NHL

14698 inlägg · 804 ämnen

Slutspelet

« · 716796 · » Till forumet

Sv: Slutspelet
Ouch, Affe hade tydligen ett stolpskott i sista sekunden sist! F*n vad tungt för honom och Ottawa.
Kommentera

Deas: Ja visst är det så. Jonathan Toews var ju till exempel Kanadas enda odraftade spelare i JVM. De brukar vanligtvis ha fler än så då.

Pittsburgh blir lite Quebec som i slutet av 80- och början av 90-talet då de plockade Joe Sakic, Mats Sundin, Owen Nolan, Eric Lindros och Jocelyn Thibault och dessa gav dem ett topplag senare efter att alla utom Sakic bytts bort i riktigt bra trader och laget flyttat till Colorado.
Kommentera

JimmyH: Ja Pittsburgh timade verkligen in sin bottenera. De kommer under flera år ha världens kanske två bästa centrar. Plus en målvakt som kallats den nya Brodeur :)

Årets draftkull kallas dock svag. Eric Johnsson ses som klar 1a men han är ingen Jack Johnsson, Staal, Fleury, Ovechkin eller Crosby osv osv.
Kommentera

Deas: Det är många men om man ser till de som ej har haft ålder för draftning så är Olli Jokinen, Bröderna Sedin gjorde väl nån match i VM i Norge och Alexander Ovechkin är väl de jag minns. Åtminstone så länge vi räknar så kallade toppnationer.

Gemensamt med de jag nämnde plus Kessel är ju att de är födda samma år som de som draftades året innan fast för sent på året för att draftas då. Nicklas Bäckström är ju annars nära nu och han är för övrigt också född sent året "innan".

Jag anser att Pittsburgh i första hand skulle behöva Erik Johnson men han lär kanske St Louis ta. Hur som helst så verkar det vara rätt tid nu att vara dålig i NHL nu pga att det tycks krylla av supertalanger.
Kommentera

rödovithockeydy:

Fel, fel och fel!
Carolina-Anaheim i fan och Anaheim vinner efter en sjunde och avgörande match.
Kommentera

Nu avgjordes det äntligen. Horcoff nätade precis i matchens tredje förlängningsperiod =)
Kommentera

JimmyH: Ja, tålamod är ordet. Jag får nöja mig med Kessel efter årets draft ;) Hur många har föresten spelat VM innan de draftats? Vilket han gör i år.
Kommentera

Deas: Backar och målvakter behöver i regel mer tid innan de slår igenom. Tyvärr så gör krav på resultat det svårt för klubbarna att ha lite tålmodighet emellanåt.

Till exempel så fick Hartford en enorm kritik att man valde Chris Pronger då man kunde ha tagit Paul Kariya. Hartford klarade dock inte pressen att behålla tålamodet och bytte bort Pronger mot Brendan Shanahan, då i St Louis. Några år senare vann St Louis President Trophy och Pronger Norris + Hart.
Kommentera

Carolina-San José i final och Carolina vinner..
Kommentera

JimmyH: Ja jag vet :) Bra poäng också. Men om de inte draftat Fleury hade de tänkt annorlunda och kanske fått en bättre FA som målis. Det är alltid riskabelt att drafta målvakter så högt och Staal var inte direkt tråkig i år :P

Men men, då Fleury spikar igen i slutspelet 2009 är det ingen som gnäller ;)
Kommentera

Deas: Tanken var ju en passning från mig till dig med tanke på att du är väldigt benägen om att laget alltid ska drafta forwardsstjärnor.
Kommentera

JimmyH: Ehm, du tror inte det skulle bli lite tokigt?

