Självklart blev det Da Bears på testet. Självklart är jag ett stort fan av dem. Richard Dent, Mike Singletary William "The Fridge" Perry och definitivt Ian McMahon är spelare som gjorde mig till det fan jag är. Sen är det ju omöjligt att inte älska Mike Ditka, coolare snubbe får man leta efter! Nu är det snart dags! GO BEARS!
Om ni har tid, sätt också av lite till att läsa på om arenan som förut hette Joe Robbie Stadium. En milstolpe i synen på åskådare och hur man bäst tjänar pengar på dem.
I mångt och mycket en arena vars bakomliggande tänk går igen i bland annat de flesta av våra nya ishallar i Sverige, för övrigt.
Bears på bandwaggontestet och Bears känns rätt bra. Indianapolis är en trist plats men Chicago är helt OK. Trots att jag är svag för stan ogillar jag både Bulls och Cubs (lite svag för Sox) så det känns bra att kunna stötta footballgänget.
En kul sportupplevelse från ett jobb i Indianapolis var att jag var där veckan efter jättefajten mellan en massa Pacersspelare och publiken på bortaplan i Detroit. www.youtube.com/watch?v=WVZsNyiYU94 Jag hade lite att göra med en jättegullig vithårig tant som var något slags assistent/sekreterare. Fantastiskt vänlig. En gång nämnde jag basketbråket och hon förvandlades och blev asförbannat. "Fuckin Detroit Fans! All their fault!"
Salle: Skall väl inte försöka säga att det var ett slarv vid tangentbordet då e och i är ganska långt ifrån varandra utan mer att man kanske skrev snabbare än man tänkte. Självklart så är det Emmitt det skall vara.
MorganaLefaey: Jag antar att du felstavade [url=www.pro-football-reference.com/players/SmitEm00.htm]Emmitt Smith[/url] som tillsammans med Troy Aikman från Dallas Cowboys var de man oftast fick se när PA "Flugan" Gullö och flickornas gunstling Theo Blanco visade Amerikansk fotboll i TV3.
Alfred Awful: Själv så fastnade man för Redskins när man gick sista året på högstadiet. Tror jag har ett antal tröjor och kepsar och allt möjligt någonstans i en låda. Det tog ju något år innan man förstog vilka man egentligen höll på. Då jag själv kan fasta enormt för just vissa spelare i alla möjliga lag som tex Emmett Smith.
...eller som när man, 14 år gammal, beställde ett skrovmål på Max i Umeå och blev serverad av en utbytesstudent från Appleton, Wisconsin och därefter blev hyllad med glada tillrop under hela måltiden för den Packers-keps man hade på sig.
Jobbigt då, men bara kul nu, och det blev nog utslagsgivande när det gäller lagval också. :-)
MorganaLefaey: Nä, man är ju självklart ett "cheesehead" innerst inne. Sagan Brett Favre, det innevånarägda laget, flera års väntan på säsongsbiljetter, snömatcher där publiken kommer i timmar innan för att skotta sina platser då man. Listan kan göras lååång.
Dock så har Peyton Manning charmat mig till att de senaste två säsongerna varit favoriter.
Salle: Va sjutton jag blev en Bearsare.... Jaha då är det bara att byta lag man håller på då. Eller håller och håller på. Det lag man håller på egentligen är ju inte med och gör upp ikväll.
Salle: Delvis för att få ihop inlägget, delvist seriöst - jag blev riktigt imponerad av Bears i senaste matchen, och i relation till den betydelselösa grundseriematch jag sett med dem innan dess så verkar det som att de växer kollektivt med uppgiften.
Det här citatet beskriver det bra (från länken): "The Bears defense gets more impressive every time I turn on the film. You see a lot of offensive teams punting against that defense. It's not the scheme; it's the players. So many players to think about coming from all different angles."
Sen verkar det som att det regnar i Miami, ett väder som gynnar en kämpainsats, även om jag inte påstår att det direkt missgynnar delikate Manning.
För er som inte är sådär hemma på riktig fotboll men ändå vill kunna njuta av nattens match så bifogar jag några länkar till en snabblektion i spelet och dess regler.
Alfred Awful: Vet inte om du är allvarlig eller är på ett skojfriskt humör idag.
För Bears kommer i mina ögon att ha EN vinstchans och det är att göra första målet och sedan hålla ned poängskörden genom att springa ut klockan så att säga. Experterna (67%-33%) säger att Colts vinner och att poängskillnaden blir runt 6p men jag tror att det blir enklare än så för Colts, runt 10p.
Salle: Bjurman visar baseballinsikt och klämmer i med Bonds kontrakt med Oakland på sin lilla lista. Bond spelade - och spelar även nästa år - i San Fransisco Giants. I och för sig bara några mil bort. Oakland A's skulle inte ta i Bond ens med en tång på en lång lång stång. Ingen annan heller.
Snart bara en vecka kvar till SuperBowl. Så det är hög tidigt att börja planera ditt SuperBowl-party. För er som är nybörjare, eller bara gay i allmänhet, kan ju kika [url=www.youtube.com/watch?v=yhFKjwS421k]här[/url] om ni vill ha ideer.
