NHL

14645 inlägg · 804 ämnen

The Hockey News' top 50 inför 07/08

902439 · » Till forumet


Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Jesper Jonsson: Mja. De får ju betalt för det och en utbildning med tydliga definitioner på bedömningar.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas: och det är ett gäng glada amatörer.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Jesper Jonsson: Framförallt kollar de på video i NHL och kan ändra dem i efterhand.

I ES har jag själv jobbat med det (dock bara som reserv) åt hockeyligan och ja, det har hänt att lags tränare/andretränare kommer och gnäller om att en av deras mer kända killar ska få ett assist de inte ska ha.

Jag tror dock inte vi kommer se lika mkt av det nästa säsong. Hockeyförbundet, alla gamla trotjänare i olika sekreteriat samt domare kommer inte längre inte sätta assen utan det kommer nu göras av hockeyligans personal (samma personal som knappar in livestatistiken till hockeyligan.se och till eventuella TV-sändningar).
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas: 2a assist kan man ju bortse från rakt av. Det finns alldeles för många gnällspikar som tjötar till sig 2a ass. Iaf i ES. I NHL är det väl lite mer organiserat insamlande av stats så där kanske det är ngt mer korrekt.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Wayne Gresky: Yep.

Ändå kan andrass även om de ser billiga ut vara en stor del av målet. Och det är ju ingen slump att puckskickliga spelare ofta får en drös andrass.

Dock har de största stjärnorna en bra fördelningen på sina assist. Jag såg en lista där både Thornton och Crosbys assists var fördelade på ca 70% förstaassist.

Jag vill också påpeka att man inte ska se poäng som något spelare förtjänar. Det är helt enkelt en bokföring av de tre (eller två eller ibland en) spelare som sist var på pucken innan det blev mål. Räkningen nollställs direkt en motståndare har kontroll över pucken.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas: Förstaassist brukar oftast tyda på att det är en bra playmaker, andraassist kan dyka upp lite här och där.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Wayne Gresky: Du kanske menar just det om Sedinarna? Då är jag med på noterna igen.

Dock så kan man alltid vända på sånt där. Får playmakerna billiga ass tack vare en bra målskytt vid sin sida eller får målskytten många mål pga playmakern?

Det är såklart en kombination. Men ändå :)
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Wayne Gresky: Det har han nog gjort.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas: Läs JimmyHs post 2007-08-27 16:04.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
87bth01: Sakic var väl oftare bättre än Forsberg om vi ska vara ärlig, Foppa hade väl några säsonger då han var den bättre, typ 97-99 och 02-03, men annars och speciellt då Colorado vann något så var det Sakic som var lagets bäste spelare tillsammans med Patrick Roy.

Wayne Gresky: Du vet väl att Henrik Sedin egentligen inte finns? Däremot så finns det en spelare som heter Sedinarna eller Sedins på engelska.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Wayne Gresky: Ni vet jag inte riktigt vad du är ute efter.

Du har länkat till en lista som visar vilka medspelare kända målskyttar oftast assisteras av. För att visa vilka målskyttar som är mest beroende av en viss kedjekamrat.

Ta det föga överraskande exemplet Daniel Sedin. Brodern Henrik har förstaassistet på 55.6% av Daniels mål.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
JimmyH: Är det den här statistiken du syftar på?
msn.foxsports.com/nhl/story/7160292?CMP=OTC-K9B140813162&ATT=142

73Sjöbba: De verkar bara ha med spelare de vet med säkerhet kommer att spela nästa säsong. Scott Niedermeier är ju inte med trots att han tom har ett gällande kontrakt.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
JimmyH:

Mm Sakic och Forsberg var ju ett riktigt fruktat vapen på deras tid men han har ju visat även efter Forsberg lämnade att han kan prestera.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Jesper Jonsson: Jag är ganska imponerad av en man som gör över 100 poäng i NHL vid 37 års ålder. Förmodligen den sista 60-talisten att nå den noteringen.

Att han dessutom var enormt bra under Avs slutspelsjakt i slutet av säsongen gör honom inte sämre i mina ögon.

Att ha den driften och viljan trots att han vunnit allt, mer än någon annan egentligen, JVM, 2 VM, OS, World Cup, 2 Stanley Cup, Hart Trophy och Conn Smythe Trophy ger en skaplig CV och många miljoner på bankboken.

Men han är fortfarande lika bra som för 10 år sedan.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas: VA!!!! Är inte Glasfot med?
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
WarhawK: Okeyrå fel av mig.

Hade faktiskt ingen koll på han gjorde 100p och sin bästa säsong på länge. Det är bra i sånt dynggäng som avs.

Dessutom gillar jag han för att han varit lojal mot klubben.
Och i år för han väl lie bättre support dessutom.

