Sebbe: MIF behöver inga 5 800 för att höja sitt publikssnitt. Det räcker med de vanligtvis 4 800 för att höja publiksnittet väsentigt fram till slutspelet börjar.
Ja håller med dej. Förutom det där om att MIF´s publiksnitt blir mycket större nu, visst lär det öka men det brukar det alltid göra så här en bit in på säsongen. Matchen mot FBK där 5800 kom berodde just på att svenska mästarna var på besök, vänta tills nästa hemmamatch för MIF så ser du, inte lär det bli nårra 5800 där inte.
anders: Brynäs snitt ligger för närvarande på 4 687 och det är +300 mot föregående säsong.
SSK ligger för närvarande på 4 214, vilket är -83 mot föregående säsong.
Men båda dessa lag har uppvisat betydligt sämre publiksnitt både när vi talar om 10-lags ES som när det var 12 lag och två åkte till allsvenskan efter jul.
Så i en jämförelse med sin "tradition" så uppvisar båda lagen synnerligen normala publiksnitt idag.
Brynäs har som bästa notering 5 363 från säsongen 82/83. Senast man hade ett snitt över 5 000 var säsongen 94/95. Året efter var man nere på 4 468 trots att två lag åkte till allsvenskan på den tiden, däribland Brynäs själva.
SSK hade två säsonger med ett snitt över 6 000 under första hälften av 80-talet. Detta har man sedan aldrig varit i närheten av. Fjolårets 4 297 och dagens 4 214 är de bästa publiksnitt som SSK uppvisat sedan 87/88.
Däremot uppvisar MIF sitt sämsta publiksnitt genom tiderna, det lägsta sedan 95/96. Nu hade man ändå 5 800 hemma mot FBK senast så publiken kanske börjar komma nu när det står klart att det inte blir något SM-guld för MFF. Tror att de flesta skåningar fokuserat på det de senaste två månaderna.
DIF uppvisar också sitt sämsta publiksnitt genom tiderna, det lägsta sedan 85/86. Ändå hade man efter 5 hemmamatcher ett bättre snitt än vad man uppvisade efter 5 hemmamatcher i fjol. DIF har under de sista 5-6 åren inte uppvisat någon rusning till Globen/Hovet under inledningen av ES. Men från slutet av nov. och framåt brukar de vara desto fler. Tror att fotbollen stjäler mycket uppmärksamhet även där.
Så "publikkrisen" är den att 83% av ES-lagen uppvisar normala till mycket bra publiksnitt. Dagens totala publiksnitt för ES ligger på 5 543 (+240 jämfört med fjolåret.) och skulle det stå sig (förmodligen lär det bli högre) så är det den 4:e bästa noteringen någonsin i ES 28-åriga historia.
dr Dängroth: Nja, intresset finns hos de lag som ligger i toppen, dvs Färjestad, HV o Frölunda. Annars så är det inte så mycket tryck! Förutom då i Timrå som går bra för tillfället, LHC som storsatsat, Leksand som gått upp! Annars är det tungt, som t ex i Malmö, Södertälje, Gävle o Stockholm!
Hockeyn har tappat o fortsätter o tappa, det kan du väl ändå hålla med om! Sedan håller jag inte med dig om Lundmarks inställning! Han jämför dagens hockey med den tid då han var förbundskapten. Det har förändrats oerhört mycket sedan den tiden, bara på några år alltså!
Gå tillbaka till en elitserie med 40 omgångar, låt två lag stiga av vid jul som innan! Spela med en permanent superallsvenska o sedan kvalserie! Lägg ner landslagsturneringarna eller minska dem. Inför fler landskamper. Förr var landskamperna mot t ex Finland klassiska, nu är det vardagsmat. Folk tycker om att se fram emot matcher, mästerskap m.m. Ta t ex det här med fotbolls-VM. Det haussades upp månader och år i förväg. Och det var riktigt stort. Gör VM stort igen med att slå ihop VM och OS, så att intresset också växer i Canada o USA. Annars så kommer NHL förr eller senare att ta över makten i Europa också. Och då försvinner alla nationella ligor o kanske också landslagen!!!
