Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

Stängd liga?

« · 103710 · » Till forumet

Sv: Stängd liga?
gud:

Om vi nu ska leka med de Latinska språket så kära poblik här kommer varsogod!

Errare humanum est, ignoscere divinum! detta visdomens ord är något som de flesta bör ta fasta på och då allra helst en liten gud från Götet!

Som den "Ex professo" jag är så anser jag denna Latinska lektion vara avslutad, blir lite tjötigt så här på en fredag;)
Kommentera

mike66:
då ena får vi säga som gamle herden sa till sina får
"Cum deo et victuribus armis" och då kan jag garantera
att puckarna går snabbare fram..
OBS..överkurs..
Kommentera

gud:

Man får la säga som gamle Rolle sa:

"Om man passar lite snabbare går puckarna snabbare
fram"

Ha en trevlig helg alla HS:are. Skål!
Kommentera

Härligt att se "tungviktarna" ta en härlig debatt..
mera sånt...
Kommentera

Et tu Brute: Självklart skrivs det för att påverka..men ibland skrivs det på ett oreflekterat sätt.

Eftersom jag antar att du var med på årsmötet i juni och vid samma tidpunkt tidigare år som du hänvisat till så kanske du vill vara snäll att berätta lite mer..

Frågan har stötts och blötts många gånger.

Hur skulle det inte kunna ha med ideologi att göra?
Förklara tack! Breddverksamheten är baserad på ideologi. Ideologin bildar basen i den kultur vi har.
Man måste analysera, dvs sönderdela och titta på delarna i den kultur som råder. Ideologin finns nedtecknad i RF:s stadgar som
SHF har att följa. Du återgår sedan till ett längre stycke text där du
helt plötsligt argumenterar för kulturella skillnader.

Hela idrottsvärlden har förändrats.
Idag har vi redan mycket av den hybrid du inte tror finns.
Iallafall tangerar det ett paradigmskifte. Föreningsverksamhet är grunden..men vi har också nya stadgar om IdrottsAB.
Enskilda sponsorer kliver fram, nya krav ställs.
Förändringen kan vara oåterkallelig.
Större pengar- större risker- mera livlinor-bättre kvalitet(?).
Utbildningsbidragen kan komma att ses över först.

Om du har varit uppmärksam så har det uttalats på hög nivå i förbundet om att stärka hockeyn i 08 området. Det är inte taget ur luften. Jag lovar dig.

Hockeyligans historia behöver jag inte. Den har förändrats i takt med serieförändringarna.
Ligan tog över elitserien 1998 från förbundet.
Regel 625 i regelboken var den stora grejen då.
Ja, så vitt jag förstod innebar det kontroll över avtal.
Avtalet mellan hockeyligan och förbundet löper ut 2004.
Frågan är hur seriesystemet ska se ut sedan.
Vågar klubbar satsa på nya hallar? Juniorer?
Vad kan förändras?

När elitserien klubbades igenom på 70 talet fanns många farhågor men fler lösningar. Denna förändring är större om den skulle gå igenom. Det är ett ideologiskt totalbryt.
"Ingenting är omöjligt, sa Churhill, det är bara det att det omöjliga tar lite kängre tid"
Men som sagt, ingen har sagt att det skulle vara helt stängd liga utan mer ett bra klimat för klubbarna att verka i.

Jag antar att du förstår att jag fungerar mer som en sparringpartner i denna diskussion då jag anser att breddverksamhet är bra och att man ska spela om sina platser i de olika serierna.
Samtidigt får man inte blunda för att förändringar ska göras som passar oss och gynnar svensk hockey i såväl landslag som klubbverksamhet i olika åldrar. I o m detta kommer säkert en del fötter att trampas på.
Kommentera

Et tu Brute: Visst, intresset för 3:- ÄR stort, det är ju det jag skriver i inledningen.
Och vad alla turneringar med 3:- betyder för talangproduktionen är ganska uppenbart: Efter varje framgångsrik turnering, i vad det än må vara för sport, upplever lokalklubbarna i den disciplinen en tillströmning av barn/ungdomar. Vilket är lika med en bred bas för "talangproduktion", som rätt hanterat på sikt kan skapa även en topp.
Min andemening är måhända lite fatalistisk, men jag utgår från att vi inte kan göra något åt vare sig exporten till eller inställningen från NHL utan istället får göra det bästa av situationen. Att 3:- består av spelare som inte spelar i ES spelar väl ingen större roll, jämför med fotbollen. Hur många av landslagsspelarna i VM senast spelar i allsvenskan?

Tror tvärtom att VM med det upplägget skulle bli en riktig hit, i stil med OS (även om vi inte skall minnas utgången där senast). Äntligen får vi se våra bästa spelare mäta sig med andra nationers bästa spelare, då först blir det ett VM.
Låt vara att enda chansen är att spela det i början av September eller i Juni (hemska tanke), men om det är enda framkomliga vägen, så why not?

