{7804}: Söderlund tyckte jag också såg bra ut. Håller med Renberg om att han skulle matchats mer än med bara sina kedjekamrater som tyvärr blev helt osynliga i semifinalen. De är ju ganska små och kvicka och Kanada är väldigt skickliga på att neutralisera sådana spelare.
Synd att vi blev medaljlösa i JVM, synd för våra 4 grabbar. Men tycker ändå att alla får godkänt sett efter rollerna, alla kämpar river och sliter. Inga jäkla Lassinnanti insatser i alla fall, ingen faller ur ramen. Guldstjärna till Timme Söderlund som jag tycker ser riktigt spännande ut, bland de bättre tycker då jag.
En annan förening hade det däremot tungt i JVM. Kvalspel för Finland, Tjeckoslovakien båda två ut i kvarten, och inga representanter i Tre Kronor. För dem blire nog att fortsätta med köpmanin och självbedrägeriet.
Ja Börjes nyårslöfte var ju att han inte skulle skriva nå mer om oss, och den stora muppen Daddeh stämde i bäcken! Börje har ju som bekant lovat dittan och dattan tidigare. T ex att han aldrig skulle läsa här, och det höll tills han blev ertappad med att tjuvläsa! Hihihihihi! Jag lovar att han ljuger och kommer att göra det igen!
Skönt med tre poäng! En riktig sniper den där Jeppe Olofsson, alla skott sitter stenhårt i krysset. Också en riktig läckerbit av Adam P fram till Djuse, och sen kvicktänkt av Holloway att valla in den i kassen. Synd bara att Calofs pärla oförklarligt döms bort.
Men tre poäng till dynastiernas dynastiförening, YES! Bara att hoppas att Färjestad är dåliga nu och att vi hinner få tillbax nåra lirare mot mörkerföreningen Qatar så är vi strax topp 4 igen!
Fast ju mer jag tänker på det så kanske det är så enkelt han som av många, inklusive undertecknad,är ansedd som kaptenernas kapten Jimmie Ericsson är mannen att vända på skutan.
Jocke L ser inte alls ut trivas i rollen och kanske väntar alla på en av svensk hockeys största ledare Jimmie Ericsson tar tag i grejerna.
Håller helt med alla som anser det ser illa ut på isen MEN
Det finns inte på kartan de inte kan bättre och jag kan inte släppa hoppet om en plötslig vändning.
AIK ser faktiskt ut som loja soldater som vilar och inväntar stridssignal.
Det känns betydligt bättre än om man tydligt såg de stred med näbbar och klor och inte räckte till.
Ja här var det ledigt. Förstår faktiskt inte hur du Knegare kan vara inne i fel bok och vråla "dom" om Skellefteå AIK hade ett jääävulskt flyt. Falskt flagg.
Nåja matchen var ingen höjdare och det mesta var sig likt. Dessutom spelare som klev av. Cumiskey visade ändå klass och skönt med tre poäng.
Kan vi stappla oss till poäng mot FBK som också verkar svaga är jag mer än nöjd. Då vinner vi tid inför mötet mot Qatar.
Egentligen ser allt ut som ett haveri för inte kan väl kapten Jimmie och JVMtrion vända på allt? Ja Möller och Pär borde också vara tillbaka.
Tarasov: Ja i år måste han ju vara ett kap för Predators med sin lön. Arvidsson och Rundblad är nog mina favoriter. Många hyllar även Tim Söderlund så även jag, som en arvtagare till Viktor. I JVM förstår jag tanken med tre AIKare som spelat ihop men undra om inte Tim borde få andra lekkamrater i 3e kedjan åtminstone när han kommer hem. Annars blir det ju bara gnugga och slita när de skulle vara bra få utrymme till spel.
Möller borta sjukdom i familjen ikväll. Pär L skavank och Anton Öhman utanför på backen.
Cumiskey in och det innebär backsidan är nästan ordinarie. När Burström är tillbaka är nog Filip Berglund eller Marcus P närmast bänken. Linkan kanske vilas ibland.
Ganska stort manfall framåt och det har legat på en jämn hög nivå hela hösten. Möller,Pär L,Jimmie,+JVM trion borta. Normalt borde det ändå funka hyfsat med tre någorlunda bra kedjor och en fjärde som bara sliter. Som det är nu befarar man det värsta och låter man Rögle med ännu fler borta? mopsa sig och kanske hålla i taktpinnen står allt inte rätt till. Lite av haveri får man nog säga även om jag tror det går över nästa vecka.
