Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Försäsong?

« · 285279 Till forumet

Försäsong?
Hejsan Skellefteå supportrar !

Nu är jag här och "stör" igen trots att jag är SSK'are....=)

Jag undrar bara, å min syrras mans vägnar och lite för egen del, hur det ser ut för er under försäsongen inför Allsvenskan 2003/04 ?

Har sett att ni tappat en del spelare, men hur ser det ut på nyförvärvs fronten?

// Nanne - SSK'are.....=)

Sv: Försäsong?
nanne: Ja, än så länge har vi nog inte ett bättre lag än ifjol i och med de 5 spelare som värvats.

Daniel Hermansson och Jörgen Sundqvist från Leksand/Arboga som förhoppningsvis skall kunna utvecklas i Skellefteå. Vet inte så mycket om dessa då jag bara sett de ett par gånger.

Fredrik Bergkvist. Supertalangen som var bäste back i Ångermanlands legendariska TV-pucklag och en av de största talangerna. Hur som helst känns det som en stabil kille med några elitserieår i bagaget och en kille jag sett ett år av eftersom jag bodde i Umeå när han lirade för Löven. Han tror jag på. Andraback efter Åkerman är min förhoppning.

Steve Potvin- Björklövens bäste spelare. Även kanske topp3 i hela allsvenskan tidigare 2år. Hårt jobbande center som dessutom är en god tekare och snittar över 1p per match. Kontroversiell värvning.

David Holmqvist- Junior från Modo med lite juniorlandskamper. Från Skellefteå ursprungligen så han går väl under epitetet "hemvändare"

Sedan skall det utöver dessa komma 3 spelare till som ska höja spetsen på laget. 3 "stjärnor" så att säga.
Det är väl dessa som är mest intressanta, men de brukar komma lite senare (maj-juli) om man ser till tidigare år.
2 egna juniorer skall också få chansen

Ett namn det ryktas om är Jonte Hedström från Anaheim. Återigen en hemvändare isåfall. Problemet är väl att han bara är 25år och nu i Stanley Cup-final, men han har uttalat sig positivt om Skellefteå i media och har dessutom skaffat lägenhet i Skellefteå. Sen återstår det väl att se om denna bara är en lägenhet för sommaren, eller om han ska bo där längre.
Inget beskad dock innan Anaheim spelat klart.

I övrigt är det inte så många rykten till de 3 återstående platserna. Föreningen verkar vara för bra på att hålla informationen för sig själv.

Bättre lag än ifjol kommer vi dock säkert att få i alla fall på papperet. Lite synd att byta ut 8-10 spelare när det gick så bra ifjol, men det ska förhoppningsvis kunna räcka till Kvalserien nästa år igen.

P.S Nej, "stör" kan man knappast säga att du gör.
Den här gästboken har varit så pass död sedan säsongen slutade att det är trevligt att nån skriver här. =)

Åkerman: Jonte blir nog kvar hos ankorna. Han vill ha pengarna och jag tror inte att SAIK är beredda att betala så mycket för honom som han vill ha. Däremot sägs Tavve vara på jakt efter Joni Lius.

Åkerman: nä, nu borde väl siktet vara inställt på elitserien, allt annat får betraktas som ett misslyckande

Lulekickan: Ja, nog är det lite önsketänkande att Jonte skall komma till Skellefteå, men att han ska stanna i NHL skulle jag ändå inte tro. Han tackar nog inte ja till annat än ett envägskontrakt och det tror jag knappast att han får. Han berättade för en tid sedan i Norra Västerbotten (se länk) hur less han var på spelet i AHL/NHL. Dessutom verkar pengar inte heller vara prio 1.
Men du kanske har hört annat om Jonte ?

Man tycker också att Jonte ska hålla nere förväntningarna lite för Skellefteåfansen i de två intervjuer som gjorts om han verkligen inte är aktuell, men det har han sannerligen inte gjort.
Nu är ju kanske Jonte inte heller känd för att vara riktigt diplomatisk och smidig i sina uttalanden...

Joni Lius är ju rätt intressant. Bra poängsnitt i SM-Liiga och även i elitserien när han var i Frölunda. Det centerförvärvet tackar jag klart ja till och man får hoppas att NSD har rätt.

nek97raj: Ja, nog siktas det mot elitserien helt klart. Tyvärr är det så små marginaler i en Kvalserie på bara 10 matcher när det gäller form, skador, tur och annat.
Mitt personliga sikte är inställt på elitserien inom ett par säsonger och jag kan ta en missad chans i år om laget utvecklas och står starkare till nästa år.

Åkerman: Sant att det av vad han sa i Norran inte verkar som att han bryr sig om pengar, men när det väl kommer till kontakter med klubbar bryr han sig trots allt rätt mycket om pengarna.

Joni Lius skulle säkerligen vara ett bra tillskott till SAIK. Kul att klubben verkar satsa seriöst mot ES. Jag ser gärna derbyn mot er om något år.

Lulekickan:I Allsvenskan eller=)

Nike89: Nej, i ES. Det framgick väl av mitt inlägg.

Åkerman: Det gääer nog att ta sig in i ES tämligen omgående, innan ngn får för sig att "stänga ligan"

nek97raj: Ja, det hotet har man fått lära sig att leva under. Känns dock som att vi får några chanser innan dessa planer kan bli aktuella.
Man får hoppas att förnuftet segrar.

Lulekickan: Ja, dessa "derbyn" vore en höjdare. Jag vill minnas att det ändå var lite laddad stämning på 80-talet mellan lagen.
För oss kommer det väl aldrig att bli några "Lövenmatcher", men om Löven mot förmodan skulle gå i konkurs till slut så finns det säkert fans som skulle vända blickarna norrut för att få utlopp för en del "hatkänslor".
Chansen finns ju även att vi möts i en kvalserie lite tidigare. Känns som att det vimlar av kandidater till den lägre halvan av elitserietabellen i norrland. Självklart möter jag er hellre ändå i elitserien.

Joni Lius är nu för övrigt officiellt avskriven, tyvärr.
Han hade varit klart intressant, men vi får söka vidare.

Åkerman: det får man sannerligen hoppas

Vem blir SAIKS andra målvakt?

« · 285279