Salle: En till diskvalificering från Motegi. Denna drabbar John Hopkins (Suzuki) och hårt... Han blir diskad för att ha orsakat (start)kraschen i 1:a kurvan. Där tog han med sig Carlos Checa & Troy Bayliss som fick bryta samt Colin Edwards som dock lyckades hålla sih på hjulen. Straffet för detta böir att han inte får ställa upp i Sepang, Malaysia denna helg.
Ännu ett tufft straff av FIM för något som händer ganska ofta.
Salle: Jag får rätta detta då jag ser nu att Makoto Tamada (inte Matsudo som är ett gammalt RR-namn från 250) blev diskad för incidenten i samband med omkörningen av Sete Gibernau på sista varvet. Tufft dömt av FIM.
1 Héctor Barberá (ESP) Master - Aspar Team 00:41:54.483 2 Casey Stoner (AUS) Safilo Oxydo - LCR 00:41:54.647 3 Andrea Dovizioso (ITA) Team Scot 00:41:54.787 4 Stefano Perugini (ITA) Abruzzo Racing Team 00:41:57.214 5 Steve Jenkner (GER) Exalt Cycle Red Devil 00:41:57.453 6 Daniel Pedrosa (ESP) Telefonica Movistar Jnr Team 00:41:57.698 7 Mika Kallio (FIN) KTM Red Bull 00:41:57.747 8 Pablo Nieto (ESP) Master - Aspar Team 00:42:03.683 9 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 00:42:07.499 10 Thomas Luthi (SUI) Elit Grand Prix 00:42:07.678 11 Mirko Giansanti (ITA) Matteoni Racing 00:42:07.836 12 Alvaro Bautista (ESP) Seedorf Racing 00:42:14.331 13 Masao Azuma (JPN) Ajo Motorsport 00:42:14.590 14 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 00:42:15.099 15 Simone Corsi (ITA) Team Scot 00:42:17.885 ... 22 Robbin Harms (DAN) Seedorf Racing 00:43:06:177
Grand Prix - 250cc
1 Antonio Elias (ESP) Repsol Telefonica Movistar 00:43:57.125 2 Roberto Rolfo (ITA) Fortuna Honda 00:43:58.608 3 Manuel Poggiali (SMR) MS Aprilia Racing 00:43:59.284 4 Yuki Takahashi (JPN) Wildcard 00:44:03.143 5 Hiroshi Aoyama (JPN) Wildcard 00:44:03.288 6 Randy De Puniet (FRA) Safilo Oxydo - LCR 00:44:17.532 7 Naoki Matsudo (JPN) Yamaha Kurz 00:44:23.063 8 Fonsi Nieto (ESP) Repsol Telefonica Movistar 00:44:25.542 9 Alex Debon (ESP) Troll Honda BQR 00:44:36.929 10 Chojun Kameya (JPN) Wildcard 00:44:37.044 11 Chaz Davies (ENG) Aprilia Germany 00:44:46.828 12 Christian Gemmel (GER) Kiefer Castrol Honda 00:44:53.046 13 Alex Baldolini (ITA) Matteoni Racing 00:44:58.140 14 Dirk Heidolf (GER) Aprilia Germany 00:45:00.512 15 Masaki Tokudome (JAP) J Racing 00:45:00:655
Imponerande är väl det som sammanfattar MotoGP-racet. - Max Biaggi med stark Pole drar "enkelt" ifrån resten och vinner klart. - En sjuk Sete Gibernau hänger med i täten hela racet fram till en race incident på sista där han och Tamada har kropps&hojkontakt i inbromsning så han får offroada lite. Kommer in på 5:e och såg helt matt ut efter race då han inte ens körde ärevarvet utan flämtande stapplar in i depån. - Matsudo Tamada hänger på hela racet och lyckas knipa en 3:e plats på sista varvet på hemmaplan. Kommer bli farlig nästa år. - Nicky Hayden går från klarhet till klarhet som det heter. Var nära att ta sin första pallplats iom Tamada´s & Sete´s incident. Såg stark ut hela racet och var den som verkade vara svårast att köra om då han kör brett in i kurvorna och inte gör några misstag. Får nog sin Pallplats innan säsongen är över tror jag. Sist men ICKE minst... - Valentino Rossi visar att han är KUNG trots att han bara blir 2:a. Gör ett misstag i en inbromsning bakom Biaggi och kör ut i sandfållan går från en 2:a till en 9:e plats. Sen kör han som den kung han är ikapp en efter en (varvtider 0,6-1.0 sekund snabbare är de övriga) tills han är uppe i 2:aplatsklungan. Biaggi ledde med ca 5 sek över denna. Han kör "enkelt" om dessa och kör in på en 2:a plats. Vad som hänt OM han inte gjort detta misstag kan vi bara diskutera runt. MEN jag tror att Max hade fått stryka på foten igen då Rossi bevisligen kan hålla högre tempo än de övriga. Detta understryks av resp förares snabbaste varv. Rossi 1.48.885 (nu varvrekord såklart), Biaggi 1.49.404. - Honda tar de 5 första platserna trots Sete´s utflykt på sista.
