Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

Vad har hänt med Jordan?

313069 · » Till forumet


Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Jag har inte sagt att jag vill ha samma materiella förutsättningar. Jag vill göra serien mer jämn och då är liknande ekonomiska (bland annat!) förutsättningar en viktig grundsten.

Naturligtvis vill jag inte ha ett race där alla bilar kör med samma motor. Allas val är sina egna vilket alternativ man gillar bäst och sporten ska leva därefter. Men, att alla ska ha möjlighet att välja och vraka.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Thomas17Srsen: Klart det hade kunnat hjälpt om McLaren haft en snabbare bil än de hade under säsongen. 2 poäng är inte speciellt mycket på 16 race. Ingen fattar riktigt vad du menar. Är 2 poäng mycket?
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Thomas17Srsen: Det kan jag ju inte säga säkert men nog brukar de nya bilarna vara bättre än fjolårsbilarna.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Salle: Hej, du skriver att MCL aldrig fick ut sin 2003 bil på banan, ärligt talat tror du det hade hjälpt Kimmie eller David, jag tror inte det i alla fall.

Hälsningar
Jan
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Thomas17Srsen: Du verkar ha koll du... Det var länge sen det var så här jämnt. Dessutom så fick ju aldrig McLaren ut sin 2003-bil på banan.

Förar-VM
1 M Schumacher Tys/Ferrari 93 p
2 Kimi Räikkönen Fin/McLaren 91
3 J P Montoya Col/Williams 82

Märkes-VM
1 Ferrari 158 p
2 Williams 144
3 McLaren 142
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Hej, som jag har skrivit till dig tidigare, skall MC Laren och dom andra stallen ha en chans mot Ferrari, så Schummi och Rubino köra en sådan bil som Fred Flinta har, så är den bistra sanningen för dom andra stallen.

Hälsningar
Jan
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du säger att du inte vill att stallen ska ha lika standradkomponenter (däck, chassin, växellådor mm), men att liknande materiella förutsättningar ändå är ett måste för en jämnare sport. Vilka liknande materiella förutsättningar är det du menar då?
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Jag har också spelat bangolf på hyfsad nivå och bollarna är likvärdiga även om alla såklart har sin egen uppfattning om vad som funkar bäst för vilka banor.

Den regeländringen du delgav mig är precis enligt den utveckling som jag vill se. Att man får jämnare förutsättnigar. Jag säger inte att alla ska ha samma däck och samma tider på pitstop, vad jag säger är att det måste göras jämnare och att liknande materiella förutsättningar är ganska avgörande i f1-cirkusen.

Och vad beror den ökade f1-fokuseringen på? Jo, att serien blivit jämnare och att fler har slagits om mästartiteln. Nu blev det Schumi till slut och de som av okunskap kraxar "som vanligt" kan vid närmare eftertanke konstatera att Kimi och JP var mycket nära att knäppa Schumacher på näsan och bryta förtrollningen. Det är det här jag vill se. Mer öppna lopp och i slutändan jämnare race. Då blir rubriken "Juan Pablo vann efter trekejsarslag om segern" istället för en notis som förkunnar att: "Schumis dominans total".

Bättre fördelning av pengar är ett annat viktigt steg, som du mycket väl framhåller. Nog för attFerrari ilsknar till och drar till med hot om tillbakadragande från serien, men de mindre stallen måste få en större del av kakan då deras reklamintäkter på intet sätt är i paritet med de större stallens.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Damned be the day då alla bilar i F1 kör med lika däck, lika bromssystem och lika chassin (lika motorer?). Då har man tagit död på sporten. Det är iaf dit FIA vill komma i längden, med Bernie Ecclestone i spetsen som du för övrigt inte verkar tycka gör något för att göra sporten jämnare. Inte undra på att de flesta av de sju bilföretagen inom F1 vill starta sin egen serie, GPWC.

Pengasituationen skulle kunna bli mycket bättre utan regelförändringar som rör utövandet av sporten. Visste du att teamen idag får dela på endast 47% av TV-intäkterna brutto, en siffra som sjunker till ungefär endast 23% om intäkter från övriga verksamheter kring F1också räknas in (t. ex. från The Paddock Club). Resten tar FIA hand om. Är det en jämn fördelning tycker du?

