Vilka lag tror ni kommer att spela SM-final 2003?? Jag tror att Färjestad kommer till finalen........och så ska säga en riktig hög oddsare.......tian Malmö.
FBK-MIF tror jag på.........det beror inte på deras 7-0 mot Timrå igår.......har trott detta länge.......
...än har Timrå knappast gjort sitt, som många kanske tror.
Medelpadingarna har en sällan skådad moral och sammanhållning där alla jobbar för varandra och på så sätt växer man med uppgiften, hårt jobb lönar sig alltid i längden. Tisdags matchen var undantaget där ingen av de här faktorerna fungerade, men den är redan förpassad till handlingarna. Ibland blir det kortslutning det händer alla lag!
Vad gäller Färjestad finns inte så mycket att orda om, laget är minst lika bra som fjolårstruppen om inte ett strå vassare ändå. Bortser man från målvaktssidan så finns inget hot på vägen men den behöver inte heller vara så stark med tanke på att man låter spelet tala sitt tydliga språk. Karlstad laget är helt enkelt för bra för övriga i långa loppet!
Det bli alltså David vs Goliat när det är dags att sålla angnarna från vetet...
easy: Det är väl det troligaste att just dessa två lag som du nämnde, Färjestad-Frölunda, kommer att mötas i finalen. Det är väl oxå vad man hoppas på. Skall bli kul att se hur matchen nu på Tisdag utvecklar sig, det blir en go värdemätare.
Det finns trots detta ett par kvalificerade aspiranter på en eller båda av dessa finalplatser (förutom Färjestad och Frölunda), och det är Djurgården och HV 71.
Som lite outsiders har jag dessutom Modo och Malmö, som med lite flyt kan ruska om ordentligt när det blir dax för slutspel.
Pat86:ja hålelr inte me bara inte ja e miffare men ja har sett lagen spela mot varandra då va d finalklass hawaii hockey i båda matcherna när FBK å MIF har mötts
CoolaKoffe: Det är klart det är tråkig Hawaii hockey när de lagen möts, MIF är ju så usla så. Ikväll är det en "helomgång" i elitserien och vi får då hoppas på rolig hockey, ingen hawaii hockey. Färjestad får en seger.
Frölunda - SSK Tror att Södertälje kommer trimma ihop sig fint till våren och ta Färjestad på sin halva i slutspelet. Reservation för att mitt eget lag Linköping kan gå hela vägen om man får i ordning på spelarmaterialet. SSK och LHC är två tunga lag som kan köra sönder de lite mer snabba och tekniska lagen i en serie om fler matcher. Båda har dock inlett svajigt och kan sluta utanför slutspel om det vill sig riktigt illa. Men jag tror att något av dessa lag kommer bli överraskningen i finalen. Frölunda lirar den bästa hockeyn och jag unnar dem en final och även guldet i år. Vore verkligen deras tur.
Hen-rink: Det är väl inte omöjligt att du har rätt, men jag misstänker att dessa båda lag får vänta ett eller att par år innan de kommer så långt. Resonemanget "tunga" lag kan iofs stämma, men då är ju Malmö och Luleå ytterligare två "tunga" lag, där jag ser Malmö som ett stort hot i år.
Vi får väl se hur det blir, det är ruskigt långt kvar, och många lag som vill slåss om guldet.... Bäddar för en intressant avslutning av säsongen. Efter jul får vi se hur det utvecklar sig ;-)
Klinth: Visst, Luleå och Malmö är "tunga", men inte av den dignitet som jag menar. LHC är seriens absolut bästa (Kanske subjektivt) sarggnetar lag, d.v.s. att vinna och hålla puck utmed sargerna. SSK är lag två på det anser jag, men har samtidigt ett rörligare spel än så länge än LHC. Båda har en tung backlinje som verkligen tar på krafterna att köra fast i, och efter några sådana matcher på rad så kommer orken att tryta hos motståndar lagen.