Mindre imponerande. - Ukawa bara 8:a på fabriks-Honda & hemmaplan. - Capirossi 9:a och Bayliss krascha på första varvet (med Checa och Hopkins). Ducati måste skärpa till sig om dom skall behålla 2:a position i konstruktörs-VM & 3:e platsen som Team.
HasseT: Dom får nog (tyvärr) finna sig att slåss om att bli bästa icke-Honda tillsammans med Yamaha (Checa,Barros & Melandri) verkar det som. Det blir nog en Honda show. Det kan nog tom bli en Rossi-show om inte Tamada eller ev Sete kan hänga med The Doctor när tåget går. Dock så lär ju Valentino ta hem ännu en VM-titel så det lär ju bli showa (som för övrigt är hans/Hondas stötdämpar-fabrikant) av på slutvarv och spec In-varv efter målgång.
Här (bättre sent än aldrig) är Griden efter 2:a tidsträningen: OBS! Av nån konstig anledning så lägger Eurosport bara ut de 15 första i 250 & 125.
Starting Grid - MotoGP
1 Max Biaggi (ITA) Camel Pramac Pons 00:01:47.696 2 Markato Tamada (JPN) Pramac Honda 00:01:47.804 3 Valentino Rossi (ITA) Repsol Honda 00:01:48.030 4 Sete Gibernau (ESP) Telefonica Honda Gresini 00:01:48.457 5 Nicky Hayden (USA) Repsol Honda 00:01:48.618 6 Loris Capirossi (ITA) Marlboro Ducati 00:01:48.695 7 Carlos Checa (ESP) Fortuna Yamaha 00:01:48.767 8 Alex Barros (BRA) Gauloises Yamaha Tech 3 00:01:48.780 9 Marco Melandri (ITA) Fortuna Yamaha 00:01:48.882 10 Troy Bayliss (AUS) Marlboro Ducati 00:01:48.964 11 Tohru Ukawa (JPN) Camel Pramac Pons 00:01:49.022 12 Shinya Nakano (JPN) Yamaha D'Antin 00:01:49.123 13 Colin Edwards (USA) Aprilia Grand Prix 00:01:49.158 14 Akira Ryo (JPN) Suzuki Grand Prix 00:01:49.404 15 Olivier Jacque (FRA) Gauloises Yamaha Tech 3 00:01:49.638 16 John Hopkins (USA) Suzuki Grand Prix 00:01:49.650 17 Jeremy McWilliams (GBR) Proton Team KR 00:01:50.273 18 Nobuatsu Aoki (JPN) Proton Team KR 00:01:50.421 19 Kenny Roberts (USA) Suzuki Grand Prix 00:01:50.436 20 Ryuichi Kiyonari (JPN) Telefonica Honda Gresini 00:01:50.480 21 Garry McCoy (AUS) Kawasaki Racing 00:01:50.677 22 Andrew Pitt (AUS) Kawasaki Racing 00:01:51.008 23 Tamaki Serizawa (JPN) Moriwaki Honda 00:01:51.112 24 David De Gea (ESP) WCM 00:01:51.429 25 Noriyuki Haga (JPN) Aprilia Grand Prix 00:01:51.505 26 Chris Burns (GBR) WCM 00:01:53.133
Starting Grid - 250cc
1 Antonio Elias (ESP) Repsol Telefonica Movistar 00:01:52.849 2 Franco Battaini (ITA) Campetella Racing 00:01:52.965 3 Randy De Puniet (FRA) Safilo Oxydo - LCR 00:01:53.247 4 Sebastian Porto (ARG) Telefonica Movistar Jr 00:01:53.650 5 Sylvain Guintoli (FRA) Campetella Racing 00:01:53.713 6 Hiroshi Aoyama (JPN) Wildcard 00:01:53.830 7 Manuel Poggiali (SMR) MS Aprilia Racing 00:01:53.868 8 Naoki Matsudo (JPN) Yamaha Kurz 00:01:54.021 9 Tomoyoshi Koyama (JPN) Wildcard 00:01:54.132 10 Yuki Takahashi (JPN) Wildcard 00:01:54.141 11 Roberto Rolfo (ITA) Fortuna Honda 00:01:54.385 12 Chaz Davies (ENG) Aprilia Germany 00:01:54.641 13 Alex Debon (ESP) Troll Honda BQR 00:01:54.680 14 Chojun Kameya (JPN) Wildcard 00:01:54.714 15 Fonsi Nieto (ESP) Repsol Telefonica Movistar 00:01:55.095 16 Erwan Nigon (FRA) Equipe de France - Scrab GP 00:01:55.164 ... 27 Johan Stigefeldt (SWE) Team Zoppini Abruzzo 00.01.57.112
Starting Grid - 125cc