Media- och publikintresset tycker jag verkar ha ökat markant till i år. Utan att några förstörande regulationer kommit till. Det enda som ändrats är ju vad som sker under racehelgerna, den träningsmängd som får utföras mellan racen samt poängsystemet. (Förbjudandet av traction-control samt automatväxellåda trädde ju aldrig i kraft.)

Annars tycker jag att den förändring som redan gjorts inför nästa säsong, att alla utom de som slutade på de fyra första platserna den här säsongen får använda tre bilar under racehelgen, är ett bra exempel på förändringar som kan göras utan att förstöra utvecklingen i stort. Den hämmar ju inte teamen på något vis utan ger bara de som är mindre bra en chans att hitta en mer optimal inställning än konkurrenterna inför varje race. Förändringen ger ju samtidigt en möjlighet för unga talanger att få in en fot i cirkusen. Vem vet vad det kan leda till? Ökad konkurrens på förarsidan - sänkta löner? En kostnad de gärna får dra ned på för mig.

Du kan räkna med en knäpp på näsan från Frisco ang. bangolfbollarna. Han är bl. a. fd. Nordsvensk Mästare inom sporten. =)
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: För mig är det oväsentligt var förändringen sker, men med tanke på den pengahets som sedan några år på allvar cirkulerar i branschen vore kanske lite av varje bra, d.v.s. både försämringar och förbättringar! Jag säger inte att jag blir besviken om min idé inte genomförs ty jag är säker på att den utvecklingen fortgår och ytterligare förstärker det faktum att f1-branschen är skamligt ojämn! Jag vill inte att mekaniker och ingenjörers jobb ska vara till spillo. Man kan tycka att Ferrari eller Sauber hör hemma i toppen och Ferrari gör det f.n. och Sauber inte. Men det är ointressant enligt mina argument. För att skapa en jämn serie krävs lika förutsättningar och med en jämn serie ökar intresset, såväl från media som från allmänhet.

Frisco: Bangolfsspelare har för övrigt samma bollar ;) Men skillnaden på travhästen och formel 1-cirkusen är att hästeämn! Jag vill inte att mekaniker och ingenjörers jobb ska vara till spillo. Man kan tycka att Ferrari eller Sauber hör hemma i toppen och Ferrari gör det f.n. och Sauber inte. Men det är ointressant enligt mina argument. För att skapa en jämn serie krävs lika förutsättningar och med en jämn serie ökar intresset, såväl från media som från allmänhet.

Frisco: Bangolfsspelare har för övrigt samma bollar ;) Men skillnaden på travhästen och formel 1-cirkusen är att hästen ofta har tränat sig till framgång. Det har gjorts av människor som sedan utnyttjar djurets kvaliteter för egen vinning. Motorsporten är liknande, men jag ser inte motorer och djur som likvärdiga och därför håller inte den jämförelsen.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Visst är det människokraften som ska segra. Det gör den även i F1. Ett team består inte endast av två förare och två bilar. Du glömmer de otaliga personer som ligger bakom bilen och föraren.

Fast jag förstår vad du menar och jag tycker återigen att du har fel. I det här fallet, precis som Frisco skriver, är inte grundidén att den skickligaste föraren ska vinna utan den skickligaste kombinationen av team, bil och förare (i den ordningen).
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Jag menade inte att toppstallen skulle sänka sig en nivå utan snarare att de andra skulle hinna ifatt dem, vilket vore det optimala. Visst kan jag hålla med dig om att det är lite ruttet att Schumacher kan sluta på poängplats även fast han startar långt nere i fältet och dessutom råkar ut för en eller ett par blessyrer. Förhoppningsvis blir det lite jämnare till nästa säsong, men jag vill inte att det skre p.g.a nya regler som hämmar toppteamen istället för att direkt gynna de sämre.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Den grundidén passar en del sporter och en del inte. Om alla hockeyspelare skulle ha lika klubbor, alla rodelförare ha samma medar, alla bangolfspelare ha samma bollar och alla travkuskar ha samma hästar skulle dessa sporter vara ganska tråkiga.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Frisco: Det skulle bli en ännu större förarduell om det är jämnare förutsättningar. Grunidén med all idrott är ju att den största eller skickligaste människokraften ska segra - inte motorkraften!
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Är det inte ganska bra att det finns olika alternativ inom motorsporten? Man kan ju köra S60 challenge i Sverige om man vill ha bilar som är likdana som motståndarna:-) Inom CART och Indy Racing League är det mycket mer förarna som avgör mästerskapet. De är ju alternativ till Formel 1.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Och det ska han (Schumi) vinna på? Visst, han har rutinen tycker man för att kunna köra på gränsen, men nej det håller inte.