Ikväll Rögle hemma gör visserligen Kyle comeback men känslan är det kommer fortsätta hacka för laget. Tror på en insats ungefär som mot Leksand hemma senast. Alltså poäng men långt från övertygande. Förhoppningen är att plötsligt vänder det. Kanske vaskas det om och det hittas kemi även om det knappast är där problemet sitter. Fasiken AIK går på tomgång nu och kan det räcka till poäng både mot Rögle och FBK i veckan är jag nöjd. För nästa med alla utom Burström tillbaka måste det bli en nystart.
Jag är väldigt nöjd med AIKarnas insats mot Kanada. Växlade upp när tempot höjdes,smällde på och gjorde vad de kunde av sina roller. Sandström otroligt bra i mål också.
Såg Örebro sparkar Tornberg och tydligen har de tagit 2 poäng senaste 7 matcherna. Dessa 2 var alltså mot oss! Säger en hel del vilken nivå AIK legat på.
Gick in och kikade på highlights av Kyles 4 matcher i höst för att minnas hur det såg ut. Han gjorde ändå 1+3. Såg ju inte till karln så mycket men det började ganska piggt för att sista mot Frölunda borta fanns några sekvenser där han såg helt borta ut och förmodligen gjorde sig skadan påmind.
Glömde en riktigt positiv biverkning av den hittills eländiga säsongen. För mig som supporter är all mättnad borta och den så viktiga ödmjukheten tillbaka.
Varje vinst nu kommer kännas som det gjorde innan guldet -13 och det tror jag alla AIKare håller med om. Det krävdes många förluster och de senaste två matcherna var grädde på moset. När man sett avgrunden inser man allvaret.
Dessutom tror jag det är viktigare än man tror för laget. Om de känner det är fullt i skålen och ryms inte mer blir de inte lika desperata. Nu tror jag all mättnad är borta både bland fans och klubb .
Jag tror också det är dags för en ketchupeffekt. Gärna redan imorrn mot Rögle annars närmaste matcherna.
Ja det analyseras och spekuleras vilket jag också gjort men det blir ju bara gissningar. Nåja något ska man väl få ur sig efter lite grubblerier idag.
Cumiskey ska tydligen spela imorrn och det är efterlängtat nanting. Jimmie tvivlar jag på denna vecka men allt tyder på han är klar mot Qatar 12e. Möjligen med på lördag. Nästa vecka för JVM-trion förmodligen om de är friska och hela. Burström fattas enormt och han dröjer. Då återstår alltså Rögle imorrn och FBK på lördag innan endast en spelare Burström fattas peppar peppar. Normalt lätta poäng för FBK verkar ha sjukstuga och manfall.
Nu är läget ett annat men hoppet är det har hackat hela hösten så varför inte ta ett par segrar nu. Kollade Jocke L har inte gjort mål sedan Örebro hemma 26e november. 9 matcher.
Jag tror höstens skador gnagt på laget och säkert har många överbelastats men i längden påverkas förmodligen humöret. Rutinerade spelare känner serieseger är lite värt offra allt för istället bidar man tiden och fokuserar på slutspelet som alltid är värt mer och betyder precis allt ett år som detta. Burström och ffa Cumiskey två toppbackar har saknats. En ganska tunn backsida från början och när de två bästa är borta länge påverkas alla.
Visst Axel och Bud är inte på topp. Cumiskey kan man ju inte heller begära för mycket av. Men om ett par matcher och det håglösa fortsätter går det då inte skylla på för dålig trupp tycker jag. Fasiken även utan Burström börjar vi ju ha ett nästan stjärnspäckat lag med SHL-mått. Då hoppas och tror jag faktiskt på det kan komma en kraftig förändring av AIKs spel. Dels har spelet varit bedrövligt och dels har truppen varit ofullständig. Borde finnas en hel del uppdämt,nästan allt förresten.
Asså man vet att man har vart helt värdelös när en spelare som jättebäbisen Sylvegård kammar hem 1+1 i matchen.