1 Daniel Pedrosa (ESP) Telefonica Movistar Jnr Team 00:01:57.736 2 Stefano Perugini (ITA) Abruzzo Racing Team 00:01:58.558 3 Jorge Lorenzo (ESP) Derby Racing 00:01:58.662 4 Héctor Barberá (ESP) Master - Aspar Team 00:01:58.684 5 Andrea Dovizioso (ITA) Team Scot 00:01:58.988 6 Pablo Nieto (ESP) Master - Aspar Team 00:01:59.092 7 Lucio Cecchinello (ITA) Safilo Oxydo - LCR 00:01:59.219 8 Alex De Angelis (SMR) Globet.com Racing 00:01:59.286 9 Stefano Bianco (ITA) Metis Gilera Racing 00:01:59.320 10 Casey Stoner (AUS) Safilo Oxydo - LCR 00:01:59.360 11 Gino Borsoi (ITA) Globet.com Racing 00:01:59.378 12 Gabor Talmacsi (HUN) Exalt Cycle Red Devil 00:01:59.393 13 Mika Kallio (FIN) KTM Red Bull 00:01:59.437 14 Marco Simoncelli (ITA) Matteoni Racing 00:01:59.448 15 Thomas Luthi (SUI) Elit Grand Prix 00:01:59.520 ... 33 Robin Harms (DAN) Seedorf Racing 00.02.02.294
HasseT: Tidstränigen är 2 st på vardera 1 timme där du få köra hur många varv du vill och hinner. På länken kan du se "all" info från kvalet. (Lap är på vilket varv dom satte bästa tid, total är totala varv varje förare körde.) Som du ser kör de flesta 20-25 varv på kvalet om dom inte hade nåt problem.
Salle: Kul att du anstränger dig för att hålla sidan vid liv :) Hur många varv kör dom på tidsträningen?? verkar ju inte vara så många eftersom det bara skiljer 5 sekunder mellan alla eller nåt.. Forza Ducati ;)
Salle: Kommentarer till 1:a tidsträningen. MotoGP: Sete visar sig på styva linan tillsammans med Tamada som äntligen får köra ett GP på en bana han känner. Dock tror jag Rossi "bara" siktar på 1:a startled, som vanligt. Edwards på 8:e plats, kul för honom och Aprilia. Han har trivts på Motegi förut i SBK. Mindre kul för SBK-kollegan Bayliss som är 15:e, 1.6 sek efter teamkompisen Capirossi (5:e) 250cc: 2 Wildcards med i top 5 dock "distanserade" av de Puniet & Elias. Fonsi Nieto & Anthony West långt ner (15 resp 17) och Stiggy saknas helt i resultaten dock finns han med på fria träningen med en 26:e plats över 4 sek efter de Puniet (usch). Saknas gör också Katja Poensgen dock pga skada (stackars Björne & Co ;-) ) 125: Udda att INGA wildcards verkar finnas med i topp. Annars inga överraskningar/besvikelser. Kul att Mika Kallio fortsätter att göra bra ifrån sig och dessutom slår den mycket mer rutinerade teamkollegan Roberto Locatelli, dock med 1 tusendels sekund ;-) .
Dock skall vi inte dra några tunga laster på detta då det bara är första kvalificeringen. 2:a är i morgon bitti svensk tid (se tidigare inlägg ang tider). På återseende efter den nån gång om inte förr.
Salle: jag tyckte det va fräckare nere i Italien där jag såg det (mugello).. det blir mycket bättre ljud och sånt! men jobbiga italienare som burnade med moppar som lät åttahelvete hela natten :/ hehe
HasseT: Har sett på Roadracing sedan 88 typ, så jag har lite på fötterna om man säger så... Jag såg på British GP på Donington 94. Det var fränt att ha varit där och sett dom framhjulssladda ut på rakan, hört 2t 500 på fullvarv, känt olje & gummilukten, bjudits på cig av Marlboro-brudar ;-), sett MC-parkeringen (fler hojar än jag sett tillsammans ungefär) osv. DOCK såg man inte så mycket av tävlingen... Det var svårt att få nåt sammanhang när man bara ser dom svischa förbi på kö. Så jag föredrar faktiskt TV mot det. Däremot på andra banor där man ser mer än bara några kurvor så är det skitkul att kolla på roadracing på alla nivåer. Det rekommenderar jag att man skall se.
