Härinne diskuteras allt möjligt inom motorsport: 2-takt - 4-takt, tvåhjulsfordon - stödhjulsfordon, vänstersvängsbanor - höger-&vänstersvängsbanor - Ingasvängsbanor, Halt - halvhalt - Ohalt underlag. Ja huvudsaken är att det låter och går fort (trail undantaget som bekräftar regeln) så platsar det härinne.
Men när "ditt eget" stall fuskar är det alltså helt ok?
Låter som lite dubbelmoral måset jag säga."
Michelin (Michelin-stallen) har inte fuskat. De har framgångsrikt utnyttjat ett kryphål i reglementet. (Vilket det ofta görs i F1. Det är en del av själva tjusningen.) I reglerna stod det aldrig när däckens slitningsyta skulle testas. Nu har FIA ändrat den och klargjort att de kommer att testas efter racen, efter påtryckningar från ett stall som är på väg att förlora ett mästerskap och vars däcks slitningsyta inte ens är, och har aldrig varit, i närheten av 270mm eftersom dess strategi är att snedställa däcken för att hitta "camber thrust". På tal om det så har jag inte sett att Michelin gått och klagat hos FIA att Bridgestonedäckens slitningsyta är ojämt fördelad över däckets mitt, vilket klart och tydligt är emot reglerna. Kanske för att de är lite sportsligare än så?