Slutligen, LHC:s debacle skedde i forntiden, det är preskriberat nu ;)
Jag vill dock hoppas och tro att man fortfarande sitter med lärdomen av det...
Kommentera

Oban skrev: "Om 3:- är så viktigt (vilket jag tror det är för hockeyintresset generellt hos gemene man) tror jag man istället skulle arbeta för att höja statusen på VM. Lägg det så att ALLA spelare från ALLA länder kan delta. Då gör det ingenting i vilken liga resp. spelare lirar. Kör VM högst vartannat år, kanske vart 4:e med kvalificering á la fotboll."

Visst måste intresset för kronorna vara stort. Förklara annars hur i stort meningslösa Sweden Hockey Game, över 10 år i stort fyllt Globen under dessa matcher.

Möjligheten att få till riktig status på VM, ligger som så mycket annat, helt i händerna på NHL. Men frågan är ju också vad en sådan turnering egengligen betyder för ES och dess förmåga att få fler svenskar och juniorer i spel. Ett sådant landslag består ju knappt av en spelare från just ES. Och på vilket sätt stärker vi oss då i konkurrensen mot de andra i Europa?
Kommentera

Oban: Ja ni lär väl inte vara helt bortkomna i ämnet, då det gäller "tveksamma ekonomiska transaktioner" och vad det kan ställa till med. Är väl inte mer än ca 10 år sedan ett lag från östgötaslätten, förpassades till Div 2 av dylika mindre smickrande kullerbyttor ;-)

Nej, någon kvotering har jag aldrig förespråkat :-)
Kommentera

dr Dängroth skrev: "Den här tanken om en stängd liga är inte en skrivbordskontruktion av någon anställd på Aftonbladet."

Nej, jag påstod att det handlade om lobbyverksamhet. Man skriver för att påverka, idéerna är inte ens egna, utan kommer genom påtryckningar från en grupp som vill ha en utveckling åt ett visst håll.

1999 eller 2000 så låg ett förslag om stängd liga efter finsk modell på bordet under förbundets årsmöte. Eftersom du nu redovisat mandatfördelning kan man bara tillägga att detta inte ens gick till votering. Det var en överväldigande majoritet emot. Så det är ju i det klimatet som Kjell Nilsson skall verka.

Liganämnden borde utses innan nästa säsongs början. Det är ju de som utfärdar, drar in och håller koll på att licenserna efterlevs.

Hänger inte riktigt med i tankegångarna när du nämner "En annan fråga är förståss det här med hockeyligan som tog över elitserien-98(?)." Hockeyligan har ju funnits under olika namn sedan 1955 och som SHL sedan 1995. Vet inte om det möjligtvis är fullt inflytande över TV-intäkterna som du menar, det borde varit runt 98 och väckte en del uppmärksamhet.

Den finska modellen som det varit tal om är kanske inte en helt stängd liga, men ändå näst intill. Försök att belysa några positiva egenskaper den för med sig, till den svenska breddverksamheten. För det är ju där som framförallt juniorerna och de flesta svenska ES-spelare fostras.

Har svårt att se att detta har så mycket med ideologi att göra. Breddverksamheten bygger på ett föreningsliv som med knappa ekonomiska resurser fostrar morgondagens spelare. Ett stängt seriesystem kan knappast gynna både motivation som de redan ansträngda ekonomiska resurserna. I exempelvis Nordamerika så finns inte det föreningsliv som idag ändå blomstrar rätt kraftigt här. Licensutvecklingen har ju ändå gått spikrakt uppåt sedan 80-talet. Där finns istället breddverksamheten inom ramen för skolorna. Alla skolor med någolunda värdighet håller sig med ett hockeylag. Dessa skolor finansieras av skattepengar eller genom privata intressen. Vill inte på något sätt förringa den kulturen och den har ju även visat sig vara mycket framgångsrik när det gäller att fostra goda hockeyspelare till stängda ligasystem. Eftersom vi nu inte har eller har haft stängda hockeysystem så har vi utvecklat ett annat rekryteringssätt som inte alls är speciellt dåligt. Men antingen får man ha det ena eller det andra, att bara ta lite här och där, lär sluta med något mycket sämre än vad vi har nu.