anders: Säger som du: Vi fanatiker kommer alltid att gilla hockey. Jag vill se så mycket hockey som möjligt men det behöver iof inte alltid vara elitseriehockey. Själv följer jag mitt lokala a-lag Värmdö Hockey som spelar i division 1. Det är ju lika kul att se dessa matcher som vilken elitseriematch som helst! Kampen och glöden finns där, viljan att vinna. Visst, jag är i Globen i stort sett varje gång Djurgården spelar men som tidigare sagts här: hur kul är det att se sitt favoritlag möta lagen i derbygruppen flera gånger på ett par veckors tid? Nä, bort med derbygrupperna!
anders: Intresset finns redan hos den stora massan! Elitserien har fler åskådare än någonsin. ComHem matcherna har nått succenivåer. Det är fakta. Ännu mer kan göras och bland annat har man äntligen tagit hem rättigheterna till VM från 3:an HockeyVM i tv tillgängligt för alla är väl ett måste! Inget är så bra att det inte kan göras bättre.
Antalet matcher debatteras ständigt och vore det inte för det ekonomiska i det tror jag att man kunde skala bort matcherna till två i veckan..men vilka fakta talar för det när fler än tidigare går på matcherna och verkar tycka det är OK med antalet matcher?
Sedan kan jag förstå Curre Lundmarks provokativa inställning. Det kan inte vara lätt att driva ett landslag heller om folk backar ur och sedan få kritik som ledare för att laget inte är samspelt, spelar enligt fel system som spelarna inte kan till fullo. Det finns en frapperande loj inställning och brist på engagemang till landslag och turneringar. Att bara avfärda det med kritik mot systemet är inkorrekt och inte hela sanningen. Kanske en del av den,men inte allt. Turneringar borde vara ett bra träningstillfälle och mer än det: ett matchträningstillfälle där man kan utveckla ett starkt landslag. NHLs grepp om den globala hockeyn med sina krav och regler är dåligt synkat mot internationell hockey. Något för en högre instans att behandla. Men en sak i taget.. Idag vann Tre kronor mot Ryssland, gjorde en godkänd insats. Hipp hurra!
anders: För att hockeyn inte ska dö ut, så ska huvudsakligen media bry sig mer och som du säger, banta på matcherna, till 2 per vecka. En sak jag tycker är dålig är att allsvenska lag har börjat spela 3 ggr i veckan ibland. Hur ska det bli nästa säsong? 3 ggr i veckan regelbundet? sen tycker jag att det ska bli EN serie under elitserien. d.v.s att t.ex Hammarby, Nyköping, SAIK, Björklöven, AIK, Rögle, Oskarshamn, Bofors, Mora, Troja Bildar en serie. Visst det blir längre och dyrare resor. Men kvaliten blir högre, för att det blir bättre lag, Och glappet mellan elitserien och allsvenskan minskar betydligt. I och med att kvaliteten blir högre så kommer också Mer publik, alltså Mer pengar. det var allt för mig. tack och hej.
dr Dängroth: Klart att vi fanatiker alltid kommer att gilla hockey. Men för att hockeyn ska överleva så behövs intresset ifrån den stora massan! Och de är trötta på meningslösa turneringar som inte leder nånvart! De är trötta på att hockey spelas ofta. T ex elitserien spelas alltför ofta, det tycker till och med jag. Man ska se fram emot matcherna, man ska se fram emot ett derby. Som det är nu är det derby varje månad i dessa vansinninga derbygrupper. Som t e x förra säsongen så möttes HV o Frölunda tre ggr på en o samma vecka. Det är ju inte klokt, så kul är det inte att gå o se samma lag eller inte heller kul för spelarna att möta samma lag tre ggr på en vecka!
Har inte förstått varför det måste spelas massor med matcher vecka ut o vecka in. Man blir faktiskt trött på det, både som spelare o supporter. Se på spelarna nu, de orkar inte mera, de vill vara med sina familjer också. Blev så förbannad när jag läste om Lundmarks uttalande att minsann inte Jonas Bergkvist o Bengt-Åke Gustavsson aldrig hade vägrat lira i landslaget. Men herregud, vilken jämförelse. När de lirade var hockey fortfarande en fritidssyssla, de flesta hade ett jobb vid sidan om då. Nu är det ett jobb! Och inom alla jobb så har man rätt till vila o semester! Annars klarar man det inte. Tänk för guds skull på att spelarna är människor också, de är inte några jävla robotar!!!!
anders: Du bidrar fint till hockeyns värde. Vad är egentligen så bra med fotbollen och vad är egentligen så bra med hockeyn? Varför gillar vi hockey? Vad gillar vi med hockey? Om jag gillar hockey är en landskamp ett nöje, det kunde vara större om vissa förutsättningar uppfylldes men, ta det som en match! Urholkar vi själva desa turneringar så blir de heller inte attraktiva.
