Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

Formula 1 Grand Prix de Monaco 2005

« · 547385 Till forumet

Formula 1 Grand Prix de Monaco 2005
Denna helg verkar det som att Kimi verkligen får möjlighet att leva upp till smeknamnet Iceman.
Kommentera

Sv: Formula 1 Grand Prix de Monaco 2005
Paddan: Vad stod det på Montoyas måntro. Min gissning är JPM.
Kommentera

Salle: "The two F1 drivers names have been expertly pavéd in diamonds on the side. Kimi is renowned for introducing a unique helmet design for the Monaco race each year and this year, with the help of Steinmetz, he has fulfilled his ‘Ice Man’ nickname in an even more fitting manner."
Kommentera

Paddan: Jag hittade den länken också efter en googling.

Det står ju att båda bådas namn gjorts av diamanter. Men det är ju Kimis smeknamn som bevisligen satts ditt. Därför kvarstår frågan.
Kommentera

Salle: Tydligen står det "Montoya" på den andra hjälmen, istället för ett flashigt nickname.
Kommentera

Paddan: Nu var du duktig. Belöna dig själv med nåt gott att äta eller dricka vetja.
Kommentera

Salle, Pddan: Resultaten från gårdagsträningen då?
Kommentera

Frisco: Det är ju du som är sifferisten när det gäller F1. Vi väntar tålmodigt men vågar inte säga nåt. :-)
Kommentera

Salle: JPM snabbast på första och Alonso på andra om jag inte minns fel.
Kommentera

Frisco:
Första träningen:
1. Montoya
2. Alonso
3. Klien
4. Schumacher
5. Fisichella

Andra träningen:
1. Alonso
2. Wurz
3. Coulthard
4. Fisichella
5. Montoya
Kommentera

och så Kovalainen...tänk om 2 finländare polade till helgens MC. *hickar förskrämt och motar bort han som kallas för hybris*

Kommentera

Imponerande 1:a kval av Alonso men MÄKTIGT av Iceman.

Kommentera

ICEMAN!

Och Alonso också. Dessa två kommer slåss om titeln i år. De är i en klass för sig. Ferrari har problem och Ralf Schumacher gör ett GROVT förarmisstag. Sopa.

Kommentera

Salle: kommer inte att funka. Lova hålla min hand i morgon. Kvalet. *skrajsar*
Kommentera

KIMI!!!!!!!!!!
Kommentera

Frisco:

Kimi tar pole, men banne mig vad nära det var att Alonso skulle sno den av honom. Som Alonso körde nu på det andra kvalvarvet. Imponerande. Skall bli riktigt intressant att se vem av dem som tar starten, sedan kan man sova resten av loppet.

Kommentera

Frisco: Imponerande varv av Alonso men Kimi körde tillräckligt snabbt för att klara Pole. Annars rätt tråkigt kval då det var alltför få som såg ut att våga attackera.

Tippning:
1. Iceman
2. Alonso
3. Fisichella
Kommentera

Poffa: Jag misstänker starkt att Kimi startar med mer bränsle ombord, men det kan kosta starten. Renault är fruktansvärt snabba iväg. Å andra sidan har det hänt förut att man har kört hela Monacos Grand Prix utan depåstopp (den senaste att göra det var väl Coulthard, i just en McLaren) men jag undrar McLaren vågar satsa på en sån taktik.
Kommentera

Joshua_Tree: Alonso startar från den skitiga högra sidan av startrakan så Kimi tar starten OM inte han tabbar sig.
Kommentera

Salle: Klarar han bara starten så är det förstås en fördel att ha så mycket bränsle ombord som möjligt. Han kan köra hur sakta han vill - att försöka köra om i Monaco måste vara som att försöka ta sig förbi en sån där startbil man använder i trav. :)
Kommentera

Joshua_Tree: Tippar:

Kimi
Alonso
Och så Coulthard med en liten skräll på tredje plats.
Kommentera

Joshua_Tree: Stora omkastningar efter en incident på Monacos trånga gator gör det lite spännande i alla fall.

