mike66, westerlind: Allt är på G nu...jag kollar med ledare, styrelse och övriga inblandade, det verkar vara god respons och det blir nån gång i augusti.
westerlind: Sikta högt? Vi räknade först på 36 lag men insåg snabbt att det skulle bli problem att hinna spela färdigt alla matcherna på en dag. Vi planerar ju också för en bankett på värstaborg senare på lördagsnatten. Då vill nog ingen spela finalmatcher på söndagsmorgonen, skulle jag tro.
Problemet nu är att hitta ett bra speldatum att spika med kulhammaren. Hade du förresten adressen till plastbladstillverkaren? Ähh jag letar upp den i den här tråden.
Skitkul att ni tar tag i det här. Äntligen ska en bortglömd och underskattad form av hockey lyftas fram och få sin välförtjänta plats i rampljuset.
16 lag à fem man? Underbart att ni siktar högt - själv är jag glad om vi får ihop 4 lag denna första tävling. Men dessa deltagare blir naturligtvis också historiska.
Lite lösa tankar:
- Målburar i plankor och nät (enligt NuMos recept) håller samma mått som ett ishockeymål. - Oavgjorda matcher avgörs i sudden + straffar. - Prisutdelning sker på Nolbyknölens topp. (eller Håcklas garage).
Jag ringde runt till några sportaffärer i Stockholm och försökte få tag på plastblad, men de stackars ynglingar som svarade verkade inte känna till mycket om hockey - ingen hade en aning om att denna legendomspunna hockeyutrustning existerade.
Då ringde jag istället till Jofa i Malung och han som svarade kunde direkt ge besked: "Javisst, då ska du ha vårt streethockeyblad". "Va, är det sant?", sa jag. "Menar du ett riktigt hockeyblad i plast som man kan hooka själv?". "Jajamen", sa den glade dalkarlen.
Härligt - nu ska det bli gathockey.
Här är produktfakta:
Jofa Streetblad artikelnummer: 053 40 10 pris i butik: ca 49:-
Om din sporthandlare av någon anledning inte har det hemma så kan det beställas från Jofa Malung 0280-44400.
Ja, nu börjar jag se fram emot barmarksträningen: Härligt med en sport som passar alla underlag. Vet någon av er gamla asfalthjältar var man kan få tag på ett nytt eller antikt plastblad?
Håckla: Bara tjälen går ur backen så kör vi igång - Saknar en viss herre vid namn westerlind här på gb:n - Var har karln tagit vägen, det är ju han som ska styra upp hela arrangemanget?
Fantastiskt - gratulerar, miiike. Tänk vilken känsla att få ställa upp för match med detta härliga vinnarvapen. Tyvärr vet jag att min gamla plast-killer redan för många år sedan har gått till de sälla jaktmarkerna.
Nu gäller det att hitta en sporthandlare som har haft vett att hålla några plastblad i lager inför bättre tider: Jag gissar att det är bäst att söka på ställen som heter "Lundins Sport eftr", "Arvids Cykel & Sport" och liknade ställen, gärna med en Ryon-skylt utanför.
Känner redan den magiska känslan att få glida ut med ett par lortiga, lappade jeans fram till nedsläpp med ett riktigt klassisk plastblad.
Sen ska du få se på magi när westerlind svingar med trollspöet...
Hittade igen ett gammalt nostalgiplastblad. Trodde aldrig att jag skulle få återse de gamla råhookade orangea bladet igen. Tyvärr så var det trasigt för att åter kunna användas. Oftast så höll dom inte p.g.a den stränga kylan som nästan alltid var på den tiden och detta gjorde såklart plasten väldigt spröd.
Att det är mitt blad går inte att ta misste på - på bladet står med versala bokstäver M I K A L ingraverat med en äkta spritpenna från mitten utav 70-talet. Lite ångermanländskt stuk över stavningen faktiskt.
Självklart så kommer jag att försöka restaurera upp bladet till originalskick så att det återigen ska få uppleva den underbara formen utav landhockey på hög nivå i Nolby Gathockey Cup.
Vi spelade innebandy en gång i veckan på förra jobbet, både tjejer och killar: Oerhört kul. I början lallade jag omkring totalt utan bollkontroll, men redan efter några gånger så började jag hitta rätt. Jag kom fram snabbt till min egen taktik:
"Man måste skjuta om det ska bli mål!"
Det roliga var att de andra inte kom underfund med det förrän efter ett antal matcher, så jag var länge ohotad skyttekung. Ska bli mycket intressant att se hur jag står mig mot er som härdats i -30 grader på vintern och tjälpreparerade banor på sommaren.
westerlind: Du har visst föreslagit Poffa ser jag *ryser.* Datum spikar vi med kulhammaren när kälen gått ur backen. Dagsmejan gör underverk med isarna nu.