För mig är ett lyft när de övriga stallen höjer sig och inte när toppstallen sänker sin nivå, men det förstår du säkert.

I dagens läge finns 3-4 favoriter/lopp, 2-4 potentiella vinnarkandidater/outsiders och resten skrällchanser. Så ska det inte behöva vara! Schumi ska inte kunna köra upp sig från 15:e till 2:a efter en krasch, det ska vara hårdare och tajtare än så!
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Vill F1 fortsätta att vara muskelklassen inom motorsport får man inte hämna utvecklingen. Då blir det som vilken annan motorsport som helst. Dessutom tror jag inte att det är någon fara med att Ferrari kommer att dominera jämt. F1 har en historik där olika team är mer eller mindre överlägsna i olika perioder.

Personligen tycker jag att nästan alla race den här säsongen har varit spännande, men det kanske är för att jag gillar sporten så mycket? Den ende som inte varit fair (juste) i alla lägen är M.Schumacher.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Men varför kan inte muskelklassen inom motorsporten också vara föregångaren vad gäller spänning och fair race?
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Då råder jag dig till att följa en annan motorsport där det är jämnare mellan teamen. Typ Cart eller nåt.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Njaaa. Tänk dig själv ett race där man vet att 12, 13 förare slåss om segern och det täta racet gör plats 1-10 högintressant attt följa. Skulle iaf jag premiera framför dagens ganska Ferraridominerade. Naturligtvis finns det stall som är uppstickare, senast Renault, men det mesta känns otäckt förutsägbart!
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Jag tycker det har varit bra den här säsongen. Så mycket jämnare behöver det inte bli. Visst kan de försöka minska kostnaderna för teamen lite till, men inte mer än nödvändigt. Jag gillar F1 som det är. Det är inte meningen att alla ska tävla på samma villkor. I F1 ska teknologi och sport gå hand i hand. Det är minst lika spännande det som händer "mellan" säsongerna som när det är racedags.
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
Karin: Ja, jag hörde om köpet... Verkar intressant. Jag gillar inte den här utvecklingen. För att öka intresset för motorsport i allmänhet och formel 1 i synnerhet krävs krafttag för en jämnare serie och där pengarna får mindre betydelse. Fast den utvecklingen vill nog Bernie Äckelstone helst inte kännas vid *suck*
Kommentera

Sv: Vad har hänt med Jordan?
MrSporty: Money, money, money... Det krävs att man har pengar i F1. För "the works team" (de som backas upp av bilföretag) som Ferrari, McLaren, Renault, Toyota etc. är detta inga större problem. För Jordan, Minardi och Sauber som är privata har det blivit mycket tuffare däremot. De har helt enkelt inte haft tillräckligt med deg på sistone för att kunna hänga med i utvecklingen. Det ser dock bättre ut för dem nu än vad det gjorde i början av säsongen, säger de iaf.

Ett konsortium av investerare samlade av Irländska Merrion Capital köpte 49,9% av Jordans aktier för ett tag sedan. Förhoppningsvis kan de skjuta till lite cash.
Kommentera

Vad har hänt med Jordan?
För några år sedan sågs ju Jordan som bara snäppet bakom Ferrari och McLaren. Nu kämpar man om poängen. Någon som kan dra historien?
Kommentera

313069 · »