Luleå har ett tungt lag - visst - men inte i samma dignitet. Luleå har inte heller som jag ser det spelare som kan sticka ut och avgöra de gämna matcherna. Det har LHC och SSK - OM det börjar klicka lite för lagen. Malmö anser jag inte ha den tyngden på backsidan, deras tyngste består idag utav Casparsson - uthyrd av LHC. Malmö är dock ett mycket rörligare lag, och de kan mycket väl gå långt - men jag tror snarare att de kommer gå långt på snabba skridskor med de unga spelarna, och inte på tyngd och kraft.
Den som lever får se helt enkelt. Mest lågiskt är det väl VF o FBK som är de bästa lagen - i alla fall idag. Men jag tror att ett av lagen kommer att falla. Tror det är FBK:s tur i år. Men visst - sen har vi HV som tillhör de bästa, Djurgården tror jag kommer höja sig ett snäpp till. Timrå tror jag dock att vi sett det bästa ifrån och jag undrar om de verklige kan hålla serien ut, jag tror inte det. Modo tror jag inte ett smack på som vissa gör här. Inte heller Brynäs av förklarliga skäl. Leksand är för tunnt och Luleå tror jag inte kommer att tillhöra de 8 bästa till slut. De har som sagt inte det lilla extra (turen?) att avgöra de jämna matcherna.
Västra Frölunda - Färjestad i SM-final med Frölunda som vinnare i sjunde o avgörande matchen. Mitt Mif kan nog skrälla om de går till slutspel. Med lite tur en semifinalplats!
easy: Svar på det hänvisar jag till kvällens resultat... :-) Rockenrollhockey enligt hockeykväll på 4:an, jag tror nog de hänger med skapligt. Linköping har ett lag som inte vill ha högt tempo med en massa skridskoåkningsfria luckor på isen - därför spelar man en tät hockey, att snacka att våra backar inte hänger med är ju skitsnack, vi har ju elitseriens bästa backuppställning sägs det ju? Alla hänger upp sig på Phil och Axhner som är lite långsamma på skridskorna, Phil var ju elitseriens kanske bästa back i fjol i Modo, och Axhner är ju 4 meterlång med en kroppshydda och klubba som är över hela försvarszonen...
Så länge dessa två lag kan hålla ihop laget och inte skapa fria ytor så kommer det kunna skapa tunga ben hos de snabbare lagen som stångar sig blodiga och framförallt stångas blodiga vid sargerna. Kolla bara på brynäs - de har inte de spelarna utan fick ta till grishockey som är en ful variant av tufft tätt försvarsspel - och lyckades mot färjestad - och som tränaren sa - hur fan ska man annars slå färjestad borta? Helt rätt enligt mig. Eller som Linköping coach sa i en intervju - vi har ett tungt lag, då ska vi också spela tungt. Man anpassar spelet efter materialet. En sådan hockey ställer bevisligen till det för de lättare, skridskoskickligare lagen.
Som sagt - vi får se, men ssk och Lhc har två bra trupper och någon av dem tror jag kommer snickra ihop laget så pass bra att man kan gå långt i slutspelet. Lhc har dessutom överflöd på bra backar och tål skador för att hålla den täta defensiven. Det kanske talar för dem.
Hen-rink: Tycker det nästan är lite oförskämt att påstå att Brynäs lyckades slå FBK med hjälp av grishockey. Möjligtvis att man mot LHC i bortamatchen praktiserade detta, i viss mån, men då uppträdde man heller inte som ett lag, tycker jag. Idag lade vi FBK på rygg pga att vi spelade som ett LAG, med stor aggressivitet och hög forechecking bl.a. Grishockey anser jag vara när man backar hem och med alla medel fredar sig samt vägrar göra ngt konstruktivt själva. Av matchbilderna och referaten att döma verkade ju Brynäs dessutom skapa MER chanser än FBK, så ngn grishockey vet jag inte om det var tal om direkt....