NuMountain: Tur att du inte har föreslagit Poffa ännu - han skjuter ju stenhårt den mannen (122 km/h). Hualigen om man skulle få en naggad tennisboll i planeten när han laddar på från vägrenen. Kan sluta riktigt illa den här fajten om vi har otur nån utav oss.
65 Selander: Om du spelade runt 1984/85 i Heffners/Ortvikens IF så lär vi ha spelat tillsammans i juniorallsvenskan detta år. Kommer ju inte ihåg alla namnen på spelarna men Lars-Göran "Foppa" Forsberg, Patrik Kareliusson, Magnus Wallin var några av killarna jag spelade tillsammans med.
westerlind: Spelade faktiskt innebandy ikväll. Det gick inget vidare. Springet i benen verkar ha försvunnit. Jag sköt säkert femtio skott som sammanlagt gick en kilometer utanför målet.
Jo ni ser tunga ut och blir säkert svårstoppade. Känns som att ni får lite fördel av att matcherna ska gå i Nolby på ett stenkasts avstånd från hemmaplan: Det blir nog ingen konst att få MoDos lag fullt.
westerlind: Själv har jag -nästan- föreslagit hela Hhöger gänget. Jag har föreslagit Sollefteågänget och där ingår ju LJ, naturligtvis. Scim har jag -nästan- föreslagit. Själv tror jag nästan att vi har en chans på slutseger.
Lumber Jack - mästare i det långa spelet scim - Fiskjas Beckham, vilken frisyr ska han överraska oss med den här gången? poffa - En man som kan komma att gå långt.
Frisco: Roligt att du tog dig tid att komma förbi. Tyvärr så hade jag hastat hemöver för att se slutet på TIK-LHF. 5 minuter var allt som fattades för att vi återigen skulle ha korsat våra vägar.
Det var Team-91 som matchade mot IF Sundsvall Hockey - resultat: Nolby 1 - Sundsvall 5.
På bilden som du fotograferat så ser du in och utkörsporten där Eulalia II och jag gjort en dryga 400 in/utkörningar denna vinter.
Cup i möra (Löta-cupen) med start kl 06.45 så sängen ligger nära tillhands nu.
Detta innebär att "Jämtarna" är kvalificerade till Lagfinalen i elitserien tillsammans med ÖMK Rundbana från Örnsköldsvik, Funbo från Uppsala och Gävle. Finalen går den 18 mars på Vinterstadions bandybana i Örebro. Kort bana, snäva kurvor. Bra fäste är att rekommendera.
---
Kom till det jag hoppas var Löta efter isracingen och en pojkmatch var precis slut. Fick i alla fall se när de tog varann i hand efter matchen + en riktigt härlig sak som fick en direkt att tänka tillbaka på egna liknande händelser. #14 i det blå laget är klart på efterkälken, troligen lite stressad över att de andra ungarna redan försvunnit in i omklädningsrummet. Han glider ut från båset med skridskoskydden på. Sånt är kul. Imponerande att han stod på benen fortfarande när jag tog bilden för sen var det krypning som gällde.
Jag fick just mobilsamtal från Frisco - han står nu på Löta och inspekterar den nya arenan. Eftersom du inte svarar på telefon så går han för tillfället vilset omkriong och letar efter dig.
Naturligtvis ska Frisco se på elitserien i isracing. Om jag förstått rätt så börjar tävlingarna kl 13:00 med följande lag:
Startelva, sjumanna? Här är det HÖGST fem forwards som gäller. Och vill man ha gathockey för finsmakare ska man som i gamla tider ha 2-3 spelare i varje lag.
För övrigt är rådbjer ett gjutet namn. Funderar till och med om vi vanvördigt ska bryta mor den heligaste regeln och ta in en domare: Tänk dig rådbjer med pipan i högsta hugg inför den jublande publiken under en strålande högsommardag på Löta Arena.
westerlind: Jag fyller på listan med lite heta kandidater:
Frisco - med på allt alltid Björn VII - om inte för att spela så ska han definitivt hålla koll på statistiken knas - vill säkert undersöka hur protest mot domslut fungerar NuMountain - Fruktad ringräv som äntligen ska få komma till skott mike66 - bör nog vara med, trevlig kille
prosten - Brynäs hemliga vapen, bolltrollare 65 Selander - reser var som helst där det finns bira och hockey westerlind - blir antagligen cupens sensation Håckla - antagligen en utav de tyngsta i turneringen kulnicke - ställer alltid upp på nostalgiska saker lennon - behövs vid lägerelden Moverare - gillar när det hettar till Smokey - tackar aldrig nej till chansen att få brotta ned Movve actionleffe - en ung cool och förståndig kille Jimmy - det behövs även torpeder i gathockey rådbjer - en domare behövs väl igenkligen inte? HH - självklart så har en kamikaze en gjuten plats
Plus flera. flera, flera, flera till...............
