Roberth: Själv så hoppas jag att det blir det något STCC 2005. Jag är inte så säker på det. Jag tror att publiken kommer att minska kraftigt nästa är, då man ska köra 1 dagar tävlingar. Eftersom jag har varit på många STCC tävlingar då jag har bott både på Vandrarhem,Husbil o tält så vet jag att det är väldigt mycket samma människor som åker över hela landet för att följa racen (inte bara STCC). Dessa människor tror jag inte kommer om bara ska köra en dagarstävlingar. Sedan ska man t.ex köra 3!! gånger på Knutstorp ..... Hur många av dem tror du kommer alla 3 gångerna. Det kostar trots allt hutlösa 200kr/person varje gång o sedan ska man ta sig dit oxå. Nej jag tror att man har börjat att gräva sig sin egen grav.
1 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 1:40.440 2 Pablo Nieto (ESP) Master - Aspar Team 1:40.551 3 Marco Simoncelli (ITA) Matteoni Racing 1:40.599 4 Héctor Barberá (ESP) Master - Aspar Team 1:40.723 5 Andrea Dovizioso (ITA) Team Scot 1:40.802 6 Stefano Perugini (ITA) Abruzzo Racing Team 1:40.911 7 Alvaro Bautista (ESP) Seedorf Racing 1:41.210 8 Casey Stoner (AUS) Safilo Oxydo - LCR 1:41.240 9 Gino Borsoi (ITA) Globet.com Racing 1:41.354 10 Mika Kallio (FIN) KTM Red Bull 1:41.457 11 Mirko Giansanti (ITA) Matteoni Racing 1:41.590 12 Arnaud Vincent (FRA) Sterilgarda Racing 1:41.606 13 Steve Jenkner (GER) Exalt Cycle Red Devil 1:41.642 14 Robin Harms (DEN) Seedorf Racing 1:41.862 15 Lucio Cecchinello (ITA) Safilo Oxydo - LCR 1:41.875 16 Youichi Ui (JPN) Freesoul Racing Team 1:41.946 17 Jorge Lorenzo (ESP) Derby Racing 1:42.056 18 Roberto Locatelli (ITA) KTM Red Bull 1:42.146 19 Fabrizio Lai (ITA) Semprucci Malaguti 1:42.216 20 Thomas Luthi (SUI) Elit Grand Prix 1:42.286 21 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 1:42.335 22 Julian Simon (ESP) Semprucci Malaguti 1:42.398 23 Stefano Bianco (ITA) Metis Gilera Racing 1:42.430 24 Max Sabbatani (ITA) Abruzzo Racing Team 1:42.452 25 Mike Di Meglio (FRA) Freesoul Racing Team 1:42.543 26 Imre Toth (HUN) Team Hungary 1:42.551 27 Manuel Hernandez (ESP) Wildcard 1:42.827 28 Emilio Alzamora (ESP) Derby Racing 1:42.996 29 Sergio Gadea (ESP) Wildcard 1:43.098 30 Dario Giuseppetti (GER) Wildcard 1:43.296 31 Masao Azuma (JPN) Ajo Motorsport 1:43.420 32 Andrea Ballerini (ITA) Metis Gilera Racing 1:43.426 33 Simone Corsi (ITA) Team Scot 1:43.445 34 David Bonache (ESP) Wildcard 1:44.590 35 Ismael Ortega (ESP) Seedorf Racing 1:44.745 36 Gioele Pellino (ITA) Sterilgarda Racing 1:45.123 37 Michele Danese (ITA) Metasystem Racing Service 1:45.780
Mika Kallio bara 10:a. Robin Harms fortsätter visa upp sig (14:e).