Huge: Jag hänvisar till Tv4 hockeykväll eller om det var svt sport - där det sas att Brynäs spelade grishockey sista perioden för att hålla ledningen, något som Brynäs tränare villigt erkände och sa - Hur ska man annars slå Färjestad borta?
Så oförskämt tycker jag inte det är att citera något uttalat på rikstv, bekräkftat av Brynäs tränare själv. Eller?
NuMountain: Phil var tydligen matchens spelare igår och östes över med beröm. Phil säger själv att han är en slow-starter på hösten och är förvånad själv att han börjat så bra så tidigt i år. Han tror det beror på en bättre försäsong i år.
Oduglig får stå för dig, men killen är förbannat bra, och tack vare honom bl.a. gick modo till final förra året. Bäst när det gäller är ju en talang också.
Hen-rink: Jag vet inte vilka som komer till final, men nånting säger mig att Luleå är i final...men jag vet inte mot vilka men jag hoppas narturligtvis på Hv71. Så jag säger Hv71-Luleå.
Hen-rink: Ja, det var ju precis som jag sa. Oduglig under serien och bra under slutspelet. Och visst var det bl.a tack vare honom som MoDo tog sig till final ifjol. Fast hade han under slutspelet varit som under seriespelet i fjol så hade nog MoDo fått det svårt.
Hen-rink: Jag förstod att du skulle kontra med tv-intervjun. Iofs snackades det om grishockey men det var enligt min mening tv4-reportern Micael Fast som försökte lägga orden i GP:s mun. Att GP iofs höll med tror jag mer berodde på att han var så tagen efter matchen att han nog knappast reagerade på Fast´s insinuation. Dessutom nämnde väl Fast att det endast gällde den sista perioden, som man enligt honom, skulle ha spelat grishockey. Mycket hårklyverier blir det men eftersom du verkar vara en sansad bedömare så tror jag nog att du också kan hålla med om att grishockey nog är ngt helt annat än vad Brynäs presterade igår...
Huge: Tyckte att det såg ut som attt han blev illa berörd när ordet "grishockey" blev nerkört i halsen på honom. Att han sedan fann sig och svarade diplomatiskt på frågan var strongt gjort.
Huge: äh, jag har ingen aning om hur det såg ut på isen, jag var inte där. Visst kan det ha varit annolunda. Pressen har fel nästan jämt. Tv4 rapporterade "rockenroll hockey" och ett mycket bra och smart Linköpingsspel i södertälje, Radiosporten lika så - en mycket högklassig match... sen läser man mitt hat objekt Wenneräckel i Aftonbladet som sågar linköping och säger att vi spelade ryggsäckshockey hela matchen och det gav 3 poäng - vi spelar elitseriens tråkigaste hockey, etc, etc. Han var inte i scaniarinken igår överhuvud taget. suck. Förmodligen har han inte sett en enda Linköpingsmatch. Man blir bara så trött på honom. Han har inte gjort en vettig analys av något lag hittils denna säsong. Mer inkompetent sportjournalist finns inte mig veterligen. Så - ja - jag är rätt medveten om att pressen är lika subjektiva i sina bedömningar som vi supportrar är. Så visst. Absolut. Man slår inte färjestad om man spelar gris - och Brynäs är inte ett lag som ska klara att göra det heller , ni måste spela på fart. Så jag tror säkert att det inte bara var gris. Gris är en bedömning många använder för smart taktiskt bortaspel också. Jag ser inget fel i det - det handlar om att ta poäng. Man använder den taktiken efter det spelarmaterialet man har och tar hänsyn till motståndarna. Igen - det handlar om att ta poäng.
Hen-rink: Jag får ta och hålla med om att Mats Wennerholm bara skriver skit..förmodligen den sämsta journalisten i Sverige! Gubben har inte en aning om vad han skriver
Jag tror att Färjestad kommer till finalen........och så ska säga en riktig hög oddsare.......tian Malmö.
FBK-MIF tror jag på.........det beror inte på deras 7-0 mot Timrå igår.......har trott detta länge.......