Snackar vi iof världens bästa forwards skulle man ju lätt kunna ta ut 6 som funkar bra som backar. Fast det blir sämre på målvaktssidan ^^
Kommentera

Deas: Tänk om Pittsburgh skulle ha en trupp bestående av 0 målvakter, 0 backar men världens 23 bästa forwards...;)
Kommentera

Bissett19:

Det var värt att stanna uppe och paja hela dygnsrymten. Ducks är heta nu!
Final kanske?
Kommentera

Bissett19: Ja, det var väl så jag trodde det skulle gå. Ja, att Anaheim skulle stjäla minst en match i Denver. Nu lär det bli riktigt svårt för Colorado att vända på det här. Nu fick man ändå ledningen i matchen, det har ju inte hänt innan. Nu gjorde väl Lupul i Anaheim sitt livs match, för fyra baljor i en slutspelsmatch är det inte många som lyckats med tidigare. Någon som har stats på detta?

Tipset 4-1 i matcher till Anaheim står fast!

Kommentera

Pittsburgh kunde draftat honom istället för Whitney :/ Och staal istället för Fleury...

Lupul - Crosby - Armstrong

Kessel - Malkin - Staal

Fy fan :P Jag ska inte börja, aldrig bra att vara frustrerad över tidigare draftval. Whitney gjorde en mkt bra rookiesäsong och kan nog bli den storback som många tror och hoppas på. Och lever Fleury upp till sin potential så struntar jag i hur bra Staal är.
Kommentera

Jaha då har precis Ducksen avgjort mot Avalanche o skaffat sej ett 3-0 överläge i matcher.
Stor matchjälte i Anaheim blev Jeffrey Lupul som hängde alla fyra baljor för Ducksen,det sista i 17 minuter in i förlängningen!!

Nu väntar en medvetslös dag på jobbet efter en helnatt med slutspelshockey,men det är det värt......
Kommentera

Portello:

Carolina är på god väg att slå ut Devils. 2-0 i matcher efter en SD-vinst i natt med 3-2. Målskytt 3.09 in i SD var Niclas Wallin.

Ottawa, som många ser som storfavoriter, är också på väg att få lämna. Buffalo leder serien med 2-0 efter en 2-1-vinst i natt.

San Jose leder efter två perioder med 2-1 mot Edmonton och är på väg mot 2-0 även i den matchserien. Det skulle innebära att alla fyra matchserierna står 2-0 i matcher.

Kommentera

Danne_l: Ähh, ingen match mot Devils.Själv hoppas jag att Carolina slår ut New Jersey.Carolina får gärna vinna hela Stanley Cup för min del.
Kommentera

Dream Team:

Ja, nyckeln ligger i att ta de två kommande hemmamatcherna, tappar vi en där så ser det mörkt ut. En annan nyckel är att överhuvudtaget få in en puck bakom Bryzgalov som varit grym, ett tidigt mål bakom honom i match tre kan lösa upp en del knutar.
Kommentera

yaqop: Avalanche kanske tar en match, men Ducks stjäl åtminstone den ena av bortamatcherna. Anaheim har inte bara varit bättre i egen zon i de här två första matcherna, man har ett annat tempo i anfallszon också. Ett tempo som får till följd att man får längre anfall än Colorado, och ofta med mål som följd. Visst, nu blir det ett annat läge när vi är i Denver. På hög höjd och allt, men tipset från mitt håll är att Anaheim vinner med antingen 4-1, eller 4-2.
Kommentera

Danne_l:

Det blir 2-2 i matcher efter svängen till Denver, sen kan allt hända, pucken är rund och matcherna kommer vara i (minst) 60min.
Kommentera

Danne_l:

Nej spelare som hejduk Sakic och tanguay är inte riktigt att känna igen!!
Kommentera

mattias - 74:

Jag tycker Avalanche verkar rätt uddlösa faktiskt. Visst skapar de ett par hyfsade chanser men det är egentligen bara när förstalinan är inne.

I övrigt dominerar Ducks totalt. Finalrevansch mot Devils tack!!:)
Kommentera

Bissett19:

2 - 1 förlust för Oilers i natt men man får hoppas dom kan skaka San Jose också även om jag har röstat på dom som slutsegrare i NHL Slutspelet men naturligtvis skulle jag bli överlycklig om edmonton vann Stanley Cup men det lär inte hända!!
Kommentera

mattias - 74: Bryzgalov verkar ha stängt butiken totalt för Ankorna,tredje raka nollan nu......
Kommentera

Dream Team:

Det stod på svt text att San Jose och Edmonton skall spela 7 / 5 och det är väl ikväll??

avalanche vänder inte detta, 4 - 0 till Ducks!! =)
Kommentera

mattias - 74: Dom lirar väl i morrn?

