Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

Idrottsgalan!!

« · 197094 Till forumet

Sv: Idrottsgalan!!
Et tu Brute: Förvisso, du har en poäng där. Å andra sidan är det ju som jag skrev tidigare; 7-kamp kräver som namnet antyder att man är bra i 7 grenar, att jämföras med att åka runtrunt på en moppe år efter år. ;)
Kommentera

Et tu Brute: Dessutom är det rätt talande beträffande konkurrensen inom speedway att flera av världens bästa från diverse länder tävlar för svenska klubbar.
Kommentera

Ford Prefect: Bra i 7 grenar? Jag är skeptisk. Varför kvinnor och män håller på med 7 respektive 10-kamp beror väl primärt på att de är för dåliga för att hävda sig internationellt i någon av de enskilda grenarna. Undantaget har väl varit Daley Thompson som presterade resultat som hade räckt för finaler i enskilda grenar vid några mästerskap. När han var på topp så presterade han väl svenska rekord i ett flertal av delgrenarna.
Kommentera

Ford Prefect: Faktum är att stjärnorna i både svenska, polska och brittiska ligan är samma personer.
Kommentera

Var det sant som jag läste att Christian Olsson valdes som årets bästa svenska idrottsman för en vinst i ett em som inte är större än en fjärt i rymden. Kanske de undgått dom att en av världens tre bästa ishockeyspelare, kanske den allra bästa, de två senaste åren är svensk. Nej, tyvärr Näslund, så är det friidrottsflamsarna framför kameran, vars prestationer överskattas otroligt, som vinner priset, som är ett pris för vilka som är mest folkkära. Inte konstigt att Sverige är amatörer vad gäller idrottsgalor, fungerar det så här i andra länder?
Kommentera

Et tu Brute: Såvitt jag vet satte fröken Klüft ett par svenska rekord i delgrenarna, så så jävla kass kan hon ju inte vara. Personligen tycker jag det är mer imponerande att vara bra i mångkamp en enskilda friidrottsgrenar eftersom det kräver mer allround fysik så att säga.
Kommentera

Ford Prefect: Håller med du... en kulstötare borde ha svårare att hoppa höjd.... och tittar man på fysik och kroppar så är det mångkamparna som ser bäst ut, inte alltför mycket ensidig träning för att träna upp en högerarm för tennis, vänsterben för höjdhopp, eller munläder för italiensk fotboll.

Sedan var väl em guldet i tresteg ungeför jämförbart med VM, eftersom konkurrensen består av Edwards, och ..... hmmm... nån amerika och cuban.... samt kanske ngn tysk... Slår man Edwards är man liskom bäst i värlen...

Sedan har friidrott varit ngt svenskar av tradition varit stora på och intresserade av... sedan efter Gärderuds OS-guld så har det varit tunnt.... om man inte räknar med dopingimporten av Ludmilor, samt inhemskt dopingbygge a la Bruch å rökare a la Sjöberg.... Dessutom är friidrot kul att se på... känns klassiskt...

Själv är jag oerhört ointresserad av motorsport... samt att golf har sina egna priser... Tycker att Sörenstam kan vara nöjd med sina miljoner så ger vi Jerringpriset till ngn som måste fixa finansiärer för att överleva....

dessutom anser jag att det är kaffedags nu....
Kommentera

Ford Prefect: Nej, några svenska rekord i delgrenar blev det inte. Däremot presterade hon årsbästa i längdhopp, 6.48, drygt halvmetern kortare än Erica Johanssons rekord från år 2000.

Naturligtvis är jag också imponerad av den allround-träning som krävs för att ligga i topp. Men jämför man med VM i Edmonton 2001, så hade Klüft varit över 150 poäng efter vinnande, Jelena Prochorova. Upp till Kersees världsrekord från 1988 är det 749!!! poäng. Till skillnad mot övriga kandidater så har inte Klüft riktigt nått världseliten ännu, även om jag tror att hon kommer att göra det. Är mer jämförbar med våra simmartjejer, som inte ens blev nominerade, trots att de kom hem med en hel säck full med EM-guldmedaljer.

"Priset utdelas till den individ eller det lag som gjort årets bästa svenska idrottsprestation."
Kommentera

Et tu Brute:

Hon satte väl juniorrekord, va? (Både svenska och världs-, har jag för mig. Eller var det europeiskt? Eller minns jag helt fel?)
Kommentera

knaskamilla: Hon slog världsrekord för juniorer iom sina, 6 542, vid samma tillfälle som han vann EM-guldet i München.
Kommentera

Et tu Brute: Hon förbättrade väl sitt eget juniorvärldsrekord, som hon satte i juniorVM på Jamaica.... maaan
Kommentera

Lunkster: Yeah...maaan.
Kommentera

Et tu Brute: Herregud, tar aldrig denna diskussion slut?? :)
Kommentera

Mygel: nu hänger jag inte med i duskussionen och jag såg inte på idrottsgalan! men Rögle-SAIk på söndag. Den som skall få det där priset egentligen Bragd eller vad det nu heter är Kristoffer Starck! För jävla synd om honom som skadade sig :(
Kommentera

HasseT: haha..bragdmedlajen delades ut för ett par månader sedan,det hade inget med idrottsgalan o göra,,hehe... Så Stacrck ska få priset för att han blivit skdad?, javarför inte det låter juh väligt vettigt..haha.... nje men Foppa eller Näslund borde fått priset, dom har väl ändå gjort de bästa prestationerna...
Kommentera

ska vi inte lägga ner den här idrottsgalan-tråden nu?den börjar bli ganska tjatig nu...eller vad säger allihopa?
Kommentera

« · 197094