Salle: Då är denna konstiga racehelg över... Ett regndränkt Philip Island gjorde nästan att tävlingen inställdes då det inte skulle vara säkert att köra. Dock så kördes alla loppen. Här följer resultaten och kommentarer klassvis.
Grand Prix - 125cc
1 Andrea Ballerini (ITA) Metis Gilera Racing 43:41.886 2 Masao Azuma (JPN) Ajo Motorsport 43:50.735 3 Steve Jenkner (GER) Exalt Cycle Red Devil 43:56.073 4 Alvaro Bautista (ESP) Seedorf Racing 43:56.638 5 Arnaud Vincent (FRA) Sterilgarda Racing 43:58.273 6 Héctor Barberá (ESP) Master - Aspar Team 44:04.738 7 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 44:05.053 8 Jorge Lorenzo (ESP) Derby Racing 44:21.096 9 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 44.27.774 10 Robin Harms (DEN) Seedorf Racing 44:30.386 11 Youichi Ui (JPN) Freesoul Racing Team 44.49.359 12 Julian Simon (ESP) Semprucci Malaguti 44.50.385 13 Fabrizio Lai (ITA) Semprucci Malaguti 45:07.703 14 Emilio Alzamora (ESP) Derby Racing 45:28.281 15 Stefano Bianco (ITA) Metis Gilera Racing 45:32.731
Racet skedde i mycket svåra förhållnden med regn, blåst & kyla där det inte handlade om vem som krascha bort sig utan vilka som inte gjorde det. Ballerini, regerande Europa-mästare, tog sin första GP-seger SAMT sina första GP-poäng för säsongen. Dansken Robin Harms tog en 10 plats och bara 17 tog sig i mål (16 st bröt/kraschade). Kampen om 2:a platsen är nu "på" igen sedan de Angelis (7:a idag) knaprat och passerat Perugini och är nu 7p före. Mika Kallio vurpade från en topp 6 position.
Karin: För mig är det oväsentligt var förändringen sker, men med tanke på den pengahets som sedan några år på allvar cirkulerar i branschen vore kanske lite av varje bra, d.v.s. både försämringar och förbättringar! Jag säger inte att jag blir besviken om min idé inte genomförs ty jag är säker på att den utvecklingen fortgår och ytterligare förstärker det faktum att f1-branschen är skamligt ojämn! Jag vill inte att mekaniker och ingenjörers jobb ska vara till spillo. Man kan tycka att Ferrari eller Sauber hör hemma i toppen och Ferrari gör det f.n. och Sauber inte. Men det är ointressant enligt mina argument. För att skapa en jämn serie krävs lika förutsättningar och med en jämn serie ökar intresset, såväl från media som från allmänhet.
Frisco: Bangolfsspelare har för övrigt samma bollar ;) Men skillnaden på travhästen och formel 1-cirkusen är att hästeämn! Jag vill inte att mekaniker och ingenjörers jobb ska vara till spillo. Man kan tycka att Ferrari eller Sauber hör hemma i toppen och Ferrari gör det f.n. och Sauber inte. Men det är ointressant enligt mina argument. För att skapa en jämn serie krävs lika förutsättningar och med en jämn serie ökar intresset, såväl från media som från allmänhet.
Frisco: Bangolfsspelare har för övrigt samma bollar ;) Men skillnaden på travhästen och formel 1-cirkusen är att hästen ofta har tränat sig till framgång. Det har gjorts av människor som sedan utnyttjar djurets kvaliteter för egen vinning. Motorsporten är liknande, men jag ser inte motorer och djur som likvärdiga och därför håller inte den jämförelsen.
Joinzzon: Han sitter i rullstol ännu, men enligt sportchefen i VMS Elit Bosse Wirebrand så tränar han för fullt och han har inte gett upp möjligheten att köra nästa säsong. Han uppges vara urstark i överkroppen, så han gör verkligen allt för att komma ur rullstolen. Förhoppningsvis så får VMS dispens för att ha med honom i truppen nästa år. Tror att det är viktigt för honom att veta att han tillhör ett lag även om han inte kan köra. Kan vara en mental positiv grej som gör att han inte ger upp i sina ambitioner att komma tillbaks till speedwayen.
