1150x200-s5b1ZRNY.jpeg

Forum

« · 42892 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Semjonov
Skugge och Satoh kommer säkert göra bra ifrån sig om det skulle knipa i Superallsvenskan. Satoh är ruggigt snabb! Och Skugge går in och tar för sig lika mycket som många andra.

Jonas: Pekka Virta hade mycket hockey i sig men hans kvalitéer kom kanske inte till sin rätt i det spelsystem som användes. Han hade passat perfekt i en lite mer fysisk spelstil. Någon "urusel" spelare var han inte...
Kommentera

Hjälp
Jag skrev i ett tidigare inlägg angående status-bedömmningen
jag såg tyvärr inte att det stod på startsidan, hur det bedömms,
så nu vet jag det. Tack i alla fall.

Hälsningar
Jan-Åke
Kommentera

Hansson, Hansson världens bästa Hansson
Men vad har hänt med med dig Roger?
Är du helt ute och yrar eller?
Jag vet inte vad ni andra tycker men han har inte någon formtopp iallfall och han skyller på tennis-armbåge och har sig.
Varför är det inte till att helt enkelt kliva åt sidan och säga:
- Jag är skadad?

Vet inte vad ni andra tycker men så ser jag det....
Kommentera

Hjälp
Är det någon som kan tala om för mig,hur dom
sätter status-siifrorna(det gäller rubriken högst status??)
Tack sam för svar.

Hälsningar
17ts17
Jan-Åke
Kommentera

Nyförvärv
Är det någon som vet om Rögle har tänkt att förstärka och i så fall om det blir en forvard eller en back .
Kommentera

Sv: Leksand
Utdrag ur aftonbladet gällande info. om OS-guldet 94
Till sist, en olympisk poäng för eftervärlden: brödraparet Jörgen och Kenny Jönsson från Rögle blev här det första brödraparet att vinna OS-guld i hockey sedan Sovjets Boris och Jevgenij Majorov gjorde det 1964.
Kommentera

Mora
Match på fredag!!! SA platsen skall säkras med dunder o brak!

En bil kommer att gå ifrån Malmö/Lund. 2 platser finns kvar.

E du intresserad så skicka ett brev genom gästboken till antingen Mygel eller Hackborn1

"För vi ska upp till elitserien igen.........."
Kommentera

Leksand
....o så har Leksand joinat oss här inne på HS, super smurfigt!!!
Hade varit kul om alla lagen kunde ha sina GB:s härinne. Hade blivit roliga debatter :)
Kommentera

Sv: BUSSRESA
Gasolin.. Kan du inte be någon här på RFN/Officiella att lägga ut lite text om buss till bortamatcherna. Jag hade ingen anning om att det gick någon buss till Tinsryd. Säkert många andra som inte heller visste....
Kommentera

BUSSRESA
ingen buss till Tingsryd för lite folk!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Semjonov
Forwards har vi väl ganska gott om, och snart tre målvakter också även om två av dem är ruggigt matchotränade.
Tror inte att J20 har någon som är riktigt mogen för en Superallsvenska (om det nu blir den serien?). Sourapågen är väl den som ligger närmast till hands, men han ska nog stå på tillväxt ett tag till ;-)
Martin har ju dock visat att han hör hemma i A-truppen. I värsta fall kan ju Hansson gå ner och spela back, men det hade ju nästan varit synd.
Men visst, en back till hade nog inte gjort ont. Men hellre ingen back, än någon postorder-Pekka som inte gör en j-vel glad.
Kommentera

Sv: Rögle är välkommen till Elitserien
Sluttabell

Färjestad
HV71
MoDo
Frölunda
Malmö
Djurgården
Brynäs
Södertälje
-------------
Luleå
AIK
-------------
Linköping
Timrå

Tyvärr så blir det slutspel för fågelklubben nere i räliga Malmö *snyft*
Kommentera