Jag tycker det har hakat upp sig och samma gnällskiva går runt varje år...fel på den, fel på det.. i förbannelse.. Jag håller däremot med att värderingen av hockey fått på foten i massmedia på en ren värderingsgrund... Det är ibland som att skicka en operarecencent på en rockkonsert. Visst gnälls det en hel del på fotbollen också, att fel landslag tas ut etc.
Sedan kan man inte blunda för det faktum att framgångar är viktiga för en sports popularitet...
Publiken har ökat i elitserien, men inte i vissa städer..
Hockey är en fysisk sport och vi är en nation som är fysiskt försvagad med stillasittande bekväm tillvaro, boll kan man gå och och kicka spontant men hockey krävs snart bilskjutsar, miljonärer för att köpa utrustning och varma hallar. Kanske orkar vi med och kan dentifiera oss med klacksparkar mer än tuff hockey i en kall hall.
Arthur Dent: Precis, hockeyn har oerhört mycket att lära sig av fotbollen! Det är bara att erkänna, fotbollen är den överlägset dominerande sporten nu på alla plan, speciellt på det massmediala planet!
Se bara på VM o EM, stora folkfester vart fjärde år! VM i hockey är en jävla D-turnering. OS är fortfarande hyfsat stort!
anders:Bra skrivet!Håller med alltså dom här jävla cuperna som Karjala cup Sweden hockey games och vad alla heter är bara onödiga.VM också för den delen.Att slå ihop VM och OS är en bra idé som jag gillar.anders du är en riktig poet!
Klockren analys...! Jag har alltid gillat Hardy Nilsson men nu börjar det bli mycket sk-tprat ur den munnen. Hockeyn måste ransaka sig och tänka efter hur man vill ha det. Just nu lurar man några få länder att få folk på läktarna, USA & Canada struntar exempelvis helt i VM. Nu har Canada erbjudit sig att arrangera för en gångsskull, men frågan är hur helhjärtat det är.
Att sedan en person som Curre Lundmark kan i vissa fall hyllas förstår jag inte, under första matchen gnäller han halvt ihjäl sig på att en spelare hamnar i ett lite skuff som (löjligt nog) leder till matchstraff, vad han vill ha är altså svenska spelare som viker ner sig ännu mer. Konstig logik när han senare proklamerar för att det är tuffare internationellt och att turneringarna är viktiga för unga spelare för att lära sig den sortens spel.
Man får börja kolla lite mer på fotbollen om man frågar mig, där finns inte olika regler per kontinent, samt att dom inte byts stup i kvarten! På det viset känns VM & EM i fotboll som en stor händelse också när det spelas vartannat år.
Vilket jävla gnäll det är på Hardy Nilsson om att landslaget inte får tillräckligt med utrymme i säsongen, att elitserien tar allt. Han har ju rätt om att elitserien spelar för många matcher, men vad ger dessa meningslösa landslagsturneringar för nått?
De säger att de ska spela ihop en stomme till VM-laget. Vilket jävla skitsnack! När vi närmar oss VM så väntar de ändå på en massa NHL-förstärkningar. Hur mycket får t e x en självklar målvakt som Liv stå ifall antingen Salo eller Hedberg kommer till VM! INGENTING!!!!!
Lägg ner dessa landslagsturneringar, inför landskamper som det var förr! Ha VM vart fjärde år, slå t ex ihop OS o VM till en o samma turnering. Tänk vilken superturnering, man kan bli både världs o olympiamästare på en gång. Då kommer alla lag att ge allt, verkligen allt!
Sluta mjölka pengar ur allt o alla. För svenska ishockeyförbundet o internationella så gäller bara att tjäna pengar, mjölka ur det sista som finns i alla lag, turneringar m.m. Men istället så håller hockeyn på att dö!!!!
Avslutningsvis, lägg ner torpedhockeyn, avskeda Hardy o sy igen käften på Curre Lundmark!!!!