NHL

14647 inlägg · 804 ämnen

Calder Trophy

« · 705821 Till forumet


Calder Trophy
Säsongen går mot sitt slut och med största sannolikhet kommer Ovechkin vinna Calder Trophy. Det är dock 4 rookies som gjort helt enorma säsonger. Nämnda Ovechkin, Crosby, Phaneuf och vår egna Lundqvist. Känns dock som att Ovechkin är nr. ett och Crosby nr. två. Helt otroligt att de direkt klev in och var bland ligans bästa forwards.

Även om Ovechkin stått för den bästa säsongen på pappret är jag mer imponerad av Crosby med tanke på åldersskillnaden. Grabben är 18! Som 18åring gjorde Ovechkin 23 poäng i ryska ligan (där han för övrigt aldrig var lika framstående som Malkin är nu).

Jaja, nog om det. Det är årets säsong som räknas och Oveckin tar väl hem det. Mycket på grund av hur Crosby gjort sig impopulär hos många genom hypen samt mycket frustration och gnäll på domarna. Det sistnämnda är nog enda området där jag är lite besviken på honom :/

Hoppas dock att Crosby når 100 poäng och det ser hyfsat bra ut efter den senaste tidens goda form. Sju poäng på de fyra sista matcherna är vad som krävs. Det som 18-åring och center för Andy Hilbert och Colby Armstrong, och utan att överhuvudtaget spelat med seniorer innan denna säsong!

Ja, argumentet om att Ovechkin spelar i ett sämre lag håller verkligen inte då han iaf har några rutinerade spelade som håller god klass. Crosby fick inte spela så mkt i powerplay som han gör nu i början av säsongen (iom Palffy, Recchi och Lemieux) och det är efter dessa herrar försvann han varit som bäst! Vilket är väldigt konstigt på ett sätt, men samtidigt får man erkänna att Lemieux inte gjorde mer än en 3-4 bra matcher samt att Palffy inte kunde skjuta på slutet och då brännde många lägen skapade av Crosby.

Jag säger inte att Ovechkin inte förtjänar Calder dock, hans förmåga att skapa målchanser helt på egen hand är enorm. Vill bara säga mitt om "Crosby-agget" som finns (ofta i svensk media) och att det inte är helt, helt givet att Ovechkin ska få Calder utan konkurrans. Tänk om det blir en skräll? De som inte vet om de ska rösta på Crosby eller Ovechkin kanske lägger sina röster på Lundqvist eller Phaneuf? :)

Andra rookies värda att nämna är Prucha, Boyes, Svatos och Carter (säg till om jag glömt någon) fast de är en bit från topp fyra och framförallt topp två.


Innan säsongen skrev föresten JimmyH följande:

"Frågan i det stora är väl ändå hur bra Sidney är just nu. Är han tillräcklig för Calder Trophy? Är en 18-årig Sidney Crosby bättre eller sämre än tex en 24-årig Henrik Zetterberg?"

Ja, jämför produktion och lekkamrater med Z så tycker jag att valet är tämligen enkelt.
Kommentera

« · 705821