Semjonov
Om nu någon forward går sönder eller man vill förstärka laget ytterligare inför SA så kan man ju tipsa herr Lööv om att den lettiske landslagsmannen Alexander Semjonov e ledig.
Hade själv han ett tag i mitt dream team när Björklöven var i ES o han producerade hyfsat med poäng.
Dock så måste jag säga att OM det skall förstärkas nu inför SA så anser jag nog att det behövs en bra back. Det e fortfarande lite oroväckande tunt på denna fronten. Alla såg själva vad som hände när en eller två backar försvann under hösten. Det blev lite kärvt att fylla upp backplatsen. Har dålig koll på lirarna i J20, finns det någon där som skulle kunna gå in i A-laget o det krisar???
Kommentera

hemmet
kolla in sidan tigers2.newsbase.com
Kommentera

Sv: Rögle är välkommen till Elitserien
Gillar sista raden...
*puss*
Kommentera

Rögle är välkommen till Elitserien
Så här kommer elitserien sluta

Färjestad
Modo
Malmö
Djurgården
Förlunda
Hv71
Södertälje
Brynäs
---------------------
AIK
Linköping
---------------------
Luleå
Timrå

Rögle och Leksand kommer till Elitserien
Kommentera

Sv: Elitlicens???
Å hur skojjig är NHL då?
Bara en lååååååååååååååång transport mot slutspel.
Nej, fram för öppna ligor med många streckmatcher. Tycker nuvarande system är riktigt bra. Nerv, kittling, spännande, längtan till nästa match.
Kommentera

Sv: Troja i konkurshot
köp. köp köp...
Vilka pengar?
Vem skall betala lön?
Inse att det inte bara är att köpa spelare. Då är vi snart på fisens mosse själva.
Kommentera

Hansson
Klev Hansson av i dag p.ga skada?? eller blev han bänkad för att han inte hade en siffra rätt idag???
Kommentera

Sv: Idag börjar det igen
Jag tror att tabellen slutar så här. Finns på Tingsryds hemsida en smart grej där man kan räkna ut sina SA-lag.

1. Leksands IF ?
2. Rögle BK 62
3. Tingsryds AIF 61
4. Bofors IK 58
5. IF Troja/Ljungby 52
6. Mora IK 51
Kommentera

Idag börjar det igen
Idag börjar serien igen och Rögle spelar mot Oskarshamn hoppas på vinnst och Leksand vinner mot Mora och synd att Björn Engström är skadad i dagens match
Kommentera

Sv: Vilka går till SA?
Vilka lag jag tror kommer att ta dom Super Allsvenska platserna är Leksand som är klar och Rögle som går dit och Tingsryd sen tror jag på Bofors till sist
Kommentera

Sv: Vilka går till SA?
Som ik-supporter kan jag väl kommentera lite, dina tips bygger på att IKO fölorar samtliga matcher (exkl Mörrum som inte är med i snacket) fram till den 16:e. Det är möjligt, men knappast troligt, man har vunnit 5 av de senaste 8 och hade fram till uppehållet (som kom väldigt olägligt sett med Oskarshamnsögon sett) en uppåtgående trend. IK spelar dessutom helt utan press.
Kommentera

Sv: Två nyförvarv till Hammers
Per Fernhall Kommer inte från Frölundas junior lag han är 25 år har spelat i USA dom senaste åren
Kommentera

Vilka går till SA?
Äntligen drar serien igång igen efter juluppehållet. Tre superallsvenska platser står på spel. Leksand är ju redan klart. De tre lagen som tar resterande platser tror jag är Rögle(jodå), Bofors och Tingsryd som väl är mer eller mindre klara. De vann ju dessutom igår och stärkte sina chanser ytterligare.
Rögle ska väl spöa IKO imorgon och BIK skall slå Mörrum medans Mora antagligen åker på däng i Leksand.
Inästa omgång slår Bofors IKO, Tingsryd slår Rögle och Mora bör slå Troja om de vill va med i kampen om SA platserna.
I omgång 30 hoppas jag att Bofors slår Tingsryd och att Rögle slår Mora.
Tingsryd bör slå IKO i omgång 31, Bofors slår Mora och Rögle bör klara av GSK.
I sista omgången vinner Rögle, Bofors och Mora.
Detta gör att Leksand, Tingsryd, Rögle och Bofors tar SA platserna från Södra allsvenskan. Troja-Ljungby då? Nej, jag tror de får svårt med tanke på bl.a deras ekonimiska bekymmer. Och jag rankar dem som det svagaste laget av de som har chansen att gå till SA.