250cc
1 Randy De Puniet (FRA) Safilo Oxydo - LCR 1:36.499 2 Antonio Elias (ESP) Repsol Telefonica Movistar 1:36.590 3 Sylvain Guintoli (FRA) Campetella Racing 1:36.647 4 Manuel Poggiali (SMR) MS Aprilia Racing 1:36.735 5 Alex Debon (ESP) Troll Honda BQR 1:37.221 6 Franco Battaini (ITA) Campetella Racing 1:37.327 7 Fonsi Nieto (ESP) Repsol Telefonica Movistar 1:37.711 8 Naoki Matsudo (JPN) Yamaha Kurz 1:37.875 9 Sebastian Porto (ARG) Telefonica Movistar Jr 1:38.028 10 Roberto Rolfo (ITA) Fortuna Honda 1:38.110 11 Hector Faubel (ESP) Aspar Junior 1:38.313 12 Eric Bataille (FRA) CIbertel Honda BQR 1:38.468 13 Anthony West (AUS) Team Zoppini Abruzzo 1:38.586 14 Jarsolav Hules (CZE) Elit Grand Prix 1:38.744 15 Chaz Davies (ENG) Aprilia Germany 1:38.850 16 Jakub Smrz (CZE) Dark Dog Molenaar 1:38.935 17 Erwan Nigon (FRA) Equipe de France - Scrab GP 1:39.059 18 Dirk Heidolf (GER) Aprilia Germany 1:39.112 19 Radomil Rous (CZE) Wildcard 1:39.334 20 Christian Gemmel (GER) Kiefer Castrol Honda 1:39.382 21 Johan Stiegefelt (SWE) Team Zoppini Abruzzo 1:39.489 22 Joan Olive (ESP) Aspar Junior 1:39.498 23 Hugo Marchand (FRA) Equipe de France - Scrab GP 1:39.731 24 Alex Baldolini (ITA) Matteoni Racing 1:39.887 25 Lukas Pesek (CZE) Yamaha Kurz 1:40.040 26 Alvaro Molina (ESP) Wildcard 1:40.098 27 Henk Lagemaat (NED) Dark Dog Molenaar 1:41.656 28 Patrick Lakerveld (NED) Wildcard 1:42.534
En Rolfo på 10:e plats får det tufft, måste slå Poggiali (4:e) med minst 7p för att vinna VM. Stiggy 21:a (suck).
Motogp
1 Valentino Rossi (ITA) Repsol Honda 1:32.478 2 Sete Gibernau (ESP) Telefonica Honda Gresini 1:33.148 3 Loris Capirossi (ITA) Marlboro Ducati 1:33.275 4 Nicky Hayden (USA) Repsol Honda 1:33.348 5 Carlos Checa (ESP) Fortuna Yamaha 1:33.454 6 Max Biaggi (ITA) Camel Pramac Pons 1:33.575 7 Colin Edwards (USA) Aprilia Grand Prix 1:33.984 8 Alex Barros (BRA) Gauloises Yamaha Tech 3 1:34.247 9 Tohru Ukawa (JPN) Camel Pramac Pons 1:34.286 10 Troy Bayliss (AUS) Marlboro Ducati 1:34.398 11 Norick Abe (JPN) Yamaha Racing Team 1:34.467 12 Shinya Nakano (JPN) Yamaha D'Antin 1:34.677 13 Markato Tamada (JPN) Pramac Honda 1:34.742 14 Garry McCoy (AUS) Kawasaki Racing 1:34.912 15 Jeremy McWilliams (GBR) Proton Team KR 1:34.975 16 Andrew Pitt (AUS) Kawasaki Racing 1:35.125 17 John Hopkins (USA) Suzuki Grand Prix 1:35.178 18 Kenny Roberts (USA) Suzuki Grand Prix 1:35.269 19 Nobuatsu Aoki (JPN) Proton Team KR 1:35.439 20 Ryuichi Kiyonari (JPN) Telefonica Honda Gresini 1:35.572 21 Olivier Jacque (FRA) Gauloises Yamaha Tech 3 1:35.816 22 Noriyuki Haga (JPN) Aprilia Grand Prix 1:36.524 23 David De Gea (ESP) WCM 1:36.604
Rossi överlägsen på kvalet trots att Sete Gibernau och Nicky Hayden körde fort som... Dessa gör upp om pallen med Rossi som favorit. Sete på hemmabana och en förstagångsvinsthungrig Hayden kommer dock inte att låta The Doctor bara toura hem ännu en seger. Colin Edwards på Aprilian var uppe på 1:a led och nosade men slutade på 7:e (Aprilias bästa pole).
Joinzzon: Zorro och Gary var säkert bra hemma men bedrövliga på bortaplan. Klingberg har ju mest varit skadad så han kan väl knappast vara en kännbar förlust. Nu har ni istället tre förare som är säkrare kort på bortaplan. Och Fredrik Lindgren och Magnus Karlsson är två stora framtidsnamn.