Det man kan trösta sig med är att det helt klart skulle kännas värre ifall vi var tre snäpp sämre och hade 2 stycken från den egna kommunen men 20 stycken inköpta, varav hälften utländska legoknektar. Då får man nog lura sig själv ibland efter att man har gnetat till sig två raka efter sargutdunkarmedley och tursamma flipperspel och snedträffar: ja nu har vi allt en formtopp!
{7804}: Ja det skrivs om möjligt snarare mer nu. Faktiskt en bra tröst efter förlust gå in och läsa vad syrebristen i Qatarboken kommer fram till. På allvar är det väl där de varit överlägset mest fel ute under alla år och Börje står väl för ca 90% av falsarierna. Jag blir hoppfull och helt övertygad det här slutar bra i år och fortsätter flera till när de kappr*nkar varandra och dissar Skellefteå AIK.
Noterar att löftet inne på Qatars forum att inte skriva någe mer om oss inte höll speciellt länge. Ännu kortare än vad löftena brukar hållas.
Lite som om Charles Manson skulle dra till med: snälla släpp ut mig, jag lovar att jag ska vara snäll nu!
Kategoriska lögnare hela bunten där Börje såklart är den värsta!
Vad ska man säga om oss då? Intressant taktik vi har valt i år. Låtsas att vi är helt värdelösa på det mesta, för att sen superspurta förbi alla på slutet a la Usain Bolt.
Magkänslan stämde,inga förbättringar utan fortsatt pinsamt. Orkar inte såga utan konstaterar bara AIK underpresterar våldsamt i nuläget. Kanske är det så illa det går vända väldigt plötsligt. Inget fungerar och ingen är bra då borde det finnas en förklaring som går rätta till. Spelar vi på den här nivån kan det omöjligt bli poäng.
Njuter fortfarande av JVM-matchen från igår då våra AIKare var så bra med Tim Söderlund i spetsen.
Ikväll mot LHC har jag ingen bra känsla. Inte så konstigt med tanke på förra matchen då laget skämde ut sig långa stunder. Med lite distans så var det ju så illa man kan tro något är fel. Kanske så enkelt någon är på väg ut och någon in.
Kvällens kedjor känns inte heller klockrena tycker jag.
De två första med Möller-PP-Jocke och Adam P-Pär-Bud säger jag inget om.
Tredje tycker jag spretar åt alla håll dvs Jesper O-Linus L-Hetta Fjärde också lite konstig med Sam-Axel-Calof. Ska verkligen Axel och Calof spela i fjärde?
Har gärna helt fel och ibland sitter allt plötsligt. LHC blandar och ger också så det lär påverka.
Kabanov är ju lite av en personlig favorit. Mycket trix, teknisk som få, bra kämpaanda. Men har svårt att se att han kommer in i laget nu såvida det inte är ett längre kontrakt, minst två år.
Vi tog 6 mindre än vad jag trodde sen uppehållet. Plumparna var väl endast ett poäng mot Örebro, övertidsseger mot Leksand, och så torsk mot Qatar. Det sistmnda var nog bland det sämre jag sett? Spelade hockey i en period, sen stod de som koner och lät de inköpta åka runt dem och härja och hålla på.
Tyvärr har det vart alldeles för många rena floppmatcher hittills. Man får hoppas att dessa blir färre när Burström, Cumiskey, guld-Jimmie och Holmström går in i laget tillsammans med JVM-trion.
Det finns flera saker som talar för oss tycker jag. Vi har seriens bäste målis när han är på humör. Vi har massvis med matchvinnare i truppen, även om nästan alla av dem har haft skadeproblem i år. Och sen har vi såklart hockeygudarna på vår sida.
Är Skellefteå en liten stad eller jättestor och betydligt större än Luleå? Det är frågan.
Dagsläget för AIK känns lovande på alla sätt. Visst har det hackat i höst men själv tycker jag det är uppenbart varför. Inom ett par veckor tror jag det mesta kommer se annorlunda ut.
Lite om Qatar ändå. Läget är ganska kritiskt och jag tror och hoppas det kan bli värre. Det som håller fansen över ytan är väldigt mycket önsketänkande och handlar om frälsare som kommer ordna upp allt. Verkligheten är Qatars värsta fiende som jag ser det.
