild]images.teamtalk.com/07/10/330/3_580615.jpg[/bild]

Så inför sista racet i Brasilien om två veckor så ser ställningen ut som följer.

1. 107p Hamilton 
2. 103p Alonso
3. 100p Raikkönen

Hamilton vinner alltså så länge han är minst tvåa i mål eller om han inte släpper iväg Alonso mer än två placeringar i loppet.
Alonsos möjligheter att försvara sin titel är mer komplexa. Dock så "räcker" det att han vinner och har en bil emellan sig och Hamilton då han då vinner på fler segrar.
För att Kimi skall vinna titeln krävs, seger samt att Hamilton slutar 6:a eller sämre och Alonso som bäst är 3:a. Sen har ju Kimi en hjälpryttare i Felipe Massa, som ju faktiskt vann senast i Brasilien, även om de inte brukar kunna påverka så mycket.

Kommentera

2007 FORMULA 1™ Sinopec Chinese Grand Prix
När F1-klockan ringde imorse så var det bara att starta videon och låta kroppen få några timmar till.

Nu ser jag det inspelade och tror banne mig att jag drömmer. För nåt annat kan inte förklara det sätt hur Hamilton och McLaren betedde sig.

På en upptorkande bana men med eventuellt regn i antågande så tappar en ledande Hamilton sekund på sekund till Kimi närmast bakom men även den andra titelrivalen Alonso. Men man ligger ihärdigt kvar ute. När väl Kimi på mycket bättre däck kan köra om så fortsätter dom ändå. Man ser att slitbanan på Lewis bakdäck börjar släppa och att han knappt kan komma in i långsamma svängar samt knappt accelerera ut på rakorna pga detta men fortsätter ännu ett varv i hopp om att få klart om vilket däck man skall byta till i det osäkra väderläget.
I det läget så tar/tvingas man ta ett beslut och Hamilton skall, äntligen, få nya däck men vad händer...

Jo i infarten till depån så är det en 90-graders vänstersväng som man måste ta ganska långsamt. Inte ens den kan Lewis svänga in i och driftar i jättelåg fart ut i grusfållan bredvid. I detta läge har han så dålig fart och moment att han blir stående. För gott.

Tilläggas bör ju att Lewis kunnat släppa både Kimi och Alonso framför sig i dagens race och ändå haft en ledning på 10p(?) in till sista tävlingen i Brasilien.

Klantigt sa Bull
Kommentera

920224 · »