Anaheim höll nollan på nytt ikväll. 3-0 mot Colorado, och Bryzgalov växer till det spöke som Avalanche nog får skäl att drömma mardrömmar om. Rookiemålvakten är nu fjärde bäst genom tiderna i antal minuter i sträck som en målis hållt nollan. Han har knappa 50 minuter kvar till rekordet. Vem vet, han kan mycket väl spika igen i ytterligare en match. Colorado tillåts inte komma speciellt långt när Anaheims effektiva försvar ställer upp. Men nu åker ju matchserien till Denver. Det lär väl bli annorlunda då kanske.
Kommentera

Deas:

Nån som vet hur det gick för Oilers ikväll eller spelar som senare!
Kommentera

Angeldust: Briere har varit grym verkligen. Och grattis föresten! Jag väntar själv på att Pittsburgh skall bli respektabla igen ;)
Kommentera

Deas: Jag är bara lycklig över att mitt lag presterar efter många magra år.
Inte Roy kanske, men definitivt Briere och Drury åtminstone.
Kommentera

Angeldust: Jävla holmgång, det där skulle man sett!

Haha, vad löjligt du argumenterar efter en seger i OT =) Jag sa också att serien var öppen. Men nej, Roy är inte bättre eller lika bra som Havlat, Spezza, Affe eller Heatley. Vilket amerikansk media heller aldrig skulle påstå ;)

Och ja, samtliga producerade faktiskt, så det var inte svårt att svara på den frågan. Spezza och Heatley måste varit +2 i 5 mot 5 då om de släppte in två i PP.
Kommentera

Deas: Sådärja !
5 poäng av "mediokre" Roy.
Vad producerade Senators sk "superstars"?
Förutom att släppa in 2 med en man mer.
Långt kvar, men att vinna första matchen borta var viktigt.
Kommentera

Angeldust: Buffalo är väldigt bra. Ottawa är bättre. Det är den moraliska conferencefinalen. Nu blir det äckel-devils mot Ottawa
Kommentera

Ducks vidare, och Jeff Friesen visar vilken målskytt han är i sjunde avgörande matcher, han stänkte ju dit 2 mål mot ottawa i en sjunde också härom året i semifinal!
Kommentera

Lustiga resultat verkligen. I Easter Conference gick top fyra vidare medan de fyra första lagen i Western Conference samtliga åkte ur :)
Kommentera

kärran: Han är 33. Inte 38! Jag tycker många överdriver då det gäller Foppas ålder. Fråga hellre om det är värt det pga hans skador =)
Kommentera

Anaheims insats inatt var nog tamejfan helt prickfri. Calgary tilläts inte komma till alls, trots hemmaplan.
Ska bli mycket intressant att följa ankornas framfart i matchserien mot Colorado!
Kommentera

Ja så var Påhlssons lag klara för fortsatt slutspel. Undrar om inte Colorado kan skrälla till och vinna igen.

Foppa får offra en golfsäsong till för att fixa till sina skador, kan det vara värt att fortsätta kämpa och spela hockey i hans ålder, jag är tveksam.
Kommentera

Angeldust: Jag har aldrig följt NHL i svensk media och heller aldrig tyckt om Wennerholm ;)

Jag vet att Sabres är grymma men då du säger superforwards överdriver du. De har väldigt bra forwards, men inte i samma klass som Heatley, Affe och kanske framförallt Spezza och Havlat. Just dessa har, såklart, högre anseende även i Amerikansk/Kanadensisk media :)

Vi kan ju låta The Hockey News' världsranking efter säsongen avgöra om inte annat ;)

