Jesper Jonsson: Framförallt kollar de på video i NHL och kan ändra dem i efterhand.
I ES har jag själv jobbat med det (dock bara som reserv) åt hockeyligan och ja, det har hänt att lags tränare/andretränare kommer och gnäller om att en av deras mer kända killar ska få ett assist de inte ska ha.
Jag tror dock inte vi kommer se lika mkt av det nästa säsong. Hockeyförbundet, alla gamla trotjänare i olika sekreteriat samt domare kommer inte längre inte sätta assen utan det kommer nu göras av hockeyligans personal (samma personal som knappar in livestatistiken till hockeyligan.se och till eventuella TV-sändningar).
Deas: 2a assist kan man ju bortse från rakt av. Det finns alldeles för många gnällspikar som tjötar till sig 2a ass. Iaf i ES. I NHL är det väl lite mer organiserat insamlande av stats så där kanske det är ngt mer korrekt.
Ändå kan andrass även om de ser billiga ut vara en stor del av målet. Och det är ju ingen slump att puckskickliga spelare ofta får en drös andrass.
Dock har de största stjärnorna en bra fördelningen på sina assist. Jag såg en lista där både Thornton och Crosbys assists var fördelade på ca 70% förstaassist.
Jag vill också påpeka att man inte ska se poäng som något spelare förtjänar. Det är helt enkelt en bokföring av de tre (eller två eller ibland en) spelare som sist var på pucken innan det blev mål. Räkningen nollställs direkt en motståndare har kontroll över pucken.
Wayne Gresky: Du kanske menar just det om Sedinarna? Då är jag med på noterna igen.
Dock så kan man alltid vända på sånt där. Får playmakerna billiga ass tack vare en bra målskytt vid sin sida eller får målskytten många mål pga playmakern?
87bth01: Sakic var väl oftare bättre än Forsberg om vi ska vara ärlig, Foppa hade väl några säsonger då han var den bättre, typ 97-99 och 02-03, men annars och speciellt då Colorado vann något så var det Sakic som var lagets bäste spelare tillsammans med Patrick Roy.
Wayne Gresky: Du vet väl att Henrik Sedin egentligen inte finns? Däremot så finns det en spelare som heter Sedinarna eller Sedins på engelska.
Wayne Gresky: Ni vet jag inte riktigt vad du är ute efter.
Du har länkat till en lista som visar vilka medspelare kända målskyttar oftast assisteras av. För att visa vilka målskyttar som är mest beroende av en viss kedjekamrat.
Ta det föga överraskande exemplet Daniel Sedin. Brodern Henrik har förstaassistet på 55.6% av Daniels mål.
73Sjöbba: De verkar bara ha med spelare de vet med säkerhet kommer att spela nästa säsong. Scott Niedermeier är ju inte med trots att han tom har ett gällande kontrakt.
Jesper Jonsson: Jag är ganska imponerad av en man som gör över 100 poäng i NHL vid 37 års ålder. Förmodligen den sista 60-talisten att nå den noteringen.
Att han dessutom var enormt bra under Avs slutspelsjakt i slutet av säsongen gör honom inte sämre i mina ögon.
Att ha den driften och viljan trots att han vunnit allt, mer än någon annan egentligen, JVM, 2 VM, OS, World Cup, 2 Stanley Cup, Hart Trophy och Conn Smythe Trophy ger en skaplig CV och många miljoner på bankboken.
Men han är fortfarande lika bra som för 10 år sedan.
Jesper Jonsson: 100 poäng förra säsongen är det gamla meriter enligt dig ? sen är han en av få verkligt bra ledare som finns kvar i ligan efter Mess och Yzerman lagt av
Deas: Alla vet ju att Henrik bara rider på Daniels kunnande ;)
Men överlag så ser den väl rätt okej ut. Bättre än förra året i alla fall. Sedan så har man ju egna åsikter såklart. På topp 50 borde väl ändå spelare som Andy McDonald och Marc Savard kunna ha kommit med också.
Min topp 20
1. Sidney Crosby 2. Joe Sakic 3. Roberto Luongo 4. Nicklas Lidström 5. Joe Thornton 6. Vincent Lecavalier 7. Martin Brodeur 8. Chris Pronger 9. Henrik Zetterberg 10. Jarome Iginla 11. Alexander Ovechkin 12. Martin St. Louis 13. Dion Phaneuf 14. Daniel Alfredsson 15. Marian Hossa 16. Patrik Elias 17. Jason Spezza 18. Marian Gaborik 19. Dany Heatly 20. Jaromir Jagr
WarhawK: Ja nu var det faktiskt bara 8 backar på listan. Jag tog för givet att det var fler.
Det mesta jag sett av Chara är från lockouten då han under en period var elitseriens bäste spelare. Han är spelskicklig och samtidigt är hans fysiska närvaro i defensiven tämligen svårslagen :) Av det jag läst så har han haft en dålig säsong dock. Säger inget annat.
Konstigt att det är så få backar med. Är det lättare att se hur en forward hjälper sitt lag än hur en back gör det? Jag föreslår ingen kvotering för listan men rent statistiskt borde det ju vara iaf en fjärdedel eller lite mer backar på listan.
Deas: jag trodde detta var en lista på spelare som skulle vara bäst inte nå kvoterad lista där det måste vara X antal backar .. Chara är grymt överskattad och levde mycket på dom andra defensivt starka backarna i Ottawa det såg man ju nu när fick klara sig utan Redden och Philips
WarhawK: Ja, Chara försvann lite det här året. Men det är ändå jämnt efter de 'tre stora', och ska man klämma in en sisådär 15 backar på listan så tycker jag Chara är en av dom.
1. Sidney Crosby 2. Alex Ovechkin 3. Roberto Luongo 4. Nicklas Lidstrom 5. Chris Pronger 6. Jarome Iginla 7. Vinny Lecavalier 8. Joe Thornton 9. Dany Heatley 10. Martin Brodeur 11. Patric Elias 12. Joe Sakic 13. Mikka Kiprusoff 14. Jaromir Jagr 15. Martin St. Louis 16. Marian Gaborik 17. Dion Phaneuf 18. Eric Staal 19. Marian Hossa 20. Ryan Miller 21. Daniel Alfresson 22. Chris Drury 23. Marty Turco 24. Jason Spezza 25. Henrik Zetterberg 26. Jonathan Cheechoo 27. Daniel Brier 28. Tomas Kaberle 29. Dominik Hasek 30. Brad Richards 31. Martin Havlat 32. Daniel Sedin 33. J.S. Giguere 34. Ryan Smyth 35. Simon Gagne 36. Pavel Datsyuk 37. Rick Nash 38. Rob Brind' Amour 39. Zdeno Chara 40. Rick DiPietro 41. Scott Gomez 42. Sergei Gonchar 43. Henrik Lundqvist 44. Evgeni Malkin 45. Zach Parise 46. Dan Boyle 47. Brendan Shanahan 48. Ilya Kovalchuk 49. Mattieu Schneider 50. Niklas Backstrom
Daniel Sedin så högt som 31a utan att Henrik ens är med är konstig tycker jag. Eric Staal är inte bättre än Hossa. Elias inte bättre än Jagr. Att Jokinen inte ens är med på listan är ett skämt.
Jaja, man kan alltid debattera THN's lista i tid och evighet :)