Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

WHA - Återkomsten!(?)

« · 266203 Till forumet

WHA - Återkomsten!(?)
Jag hade egentligen gjort sommarbrejk från HS, men uppgifter som börjar cirkulera på diverse amerikanska mejlinglistor gör gällande att vi inom den närmaste framtiden kommer att få se ett rejält försök att välta NHLs makt över hockeyvärlden.

Uppgifterna säger att en grupp har införskaffat rättigheterna till namnet och varumärket WHA (den gamla utbrytarligan som utmanade NHL under åren 1972-79), och under måndagen kommer de att hålla en presskonferens om sina framtida planer. Skulle tro att vi får en antydan om trovärdigheten i ryktena i och med att vi får se/inte får se någon presskonferens/release imorgon, men ryktena är så pass sensationella och utstuderade att jag inte kunde hålla mig borta från HS iaf...:-)

Enligt de (ryktade) planerna så kommer man redan till hösten att starta upp ligan som skall agera som farmarliga till "stora" WHA och den går under arbetsnamnet "WHA2". I denna liga så kommer det till hösten att ingå maximalt tio lag, varav en del troligen tar steget över till stora WHA inom en snar framtid. WHA2-lagen kommer att spela i en 60-matchersserie och med enbart en 16-mans laguppställning - det är uppenbart att dessa lags syften är spelarutveckling.

Det stora WHA skall då alltså starta till hösten 2004, med i ursprungsskedet 8-12 lag och intentioner att ha lag i storstäder som Los Angeles, Chicago, Detroit och 2-3 kanadensiska städer. Det fina med kråksången är självklart att man tänker utnyttja NHLs troliga strejk hösten 2004 och att flera nuvarande NHL-franchises har rejäla ekonomiska problem. Man har alltså chans att få en rejäl skjuts i starten här.

Den här historien har självklart enormt många "om" i sig, och det största "om":et är nog huruvida det verkligen bli någon presskonferens/release imorgon och vad som verkligen uppges där, men OM vi leker med tanken på vad en seriöst planerad utbrytarliga mot NHL skulle kunna göra för hockeyvärlden i stort, med minskad makt och troligen ett antal lag som får stänga igen så finns det säkert en hel del att diskutera här...

Men som sagt: OM det händer något imorgon....
Kommentera

« · 266203