Salle: du verkar vara ett proffs på moto-gphojar ;) Jag gillar ljudet på kawasakis när dom släpper gasen hehe! Ducati krafter hörs verkligen! gillar det ljudet med.. har du sett tävling på riktigt? (skryter inte för att jag har gjort det! som vissa tror, undrade bara! hehe) ha det!
HasseT: Jag är allätare/kluven... men i korthet: Kul att Ducati går bra, dyrkar kraften i den. Rossi är Gud just nu. Bästa föraren på bästa hojen. Hondas V5 låter underbart bara slagen av Aprilians R3. Barros är en "gammal" husgud. Sete´s sladdar är ståpälsmaterial.
Så bedöm själv vilket team/förare jag "Hejar" på...
Salle: ähh.. skitsamma hehe.. Om man säger det enkelt så gillar jag ducati...... hehe forza äh.. jag gillar inte det ordet! vilket team hejar du på då?
HasseT: Sorry det var inte på senaste... Det var på Estoril, Portugal... Det var på långrakan där då kommentatorerna trodde att Rossi inte hade mer att ge när han höll jämt med killen före trots att han INTE slipstremade...
Salle: vet inte om jag såg förra racet.. men jag tror inte det var vikarier på det jag såg! det e så jävla sledet att höra dom komentatorerna som inte kan nåt knappt.. lär dig sig aldrig hur rossi funkar eller?!
Är det bara jag som tycker att komentatorerna på svenska eurosport är fesna?? Liksom.. Dom håller alltid på att tjata om "när ska Rossi kunna ta sig om" och typ "Capirossi gör så att han inte klarar det".. Men hallå Rossi tar sig om lätt som en plätt när han vill, när ska dom lära sig det? Jag håller inte på Rossi utan Capirossi men jag vet ändå att det är Rossis plan att ligga där och ta det lugnt.. Lär er komentatorjävlar!
Nu är det GP-help igen då. Men denna gång kan man inte lägga sig i soffan på eftermiddagarna och softa.
Här är tiderna OBS CET (-1 timme för svensk tid) Date Races Time
125cc 03/10/2003 Free Practice 1 04:00 03/10/2003 Qualifying 1 08:15 04/10/2003 Free Practice 2 04:00 04/10/2003 Qualifying 2 08:15 05/10/2003 Warm-up 04:00 05/10/2003 Grand Prix 06:15
250cc 03/10/2003 Free Practice 1 06:15 03/10/2003 Qualifying 1 10:15 04/10/2003 Free Practice 2 06:15 04/10/2003 Qualifying 2 10:15 05/10/2003 Warm-up 04:30 05/10/2003 Grand Prix 07:30
MotoGP 03/10/2003 Free Practice 1 05:00 03/10/2003 Qualifying 1 09:00 04/10/2003 Free Practice 2 05:00 04/10/2003 Qualifying 2 09:00 05/10/2003 Warm-up 05:00 05/10/2003 Grand Prix 09:00
Eurosport sänder tidsträning och race, som vanligt, på dessa tider.
3/10 06:15 Motorcykel Tidsträning 125cc
07:00 Motorcykel Tidsträning Moto GP
08:15 Motorcykel Tidsträning 250cc
4/10 06:15 Motorcykel Tidsträning 125cc
07:00 Motorcykel Tidsträning Moto GP
08:15 Motorcykel Tidsträning 250cc
5/10 04:00 Motorcykel Race 125cc
05:15 Motorcykel Race 250cc
06:30 Motorcykel Race Moto GP
Det är dessa race som skiljer hojåkarna från mopedisterna (dålig analogi men vad gör man på kort notis). Hur många stannar uppe/går upp för att se racen Live. Jag kan erkänna att jag nog lär strunta i 125 och istället gå upp till 250 för att hinna vakna tillräckligt till MotoGP.
Han blir diskad för att ha orsakat (start)kraschen i 1:a kurvan. Där tog han med sig Carlos Checa & Troy Bayliss som fick bryta samt Colin Edwards som dock lyckades hålla sih på hjulen. Straffet för detta böir att han inte får ställa upp i Sepang, Malaysia denna helg.
Ännu ett tufft straff av FIM för något som händer ganska ofta.