Överstegrisen: Hur går det för Cegielski? Som vanligt så skrivs det bara om när folk skadar sig, sedan blir det tyst :-( Cegielski var en förare som jag trodde mycket på inför säsongen, men det gick ju tyvärr som det gick. Är han kvar i Sverige eller har han åkt hem till Polen igen? Sitter han fortfarande i rullstol? Kan han bli så bra igen att han kan åka speedway igen?
HasseT: Jag håller med om att det är okristligt tidigt men man får offra sigs lite ibland. Om 2 veckor så är det "normal tid" igen. Då körs avslutande loppet i Valencia, Spanien.
Salle: Fan va tidigt dom kör. Går racen runt världen så att de komma att vara så långt borta ett tag nu? Alltså att de inte hoppar fram och tillbaka över världskartan? Ha det.
MrSporty: Visst är det människokraften som ska segra. Det gör den även i F1. Ett team består inte endast av två förare och två bilar. Du glömmer de otaliga personer som ligger bakom bilen och föraren.
Fast jag förstår vad du menar och jag tycker återigen att du har fel. I det här fallet, precis som Frisco skriver, är inte grundidén att den skickligaste föraren ska vinna utan den skickligaste kombinationen av team, bil och förare (i den ordningen).
MrSporty: Jag menade inte att toppstallen skulle sänka sig en nivå utan snarare att de andra skulle hinna ifatt dem, vilket vore det optimala. Visst kan jag hålla med dig om att det är lite ruttet att Schumacher kan sluta på poängplats även fast han startar långt nere i fältet och dessutom råkar ut för en eller ett par blessyrer. Förhoppningsvis blir det lite jämnare till nästa säsong, men jag vill inte att det skre p.g.a nya regler som hämmar toppteamen istället för att direkt gynna de sämre.
1 Valentino Rossi (ITA) Repsol Honda 1:30.068 2 Loris Capirossi (ITA) Marlboro Ducati 1:30.496 3 Sete Gibernau (ESP) Telefonica Honda Gresini 1:30.676 4 Troy Bayliss (AUS) Marlboro Ducati 1:30.683 5 Nicky Hayden (USA) Repsol Honda 1:30.863 6 Max Biaggi (ITA) Camel Pramac Pons 1:30.993 7 Marco Melandri (ITA) Fortuna Yamaha 1:31.227 8 Tohru Ukawa (JPN) Camel Pramac Pons 1:31.280 9 Carlos Checa (ESP) Fortuna Yamaha 1:31.302 10 Jeremy McWilliams (GBR) Proton Team KR 1:31.367 11 Shinya Nakano (JPN) Yamaha D'Antin 1:31.444 12 Garry McCoy (AUS) Kawasaki Racing 1:31.572 13 Kenny Roberts (USA) Suzuki Grand Prix 1:31.742 14 Olivier Jacque (FRA) Gauloises Yamaha Tech 3 1:31.759 15 Alex Barros (BRA) Gauloises Yamaha Tech 3 1:31.802 16 Markato Tamada (JPN) Pramac Honda 1:31.806 17 Colin Edwards (USA) Aprilia Grand Prix 1:31.938 18 Noriyuki Haga (JPN) Aprilia Grand Prix 1:32.145 19 Nobuatsu Aoki (JPN) Proton Team KR 1:32.460 20 Andrew Pitt (AUS) Kawasaki Racing 1:32.555 21 Ryuichi Kiyonari (JPN) Telefonica Honda Gresini 1:33.900 22 David De Gea (ESP) WCM 1:34.246 23 Chris Burns (GBR) WCM 1:34.858
Inga överraskningar princip utom Biaggi utanför 1:a led (6:a). Sete lyckades bra trots att gårdagens vurpa gjorde att dom tappade värdefull (test)tid. Även Bayliss kraschade, i hög fart dessutom, men är OK för race. McWilliams följer upp förra årets pole med en bra tid och position (10:a) på det han kallar sin favoritbana alla kategorier. Gary McCoy på 12:e lär ju vara Kawasakis bästa position åtminstone på torrt. Tack hemmabana för det. Dock är det otroligt jämnt då de första 5(!) leden dvs 20 förare är inom 2 sekunder (nästan). Apropå torrt. Det finns oroliga prognoser för regn imorrn.
