Härinne diskuteras allt möjligt inom motorsport: 2-takt - 4-takt, tvåhjulsfordon - stödhjulsfordon, vänstersvängsbanor - höger-&vänstersvängsbanor - Ingasvängsbanor, Halt - halvhalt - Ohalt underlag. Ja huvudsaken är att det låter och går fort (trail undantaget som bekräftar regeln) så platsar det härinne.
Varje bil kommer att vara tvungen att göra sex varv under varje pass, de två bästa tiderna från dessa läggs sedan ihop till den sammanlagda kvalificeringstiden. Bilarna kommer att få ha fri bränslemängd i varje pass, vilket innebär att vi återigen kommer att få se en återgång till en "flat-out"-kvalificering där bilarna har optimala inställningar.
Parc-fermereglerna kommer fortfarande att finnas kvar, men stallen kommer nu att tanka bilarna efter kvalet istället för före.
Många stall sägs ha velat att det sista 20 minuterspasset ska köras med den bränslemängd som de ska starta loppet med, men Ferraris Jean Todt menade på att det kommer att innebära att stallen blir konservativa med bränslemängden och låta förarna praktiskt taget krypa tillbaka till depån när de satt sina snabba varv, vilket kan leda till farliga situationer ute på banan.
(Länken fungerar bara om ni är reggade på Autosport.com tyvärr)