Jag kör mitt vanliga race. Cola, Popcorn och ev en Nachospåse och lite dip.
Alla: Visst ser ni väl på reprisen av Colts-Pats som jag rekommenderade.
Jag som är inbiten ER-tittare tvingades att låta Videon ta över tiiandet av den ypperliga serien så at jag kunde få fortsätta se denna underbara match.
Salle: Något sen kommentar men: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Vad var det jag sa. Bears till SuperBowl! Ska bli roligt att för en gångs skull ha ett lag att hålla på i en Super Bowl. De vann 86 med sin defensiv, deras 4-6 Defens dominerade då, inte lika hög klass nu, men vafan nu blir det ringar till Chicago.
Salle: För er som är, eller vill bli, intresserade av Amerikansk fotboll så rekommenderar jag er att se reprisen av denna match som Viasat Sport 1 sänder (utan reklamavbrotten) imorgon 20.05-23.00. Även om ni nu vet resultatet så är det en grymt sevärd match.
Så det blir Chicago Bears - Indianapolis Colts i SuperBowl XLI som spelas i Miami FL. om 14 dagar (4 feb).
Colts visade idag vad dom kan både offensiv och defensivt medans Bears "bara" visade sin grymma defensiv i segern emot Saints. Rex Grossman måste visa mycket mer för annars är det nog "a Sure Thing" för Indianapolis. Men så sa jag ju om just matchen Bears-Saints tidigare...
Colts är tvingade att passa och Manning lyckas hitta en recievers som dock fumblar bollen rakt upp i luften men lyckas plocka ner den precis framför ett gäng Pats-försvarare på 22:a yardslinjen. Dessutom så blir det ett straff emot Pats för "roughing the passer (illegal hit to the helmet)" som ger dom halva distansen till mål. Så med 1.53 har man 4 försök att att sig de 11 yardsen in i EndZone.
Efter några halvlyckade springspel från Addai så tar äntligen Colts ledningen i denna match med ett 6 yards TD av just RB Joseph Addai.
Colts - Patriots 38-34 1.00 kvar.
Tom Brady tar efter KickOff över bollen på egen 21:a med 0.54 kvar. Pats tar sig ner till egen 45:e yard och har 24 sekunder kvar på klockan då Tom Brady för första gången idag kastar bort bollen till Marvin Edwards.
Detta är den största comeback till vinst i slutspelets historia med Colts underläge med 18 poäng ett tag i matchen. Det säger en hel del om hur bra Colts spelade i sista halvan av matchen för Patriots är inget dåligt team.
Peyton Manning som fick en smäll på högertumme i senaste spelet som ev kunde besvära honom visar direkt när han kommer ut på plan att det inte är nån fara. Hittar en reciever med en lång fin passning som tar dom till 26:e yardlinjen.
Dock så kan man inte ta lednigen denna gång heller. Man kvitterar med ett 36 yards field goal av Vinatieri som går till 28 av 28...
Ett tröttkört New England Patriots defence, där några försökt få massage och behandlingför krampkänningar ute på sidlinjen, får en (för) kort vila då Tom Brady inte kan mäkta med att få ett 4 nya försök. Ut på fältet kommer Peyton och grabbarna för att, framför en högljudd publik, kanske kunna ta ledningen för första gången i matchen.
Colts fumblar precis på EndZone-linjen men centern Saturday, som startade spelet med bollen vid snap:en avslutar också densamma då han kan få händerna på bollen inne i EndZone.
Patriots svarar med en lååång KickOff-retur från Ellis Hobbs på Special teams. Man tar bollen hela vägen till 21:a yardlinjen och kan sedan få en TD efter lite Challenge osv.
På 11 minuter har man knaprat in de 18p man låg under. Denna gång visade man effektivitet då man på bara 6 spel tog sig 76 yards för att sedan dessutom fixa en 2p convertion får kvitteringen.
Salle: Colts startar med bollen i 3:e kvarten och visar upp stor tålamod. Dom transporterar bollen 76 yards effektiv för att avsluta med att Manning via en QB Sneak äntligen får en TD.
Adam Venatieris, 27:e raka, FG från 26 yards i slutsekunderna av 1:a halvlek gör ställningen Colts - Patriots 6-21. Dock var det j-t nära att man lyckade komma in i EndZone med en drive på 15 spel & 80 yards på 2:59 där Manning verkligen visade vad han gör bäst.
Skall det vara det som behövdes för att väcka Colts och göra denna match spännande för just nu är det lite av en besvikelse speciellt med Colts-ögon.
Salle: Patriots verkar vilja vinna. Kör en 4th and 6 istället för att prova på ett +50 yards fieldgoal. Man lyckas med den så bra att man bara 2 spel senare kan göra en till TD med 10.24 kvar av 2:a.
Strax efter kan bara Peyton Manning se på när Asante Samuel alltför enkelt kan springa in en 29 yards Interception.
Adam Venatieri fortsätter att inte missa i RCA Dome fast denna var lite för nära för tycker han nog. 26 möjliga på 26 försök för Colts nuvarande och Pats fd kicker. Denna gång från 42 yards klarar sig precis innanför högra stolpen.
God natt!!!!