1 Antonio Elias (ESP) Repsol Telefonica Movistar 1:33.771 2 Sebastian Porto (ARG) Telefonica Movistar Jr 1:33.851 3 Franco Battaini (ITA) Campetella Racing 1:33.999 4 Randy De Puniet (FRA) Safilo Oxydo - LCR 1:34.085 5 Fonsi Nieto (ESP) Repsol Telefonica Movistar 1:34.188 6 Sylvain Guintoli (FRA) Campetella Racing 1:34.446 7 Manuel Poggiali (SMR) MS Aprilia Racing 1:34.672 8 Roberto Rolfo (ITA) Fortuna Honda 1:34.703 9 Naoki Matsudo (JPN) Yamaha Kurz 1:35.206 10 Anthony West (AUS) Team Zoppini Abruzzo 1:35.325 11 Erwan Nigon (FRA) Equipe de France - Scrab GP 1:35.508 12 Jarsolav Hules (CZE) Elit Grand Prix 1:35.646 13 Alex Debon (ESP) Troll Honda BQR 1:35.738 14 Eric Bataille (FRA) CIbertel Honda BQR 1:35.750 15 Chaz Davies (ENG) Aprilia Germany 1:35.927 ... 22 Johan Stigefeldt (SWE) Team Zoppini Abruzzo 1:36.477
Poggiali tar hem titeln OM han kommer i mål före Elias och Rolfo. Annars (troligast) går det vidare till Valencia.
1 Stefano Perugini (ITA) Abruzzo Racing Team 1:37.342 2 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 1:37.455 3 Mika Kallio (FIN) KTM Red Bull 1:37.644 4 Casey Stoner (AUS) Safilo Oxydo - LCR 1:37.787 5 Mirko Giansanti (ITA) Matteoni Racing 1:37.828 6 Jorge Lorenzo (ESP) Derby Racing 1:37.870 7 Andrea Dovizioso (ITA) Team Scot 1:37.958 8 Steve Jenkner (GER) Exalt Cycle Red Devil 1:37.967 9 Lucio Cecchinello (ITA) Safilo Oxydo - LCR 1:38.038 10 Thomas Luthi (SUI) Elit Grand Prix 1:38.125 11 Pablo Nieto (ESP) Master - Aspar Team 1:38.190 12 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 1:38.268 13 Robin Harms (DEN) Seedorf Racing 1:38.291 14 Alvaro Bautista (ESP) Seedorf Racing 1:38.409 15 Marco Simoncelli (ITA) Matteoni Racing 1:38.578
Mika Kallio går från klarhet till klarhet (klyscha jag vet). Säger att han kör för seger imorrn. Perugini tar nytt Pole Record time. Pedrosa har genomgått 4 tim operation. Beräknas vara återställd om 2-4 månader, lagom till Vinterträningarna.
Överstegrisen: Jag tror mycket på "Anton" Lindbäck. Jag tror mer på honom än på Fredrik L båda är 85:or (liksom för övrigt Aldén) Anton har en frukansvärd vilja, vilket i bland gör att det går på tok. Men jag anser att han har en högre potentsial (stavning) än vad Fredrik har. Vet dock inte vad förarna har för aktuellt snitt, men ett tänktbart lag är: 1. Tony 2. Anton 3. Bjarne 4. Fredrik 5. Adams 6. Aldén 7. Aspgren
Men som sagt det borde finnas en bättre 3:a än Bjarne med uneför samma snitt. Men final blir det alla gånger om förarna får vara hela o friska. Så finalen kan man boka in på Brovallen redan ;-)
Dragan 2k: Dessutom satt Skomakarn iförd en (officiell) Toyota-skjorta under denna fest. Detta till både Toyotas & Ferraris pressavdelningars förtret...
Joinzzon: Mmm, Masarna ser bra ut, men jag tror ändå de är alltför beroende av Tony och Leigh fortfarande. De börjar få till en bredd men har antingen Leigh eller Tony en dålig dag så finns det inte så många som kan täcka upp för dom.