Läs Ben Agrettis inlägg på DIF:s gb. Hans reflektioner över Stockholmshockeyn är inte på när, så negativa som dina och det kan ju verka lite besynnerligt med tanke på vem som har upplevt vad?
Kommentera

Et tu Brute: Betr. antalet småländska lag skall beaktas att iaf två av dessa hållt sig på den nivån mha tveksamma ekonomiska transaktioner, varav det ena idag får betala dyrt för den manövern.
Och HV kan väl ställa sin plats till förfogande i regionalpolitiskt intresse? ;)
Kommentera

Frasse99: Om vi ponerar att vi har en ES/All med 12 lag i varje så rör det sig om 24 lag sammanlagt. I flera fall kommer det då naturligtvis att handla om distrikt som har mer än en representant bland dessa.

Tanken var ju att det inte skulle göras några inskränkningar i nuläget då det bara finns 12 distrikt som egentligen gynnas av detta och på sikt kanske inte alls, då man borde vara beroende av en bred elitverksamhet även utanför sitt eget distrikt.

Som det är nu finns det två västerbottniska ES-klassiker som står utanför den egentliga elitverksamheten, SAIK och Löven. Liksom gamla ES-lag som Västerås, Örebro och Rögle. Halland har varit en vit fläck på hockeykartan, möjligen kan Halmstad ändra på detta inom en snar framtid. En spik i ES-dörren skulle inte gynna den utvecklingen.

Med tanke på att vi kanske också skall utforma verksamheten så vi stärker juniorer/landslag samt det svenska inslaget i ES så kanske ett upplägg med 10 lag i varje serie är ett bättre grepp. Huvudsaken är iaf att så många distrikt som möjligt får en chans att bedriva sin verksamhet på en högre nivå än idag.

Allsvensk klass kan naturligtvis variera, speciellt om vi pratar om 24 lag eller enbart 10-12. Nu har det funnits tillspetsad allsvenska/superallsvenska sedan 1983 och inte kan man påstå att Huddinge och Hammarby tillhört det skiktet samtidigt så värst många gånger? Förra säsongen hade Småland ett lag i ES och 5 lag i allsvenskan och det kanske är några för mycket med tanke på att det handlar om de två högsta divisionerna.
Kommentera

Et tu Brute: Sammanfattningsvis är det väl så att man försöker råda bot på ett problem man inte kan lösa genom skenmanövrar.

Vi kan inte göra något åt flykten till Nordamerika, därför försöker man desperat skylla konsekvenserna av detta på något annat, läs "invandringen" av utländska spelare till Sverige.

Så länge NHL bara tog de bästa topparna i Sverige ansågs det bra, de lärde sig en massa over there och kunde, om de kom loss, förstärka 3:- rejält.

Nu tar NHL inte bara topparna, man tar medelmåttor och prospects också. Inte sällan till sina farmarlag, vilka även plockar en hel del direkt också.
Alltså uppstår en brist på kvalificerade spelare. Visst, teoretiskt skulle en stängd ES innebära att man kunde "skola in" juniorer långsisktig i ES. Men som sagts tidigare här, när det handlar om en bra tabellplacering och ytterst SM-tecknet så vill man ha bästa laget på isen. Har man då blivit av med både topp och bredd till Amerika eller annorstädes så fyller man på.

Om 3:- är så viktigt (vilket jag tror det är för hockeyintresset generellt hos gemene man) tror jag man istället skulle arbeta för att höja statusen på VM. Lägg det så att ALLA spelare från ALLA länder kan delta. Då gör det ingenting i vilken liga resp. spelare lirar. Kör VM högst vartannat år, kanske vart 4:e med kvalificering á la fotboll.
Kommentera

Et tu Brute: Den här tanken om en stängd liga är inte en skrivbordskontruktion av någon anställd på Aftonbladet.
Bristen på research och jakten på sensationer är en sak men frågan i sig är en gammal historia och vision.
(Gullandet med vissa klubbar i media är en annan sak..)

Kjell Nilsson som tog över efter Fagerlund i juni har förutom distrikten att ta hänsyn till elitserieklubbarnas röster vilka är två per förening.Vilket borde ge 48/329 om jag har rätt..
Hur klimatet är i distrikten vill jag låta vara osagt. Hårdaste debattören emot stängning tidigare återfinns nu i elitserien.

Elitlicensen var en uppgörelse mellan förbundet och hockeyligan.
Syftet var att sanera ekonomin i klubbarna.
Har det blivit något av liganämnden som fanns med i det femåriga avtalet som ställdes upp?
Och viktigast av allt hur ser det faktiskt ut i klubbarna!
Visst har du mycket rätt i att VF gör det dom gör just nu med att plocka upp juniorer, men tilläggas bör också att de har en otroligt bra ungdomsverksamhet.

En annan fråga är förståss det här med hockeyligan som tog över elitserien-98(?). Hur långt sträcker sig befogenheterna?
Har man verkligen en samsyn på problembilden?
Det är nytt folk på en del poster vad jag förstår.

