Karin: Okej, jag läste bara poleresultatet i rutan. Märkligt ändå att se Ralf placerad som trea under TV-intervjuerna efter försöket? Eller ser dom bara till hur dagens resultat gått och låter straffet ha sin verkan först inför i morgon?
Salle: Renault har helt klart haft de bästa starterna denna säsong. Det har ju t. o. m. varit tal om fusk, att de använt någon slags launch control även fast det är förbjudet denna säsong (upp till 100km/h). Renault har dessutom haft de snabbaste depåstopen. B.A.R's däremot har inte varit lika lyckade tyvärr. De har alltid tappat efter det första depåstopet.
Dream Team: Han har tre bilar framför sig. Ralf blev tvungen att byta motor i torsdags, och som straff får han starta tio placeringar bakom den plats han kvalar in på, alltså P12.
Karin: Klart upplagt för Renault imorrn... Button kan inte stå emot Alonsos kanonstart så det blir dubbelt Renault i täten fram till 1:a depåstoppen. Kan dessutom Jenson hålla Skomakaren bakom sig tills dess så är det blågult som vinner. Sedan kan kanske Iceman klämma in sig där också då han ju startar på den rena sidan i starten...
Minst sagt intressant att se starten imorrn alltså.
Karin: Nej, det är förstås osannolikt. Att köra med mer bensin i kvalet för att klara ett längre förstastint i morgondagens tävling innebär ju bara att man med största sannolikhet hamnar längre bak på startgriden.
Ja, fyra bilar har Schumi framför sig och tredje startled. Kul att se att både Coulthard och Raikkonen ändå gjort klara förbättringar, trots att det riktiga toppresultatet fortfarande låter vänta på sig.
Mäktig uppvisning av Jarno Trulli/Renault! Jenson Button visar återigen att han på allvar slagit sig in i den aboluta toppen.
Dream Team: Jag kan inte tänka mig att M. Schumacher har en helt annorlunda depåstrategi än förarna i de övriga stallen med tanke på hur viktigt kvalet är för detta GP. Kanske har han valt en lite hårde däcksblandning som räcker längre, men det tror jag inte kommer att spela någon roll nu när han har tre bilar (fyra snart?) framför sig.
Roligt att se att det verkar vara den andra sektorn som avgör lite hur kvalet slutar. Kimi var ju snabbast där under förkvalet. Tråkigt att Coulthard inte kunde prestera bättre.
Lumber Jack: "...rent löjligt att kalla F1 för en tävling." Oj, oj, oj, du vill inte börja diskutera detta med mig nu. Du behöver dock inte oroa dig, snart har Mosley och Mr B sett till att F1 tappat all sin charm och endast blivit en lite snabbare version av F3000 och IRL. De kanske vinner några ströåskådare som kan titta på sporten bara för att det inte finns något annat att se, men mig, en sann entusiast, tappar de.
Karin: Man får hoppas att det händer något, som det är nu är det rent löjligt att kalla F1 för en tävling.
En annan sak jag funderar på är varför man från McLarens håll inte kontaktar allas vår Tummen, maken till mekaniker i gamla MB-motorer är svår att uppbringa.
Lumber Jack: Även fast champagnen säkert flödar nere i the Principality nu så verkar både Janne och Ejje vara nyktra (fast stammar inte Ejje mer än vanligt?). McLarenbilarna var faktiskt både näst snabbast och tredje snabbast. Är detta vändningen? Monaco blev ju det för BMWWilliams förra säsongen. McLaren börjar ju även testa sin MP4-19B om två till fyra veckor.
Salle: Inte riktigt frisk, knäpp...jag håller med ;-)
Hypotetiskt är nog ordet vi ska hålla fast vid. En stor risk med uppochnerkörning måste ju vara ifall motor eller ngt annat kritiskt går sönder just som man befinner sig där (Ouch). Annars var det ett bra förslag på en omkörningsmöjlighet. Det finns ju inte så många sådana nu för tiden. :-)
En annan sak vore ju att göra bak- och framvingen rörliga så att föraren själv kan skifta från downforce till upforce. Då skulle ju föraren kunna flyga över bilen framför ifall den tar sats i ett gupp. Då slipper de ju problemen med smörj-, kyl-, och bränslesystemen. Fjädringen kanske måste stärkas dock?
Karin: Ibland undrar jag om jag är riktigt frisk i huvudet. Innan jag släckte inatt så lästa jag Expressen Sport. Där stod lite om Monacos GP. Om hur trångt och gropigt det är osv... Då fick jag en (knäpp) ide.
Alla har ju hört det där att över en viss hastighet så skulle en F1:a kunna köra i taket på tunneln i Monacos GP. Varför inte göra verklighet av den grejen. Lägg en lätt chikan "nere" i tunneln och en ramp upp (och ner såklart) till taket så att man kunde hålla "fullt" i taket medans man blev tvungen att slå av nere på backen... Snacka om omkörningsställe för den som vågar, och vilka coola bilder man skulle kunna få.
Sen är väl detta med uppochner-körning hypotetiskt då jag inte tror att smörj-, kyl- och bränslesystem är konstruerade för att klara såna manövrar under en "längre" (mer än några sekunder) tid.
Lumber Jack: Wirdheim körde Jaguars tredje bil igår och lyckades väl sådär. Mållinjen vet jag inte om han hittade, men muren i kurva tio strax efter tunneln har han bekantat sig med iaf, vilket innebar att han inte hann med hela det program Jaguar hade tänkt sig att han skulle utföra. På det hela taget var de två träningarna igår en katastrof för Jaguar. Elfel, motorhaveri och krasch bidrog till detta.