Ska bli intressant och se vad min favoritklubb VMS Elit presenterar för lag den 28/10=)
MrSporty: Den grundidén passar en del sporter och en del inte. Om alla hockeyspelare skulle ha lika klubbor, alla rodelförare ha samma medar, alla bangolfspelare ha samma bollar och alla travkuskar ha samma hästar skulle dessa sporter vara ganska tråkiga.
Frisco: Det skulle bli en ännu större förarduell om det är jämnare förutsättningar. Grunidén med all idrott är ju att den största eller skickligaste människokraften ska segra - inte motorkraften!
MrSporty: Är det inte ganska bra att det finns olika alternativ inom motorsporten? Man kan ju köra S60 challenge i Sverige om man vill ha bilar som är likdana som motståndarna:-) Inom CART och Indy Racing League är det mycket mer förarna som avgör mästerskapet. De är ju alternativ till Formel 1.
Karin: Hehe. Snacka om blöt fest alltså. Först bråkar man. Sedan för PR rökning ska man ut och försonas för att släta över allt. Vad händer då? Då ryker man ihop en gång till.
Hmm. De framställs inte direkt, och antagligen helt korrekt, positivt. "En nedsölad, barbröstad mästare sittandes och rökandes cigarr" Ja tjena.
Karin: Och det ska han (Schumi) vinna på? Visst, han har rutinen tycker man för att kunna köra på gränsen, men nej det håller inte.
För mig är ett lyft när de övriga stallen höjer sig och inte när toppstallen sänker sin nivå, men det förstår du säkert.
I dagens läge finns 3-4 favoriter/lopp, 2-4 potentiella vinnarkandidater/outsiders och resten skrällchanser. Så ska det inte behöva vara! Schumi ska inte kunna köra upp sig från 15:e till 2:a efter en krasch, det ska vara hårdare och tajtare än så!
MrSporty: Vill F1 fortsätta att vara muskelklassen inom motorsport får man inte hämna utvecklingen. Då blir det som vilken annan motorsport som helst. Dessutom tror jag inte att det är någon fara med att Ferrari kommer att dominera jämt. F1 har en historik där olika team är mer eller mindre överlägsna i olika perioder.
Personligen tycker jag att nästan alla race den här säsongen har varit spännande, men det kanske är för att jag gillar sporten så mycket? Den ende som inte varit fair (juste) i alla lägen är M.Schumacher.
Karin: Njaaa. Tänk dig själv ett race där man vet att 12, 13 förare slåss om segern och det täta racet gör plats 1-10 högintressant attt följa. Skulle iaf jag premiera framför dagens ganska Ferraridominerade. Naturligtvis finns det stall som är uppstickare, senast Renault, men det mesta känns otäckt förutsägbart!
MrSporty: Jag tycker det har varit bra den här säsongen. Så mycket jämnare behöver det inte bli. Visst kan de försöka minska kostnaderna för teamen lite till, men inte mer än nödvändigt. Jag gillar F1 som det är. Det är inte meningen att alla ska tävla på samma villkor. I F1 ska teknologi och sport gå hand i hand. Det är minst lika spännande det som händer "mellan" säsongerna som när det är racedags.
Karin: Ja, jag hörde om köpet... Verkar intressant. Jag gillar inte den här utvecklingen. För att öka intresset för motorsport i allmänhet och formel 1 i synnerhet krävs krafttag för en jämnare serie och där pengarna får mindre betydelse. Fast den utvecklingen vill nog Bernie Äckelstone helst inte kännas vid *suck*
MrSporty: Money, money, money... Det krävs att man har pengar i F1. För "the works team" (de som backas upp av bilföretag) som Ferrari, McLaren, Renault, Toyota etc. är detta inga större problem. För Jordan, Minardi och Sauber som är privata har det blivit mycket tuffare däremot. De har helt enkelt inte haft tillräckligt med deg på sistone för att kunna hänga med i utvecklingen. Det ser dock bättre ut för dem nu än vad det gjorde i början av säsongen, säger de iaf.
Ett konsortium av investerare samlade av Irländska Merrion Capital köpte 49,9% av Jordans aktier för ett tag sedan. Förhoppningsvis kan de skjuta till lite cash.