Jag säger dock inget annat än att det är en helt öppen serie! Samt att Sabres har mer speed överlag på forwardssidan.
Kommentera

Angeldust: Superforwards var väl att ta i? Däremot så kan Sabres mönstra ett väldigt jämnt lag. Kul om dom skulle gå hela vägen.
Kommentera

Deas: I USA/Canada är Sabres favoriter.
Givetvis inte i Sverige, där nollkolljournalister som Wennerholm tycker åt folket.
Sabres är ett av få (kanske det enda) lag som har plusstatistik på Senators i år.
Sabres har också superforwards i alla kedjor.
Dock ej lika kända hos svenskar, återigen pga medias dåliga koll.
Dessutom är Lydman, Tallinder, McKee och Kalinin grymma i defensiven, medans Campbell och Numminen har sin styrka i offensiven.
Buffalo har dessutom bättre målvakt.
Jag blir mycket förvånad om inte Sabres-Devils spelar Conference-final.
Kommentera

Deas: Nä, sannerligen inte, skönt att alla lag som jag ville skulle gå vidare klarade av det:-)
Kommentera

På tal om målvaktstavlor, hur tror ni Huet mår just nu? Kan inte vara lätt att släppa den pucken i overtime!
Kommentera

Angeldust: Nja nu tog du väl i så du sket i brallan va:-),dem är ju knappast favortiter mot Ottawa,däremot har dem goda chanser att elimenera Senators om man fortsätter att jobba som ett lag.Att man slog ut Flyers var ju klart rättvist,inatt var det inget snack om saken vilka som skulle vinna,Flyers hade väl första fem minutrarna sen tog sabres över matchen totalt o körde över Foppas lag.

Flyers är för mycket beroende av Gagne-Forsberg-Knuble,dem blev totalt bortplockade i nattens match.Sen när man har en målvakt som underpresterar som Esche gjorde så är det omöjligt att vinna,0-3 målet är ju en riktig tavla,att han inte då blev utplockad av Hitchkock tycker jag är ett tjänstefel ,utan han får stå kvar tills Sabres gör femman,då får Nitty komma in,snacka om otacksam uppgift för finnen.......
Kommentera

JimmyH: Modo skulle vinna sm ifjol bara för man foppa i laget men så lätt är det inte..
Kommentera

Angeldust: Favoriter vill jag inte påstå. Ottawa ser enormt jämna och starka ut nu då deras fyra "superforwards" är utspridda på 3 kedjor. Dessutom är Redden och Chara helt enorma.

Men visst är det en öppen serie!
Kommentera

JimmyH: De är verkligen en Dark Horse och de ger säkert Ottawa en bra match. Det blir nog en underhållande matchserie!
Kommentera

JimmyH: Håller med fullt ut.
Sabres är extremt underskattade av någon outgrundlig anledning.
Dom har bevisat att dom kan gå hela vägen i seriespelet.
Endast 4 lag tog fler poäng.
2:a i pp och bp i hela NHL, vilket är matchavgörande moment.
Grym moral och karaktär vilket mkt beror på att man sällan tradar spelare.
Dom flesta har spelat tillsammans i många år vilket sammansvetsat laget.
Favoriter mot Ottawa hos alla som har koll.
Kommentera

Vad var det stod i aftonbladet häromdagen?

Forsberg - Buffalo 9-1

Inatt, med kniven på strupen, så var Foppa och hans femma -4 i 1-7 förlusten.

Henrik Tallinder spelade +6!

Philadelphia som via värvningen av Peter Forsberg skrevs upp som den största favoriten någonsin. Eller något. Åkte alltså ut i första omgången och var egentligen ett nummer mindre hela vägen.

Nu blev totalt utklassat av ett homogent Buffalo. Ett lag där alla jobbar stenhåret för varandra och det blir fruktansvärt tunga att möta då de får allt att stämma. Otrolig speed och tyngd. Laget före jaget.

Buffalo har för tok för lite röster till höger här. De har defenitivt inte vunnit sin sista match.
Kommentera

« · 716796 · »