Men vad gör Schumacher... Ok att hans framvinge var borta men nog f-n skall väl V10:an bakom lyckas få bilen att röra sig framåt och ur vägen om man bara använder högerfoten lite.
Synd om Coulthard som troligen var på en enstoppare (läs halvstoppare/splash 'n' dash). Liuzzi är på samma strategi troligtvis. 
Kommentera

Salle: Det känns så jävla typiskt att Skomakaren ändå är den som klarar sig bäst ur en krasch. När någon annan slår sönder nosen och måste in i depå för att få en ny är loppet i praktiken kört. När det händer Skomakaren händer det i en incident som ger säkerhetsbil, alla passar på att gå in och tanka och han förlorar inte så mycket mark på det. Dessutom har han en osviklig förmåga att råka hamna ivägen. Jag påstår inte att det är medvetet, bara att han ofta är just ivägen.

Trist för Coulthard ja. Jag tror att han hade goda möjligheter att avancera i fältet på en "halvstoppare". Frågan är bara vad som hände med hans bil - han hade ju till synes inga problem att komma iväg från incidenten. Växellådan som packade ihop kanske? Svårt att köra med bara vissa växlar.
Kommentera

Joshua_Tree: Och förresten: Har Ejje supit dagen till ära? Nog för att han brukar vara surrig, men idag verkar han mer dement än någonsin.
Kommentera

Joshua_Tree: Skomakarn tjäna på kraschen.... Njeee, skulle inte tro det va. Han är väl fortfarnade rätt långt bak och ett varv bakom täten. Att han låg 2:a bakom safetycaren var ju bara en slump.
Kommentera

Salle: Usch vad tungt Alonso hade emot slutet. Men han lyckades hålla 4:e platsen. Bröderna Schumacher jämsides om 5 & 6 och Barrichello 7:a (vart släppte RB förbi MS nånstans).
Heidfeld & Webber genomför ett mycket lyckat race både race- och strategimässigt och tar podiumplatserna bakom den TOTALT ÖVERLÄGSNA Kimi "Iceman" Räikkonen.
Kommentera

Salle: Jag menar inte att han skulle ha tjänat på kraschen. Jag menar att han inte förlorar lika mycket som andra gör i motsvarande situation.

För övrigt är nog Monaco årets tristaste lopp.
Kommentera

Joshua_Tree: Den enda som förlorade på själva kraschen var Coulthard. De övriga andra tappade ju "bara" tid men det kompenserade ju Safety Car-varven. Sen att andra schablade bort sig med depåstrategierna pga av kraschen hör inte hit.

Iår var ju mångt bättre än många andra år.
Kommentera

Salle: Jag förstår inte den journalist som påstod att Monacos GP var det enda som var värt att följa i F1-cirkusen. Det enda som man behöver se är ju starten, sedan händer i princip ingenting i Monaco.
Kommentera

Paddan: Jag skakar på huvudet jag...
Fram till säkerhetsbilsvarven så var det, som vanligt iår, rätt händelsefattigt. Men efter densamma så hände det ju mycket. Depåstrategiskillnader och endäcksracet spelade ju för 1:a gången iår verkligen roll för slutresultatet. Alonsos fight att hålla först BMW-McLaren och sedan de övriga bakom sig varade ju fram till mållinjen bokstavligt talat.
Sen att det ALDRIG kommer att bli som MotoGP/roadracing måste vi tyvärr leva med.
Kommentera

Joshua_Tree:

Nä årets Monaco var inte skoj. Dels för att inte MS vann, dels för att banan är sån. I det närmaste omöjligt att köra om ju! Tycker att de ska ta bort banan från F1-programmet, men det är väl för mycket pengar inblandat.
Kommentera

87bth01: "för att banan är sån"??? Nog kan jag hålla med om att Monaco inte är den roligaste banan men inte är det speciellt många omkörningar på den nya banorna heller.

"för att inte MS vann"??? Tilåt mig storle. Ferrari var lååångt efter idag. Skomakaren fightades med Coulthard & Liuzzi (som var tunga) under loppet innan båda tvingades bryta. Och MS kom, med största sannolikhet, förbi RB på en teamorder på sista varvet. Trots att RB hade problem hela helgen och var låångsam.
Kommentera

Salle: Jag vet inte jag... Behöver man fighta för att hålla någon bakom sig på en bana där det är omöjligt att köra om? Där t o m de som blir varvade och verkligen FÖRSÖkER hålla undan är svåra att komma förbi? (Somnade sista tio varven eller så, så om det var omkörningar i parti och minut då så blir jag inte fövånad) :)
Kommentera

« · 547385