Roberth: Att Rossi är så här bra på 1:a kvalet är faktiskt en liten skräll. Han har hela säsongen kört race-settings på 1:a kvalet för att sen på 2:a försöka på Pole. Detta har han "ärvt" från Doohan som alltid tänkte på race i 1:a hand. Så ifall det skulle regna på 2:a dan så hade han en inställning som funkar i racet.
1 Sebastian Porto (ARG) Telefonica Movistar Jr 01:33.962 2 Franco Battaini (ITA) Campetella Racing 01:34.036 3 Antonio Elias (ESP) Repsol Telefonica Movistar 01:34.567 4 Fonsi Nieto (ESP) Repsol Telefonica Movistar 01:34.772 5 Randy de Puniet (FRA) Safilo Oxydo-LCR 01:34.868 6 Manuel Poggiali (RSM) MS Aprilia Racing 01:34.894 7 Roberto Rolfo (ITA) Fortina Honda 01:35.239 8 Sylvain Guintoli (FRA) Campetella Racing 1:35.270 9 Jaroslav Hules (CZE) Elit Grand Prix 1:35.280 10 Naoki Matsudo (JAP) Yamaha Kurz 1:35.294 11 Anthony West (AUS) Team Zoppini Abruzzo 1:35.631 12 Dirk Heidolf (GER) Aprilia Germany 1:36.109 13 Hugo Marchand (FRA) Equipe de France - Scrab GP 1:36.188 14 Alex Debon (SPA) Troll Honda BQR 1:36.255 15 Alex Baldolini (ITA) Matteoni Racing 1:36.326 ... 17 Johan Stigefeldt (SWE) Team Zoppini Abruzzo 1:36.477
Efter att försökt skriva in resultaten från alla tre klasser och misslyckats så delar jag nu upp det...
125cc - Qualifying 1
1 Jorge Lorenzo (ESP) Derby Racing 1:37.802 2 Héctor Barberá (ESP) Master - Aspar Team 1:37.824 3 Marco Simoncelli (ITA) Matteoni Racing 1:38.088 4 Casey Stoner (AUS) Safilo Oxydo - LCR 1:38.142 5 Andrea Dovizioso (ITA) Team Scot 1:38.282 6 Stefano Perugini (ITA) Abruzzo Racing Team 1:38.282 7 Steve Jenkner (GER) Exalt Cycle Red Devil 1:38.424 8 Mika Kallio (FIN) KTM Red Bull 1:38.492 9 Lucio Cecchinello (ITA) Safilo Oxydo - LCR 1:38.672 10 Mirko Giansanti (ITA) Matteoni Racing 1:38.690 11 Thomas Luthi (SUI) Elit Grand Prix 1:38.995 12 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 1:39.021 13 Robin Harms (DEN) Seedorf Racing 1:39.094 14 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 1:39.206 15 Masao Azuma (JPN) Ajo Motorsport 1:39.226
Kul att se den unga dansken Robin Harms på en 13:e plats med många kända namn efter sig. Den stora nyheten är dock att nykrönte världsmästaren Dani Pedrosa kraschade på den fria träningen och fördes i Helikopter till sjukhus med 2 brutna anklar, varav den vänstra allvarligt.
Frisco: Masarna sökte efter en "heatledare", därför var inte Zorro o Klingan aktuella för en fortsättning. Men jag tycker känner ju inte att Bjarne är någon "heatledare" direkt. Det måste finnas bättre "heatledare" än Bjarne med ungefär samma snitt. I övrigt är det ett helt okej lag.
Masarna ser ruggigt starka ut till nästa säsong. Tony Rickardsson, Leigh Adams, Bjarne Pedersen, Sebastian Aldén, Fredrik Lindgren, Antonio Lindbäck. En härlig mix av Världsförare och snabba junisar=)
Wirdheim behöver få en sists som testförare något år innan han kan ta över en F1 bil på allvar, Sedan så kommer Schumi att dominera F1 cirkusen x antal år till, Han har hela kitet som inte dom andra förarana har, 1. Bilen en av dom bästa F1 bilarna, 2. stallet är totalt uppbyggt kring Schumi,3. HAN är den bäste föraren det har han bevista gång efter annan i torr före och framförallt så bevisar han att han är regnkungen NO1. Men nog hoppas man och tror att Wirdheim ska lyckas hittat en styrning men det lutar nog år test eller Cart eller i Indy serien
Då var helgen över och inga inlägg blev det. Det är olustigt att man nästan har abstinens när SpS är nere och man inte får skriva av sig...