Det har vad jag förstår vidare aldrig varit tal om en totalt stängd liga.. så alla halsstarriga elitserie wannabies kan nog dra en lättnadens suck.
Syftet var att sanera ekonomin och ge det några år utan risker..

Rent ideologiskt är en totalt stängd liga något kontroversiellt i det svenska psyket. Här lever vi ännu med den ädla bilden av att alla skulle ha samma chanser. Så jag förstår att det blir panik.

Sedan att man ropar att båten tar in vatten, att landslaget har en besvärlig situation är väl bara andra sidan av myntet.
Juniorverksamheten behöver ses över.

Sanningen att säga har media här också en stor roll i bevakningen av ishockey. Attityder är viktiga. Se på VM.

En helt annan intressant iakttagelse är ju att Fagerlund jobbar på..fortfarande.!
Millenniets sorgebarn i Ishockey, Stockholm, behöver kraft för att hävda sig. Både sportsligt och intressemässigt.
Nya arenor planeras, Globen kanske bara är en tidsfråga som husrum för hockey. Frågan är väl också vem som ska bekosta allt..
Vidare så får jag kanske äta upp mitt uttalande om europaliga, eftersom Fagerlund jobbar hårt på det.
Kommentera

Et tu Brute:

Det skulle bli svårt då det finns distrikt med fler än 2 klubbar som håller måttet för Alssvenskt spel (numera finns det ju inget distrikt med mer än EN klubb i ES).
Tänker då förstås på det distrikt som jag själv är bosatt i, dvs 08-området.
Som det är kommande säsong så återfinns Hammarby,Huddinge,AIK samt Vallentuna i Allsvenskan.

Som jag ser det så håller åtminstone Huddinge,AIK och Hammarby Allsvensk klass, så vad skulle man då göra åt dessa ?
Kommentera

Da Beezer: Nej, det mesta av gnället på för mycket utlänningar är ganska så överraskande och onyanserat. Exempelvis hade vi redan förra säsongen 10 utlänningar fler än vad som kommer vara i spel när pucken släpps i september.

Invasionen började redan säsongen 96/97, efter Bosman-domens genomslag och redan då kunde vi räkna in 72 st. Alltså om jag nu räknat rätt, 17 fler än vad som är aktuellt i dagsläget. Så man kan säga att det varit jämnt skägg rakt över sedan dess.

Då har vi ju också vunnit VM under denna period, 1998, trots "förtrycket" mot de svenska spelarna. Slovakerna som vann VM senast hade väl knappt en spelare med från den slovakiska ligan. Där borde de lipa...knappt en käft får vara med i landslaget.

Måste ändå säga att flertalet av de utländska spelare som var här 96/97 höll betydligt lägre klass en dagens "importer".
Kommentera

Jag mailade föresten Thornéus angående hans artikel där jag påpekade faktafel och andra missvisande saker. Jag har fortfarande inte fått något svar.

De gånger jag mailat Wennerholm så har han i alla fall svarat och kommit med några dåliga bortförklaringar.
Kommentera

Et tu Brute: Precis, högre krav på ekonomin borde innebära billigare lag och då rimligtvis fler juniorer. Här är lösningen på problemen med för många utlänningar och få juniorer. :-)

Vill dock påpeka att jag personligen inte har något emot utlänningar i svensk hockey. De sätter fin prägel på serierna.
Kommentera

Da Beezer: Naturligtvis skall inte licensen navelskådas in i minsta detalj för att skicka ur eller förvägra lag inträde i All/ES.

Men kravet på ekonomisk balans är bara ett måste efter 90-talets turbulens. Och detta kan ju bli något som pressar in fler och fler juniorer/svenskar i ES. För det kommer troligen alltid vara så att ett flertal lag, till och från, inte har ekonomi att gå ut på marknaden. Då är ju det närmsta steget att i större utsträckning använda sig av sitt eget material. Bl a är VF:s vidlyftiga affärer och skuldsättning en av förklaringarna till varför man NU valt att matcha in så mycket eget folk. Det går ju inte att fortsätta om man nu vet att sådant beteende kan äventyra licenser.
Kommentera

Et tu Brute: Ja, jag gillar Elitlicensen, i alla fall så länge man i vissa fall kan dela ut dispens, men jag tycker att det är det längsta man kan gå i form av osportslig relegering. Det är inte mer än rätt att ett lag som Björklöven offrar den sportsliga biten för att få rätsida på sin dåliga ekonomi. På något sätt känns det som att de tävlar med oärliga metoder på så sätt att de alltid har ett bra men väldigt dyrt lag, samtidigt som de har fortsatt stora skulder. Någon som vet hur deras ekonomi ser ut i dag?
Kommentera

Da Beezer: Ett optimalt läge är ju att vi når fram till en situation där vi har i stort sett alla Sveriges hockeydistrikt representerade på så få lag som möjligt, i de två högsta divisionerna. Utifrån det skulle man sedan kunde tänka sig att skydda det förhållandet inför framtiden.