Så kanske kan han hålla sig kvar där ett år till då.
Han är kanske värd en top5 placring.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Jesper Jonsson:
100 poäng förra säsongen är det gamla meriter enligt dig ? sen är han en av få verkligt bra ledare som finns kvar i ligan efter Mess och Yzerman lagt av
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Vad gör Sakic så högt på alla listor?

Lever på gamla meriter?
OK han är bra. Ok har är tom bättre än de flesta. Men hallå så högt?
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas: Alla vet ju att Henrik bara rider på Daniels kunnande ;)

Men överlag så ser den väl rätt okej ut. Bättre än förra året i alla fall. Sedan så har man ju egna åsikter såklart. På topp 50 borde väl ändå spelare som Andy McDonald och Marc Savard kunna ha kommit med också.

Min topp 20

1. Sidney Crosby
2. Joe Sakic
3. Roberto Luongo
4. Nicklas Lidström
5. Joe Thornton
6. Vincent Lecavalier
7. Martin Brodeur
8. Chris Pronger
9. Henrik Zetterberg
10. Jarome Iginla
11. Alexander Ovechkin
12. Martin St. Louis
13. Dion Phaneuf
14. Daniel Alfredsson
15. Marian Hossa
16. Patrik Elias
17. Jason Spezza
18. Marian Gaborik
19. Dany Heatly
20. Jaromir Jagr
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
WarhawK: Ja nu var det faktiskt bara 8 backar på listan. Jag tog för givet att det var fler.

Det mesta jag sett av Chara är från lockouten då han under en period var elitseriens bäste spelare. Han är spelskicklig och samtidigt är hans fysiska närvaro i defensiven tämligen svårslagen :) Av det jag läst så har han haft en dålig säsong dock. Säger inget annat.

Konstigt att det är så få backar med. Är det lättare att se hur en forward hjälper sitt lag än hur en back gör det? Jag föreslår ingen kvotering för listan men rent statistiskt borde det ju vara iaf en fjärdedel eller lite mer backar på listan.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas:
jag trodde detta var en lista på spelare som skulle vara bäst inte nå kvoterad lista där det måste vara X antal backar .. Chara är grymt överskattad och levde mycket på dom andra defensivt starka backarna i Ottawa det såg man ju nu när fick klara sig utan Redden och Philips
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
WarhawK: Ja, Chara försvann lite det här året. Men det är ändå jämnt efter de 'tre stora', och ska man klämma in en sisådär 15 backar på listan så tycker jag Chara är en av dom.
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Deas:
Chara anser jag inte har nått på listan och göra , sen tycker jag Hasek en aning för långt upp
Kommentera

Sv: The Hockey News' top 50 inför 07/08
Med lite hjälp har jag nu hittat listan:

1. Sidney Crosby
2. Alex Ovechkin
3. Roberto Luongo
4. Nicklas Lidstrom
5. Chris Pronger
6. Jarome Iginla
7. Vinny Lecavalier
8. Joe Thornton
9. Dany Heatley
10. Martin Brodeur
11. Patric Elias
12. Joe Sakic
13. Mikka Kiprusoff
14. Jaromir Jagr
15. Martin St. Louis
16. Marian Gaborik
17. Dion Phaneuf
18. Eric Staal
19. Marian Hossa
20. Ryan Miller
21. Daniel Alfresson
22. Chris Drury
23. Marty Turco
24. Jason Spezza
25. Henrik Zetterberg
26. Jonathan Cheechoo
27. Daniel Brier
28. Tomas Kaberle
29. Dominik Hasek
30. Brad Richards
31. Martin Havlat
32. Daniel Sedin
33. J.S. Giguere
34. Ryan Smyth
35. Simon Gagne
36. Pavel Datsyuk
37. Rick Nash
38. Rob Brind' Amour
39. Zdeno Chara
40. Rick DiPietro
41. Scott Gomez
42. Sergei Gonchar
43. Henrik Lundqvist
44. Evgeni Malkin
45. Zach Parise
46. Dan Boyle
47. Brendan Shanahan
48. Ilya Kovalchuk
49. Mattieu Schneider
50. Niklas Backstrom

Daniel Sedin så högt som 31a utan att Henrik ens är med är konstig tycker jag. Eric Staal är inte bättre än Hossa. Elias inte bättre än Jagr. Att Jokinen inte ens är med på listan är ett skämt.

Jaja, man kan alltid debattera THN's lista i tid och evighet :)
Kommentera

The Hockey News' top 50 inför 07/08
Såg att årets världsranking kommit ut men har inte hittat den någonstans på nätet. Någon som hittat rätt på den?

Jag tippar på Crosby, Lidström, Thornton och Pronger i topp.
Kommentera

902439 · »