Tycker att det ser ljust ut för Masarna och det behövdes en föryngring. Såg lite gammalt och stabbigt ut med gamlingar som Zorro och Havelock. Ser nu bättre ut med Tony o Leight som rutinen som bär upp de yngre som Fredrik Lindgren, Magnus Karlsson, Lindbäck och Aldén.
Helt klart så är Masarna guldfavoriter, men VMS Elit ska göra allt för att ge Dalarnas stolthet en match=)
Överstegrisen: Vet inte om Masarna är sååå mycket bättre bara för att man har fått Bjarne Pedersen, Fredrik Lindgren o Magnus Karlsson.
Man har ju tappat Magnus "Zorro" Zetterström (som i.o.f.s var sämst när det gällde, 4 poäng på 2 matcher mot Kaparna i Semin) o Niklas Klingberg. Sedan verkar det som att vi inte ska ha kvar Gary Havelock heller som var grym på hemmaplan.
Men givetvis så hoppas man ju på en ny guldfest nästa år ;-)
jo1: Nu har ju Masarna fått till mera bredd så jag kan redan nu utse dom till guldfavoriter. De främsta utmanarna bör väl vara Smederna, VMS Elit och Luxo Stars. Mästarlaget Kaparna har ju tappat viktige Peter Karlsson men jag har dom ändå som en outsider. Ska också bli mycket intressant att se vad nykomlingen Piraterna kan ställa till.
Jacques Villeneuve verkar (eventuellt) bli testförare åt McLaren under 2004. För att sedan, 2005, återkomma i ett Amerikanskt stall med Mercedes-motorer och Chrysler som "bil".
jo1: överskattat? Betänk att vi var på vippen att gå till slutspel i år trots att Cegielski och Lukas Dryml var skadade. Holta, Jagus, A. Dryml, Paluch, John Jörgensen, Claes I, Mattias N och B. Gustavsson var nära att få VMS till slutspel. Däremot så var årets Masarna ett överskattat lag som gick till slutspel endast tack vare Adams och Tony!!!
Idag presenterades VMS Elit på en presskonferens på stadshotellet i Vetlanda. Senare på kvällen så presenterades förarna för allmänheten utanför ICA Kvantum i Vetlanda.
Nedanstående förare tillhör A-truppen säsongen 2004!
Rune Holta Ales Dryml Lukas Dryml Piotr Pauluch Lee Richardson (nyförvärv) Wieslaw Jagus Björn Gustavsson David Ruud (nyförvärv) Tomasz Jedrzejak (nyförvärv) Jörgen Zetterberg
Claes Ivarsson och Mattias Nilsson som är vetlandaförare också skrivs i farmarlaget Bysarna och kan farmas upp till Vetlanda. VMS har även tillgång till Marcus Andersson och Johan Liljegren som kör för Bysarna.
Målsättningen är playoff och jag måste personligen säga att det ser mycket ljust ut. VMS Elit har nu en mycket stark och bred trupp som tål skador på nyckelförare.
Kan bara önska killarna lycka till nästa år i vad jag tror en mycket jämn elitserie!!!
Frisco: Självklart kan vi inte köra med alla stjärnor på en gång. Men vi har en unik och hög bredd då skador är vardagsmat i speedway. Ser bra ut om nu det blir det här laget det snackas om. Det får vi se ikväll=)
Marco Melandri kör inte det avslutande loppet i Valencia nu till helgen. Han skall operera sin axel, som han slog ur led i en vådlig vurpa på Philip Island senast, på måndag för att Melandri skall hinna bli 100% till vintertesterna i Januari.
Imorrn presenteras Sveriges genom tiderna dyraste speedwaylag på ICA Kvantum i Vetlanda. Då presenteras VMS Elit årgång 2004. Ett lag med idel stjärnor. Eller vad sägs om FEM GP-förare???
Ojojoj! Att allt ska vara så invecklat! Visst fyller det sin funktion men det börjar ju mer o mer låta som golf.