Den 16/1 vet vi.

Kommentarer tack!

Bobcats 4ever!!
Kommentera

Och om inte Rögle fick vara med då? Då är det kanske inte lika intressant med en stängd liga.
Basketligan blev ju ett jättelyft när man gjorde lite "NBA-stuk" och stängde den - not!

Förresten så ligger USA västerut och Vietnam österut, i förhållande till Sverige. Geografiskt alltså. Vad fan det nu har med saken att göra.

Vad gäller "NHL-stuk" så finns det inga som helst förutsättningar för det i Sverige, annat än på nivån att man skaffar sig häftiga amerikanska namn eller spelar oreglmusik i ett och annat avbrott. Fast det var kanske det som avsågs?
Kommentera

Stängd liga eller ej, därom tvistar "di lärde".

Jag vet inte riktigt vad jag tycker hade varit det optimala, men en stängd 16 lags liga där det funnits plats för klassiska föreningar som Rögle, Leksand, Skellefteå och Hammarby hade onekligen varit en intressant idé.

Förresten så är det inte några NHL-spelare som har en NHL-klubb som moderklubb heller...

Mer NHL-stuk på svensk hockey tack! Gärna med expansiondraft, entrydraft och waiverdraft. Med hjälp av de senare hade ju ojämnheterna mellan klubbarna jämnats ut.
Kommentera

Sv: Nu börjar det snart igen
I morron börjar det igen, och hoppas att Rögle vinner mot Oskarshamn och hoppas att Leksand vinner mot Mora. Och i går vann Tingsryd mot Troja med 4-2 i Ljungby
Kommentera

Jag tycker att vi ska köpa Morten Green han är bra forward men vi kan köpa en back från Troja
Kommentera

Fredrik Lindmark lämnar Tingsryd AIF
Tingsryd backen Fredrik Lindmark lämnar Tingsryd och flyttar hem till Kiruna. Tingsryd har tappat en bra back
Kommentera

Sv: Marcus Sjöberg..
Han blir bättre och bättre för varje match han kommer att var nytting i Supper Allsvenskan tror jag han var bra när han spelarde i Timrå och Sundsvall
Kommentera

Om MIF är ett så pass sårbart korthus att en degradering skulle göra att ni gick i konkurs, så bör ni väl ta itu med era ekonomiska problem omedelbart!
Det är ju där problemet sitter och inte att svensk hockey har ett öppet seriesystem!!!
Kommentera

Ja för f-n!!! Köp Trojas bästa spelare!!!
Jag håller fullständigt med!!!
/Mathias -Millencolin
Kommentera

Två nyförvarv till Hammers
Halmstad har gjort två nyförvärv det är Per Fernhall från Frölunda Junior lag och förre Miffan Alexander Sundberg från Rungsted Cobras i danska ligan
Kommentera

Patrik>Självklart vill jag också har kvar spänningen men inte på bekostnad att t ex laget i mitt hjärta Mif går i konkurs. Då ser jag hellre att elitserien antingen är en stängd liga eller att vi inför elitlicens som kräver att klubbarna har balans i ekonomin. Det sistnämnda tycker jag låter mest vettigast och då borde väl alla parter vara glada eller hur!!!
Kommentera

Svar till Jugga
Tror inte det spelar någon roll för serien om Troja går i konkurs,
sista omgången spelas samma dag som Trojas öde avgörs,
eftersom serien då är slutspelad så räknar man inte om serien,
skulle vara idiotiskt.