Vad ska man tro om Kabanov? Är det inte lite underligt som klubblös plötsligt sätta in en ny profilbild med en ny klubbtröja? Kommentarer säger ännu mer än bilden tycker jag. Önskningar och ett Lycka till som gillas av Kirill. Då har jag fått önsketänka också.
{7804}: Såg några matcher med Nashville tycker VA är riktigt bra. Om det blir OS med NHL proffs så låt han spela med Bäckis tror de två skulle "connecta" fint. Nashville har nåt bra på G.
{7804}: Synd bara Pajala hamnade snett här inne när han är en av få med vettiga åsikter på deras forum.
Har grubblat på de svaga matcherna och precis som alla andra fans önsketänker man väl en hel del. Undra om inte det finns ett nytt inslag i år att när laget är försvagat och nertränat tar man vissa matcher som studie isf köra på järnet jämt. Låta motståndarna visa upp vad de har. Det skulle förklara det till synes bleka.
Glädjande Karin R är så positiv kring Cumiskey. Inte bara typ -Vi måste låta honom få tid och komma in i det hela,matchas lugnt ung. Utan vi kommer få stor nytta,minns inte ordagrant. Som om de plötsligt hittat felet och nu kan han köra för fullt.
Axel låter absolut som han spelar bästa match.
Växjö är ett bra lag och spelade bra igår det behöver inte sägas men jag känner till AIK bättre och om man som exempel tittade bara på Jocke L igår skulle man se skillnaden. Jocke klarar normalt av att ta emot en puck. Han brukar inte stå stilla och spela och han brukar kunna passa fem meter. Skjuta brukar han också klara av.
Tänkte på JVM-trion. Trodde förut de skulle få vila och kanske matchas i J20 framöver men undra om inte deras turnering varit lindrig. Naturligtvis har de kämpat på isen men i media har de knappt synts till. Allt ljus är ju på Joel EE Nylander och Grundström m.fl. Alltså efter lite vila och dygnsomställning tror jag definitivt de dyker upp inte till veckan men nästa samtidigt som Jimmie? Och de kommer göra nytta för Linus A Khalid och någon till behöver mer tid.
Bästa till sist Yoda. Såg du ryktet inne på NP? FB - profilbild-AIKtröja-Kabanov?! Gillart.
Om jag skulle summera året så är det sämre än förväntat, men ingen katastrof.
En hel del floppmatcher, svagt psyke där gubbarna inte kämpar till sista svettdroppe utan drabbas av kollektiv gamnacke. Spelet har hackat.
Huvudförklaringen är att vi har haft sjukt mycket skador och spelare borta, 5-10 varje match. Ändå har vi häng på topplagen efter halva serien, och jag ser oss som favoriter till guld tillsammans ned Frölunda och Växköp. Vi är i alla fall hundra gånger bättre än köpelaget Qatar, även om de inte är någon värdemätare bortom köpmani, mammondyrkan och sargutdunkarmedleyälskan.
Mumsbiten, Zappa, Börje, den stora muppen Daddeh, Pajala sunrise, rumpnissen Lemmmmiöx och resten av er missunnsamma, gott nytt år på er alla! Jag tror det blir guld för oss i år igen
Noterar att Börje raljerar om hat och hån. Mycket självinsikt?
Ifall Qatarnu vann mot dynastiernas dynastiförening femton raka matcher... alltså ett YTTERST hypotetiskt resonemang, men ändå... undrar hur tongångarna hade gått då? Hihihihihi!
I så fall har du nog blandat ihop mig med någon annan? Det jag kanske har gjort fel är att referera till Bertilsson som en glaslirare. Jag gillar verkligen honom, men han är fan alltid skadad. När han lirar är han dock grym
Jag har aldrig sagt emot dig. Klart ni har haft det tufft med Antonia, Bertilsson och en hel drös borta. Men det förklarar ändå inte 15 raka förluster under 3 års tid?
För er som inte kikat på Arvidsson 3-0 mål mot St Louis... jag rekommenderar er att gå in och kika på det. Det syns på manövern att Arvidsson är skolad i Skellefteå AIK!
{7603}: Långtidsskador på flera tongivande spelare slår hårt på alla lag. Det har jag försökt förklara under några års tid härinne men fått väldigt lite gehör för det när det drabbade oss.
