På tal om Lusth och Bulan så tror man att dom har högre snitt men det kostar på att vara elak under en lång karriär. Med många säsonger i karriären så blir helt enkelt snittet värdelöst.
Broström är väl min ärkebuse #1 som lyckades hålla ett snitt på 2,71 under en så lång tid som 8 säsonger.
Stigsson: snitt på 3.0? då borde våra gossar Lupaschuk och Tuokko ligga bra till, de har ju spelar alla 30 matcher iår, och torde därför vara kvalificerade.
Jag inledde min bana här på HS/SpS med en Hockey-Quiz våren 2002. Och nu när vi har jullov och bara väntar på att serien ska starta om 27/12 så kan vi väl roa oss med en ny sådan.
Jag vill ha namnet på de 15 värsta busarna i Elitseriens historia (grundserien). Alltså vilka 15 spelare har det största snittet utvisningsminuter/spelad match. Vissa av dom kan vara lite svåra att minnas eftersom flera av dom bara spelat en eller max två säsonger i sina respektive lag och är troligtvis sedan länge bortglömda.
Spelare som spelat mindre än 20 matcher är bortplockade ur listan och då faller bland andra följande skönheter ur: *Marc-Andre Bergeron, Brynäs 04/05, 7,2 min/match (72 minuter på 10 matcher) *Tony Virta, Södertälje 02/03, 6,2 (31/5) *Dan Hinote, Modo 04/05, 5,9 (106/18) *Oleg Yashin, Linköping 99/00, 5,8 (29/5) *Robert Schnabel, Timrå 00/01, 4,5 (72/16)
Et tu Brute: Ursäkta så mycket då. Mina uppgifter om att det ska vara olika lag kom från en andrahandskälla. Men jag tror dig. Gå inte och bli upprörd nu bara.
Stigsson skrev: " Att det skulle vara som Et tu Brute skriver att detta skulle vara samma lag som bytt namn 72/73 är felaktigt, det har hela tiden varit två skilda föreningar."
Skulle du kunna uppge en objektiv källa för att dina påstående om att Örebro SK och Örebro IK är två skilda lag?
Här nedan följer några av mina källor som redogör för att Örebro SK och IK har samma ursprung
Årets Ishockey 1972, sid. 222.
"ÖSK tog emellertid avsked av ishockeyn och beslutade att lägga ned puckningen, då den dragit för mycket pengar. Vid ett möte i mars månad fastställdes beslutet och klubbens ishockeygrabbar beslutade att starta en en separat klubb under namnet Örebro IK, vilken till en början kallar sig Örebro IK/SK och intar ÖSK:s plats i div 2. ÖSK:s hockeysektionsordförande, Lennart Törn blir bas för den nya klubben."
Svensk Ishockey 75 År, Del 2, sid. 185.
"Maratontabell högsta serien 1922-97
29, Örebro IK, 10) 6 158 25 12 121 445-988 62
Fotnot, 10) inkl Örebro IK"
På internet hittade jag följande länk som också finns på länktipset:
Överhuvudtaget så tycker jag det är ganska lätt att hålla isär Örebroklubbarna när det gäller hockey. Förrutom IK och SK, så hade man också ett lag under 70 och 80-talet som hette IK SE. Detta var en sammanslagning av IF Eyra och IK Sturehov. 1990 bildades HC Örebro och där håller jag till fullo med att det är en föreningen som är helt skild från både Örebro SK som Örebro IK.
Frisco: Jag upptäcker här nu själv att jag missat en. Västra Frölunda IF är givetvis också en som ska vara med i det här sällskapet. Dom var så självklara som dom tre Stockholmslagen så att jag glömde bort att räkna dom. Fel av mig.
Et tu Brute: Då prickades det sista laget in som jag tänkte på nämligen Örebro SK. Om Sandviken har spelat på hög nivå i fotboll eller ej det vet jag inte men jag tror dig om du säger att det är så. Dom jag tänkte på var lag som fortfarande är på hög nivå dvs Allsvenska eller superettan. Sandviken av idag harvar väl i div 3 eller något sådant.
Örebro SK var det sista laget, dom spelade toppishockey i två säsonger 65/66 och 66/67. Annars är det som det nämnts här Örebro IK som är mera kända för hockey eller HC Örebro som gäller idag efter ekonomiska problem för några år sedan. Att det skulle vara som Et tu Brute skriver att detta skulle vara samma lag som bytt namn 72/73 är felaktigt, det har hela tiden varit två skilda föreningar.
Altså svaret på frågan var: Västerås SK, Malmö FF, GAIS, IFK Norrköping, Örebro SK och Östers IF.
Någon efterlyste mina källor. Kolla under länktipset! En mycket bra hemsida som tyvärr inte har blivit uppdaterad på de senaste två åren.
Två klassiker i svensk fotboll, torde Örebro SK och Sandvikens IF vara. De har 36 respektive 21 allsvenska säsonger. I hockeyns finrum har de 6 respektive 1 säsong vardera. Fast nu blev det fler än 6 lag va...
Lumber Jack: Man kan undra varför du nämnde Reymers? Kan det vara pga den vara fabriken på ön producerat?
Hittade följande fakta:
[När industrin kom till ön
När malmgården 1858 såldes på auktion köptes den och det mesta av marken av fabrikör Carl Johan Stenström. Han lät uppföra en yllefabrik och den engelska parken fick ge plats för arbetarbostäder.
Flera fabriker anlades, bl a en fabrik för tillverkning av fotogenolja. Denna köptes 1868 av Lars Olsson Smith, en begåvad bondpojke från södra Sverige med sinne för affärer. Han hade utomlands lärt sig konsten att destillera sprit och fick snabbt upp spritfabriken på Reimersholme.
L.O.Smith annonserade. "Det är långt till Reymersholm visserligen, men jag bjuder på fri resa. Det blir bara en liten lusttur. Tag kaggar med så skall jag fylla dem med tiodubbelt renad vara."
Folk for till Reimersholme i horder. Vissa dagar kom 25.000 personer.
Brännvinfabriken expanderade kraftigt och stora delar av holmen förvandlades till upplag för tunnor, backar och flaskor. Marken runt den vackra malmgården förvandlades till soptipp.]