MVH
ts17ts
Jan-Åke
Kommentera

Trojas framtid
Är det någon som har tänkt på att om Troja kursar så trillar vi själva nästa ner under sträcket , så för guds skull Troja ni måste fixa fram pengar fort som fan .
Tänk bara på följderna om Troja kursar och vi mister alla fina derbyn plus att vi kanske också missar superallsvenskan och det hade varit katastrof eller ????
Kommentera

Jag skulle vilja ha en helt annan regel för att rädda dels ekonomin för klubbarna och garantera att det kommer fram nya bra spelare:
En lag som kräver ett visst andel spelare framtagna ur de enga leden (egna produkter). Procentsiffran skulle bestämmas av vilken division man låg i så att det skulle krävas minst antal i elitserien och störst andel i div 4. Denna regel skulle givetvis få införas succesivt. Det måste då finnas en helt klar regal för vad som skulle räknas som egen produkt typ vilken klubb man var licencierad för som 15-åring eller något liknande.
Kommentera

Ta bort moroten - och se vad som händer!
Sverige har inte förutsättningarna för en stängd liga á la NHL.
Hur många av dagens elitseriespelare har en elitserieklubb som moderförening?
Kommentera

Men det är ju detta jag säger - att det är VIKTIGT att klubbarna har en god ekonomi. Det är bara det att vissa elitlag tror att världen skulle gå under för att man trillade ur elitserien. Se på Leksand - de har fått en väldigt bra nytändning av att ligga i allsvenskan i år. Är det ingen som har funderat på att slipa ner trösklarna mellan elitserien och allsvenskan, så att det inte ska upplevas som en katastrof att ramla ur?

Istället vill Anders m.fl. bygga skyddsvallar. Detta skulle vara dödsstöten för lag som seriöst satsar uppåt, och dessutom negativt för lag i elitserien på "dekis", som egentligen skulle må bättre av en omstart, för att sen komma väl rustade tillbaka till eliten!
Och vilken idrott gynnas av att allt är förutsägbart? Folk vill ha SPÄNNING, och inte uppgjorda matcher. Slutna ligor=minskat intresse från publik=minskade intäkter=sämre ekonomi.

Nä tänk om elitlagen hade lite mer ambition att tänka på svensk hockeys plantskolor, än att skyla över dålig ekonomisk hantering med fallskärmar...
Leve hockeyn - stoppa fifflarna!
Kommentera

mif = köbelag
Kommentera

Jaha, så det är bättre att klubbarna i allsvenskan köper medelmåttor ifrån utlandet för miljontals kronor för att bara ha ett uns av chans att hänga med i kvalserien. När de sedan missar elitserien så står de där med miljonskulder. Se bara på Troja, de står på ruinens brant, Rögle har gjort likadant. Nej, jag tror hellre på att man skall få spela endast då de ekonomiska villkoren är uppfyllda och det gäller lag både i elitserien o allsvenskan. Det funkar inte längre att köpa o köpa, vi måste börja skärpa till oss!!!
Kommentera

*suck* varför känns det som en gammal stenkaka som har hakat upp sej, såfort någon ny einstein tror att han kommit på det geniala med att göra elitserien till en skyddad verkstad?

Redan idag är det en liga som är oerhört ekonomisk gynnad och det är elitserien (sponsorer/TV-intäkter). Skulle man dessutom döda drömmen från lagen i allsvenskan att ta sej upp, så skulle man ta död på den svenska folkidrotten ishockey.
Och hur mycket publik kommer för att se matcher som inte gäller något, vare sig det är i "den skyddade ligan" eller i lägre serier?

Visst kunde det känns skönt för elitlagen att "slippa riskera" hamna utanför, men vad är det för vits att ha en massa lag i den skyddade verkstaden som kanske är sämre än de bästa allsvenska lagen?
Snyftvalserna om hur synd det är för elitlagen som levt över sina tillgångar köper jag inte. Det är bättre att bubblan spricker (typ VIK) än en massa trams med konstgjord andning, typ stängda ligor.

Leve Hockeyn - Stoppa Fifflarna!
Kommentera

Elitlicens???
Läste i gårdagens sportbladet om fotbollens elitlicens som kör igång den här säsongen. Detta är väl också något som hockeyn borde ta efter???