Dålig match av AIK. Ungefär i linje med många matcher i höst och optimisten inom en säger det finns mycket som talar för en bättre vår. Var inte ens halvfart och oerhört långt från rätt nivå anser jag.
Förstår inte alls de som hittar syndabockar när hela laget ser ut ha förstoppning. Med risk för att bli tjatig. Nu vill jag gärna se tongivande spelare tillbaka. Nu vill jag gärna se lite sprutt i benen. Även Bert påpekar benen fanns inte ikväll.
Blir det inte ett annat AIK då är det en mellansäsong och något internt som inte stämmer. Dock är jag helt övertygad det roliga börjar snart.
{7603}: Hahahaha! Försökte du precis glänsa på något sätt över en silvermedalj? Ni lyckas inte med det varken i nutid eller dåtid. Var du verkligen tvungen att gå tillbaka ändå tills 1984 för att hitta en "decent" Leffe Boork-säsong. Ibland är det bättre att ta förlusten som en man. Låt oss se vad mer som hände då din hyllade Leffe Boork senast hade en hyfsad säsong.
Herreys vinner Eurovision med låten Diggi-Loo Diggi-Ley. Madonnas "Like a virgin" når #1. "The Terminator" med Arnold Schwarzenegger blir en megahit. Ronald Reagan återväljs som president. Filmen "Terror på Elm Street" med Freddy Kruger blir en hit. "Snuten i Hollywood" med Eddie Murphy blir en hit. Ringo Starr gör uppträdanden. Mats Wilander vinner Australian Open. Bengt-Åke Gustafsson gör 5 mål i en och samma NHL-match. Van Halen släpper sitt mest framgångsrika album "1984". Apple släpper en revolutionerande...hör och häpna...personal computer. Michael Jackson blir brännskadad under en Pepsi-reklam. USA utför kärnvapentester. Ryssland utför kärnvapenstester. Olympiska spelen i Sarajevo, Jugoslavien som inte finns längre. Wayne Gretzky sätter nytt rekord med 11 bp-mål under en NHL-säsong. Irak attackar Iran. Challenger-färjan bärgar den skadade Solar Max-satelliten. Kina invaderar Vietnam. Michael Jacksons album "Thriller" tappar sin första plats efter 37 veckor. Framsteg inom AIDS-forskningen. Storbritannien utför kärnvapentester. Frankrike utför kärnvapentester. USSR deklarar att de inte tänker ställa upp i sommar-OS i Los Angeles. Weird Al Jankovis "King of Suede" når plats "62" i singellistan. Indiana Jones and the Temple of Doom drar in pengar på biograferna. USA:s president Ronald Reagan utesluter amerikansk inblandning i Irak-Iran-kriget. Bruce Springsteen släpper superskivan "Born in the USA". Cyndi Lauper når #1 med låten "Time after time". Homosexualitet blir lagligt i Australien. Kalle Anka firar 50 år. Ivan Lendl spöar John McEnroe i Franska öppna. Martina Navratilova vinner också Franska öppna. Prince släpper hans framgångsrika album "Purple Rain". Svenska Yvonne Ryding (idag 227 år gammal) blir den 33:e Miss Universe. Sergie Bubka tar världsrekord i stavhopp. Den första kvinnan flyger ett Boeing 747 över Atlanten. Carl Lewis vinner OS-guld. Princes album "Purple Rain" håller #1 i 24 veckor. Tv-serien "Cosby" visas för första gången på amerikansk TV. Elizabeth Taylor blir inlagd för sina drogproblem. "Mord och inga visor" premiärvisas hahaha Paul McCartney släpper albumet "Give My Regards to Broad Street". Hepatitviruset upptäcks. Den första planeten utanför vårt solsystem upptäcks. Def Leppards trummis tappar armen i en bilolycka.
DansbandsWolf: Gillade inte Boork alls förr i tiden, men efter att lyssnade på podden Boork/Nyström fick jag en annan bild av Boork, Nyström lyckades däremot bekräfta alla fördomar. Iofs inte så svårt att glänsa med käre Nyström på andra sidan. När Boork får förklara sig och utveckla hur han tänker får iaf jag större respekt för honom.