Hur som helst...
MotoGP
Frågan som inte var en fråga besvarades med råge... Valentino Rossi tog sin tredje raka VM-titel i största klassen som 8:e man i historien (Geoff Duke, John Surtees, Mike Hailwood, Giacomo Agostini, Kenny Roberts(Sr), Wayne Rainey and Mick Doohan är de övriga). Han VANN (vann i stor stil) som vanligt. Tamadas frågetecken blev ett utropstecken av besvikelse. Var bra på träningen man efter en bedrövlig start och dåligt första varv så blev det bara en 10:e plats. Hayden var med som vanligt numer men kan bättre ser det ut som. Dock är ju en 4:e plats inte fel spec om topptrion är Rossi/Gibernau/Biaggi som nu var fallet. Ducati borde gjort sig bättre på denna breda bana där dom kunnat "förlänga" rakorna och nyttja sin effekt men hojarna såg "slöa" ut. Skall dock bli kul att se dom på Start&Mål-rakan på Philip Island nästa helg.
250cc
Det vanliga gänget i topp med Elias som segrare. Nieto försökte hjälpa sin teamkompis närmare en VM-titel genom att fightas med Poggiali men ett (klantigt) misstag i sista svängen gjorde så att Poggiali knep 2:a plats med 11 tusendelar (ett framhjul). Nu skiljer det 25p mellan Poggiali på 226. och Elias och Rolfo som båda har 201p. Här kommer det inte avgöras förrän Valencia tror jag. Stiggy bröt (som vanligt). En av kineserna (Huang) startade och kom även i mål. Sist men bara ett varv efter är klart godkänt ändå.
125cc
Dani Pedrosa vann både loppet och VM-titeln. Liak glad var nog Mika Kallio som tog 2:a platsen (1:a podium & bästa resultat i karriären) efter tuff batalj med Lorenzo & Luthi.
Nu gäller det den underbara Philip Island nästa helg. Där kommer vi nog se mycket sladd i MotoGP och bra fighter i de övriga klasserna då banan är snabb, teknisk och har en hel del omkörningstillfällen/ställen. Dessutom vill de som inte har styrning klar till nästa säsong säkert vissa upp sig.
Här följer resultaten och kommentarer klassvis.
Grand Prix - 125cc
1 Andrea Ballerini (ITA) Metis Gilera Racing 43:41.886
2 Masao Azuma (JPN) Ajo Motorsport 43:50.735
3 Steve Jenkner (GER) Exalt Cycle Red Devil 43:56.073
4 Alvaro Bautista (ESP) Seedorf Racing 43:56.638
5 Arnaud Vincent (FRA) Sterilgarda Racing 43:58.273
6 Héctor Barberá (ESP) Master - Aspar Team 44:04.738
7 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 44:05.053
8 Jorge Lorenzo (ESP) Derby Racing 44:21.096
9 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 44.27.774
10 Robin Harms (DEN) Seedorf Racing 44:30.386
11 Youichi Ui (JPN) Freesoul Racing Team 44.49.359
12 Julian Simon (ESP) Semprucci Malaguti 44.50.385
13 Fabrizio Lai (ITA) Semprucci Malaguti 45:07.703
14 Emilio Alzamora (ESP) Derby Racing 45:28.281
15 Stefano Bianco (ITA) Metis Gilera Racing 45:32.731
Racet skedde i mycket svåra förhållnden med regn, blåst & kyla där det inte handlade om vem som krascha bort sig utan vilka som inte gjorde det.
Ballerini, regerande Europa-mästare, tog sin första GP-seger SAMT sina första GP-poäng för säsongen. Dansken Robin Harms tog en 10 plats och bara 17 tog sig i mål (16 st bröt/kraschade). Kampen om 2:a platsen är nu "på" igen sedan de Angelis (7:a idag) knaprat och passerat Perugini och är nu 7p före. Mika Kallio vurpade från en topp 6 position.