Och i ett sådant skede kanske det räcker med den elitlicens som nu ändå blir verklighet nästa år.
Kommentera

Et tu Brute: Jag instämmer att någonting måste göras åt Allsvenskorna. Som det är nu så finns det flera lag som inte har något där att göra. Då tänker jag främst på lag som Vallentuna, Kiruna och Ö-vik som sänker seriens standard rejält. En Allsvenska på runt 12 lag vore det optimala.
Kommentera

dr Dängroth: Fagerlunds efterträdare kommer att leva i samma verklighet som Herr Fagerlund själv har fått göra. Nämligen den att det är distriktsrepresentanterna som har mandat under årsmötet.

Såg att du skrev om media igår på TIK:s gb och visst har det spårat ur. Thorneus artikel tyder ju inte på annat än att han är ett offer för en massiv lobbykampanj, hur kan man annars vara så jävla korkad att drar Finland som exempel för hur vi skall få färre utlänningar i ES. Man chansar vilt och hoppas att ingen har en aning om vad som händer på andra sidan Östersjön. Och så verkar det mer och mer fungera nuförtiden.

Annat var det på Ulf Janssons och Bobby Byströms tid. Då fördes debatten om ev. derbygrupper och "utbildningsbidrag" innan det klubbats på årsmötena. Nu blir det mest uddlöst gnäll med lös förankring i verkligheten, 6 år efter och med en udd som i de flesta fall spelar ett fåtal i händerna.
Kommentera

Da Beezer skrev: "Jag har för övrigt bestämt mig för att utse dig som ambassadör för SHSMESE"

Det vore vanskligt...för jag är nämligen inte sämre än att jag kan ändra mig ;-)
Kommentera

Da Beezer: Säg det till de som slagits för en stängd elitserie under många år...
Problembilden kvarstår. Önskningarna uttrycks ändå.
Det ska bli intressant att följa hur Fagerlunds efterträdare handskas med det här.+ Ännu ingen efterträdare till Hedberg.
Kommentera

anders: Varför skulle du inte ha rätt till det, när AB:s Patrick Thorneus hade en ännu sämre :-)

Elitlicensen är redan beslutad och kommer att börja gälla fr o m nästa säsong. Då kommer det exempelvis att ställas krav på balans i ekonomin, standard på hallarna osv. Så man kan då åka ur, även fastän man sportsligt befinner sig på trygg mark. Samma krav kommer att ställas på lag som eventuellt säkrar uppflyttning i kvalserien.

Det som borde vara mest angeläget både för ES-klubbarna liksom för potentiella sådana, är att vi får till en allsvenska av klass. Alltså en permanent historia under ES, som rymmer 10-12 lag. Det har sedan länge funnits sådana i alla betydande "konkurrrentländer". Då blir det inte sådant fasligt gormande på de lag som eventuellt ramlar ur. Detta blir dessutom en betydande tummelplats för de bättre juniorerna samt potentiella ES-kandidater (svenska flygfördiga ES-spelare). Detta borde vara det första steget...innan snacket om den stängda ligan kan får en seriös prägel som gynnar hockeysverige istället för ett priviligerat fåtal inom SHL.

Detta skulle möjligen kunna öka det svenska inslaget något på sikt. Fast får NHL för sig att dra igång ytterligare expansioner så är väl detta fort uppätet. Förväntar mig även ett ökat antal lag i farmen och då speciellt, AHL. Detta finns det ju tyvärr ingen möjlighet att skydda sig ifrån. Se på Finland, de har stängd liga och dras inte med några "utbildningsbidrag". Ändå fanns det där 10 utlänningar fler än i ES.
Kommentera

Et tu Brute: Väl talat, som vanligt. Det känns nästan som att folks alla idealbilder om de stängda serierna raserar fortare än de uppstår.

Jag har för övrigt bestämt mig för att utse dig som ambassadör för SHSMESE (svenska hockeysupportrar mot en stängd Elitserie) :-)
Kommentera

Et tu Brute: Dålig research av mig, basketen var ett dåligt exempel! Ok, stänga ligan kanske inte är det bästa sättet. Men man måste införa någon sorts elitlicens o allsvensk licens där ekonomin måste vara i balans. Annars så ska man bli tvångsnedflyttad. Då kanske vi får stopp på dessa vansinniga värvningar???
Kommentera

anders: Svensk landslagsbasket stod på sin topp under 70 och tidigt 80-tal. Det var också då som exempelvis Högsbo spelade i Scandinavium för att klara publikkapaciteten. Två gånger under 70-talet lyckades landslaget kvala in till EM. Sedan ligan stängdes har det blivit nada. Att man är med nästa år beror på att man är arrangörsland. Svensk landslagsbasket har INTE gått framåt jämfört med hur det var under den öppna perioden.