Den berömda nattvandringen tex hade ett syfte, inte bara att plåga spelarna sen kan man tycka vad man vill om syftet. Har för lite kött på benen för att avgöra om vi gått framåt el bakåt sett till lagets prestationer på isen. Efter 2006 har damkronorna inte rosat marknaden precis. Examen 2018
{7603}: 1984, det var väl ungefär det året Skellefteå AIK trillade ur högsta serien och kom tillbaka till finrummet för några år sedan. Nej PorkaBork hade sin storhetstid för några generationer sedan men inte insett att hockeyn förändrats under dessa +30 åren. Idag framstår han som fosilernas fosil, ett skämt som måste ha någon hållhake på några i hög position i hockeyförbundet för att vara där han olyckligtvis får vara. Bara en sådan sak som att dagens damlandslag består till 1/3 av spelare från MoDo, ett lag som ligger 3:a från slutet, säger allt.
Daddeh: Din historielöshet och okunnighet är monumental.
Hur många matcher hade Luleå HF spelat i Elitserien/SHL när Leif Mäster Professorn Boork var förbundskapten för Sverige i Canada Cup 1984 och ledde laget till ett silver efter en bragdartad finalinsats?
Svar: 0
Hade Fredrik Glader börjat skolan eller lärt sig läsa 1984?
Svar: Ja men läsa kunde han inte.
Hur många kusar petade Fredrik Glader i sin näsa samma dag Sverige spelade final?
{7603}: Hahaha du kallade just Leif Boork för kung trots hans konstanta misslyckanden under hela sin karriär. Du har startat nyårsfirandet tidigt misstänker jag, vilket jag faktiskt respekterar :) Gott nytt år på er! Jag ser fram emot intressanta diskussioner även nästa säsong, fast helst utan övertramp från vardera sida.
Till något trevligare så verkar det vara väldigt nära med spel för Axel och Cumiskey! Nästa vecka borde inte vara omöjligt.
Jimmie veckan efter kanske och Burström ungefär samtidigt som det låter.
Känslan är alltså som tidigare i väntan på fullt lag är poängen viktigast tycker jag. Det har verkligen hackat i höst så man vet inte vad som väntar ikväll.
{7804}: Bland de fulaste man sett och man undrar om Glader i sin iver att vara populär i omklädningsrummet enbart stryker medhårs. Glader verkar vara Boorks motpol.
Noterar att ytterligare en Qatarspelare, denna gång en dam, blir avstängd efter en crosschecking emot nacken. 4 matcher.
Men det var inte meningen. Hon blev hakad, fastnade med skrillan i isen, och så slant armarna och det råkade bli en stenhård crosschecking i nacken på en icke-puckförande spelare.
En manöver som självaste taliban-Janne hade vart stolt över. Även denna gång går Qatars ledare ut i försvar. Ja sådana är de i Qatar.
{7804}: Inte fy skam att bara vara ett stolpskott från 2-2 mot seriens överlägset bästa lag på bortaplan enligt mig. Hur har det gått för er mot Frölunda på sistone? :)
Igår var ju faktiskt fler borta än vad jag skrev. Axel-Pär L-Jimmie Buström-Cumiskey + Wingerli-Olsson-Tim Söderlund.
Dessutom Lindvalli isf Ortio även om ingen skugga ska falla på honom. Båda målen skymningar av egna på enkla skott utifrån han förmodligen tagit.
Största problemet än en gång, som jag ser det AIK såg sega och vimsiga ut två sista perioderna. Bra de höll ihop grejerna ändå och slet sig till poäng.
Nja en poäng för AIK känns inte fel heller för det var bland de trögaste åkinsatserna som skådats. Första 10 minuterna bra och första perioden godkänd,sedan soppatorsk. De tog sig knappt till båset om de var ute längre än 30 sekunder. Thomson måste fått fria händer under ledigheten och kört skiten ur dom fullständigt. Uppehållen är verkligen ingen höjdare sen gammalt för de verkar köra tungt mycket tungt.
Samtidigt vet man det är ett framgångskoncept så helt rätt taktik men det är ett lidande se premiärmatchen då alla ser ut drunkna i mjölksyra.
Nä nu börjar man bli lite spyless faktiskt se AIK utan nästan en femma av ledande spelare borta. Lite piggare på onsdag så bör det bli poäng ändå mot Leksand som såg helt värdelösa ut idag mot Qatar. Kan det inte bli mitten på januari snart.
Det är svårare att neutralisera små och kvicka spelare på stor rink