Många lag både i elitserien och allsvenskan har ju väldigt dålig balans på sina budgetar. Och även vårat Mif kan ju inte påstås ha haft bra kontroll på ekonomin tidigare, då vi (om jag inte har helt fel) har/hade en skatteskuld på ca 30milj. Detta är ju givetvis inte bra och vi är ju inte ensamma då både VF, BIF, AIK mfl har och har haft svåra ekonomiska problem. Mycket av de ekonomiska problem härrör förstås mest ifrån skattemyndigheternas luddiga regler som många klubbar i början av 90-talet feltolkade. Löner till stjärnspelare lades ut på speciella företag. Spelarna hyrdes av klubbarna av vissa företag. Detta för att bara betala artistskatt och slippa övriga sociala avgifter och andra skatter.

Men givetvis så beror ju också klubbarnas dåliga ekonomi på värvningar av spelare i miljonklassen som allt som oftast har floppat. Sedan så har vi ju även detta med denna "sjuka" lönekarusell som har drabbat svensk ishockey främst under inledningen av 90-talet. Visst ska hockeylirare ha bra betalt eftersom det är deras levebröd men dagens löner är enligt mig helt sjuka. Klubbarna klarar inte av dessa enorma löneutgifter så länge de styrs som en idrottsförening iallafall. Skulle de styras som ett företag istället så skulle de nog klara det lite bättre men då kanske lönerna skulle vara ännu högre istället.

Detta med bolagisering kan säkert vara ett steg i riktning mot att driva föreningar som företag. Men vi får inte sälja våran hockey helt till företagen. Men som sagt detta med elitlicens tycker jag låter väldigt bra och det vore väl verkligen något för hockeyförbundet att införa. En annan väg kan istället vara att göra som basketligan, att man stänger elitserien och de allsvenska serierna så att klubbarna inte behöver göra dessa miljonvärvningar och istället satsa på sina egna juniorer och inte vara rädd för att åka ur och förlora miljontals kronor. För den största anledningen till att vi har så få juniorer som spelar i elitlagen beror ju på att lagen inte vågar låta dem spela. För det handlar om att vinna och få in så mycket pengar som möjligt för att ekonomin ska gå runt. Sedan kan man ju också dra en paralell till j-vm i hockey som ju inte har gått alltför bra ur svensk synvinkel. Detta beror säkert på flera saker men en del kan säkert ha att göra med att de flesta spelarna kommer ifrån lag i allsvenskan där de får spela medan elitlagen inte har lika många spelare med. Rädslan för att åka ur elitserien är alltför stor, så stor att man som t ex i Mifs situation hellre köper en avdankad stjärna som Burra än sätter in några juniorer. Visst Burra har säkert tillfört en del men jag tycker att hans flytt till Mif ger ett dåligt betyg till övriga rutinerade miffare.

Nåväl vad tycker ni om detta med elitlicens, är det något att satsa på eller är det bara skräp?
Kommentera

Sv: Troja i KK?
Läste på Trojas hemsida att de fortfarande är 1.5 mille i från K.K
Man hoppas att det trots allt reder ut det, det har ju alltid var hatkärlek mellan Rögle och Troja.
Kommentera

+/-
Man garvar gott när man läser +/- statistiken för SHA.
De 13 översta platserna innehas av 10 st Leksingar och 3 Rögleiter. Larsson, Löwgren och Stöpfgeshoff står för den grönvita fägringen i det sällskapet. Sedan kommer det några Leksingar till, någon enstaka bäver o.s.v.
Med statistik kan man bevisa.......precis hur lite som helst ;-)
Kommentera

Troja i KK?
1,5 millar kvar att dra ihop innan den 16:e, annars lutar det hiss neråt för gamla Troja.
Kommer ni ihåg hur nära vi själv var?
Tror inte någon egentligen önskar tomtarna i kånkan. Hoppas de har någon trollkarl däruppe som kan dra fram några rika kaniner ur hatten?
Kommentera

förstår att ni är nöjda med honom..
tyvärr så är det inte första gången han inte
fick ett nytt kontrakt med TIMRÅ IK..man
blev sååå jävla förbannade när TIMRÅ släppte
honom..men det är kul att höra att han går
bra hos er...
Kommentera

Det går bra, jag kan förstå att han saknas i TIK.
Kommentera

« · 42892 · »