NHL

14698 inlägg · 804 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1237685 · » Till forumet

Sv: Apropå ingenting...

hellge: Jag ser på Amerikansk fotboll och där är tacklingarna mycket kraftigare än i ishockeyn och ofta riktade emot överkropp och huvud. MEN varför är då skadorna (åtminstone de "direkta") på huvudet så mycket färre. Jo för att:

Deras hjälmar och skydd är konstruerade för att minska såna skador och dom landar inte på hård is eller dörnar inte in i sarger efter såna tacklingar.

Men den största orsaken är att ALLA spelarna är beredda på och tränade för såna smällar.

Scott Stevens har säkert många hjärnskakningar på "sitt samvete" men var dom orsakade av hans tacklingar eller av smällen emot isen?
Jag tror att merparten av skadorna kom när en dåligt sittande och skyddande hjälm inte skyddade skallen när den behövdes som mest. Då spelar det ingen roll var tacklingen träffar.

Sen är ju såna armbågar som den där junisen Comrie (och Kahnberg igår på Svarten) delar ut fulare då man MEDVETET siktar på ansikte/huvud på motspelare.

Kommentera

Poffa:

Han slås medvetslös. Han som tacklar är säkert ute efter det också. Det finns så många som enbart är ute efter att tackla sönder folk i lägen där de inte är beredda på tacklingar.

Ta den där killen Scott Stevens, han har säkert ett tiotal krashade hockeyspelare på sitt samvete. Han har också satt i system att tackla i situationer när motsåndaren är försvarslös. Trots att han tacklar laglig har jag svårt att förstå tjusningen med att de skadas för livet.

Det är just detta att tacklingarna kommer när spelarna är försvarslösa som är det jag tycker är fegt. Det kommer alltid finnas situationer när den allra hårdaste spelaren är oförberedd.

Jag gillar det inte för att jag tycker de missbrukar själva vitsen med tacklingar, att vinna puck och förhindra att motståndaren kommer åt pucken. Att åka omkring och försöka invalidisera människor skadar bara hockeyn

Typ, nåt sånt...
Kommentera

hellge: Vad är så fegt och respektlöst? Att tackla någon som tittar ner på pucken istället för att ha blicken uppe? Det är inte basket som spelas.

Det är banne mig mycket mer respektlöst att slasha någon över händerna eller hoppa in en tackling. Carter går rent in i tacklingen, med händerna nere och skridskorna kvar i isen. Om man ska spela så att man kan avbryta varenda tackling, för att spelaren tittar ner i isen eller är i obalans, ja då kan vi förbjuda tacklingar helt.

Kommentera

Jag tycker det är en feg tackling och dålig respekt. Sådana tacklingar förstör hockeyn. Det finns inget tufft eller hårt i den, bara fegt. Det finns massor av spelare som satt sånt i system. Jag tycker de sabbar idrotten.

Rent hockeyjuridiskt är det möjligen lagligt, men moraliskt åt fanders.
Kommentera

Wayne Gresky: Kasta inte sten i glashus, än har du inte övertygat någon om att det där var en ful tackling.
Kommentera

Poffa: Gå en retorikkurs och kom tillbaka sen.
Kommentera

Wayne Gresky: Uttryck dig hur du vill, uppenbarligen ser du taskigt eller så kan du inget om hockey. Och eftersom jag vill vara snäll så antar jag att du förlagt glasögonen.
Kommentera

Poffa: Eftersom det är troligt att Nordkorea blir en demokrati innan du erkänner att du har fel, så finner jag ingen mening med att diskutera saken mer.

Generellt sett så har jag väldigt svårt för tacklingar snett bakifrån som är riktade mot huvudet. De är i stort sett omöjliga att försvara sig emot och kan få väldigt allvarliga konsekvenser.
Kommentera

Wayne Gresky: Visst träffar kanske tacklingen huvudet precis innan den tar i axeln men jag tror att det är smällen emot isen som gör "skadan".

Sekunderna efter din 4:18 ser man från en annan vinkel och då ser det ut som den bara träffar axel. Och det är då den stora kraften av tacklingen träffar.

Det är, återigen, en olycklig hit men inte ojust tycker jag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Wayne Gresky: Är du blind? På den sekvensen syns det väldigt tydligt att det är axel mot axel, där sedan Carters axel glider upp mot huvudet. Men initialt är det axeln han träffar.
Kommentera

Poffa och Olle: Kolla efter 4:18 i den här videon och säg att han träffar axeln. Ta sedan tillbaka era korkade uttalande eller skaffa glasögon. Nu har jag för mig att rubriceringen checking to the head finns i NHL:s regelbok, men visst är det en dirty hit. Men visst, vill man att spelare ska missa hela säsonger för hjärnskakningar och kanske tvingas sluta i förtid så kan man ju applådera den här sortens tacklingar.

www.youtube.com/watch?v=mf4BoCP26rM
Kommentera

Helt perfekt tackling. Från sidan, med händerna nere, skridskorna på isen och där den initiala smällen tar axel mot axel.

Clean hit, kanske en av de snyggaste den här säsongen.

Kommentera

Wayne Gresky: Herregud säg en tackling från NHL som du inte ansett vara oschysst. Tackling mot huvudet? Tacklingen tar så vitt jag kan se inte PÅ huvudet, att NJ-spelaren däremot har kroppen i en position som gör att rörelseenergin kastar honom i isen med ansiktet före, det är tråkigt för honom men ack så klantigt.