"Regel 1220:39a: Bollen får inte flyttas såvida inte grenen den ligger vid avverkades mindre än två månader innan bollen tillverkades såvida inte bollen legat i försluten ask enligt paragraf 13:2 i mer än två nanosekunder efter första tee-off på föregående PGA-turnering sista utslag osv..."
sagge & Salle: De regelförändringar som kommit till stånd än så länge:
All testning på torsdag under racehelgen kommer att försvinna. Det privata testet som brukade köras på fredag morgon under racehlgen, vilket Jaguar, Jordan och Minardi valde att använda sig av istället för tester mellan racen, har försvunnit. Istället kommer fredagen att innehålla två testtillfällen på en timme vardera. Under dessa kommer alla team, utom de som slutade på de fyra första platserna säsongen 2003 (Ferrari, McLaren, Williams och Renault), att få använda sig av tre bilar. Den tredje bilens förare får inte vara någon av de, av stallen, nominerade förarna till helgen. Han måste inneha en Super License och får inte ha deltagit i fler än sex GP'n sammanlagt under de två senaste säsongerna
Lördagen kommer som förut att inledas med två 45 minuter långa träningssessioner vilka följs av en ny kvalificeringsform bestående av två delar. Egentligen den här säsongens fredags- och lördagssessioner fast med endast en två minuter lång paus emellan.
Startordningen i den första delen av kvalificeringen bestäms av hur förarna placerade sig racet före (förutom vid säsongens första GP i Australien då de kommer att starta i nummerordning). I den andra delen kommer de att starta i bakvänd ordning från hur de placerade sig tidsmässigt under den första delen. Om en förare inte lyckas sätta en tid i den första delen får han inte delta i den andra.
Teamen får bara tanka bilarna under den första delen av kvalificeringen. Bränslemängd och set-up får inte ändras från slutet av den andra delen till loppet startar. Bilarna kommer efter kvalificeringens slut att ställas i Parc Fermé precis som under säsongen 2003. Nu har det dock blivit förbjudet att cirkulera bränslet i bilen för att kyla det.
Antalet torrdäck tillgängliga för en förare under en helg kommer som förut att vara 40 st. 20 framdäck och 20 bakdäck.
Varje förare kommer att tilldelas tre set torrdäck för användning på fredagen. Dessa får inte användas vid något annat tillfälle under helgen. Inte heller får något av de däcken från de sju kvarvarande seten användas under fredagen.
Valet av vilka torrdäck som kommer att användas under kvalificering och race måste göras före 09.00 på lördagen. Men om fredagens båda testsessioner varit på blött underlag kan valet skjutas upp till 13.00 på lördagen.
Antalet våtdäck tillgängliga för en förare kommer även de att ligga kvar på 28 st. 14 framdäck och 14 bakdäck.
Extremväderdäck kommer även fortsättningsvis att tillåtas.
Stallen kommer till 2004 få lov att använda sig av fyra förare under säsongens gång, mot för tre som var det tillåtna antalet under säsongen 2003.
Hastighetsbegränsningen i depån kommer att höjas till 100km/h på de flesta banorna. På de banor där det inte bedöms lämpligt med en sådan hög hastighet kommer den att ligga på en lägre nivå, vilken bestäms av "the Permanent Bureau".
Allt detta fast utförligare och på engelska kan läsas på sidan som jag länkar till.
Salle: vet du om det kommer nya regler till nästa säsong. FIA ledningen värkar inte gilla att Ferrari vinner tävlingar, snar kommer det vell en regel som säger att Ferrari bara får hälften av poängen
Plexi: Om du pratar om Michelins däck som fick en bredare slitbana när man kört på dom ett tag så har dom tagits bort och regeländringen blev att däcket skall ha en maxbredd som mäts efter körning med dom. Det var dock inget medvetet "fusk" utan en tolkning av regeln som nu reglerats efter Ferraris protester.
DIForever: visst han är ingen Schumacher men stallet är bland F1 historiens sämst stall. Vilken kombination värdens sämsta förare + värdens sämsta stall kan det bli sämmre
DIForever: sant men han har inte varit i något topp stall precis men han kan i varje fall krach sin F1-or. Skulle inte villa se Wirdheim i en Minardi då skulle jag hällre se att han kör Cart i stället.
Alltså, Alex Yoong... har ni någonsin sett en sämre än F1 förare än han? Jag tror inte jag har gjort det i alla fall... han måste vara en av de mest misslyckade förarna i F1's historia.
Vadå??? Lägger grabben av....Kan han väll inte göra-------