Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

EoroSuproLeage (ESL)

« · 159487 Till forumet

EoroSuproLeage (ESL)
För ungefär fyra-fem år sen så hade det ryska ishockey förbundet krismöte. De var trötta på den stora spelar flykten till Nordamerika. För att försöka behålla de uropeiska spelarna kvar i Europa så blev lösningen en Eurpoeisk´super liga, EuroSuproLeague. Den skulle bestå av hela 32 lag! Fem från Sverigen, Finland, Ryssland, Tjeckien och tre från Tyskland och Slovakien. Även Österrike, Schweitz, Storbritanien(!) Frankrike, Lettland och Italien skulle vara representerade med ett lag var.

Ligan skulle delas in i i fyra "conference" där det geografiska läget skulle avgöra vilken confernce man skulle hamna i, men även klubbens rankning skulle ha en viss betydelse.

För att få vara med i ligan räcker det inte om man har ett bra lag osv. Det viktigaste skulle vara att man hade en någalunda modern arena, en stor flygplats samt en relativt god ekonomi.

Ganska intressant å spekulera i vilka lag från Sverige som skulle bli tilldelade en plats. Djurgården, Malmö, Frölunda å Färjestad känns väl ganska givna. Sen så får väl Luleå, Brynäs, Lindköping och HV göra upp om den sista platsen. Eller när diskussionerna ägde rum så tror jag knappast LHF var aktuellt men om diskussionerna skulle återupptas så tror jag Lule skulle ha en lite chans i alla fall. Ny arena och så har ju Kallax byggs ut och förbättras i flera avsenden.

I grupperna skulle det alltså vara åtta lag. De fyra bästa skulle gå vidare till ett vanligt playoff system, med bäst av sju matcher redan i åttondelsfinalerna.

De två sista i varje conference får kvala mot ett lag från "sitt eget land" som "styrelsen" bedömmer är mest kvalificerad att få spela i EuroSuproLeagyue.

Lek med tanken att en conferance får slutställningen:
1 Färjestad
2 TPS
3 Djurgården
4 Jokerit
5 Frölunda
6 Kärpät
7 HV
8 Manchester Storms

(Säg att Malmö har hamnat i den "centrala conferencen". Även två finska lag har hamnat i den "östra conferencen")

Den där tabellen innebär alltså att FBK, TPS, DIF och Jokerit går till slutspel medans säsongen är över för Frölunda å Kärpät. Däremot så får HV kvala mot ett svensk lag i bäst av sju matcher. Vilket lag det blir avgör "styrelsen/kommiten" för ESL. Så säg att HV får då kvala mot LHF!!!
FÖr Manchester Storms väntar också då ett kval mot kanske Sheffield eller något annat lag som bedömms mest passande. Vinnarna i bäst av sju matcherna får spela ESL nästa säsong.
Grundserien skulle bestå av 78 matcher.

Det olika förbunden besdtämmde sig för att hålla media totalt utanför planeringen av ESL. Efter ett tag las hela förslaget om ESL på is och vad jag vet så har det aldrig återupptagit.

Sen vet jag inte om hela snacket om ESL är skitsnack eller inte. Jag fick all information av en källa som jag i alla fall ´litar mycket på. Han ville vara anonym så jag nämner inte hans namn. Men, det är väl upp till var och en å avgöra om de tror dessa stor artade planer har existerat eller om det bara är något galet påhitt.

Det var väll de mesta deltajerna som jag har fått reda på.

Lövva
Kommentera

« · 159487