Frisco - med på allt alltid Björn VII - om inte för att spela så ska han definitivt hålla koll på statistiken knas - vill säkert undersöka hur protest mot domslut fungerar NuMountain - Fruktad ringräv som äntligen ska få komma till skott mike66 - bör nog vara med, trevlig kille
prosten - Brynäs hemliga vapen, bolltrollare 65 Selander - reser var som helst där det finns bira och hockey westerlind - blir antagligen cupens sensation
...och flera, flera andra jag tyvärr glömt just nu.
Jaha, tror ni att vi kan bli 20-30 stycken i detta världens första mästerskap i gathockey? Skulle vara en finfin början.
Tänk att om ett antal år kunna sitta med barnbarnen och stolt visa bilder när man var med och startade cupen i den sport som sedan fick en så sensationell genomslagskraft och inledde sitt segertåg över världen...
NuMountain & westerlind: När man snackar om trollen/spökena.
Nog spökar det på nya HS4 alltid - jag har nu suttit i tio minuter och försökt att startat om min datorjävel, äntligen lyckades det efter tre omstarter. Vad är det frågan om? Nu är jag dock fullt synlig för allmänheten igen?
westerlind: Det låter som min dator. Jag har själv startat om ett antal gånger i kväll.
Angående skador: Säg så här. Bättre att ha skador nu än när det är dax att använda musklerna. En otränad men funktionabel muskel håller säkert en hel turnering, det gör inte en skadad men vältränad. Det ser alltså bra ut. Man får underhållsträna lite undet tiden bara. Hävning är ju bra.
Hmm, jag tror jag får ge med mig - jag kanske måste skaffa en ny dator. Jag försökte lyssna på NuMos låt för säkert över en halvtimme sen.
Först tog det ca 10 minuter att ladda låten, sedan föll burken i koma. Jag hamrade ursinnigt på djävulskapet i ytterligare ca 20 minuter, avslutade program via "Task manager" och härjade mig blodig i försöken att få stopp på eländet, ackompanjerad av plötsliga korta trumpetanden från en skenande säckpipa. Så äntligen hade jag lyckats tygla monstret och kunde äntligen trycka på "Restart".
...då brölade domedagstjutet igång för full styrka. Lägenheten fylldes av smäktande toner av vildarna från Skottlands djupaste skogar innan datorn äntligen drog en sista suck och lade sig att vila i frid.
Pust - det är en oförglömlig upplevelse att lyssna på Real Player...
NuMountain: Kan man köra idioten och upphopp med armarna samtidigt? Om vi inte är i toppform tills denna sommar så kan vi ju alltid hålla ett förrullatorrallymästerskap istället - jag vet om en bra vägren på E4 för detta ändamål. Dessutom så ligger Tingsta ålderdomshem alldeles i nära anslutning till anläggningen och där brukar det vara bra fart i matkön - bättre än Nolvyvetsens träningar i alla fall.
mike66: Kör ni redan med fysik? Själv är man försäsongsskadad redan. Inflammation i armen. Skall man hinna komma igen? Det är frågan. Jag får helt enkelt sätta igång å köra idioten och upphopp, det finns inget annat råd.
NuMountain: Haha, underbart. Jag har redan börjat att träna för turneringen - tio snabba armhävningar med klapp är nu förbrukade. Kan se framför mig när vi drar lastbilsdäck och plågar oss igenom de trettio sjuttiotjugona för att avsluta med hundra femtonfemton - då är försäsongsträningen igång.
mike66: Pampigt värre va? Kände ni inte hur adrenalinutsöndringen ökade. Tempoökningen i stycket sympoliserar matchen och hur vi först kände segervittring och hur motståndaren plötsligt fick nya krafter via några turmål. Det plötsliga slutet är perfekt, när Ubbe fick den plaskvåta tunga bollen i plytet.
NuMountain: Den börjar ju rätt lugnt och sansat - men sista minuten verkar säckpipan ha brunnit ihop? Stackars er ni måste ju ha varit totalt utpumpade innan ni nådde fram till vägen - äntligen slut på de dryga 3 minutrarna.
Augusti är bra. Kolla bara att det inte krockar med Mästarcupen i Norrtälje eller annan försäsongsturnering - Sulfit-cupen i Sundsvall t ex.