Jag får intrycket av att din syn på tacklingar innebär att puckförare kan stirra puck hur mycket som helst utan att vara tacklingsbar och det skulle ju vara förbannat bekvämt för alla spelare som behöver 2 sekunder för att lägga pucken till rätta varje gång dom befinner sig i slottet.

You snooze, you lose! Fin tackling.
Kommentera

MarcusElving: Felet är väl att han tacklar mot huvudet. NJ-spelaren åker med sänkt huvud i en sekund och ändå går Carter rakt mot det. Jag tycker inte att det är en ok tackling.
Kommentera

mattias - 74: Jag tycker inte att det är något fel på tacklingen..Han glider, tar ett skär och trycker till. Han hoppar inte och har armbågen mot kroppen.. Armbågen kommer upp först efter tacklingen har träffat.

Klockren tackling...
Kommentera

Blir det någon avstängning för det här eller vad tror ni

Kommentera

Gidde: Ja, just i det här fallet blev det extremt. Brukar väl inte riktigt vara så snedvridet är min erfarenhet.
Kommentera

Hence:

Japp, förstår det.

Men det blir lite lustigt när en spelare som gör 1 mål går före två spelare som gjort 3p.

Dessutom målvakten på det förlorande laget som dessutom fick färre skott på sig än den vinnande målvakten..

Jaja, bara en lite reflektion...

Kommentera

Gidde: Min känsla är att hemmalaget ofta har en sorts "förtur" till de tre stjärnorna... Även vid förlust.
Kommentera

..så undrar man hur dom valde ut de tre stjärnorna i denna match?

Kommentera

Wayne Gresky: Datsyuks flipp-straff var inte att leka med heller. Sällan man ser straffar som läggs på det här viset faktiskt.
Kommentera

Poffa:

Klippen gick finfint att se, och målen var snygga! :)

Kommentera

Wayne Gresky: Är det bara jag som inte kan se det där youtube-klippet? Isf förbannar jag min iPhone och återgår till NFL-matchen.
Kommentera

Wayne Gresky: Och här har vi målen!

www.youtube.com/watch?v=6D4TO3t0Eeo
Kommentera

Wow, Datsyuk gör en Omark-straff. Men vetifan om inte Bertuzzis är lika läcker, snurrfint!
Kommentera

Henke Sedin har roligt ikväll. En liten bit in i andra tokdominerar han. Ett mål två förstaassist.

Lite Gretzkytakter.
Kommentera

Snacka att jag har koll ang hockeyn från andra sidan pölen :-))
Kommentera

Straffarr nu mellan Dallas och Detroit. Och den ene efter den andre straffen är värdelösa.
5 straffar nu vardera
Kommentera

Ska bli intressant följa efterspelet på detta

www.tsn.ca/nhl/story/?id=305786
Kommentera

Gidde: Å andra sidan kan ju inte BÅG veta vilka som spelar bra eftersom han, enligt egen utsago (Hockeykväll 14/12), inte följer hela matcher från NHL och han kan heller inte vara vaken hela nätterna för att följa lagen i väst (enligt honom själv).

Lägg därtill rakt pinsamma svar på frågorna han får och när han underminerar Murrays roll i ett tre kronor med att svara: "vi vet ju inte vilken hockey som kommer att spelas där borta" så kan man ju fundera om han har något på positionen som förbundskapten att göra. Han vet inte vilken hockey Kanada kommer att spela? I Kanada?
Kommentera

mattias - 74:

BÅG visste knappast innan säsongen att Hedberg skulle spela så bra, och därför blev han inte uttagen i den stora "grundtruppen"

Därför kan han väl heller inte komma med till OS, nu när han bevisligen är i kanonform.

Men jag håller med om att det finns en del andra målvaktsnamn i truppen som absolut inte borde gått före Hedberg redan från början ;-)

Kommentera

Random: Njae, väljer mellan Florida - Washington eller Dallas - Vancouver. Lutar dock åt det första, startar en timme tidigare än den andra :).
Kommentera

Snart dags för NHL Hockey :) Buffalo Sabres-Philadelphia Flyers
Kommentera

Stream till New Jersey-Washington i natt? Någon som har en bra? :D
Kommentera

Random:

Dom bara sa att han kastade handskarna och då förutsatte jag att de slogs eller gjorde dom så här :)

Kommentera

mattias - 74: Hoppas inte sporten hade rätt, för ja har svårt att tro att Hedman övelever en fight mot Richards
Kommentera

Wayne Gresky:

OK lät kanske värre än vad det var på sporten i morse =)

Kommentera

mattias - 74: Eftersom det bara blev tvåor av det hela så var det nog inte så farligt.
Kommentera

Hedman skulle tydligen ha slängt handskarna mot richards i natt. Finns det klipp på det? Hittade inget på nhl.com
Kommentera

Någon som har en bra länk till Washington-Philadelphia i natt? :D
Kommentera

Vilken storkross av Philadelphia inatt.. Ja tror att dom tar Sm guld asså !!!
Kommentera

Random:

Japp, 2 inledande bortasegrar för första gången i klubbens historia.
James van Riemsdyk har tydligen varit riktigt bra.
Pyörälä är poänglös och har snittat drygt 13 min istid på de två inledande matcherna.
Kommentera

Det går bra för mitt kära Flyers.
Kommentera

Random: Brian Rafalski gör som han gjorde 1995·09·21 – förlorar premiären i Globen. Denna gång till och med två gånger…
Kommentera

Skönt att Blues vann
Kommentera

Snart dags för NHL på tv 6
Kommentera

Wayne Gresky: Haha, ja kanske inte helt oväntat :).
Kommentera

« · 1237685 · »