NHL

14655 inlägg · 804 ämnen

Stanley Cup, Kvartsfinaler

« · 390420 Till forumet


Stanley Cup, Kvartsfinaler
I natt drar det igång, omgång två av årets Stanley Cup-slutspel. Två lag lyckades skrälla i åttondelarna och det var Calgary som slog ut Vancouver och Montreal som slog ut Boston. Jag tror dock att inget av dessa två lag kommer ha någon som helst chans att fortsätta skrälla i slutspelet. De två övriga matchserierna, San José mot Colorado och Philadelphia mot Toronto är inte alls lika lättippade.


[f]Detroit - Calgary[/f]
Calgary möter vinnarna av Presidents Trophy, Detroit och att de skulle ta stryk av Calgary i en matchserie är inte troligt. Calgarys målvakt, Miikka Kiprusoff, blev i natt utnämnd till en av kandidaterna till Vezina Trophy, men trots det kommer Calgary inte ha en chans. Man ställs mot ett av seriens bästa offensiva uppställningar med Lang, Zetterberg och Yzerman.
[f]Mitt tips: 4-2[/f]


[f]Tampa Bay - Montreal[/f]
Inte heller Montreal kommer lyckas gå vidare. De ställs mot seriesegrarna i Eastern Conference, Tampa Bay och allt annat än en jordskredsseger för Tampa Bay skulle ses som en stor skräll. Tampa Bay med Fredrik Modin, Martin St. Louis och Nikolai Khabibulin har betydligt mer att komma med, även om Montreal har en av slutspelets bästa och hetaste målvakter i Jose Theodore.
[f]Mitt tips: 4-1[/f]

[f]Philadelphia - Toronto[/f]
Philadelphia såg extremt starka ut i sin åttondelsfinal mot New Jersey och visade prov på att man äntligen har ett lag som kan gå hela vägen. Toronto å andra sidan slog i "Slaget om Ontario" ut Ottawa efter en riktigt holmgång till serie och kommer definitivt inte att vika ner sig. Frågetecken för Toronto är om Sundin kan spela något samt det lite slarviga försvarsspelet. Philadelphias målvakt, Robert Esche har varit bäst i slutspelet hittills och fortsätter han som han gjort kommer Philadelphia gå segrande ur den här striden.
[f]Mitt tips: 4-2[/f]

[f]San José - Colorado[/f]
Så till den enligt många mest svårtippade matchserien i kvartsfinalerna, den mellan San José och Colorado. San José slutade före Colorado i serien och har hemmaplansfördel men det kommer inte hjälpa. Målvaktskampen mellan Evgeni Nabokov och Colorados David Aebischer är jämn, trots Aebischers brist på slutspelsrutin. San José kommer till spel med fyra jämna och stabila kedjor medans Colorado har två riktiga toppkedjor med spelare som Forsberg, Sakic, Hejduk och Tanguay. Litet frågetecken för Tanguay dock som varit skadad i slutet av åttondelsfinalerna och som kanske kommer missa någon match nu i början. Jag är dock en modig man och tänker sticka ut hakan rätt rejält. Jag tror att Colorado kommer avfärda San José i fem matcher.
[f]Mitt tips: 1-4[/f]
Kommentera

« · 390420