Och var är juniorerna, men framför allt svenskarna? Plannja som i stort dominerat svensk basket i den stängda ligen kommer till spel med tungdpunkten på namn som; Dimitris Panagiotoupolos, Eddie Shannon, Bo Heiden och Josh Shoemaker. Och i stort ser det ut så här i ALLA lag. Finns det ett lag som har en svensk som är det stora dragplåstret?

Kvarnby, Highlanders, Jämtland, Malbas (Heta Skåne) och New Wave. Av dessa är det väl bara Highlanders som blivit uteslutna på grund av att man inte uppfyllt licenskraven. Resten av lagen har konkat så det stått härliga till.

Det kan ju lätt bli så när det inte finns någon sportslig värdering i klubbarna. Att man inte kan åka ur har i stället lett till toksatsningar som aldrig förr. Får man bara ekonomin att gå ihop vid bokslut så kan man köra en vända till.
Kommentera

easy: Håller med dig "easy" .. man kan inte ha kakan och äta den sammtidigt. Själv håller jag på att det ska vara kvalitét på serien och då blir det än roligare om ett lag med juniorer slår sig fram. Lagen kommer ändå inte att våga "satsa på juniorer" eftersom risken är att just dom yngre spelarna säger "-Tack och adjö" när NHL lockar...
Kommentera

anders:
>Visst kan vi inte konkurrera med NHL, men vi kan låta våra >juniorer spela in sig i lugn o ro utan att klubbarna ska vara rädda >att åka ur!

Det finns en viss motsättning här. Alla vill att Elitserien skall hålla så hög klass som möjligt men det verkar också som att många vill ha juniorer i Elitserien.

Om ES skulle hålla en _hög_ nivå skulle väldigt få juniorer platsa. Låt därför dessa juniorer spela in sig i t.ex. Allsvenskan innan de går in i ES.
Kommentera

Da Beezer: Varför inte göra som basketligan, ha en stängd liga med en ekonomisk licens. Uppfyller man inte den så åker man ur! Svensk landslagsbasket har också gått framåt på senare år och detta måste ju givetvis ha sin grund i basketligan!

Visst kan vi inte konkurrera med NHL, men vi kan låta våra juniorer spela in sig i lugn o ro utan att klubbarna ska vara rädda att åka ur! De behöver inte köpa "färdiga" elitspelare, vi behöver inte se dessa iq-befriade värvningar som Timrå gjorde med Håkan Åhlund och MIF med Robert Burakovsky, två spelare som är slut som elitspelare!!! Hellre ungdomlig entusiasm på isen istället för gamla gubbar!!!

Och när det gäller allsvenskan så får de väl spela sitt mästerskap och bli farmarlag till elitlagen. Sedan så får de söka en plats i ligan inför varje år!
Kommentera

Arthur Dent: Och Modo gnäller mest fast dom har flest också!
Kommentera

Da Beezer:
Oj oj. Juniorerna är inte allt...
1.Ekonomi och 2.Övergripande mål för hockeyn; som att få fram juniorer, stärka landslagen, minska antalet utlänska spelare är två rubriker som jag ser..
Öka intresset för sporten igen. Få fram slagkraftiga produkter. Är andra rubriker.
NHL har sin dragningskraft, så är det. Elitserien har inte samma status och kan inte få det. Men hur ska landslagfrågan avgöras?
I fotbollen ser vi samma sak men där är inte rösterna lika starka.

Denna målsättning kan regleras på så många sätt, du anar inte.
De andra lagen får väl bli farmarlag eller ha kvar sina målsättningar och ta sig upp via en lite omständigare procedur där man kan ta sig upp/ eller ansöka om att serien ska utökas.
Det kan bli en i svenska ögon sett otraditionell lösning på problemet. Eller så blir den en hybrid av bästa världar.

Problemen finns och de uttrycks. Det får man inte glömma.
Det kommer antagligen att bli en förändring.
Nu säger jag inte att jag tycker så... inte alls..utan bara att motiven samt möjligheterna är större än vad som hörts hittills.
Det kanske inte blir förändringar för evigt..

Dessutom finns det inget samband mellan ökat antal juniorer och stängda ligor. Det har du rätt i. Lagen vill ha det bästa helt enkelt.
Jag anser att sportens essens är att vinn/förlora samt att ta sig upp/åka ur.
Kommentera

ModoAnte: Förklara VARFÖR lagen börja satsa på juniorer i fall det blir en stängd serie. Tror du att alla lag då lägger ner sina höga målsättningar. Att Färjestad, Djurgården, Modo, m fl. inte vill gå till slutspel och vinna SM-guld, utan i stället satsa på juniorer som inte håller måttet? Alla lag vill ställa bästa möjliga lag på isen, oavsett om serien är stängd eller inte. I Tyskland och Finland har juniorerna minskat sedan man stängde serierna. Varför skulle det bli annorlunda i Sverige?
Kommentera

Ford Prefect: Vm är väll redan amatör vm?
Kommentera

ModoAnte:

Det ligger väl något i det men jag ser ändå inte några andra fördelar med att stänga ES.
Vad skall lagen som slutar 10-12 göra när serien är färdig spelad ?
Vad skall de Allsvenska lagen göra ? Lägga ned sin verksamhet kanske....
Kommentera

Frasse99: en stängd elirserie skulle inebära att klubbarna vågar satsa på juniorer uta att riskera att trilla ur.
Kommentera

Personligen så ser jag hellre en seriematch i ES än en match från någon av landslagsturneringarna som spelas runt om i Europa och som det har gått inflation i.
En stängd ES kommer varken förbättra eller försämra klassen på Tre Kronor eller för den delen junior landslaget.

En stängd liga kommer inte heller innebära att klassen på ES blir högre utan risken finns att den t.o.m kan bli sämre då det saknas en morot för lagein i Allsvenskan att försöka utmana de eventuella lag som inte håller måttet i ES.
Konkurens är ett måste för att en uteveckling skall kunna ske.

Vad jag skulle vilja se är att varje lag oavsett om laget spelar i Allsvenskan eller ES är att de använder åtminstone en femma med juniorer (måste ju inte nödvändigtvis användas som en hel femma).
Hur dett skall gå till har jag däremot inget bra svar på, för "lagstiftning" tror jag inte alls på.
Kommentera

anders: "Något måste göras hursomhelst!!! Annars så får vi lägga ner landslaget. För det är ju så att stommen i Tre Kronor kommer ifrån elitserien! Och det är ju meningen att de bästa ska få spela i landslaget! Som det är nu så är det ju inget svårt att komma med i landslaget! En spelare behöver bara göra en bra vecka så får han vara med! Då är något fel, det är ju ingen tillfällighet att Sverige tappat internationellt! Eftersom vi tappar så många till NHL o de övriga proffsligorna i europa ifrån elitserien efter varje säsong så måste något göras. Ta MoDo t ex de förlorade flera av sina bästa backar den här säsongen och blev nu tvungna att köpa in några dyra backar istället. Hade ligan varit stängd så hade de kanske bara behövt köpa in en meriterad back och låtit juniorspelare få spela in sig i lugn o ro. Klubbarna blöder ju enormt ekonomiskt med alla dessa spelarköp! "

I hockey är det inte meningen att de bästa skall spela i landslaget. Det är de bästa tillgänliga spelarna som skall spela i landslaget (läs de som inte spelar i NHL). En stängd serie lär knappast göra att bra spelare väljer att stanna i Sverige. NHL är alltför överlägset, både sportsligt och ekonomiskt, för att Elitserien skall kunna konkurrera. Det borde du inse.

Varför i hela friden skulle MoDo bara behöva köpa in en bra back och sedan spelat in juniorer om serien varit stängd?
Kommentera

Beträffande landslagssituationen: Varför inte göra VM till ett "amatör"-VM? Tillåt bara spelare från den egna ligan.
Kommentera

anders: Håller med Arthur jag. Att stänga ligan kommer knappast att stoppa NHL från att plocka över spelare, och det kommer inte att stoppa elitlagen från att ta in utländska spelare heller. Däremot ger det lagen trygghet att satsa, men klyftan kommer att bli för stor till lagen nedanför, och jag tycker inte det är någon bra idé. Jag tror det vore självmord om lagen nedanför inte längre har nåt att spela för.
Nej, ska vi stoppa "hockeymigrationen" dvs in- och utflyttning av spelare då ska vi nog stänga gränserna snarare än serien... Pax för att vara chef för vår nya hockeydiktatur! ;)
Kommentera

Arthur Dent: Landslagsupplägget måste ändras också. Lägg ner de här sketna turneringarna. De ger ju inget, de snackar så mycket om att bygga upp en stomme, men de väntar ju ändå in ett tiotal proffs där hela laget ska byggas runtom ändå!!!

Kör med enstaka landskamper istället och kör VM/OS samtidigt vart fjärde år med NHL-spelare, där minst en femma skall bestå av spelare utanför NHL!!!
Kommentera

anders: inte en aning du, visst jag hur man stoppar NHL från att norpa halva Europas marknad och deras morföräldrar (snart så...*s*) så skulle jag inte lyfta den lön som jag gör idag :D
Att inte köra VM varje år, att inte ta hem NHL-proffs varje år ifall man envisas med det tidigare, löser ju inte direkt saken vi pratar om :)
Kommentera

Arthur Dent: Hur ska man göra då tycker du?

För min del personligen så bryr jag mig inte ett dugg om allsvenskan! Låter kanske hårt o kallt men för min del så kan man lika gärna stänga ligan!!!
Kommentera

anders: Jo, det är en fråga som man kan ha olika åsikter om. Personligen så grämer jag mig inte oerhört om det blir 4:e plats eller guld i VM. Statusen på den turneringen försvinner lika snabbt som pengarna i klubbarna. Allt eftersom den går varje år och fortfarande försöker hålla högsta standard.

Antingen borde man göra som fotbollen och hålla uppe ett år, eller strunta i att ta hem NHL-proffsen. Då får man en turnering som blir intressant igen. I OS däremot finns det nerv, men i den turneringen så kvittar det nog var "förmågorna" spelar.
Är dom tillräckligt bra så spelar dom i Elitserien ändå...

Med en sluten serie så blir det nog snarare fler utländska spelare...den lär ju ändå inte hindra att talangerna drar till NHL tidigare och tidigare i allt större skala. Eller...?
Kommentera

Arthur Dent: Jovisst, men vilket är viktigast då???

Fortsätter det så här så kommer vi inte få fram några fler unga förmågor. Det blir fler o fler utlänningar och till slut så åker Sverige ur A-VM. Se bara på juniorhockeyn hur illa ställt det är. Våra juniorer får ju inte spela i högsta serien, medan det går i typ Tjeckien o Ryssland!

Ser hellre att Sverige får fram bra unga förmågor, att Juniorlandslaget o A-landslaget är på toppnivå, att elitserien håller hög klass, ordnad ekonomi för klubbarna m..m.

Allsvenskan kommer förmodligen att bli en plantskola för elitserielagen, en farmarliga helt enkelt!
Kommentera

anders: Att stänga elitserien under ett par säsonger lär ju leda till att klyftan mellan Elitklubbarna & laget "utanför" blir än större om man antar att ditt resonemang håller. Dvs. om elitlagens ekonomi förbättras drastiskt (vilket jag håller med om är bra...) så blir det ju en svacka till lagen under Elitserien...
Kommentera

easy: Något måste göras hursomhelst!!! Annars så får vi lägga ner landslaget. För det är ju så att stommen i Tre Kronor kommer ifrån elitserien! Och det är ju meningen att de bästa ska få spela i landslaget! Som det är nu så är det ju inget svårt att komma med i landslaget! En spelare behöver bara göra en bra vecka så får han vara med! Då är något fel, det är ju ingen tillfällighet att Sverige tappat internationellt! Eftersom vi tappar så många till NHL o de övriga proffsligorna i europa ifrån elitserien efter varje säsong så måste något göras. Ta MoDo t ex de förlorade flera av sina bästa backar den här säsongen och blev nu tvungna att köpa in några dyra backar istället. Hade ligan varit stängd så hade de kanske bara behövt köpa in en meriterad back och låtit juniorspelare få spela in sig i lugn o ro. Klubbarna blöder ju enormt ekonomiskt med alla dessa spelarköp!

Jag tror att det bästa är att stänga elitserien under några säsonger! Och sedan ändra upplägget på serien. T ex så skulle lag 1-4 vara klara för kvartsfinal, de övriga 8 lagen kvalar till kvartsfinal. På så sätt så har alla lag något att se fram emot! Sedan så måste vi öka prispengarna och göra lite mer show av elitserien. Varje match ska vara en fest! Precis som i NHL!!!!

Men stäng ligan under några säsonger iallafall så att klubbarnas ekonomi kommer under kontroll, och så kanske även vårt landslag kommer på fötter igen!!!???
Kommentera

Hur kul skulle det bli för klubbar som hamnar utanför när de stänger. Spänningen skulle till viss del försvinna. Alla kan hålla med om att det är spännande att se vem som vinner serien men det är en extra krydda att se vem som åker ut.

Visst skulle man kunna tänka sig nåt system som MoK föreslår men i det här fallet tycker jag att det är bra som det är. Låt elitserien vara öppen, man behöver inte kopiera allt som görs i ligan på andra sidan Atlanten. Det är ju andra förutsättningar där.
Kommentera

pappin: Jag har inget emot att dom stänger ligam så lagen vågar satsa på sina juniorer och egna spelare mer än vad dom gör. men däremot skall ju lagen under kunna komma in och dom i ES ramla ut. Om tex ett lag kommer bland som 2 sista platserna 3 år på raken skall dom ut, klarar dom ej ekonomin etc etc. Men att stänga igen och säga nu e det bra... det tror jag inte på.
Kommentera

« · 103710 · »