Skidsport

894 inlägg · 86 ämnen

Längd WC 2005/2006

688263 · » Till forumet

Sv: Längd WC 2005/2006

Sannes:

Helt enig......Grattis Södergren!!

Kommentera

Vad kul att Anders Södergren vann femmilen i Holmenkollen idag, och äntligen fick men se en femmil med intervallstart. Det är så en femmil skall vara, inte med såna däringa konstiga masstarter.

Kommentera

Seger för både Björn Lind och Anna Dahlberg i sprint..
Kommentera

Sannes: ja tar dom inte ut henne till os kan dom lika gärna låta alla tjejer stanna hemma tycker jag. hon kanske kan få köra med kanada då också så att hon har en chans på medalj :D
Kommentera

Denna helgen har verkligen Britta Norgren överraskat positivt, kul att det kommer fram en svensk tjej som inte ser några gränser överhuvudtaget.

Jag hoppas att hon kommer med till OS, det kan bli en nyttig erfarenhet till framtida OS.

Kommentera

piff:

Jag tar och byter tråd, känns som vi pratar mer längd än alpint :)

Visst är Norge bra, och de är ruggiga på att komma i form och vara taggade inför stora mästerskap, men Tyskland har kommit väldigt starkt den senaste tiden, de tror jag kommer att ställa till det ordentligt för Norge i kommande OS.

Marit Björgen kommer dock att bli en oerhörd svår nöt att knäcka, hon är suveränt bra. Dock visade hon i helgen, för första gången på mycket, mycket länge, att även hon kan vara mänsklig.

För svensk del får vi vara nöjda om det blir två-tre medaljer.

Kommentera

Stigsson:

Javisst är det.

Jag har för mig att sprinten i OS går i fristil, det kanske inte är så bra med svenska ögon sett. Eller jo, det är det nog, för Björn Lind, har jag för mig iallafall, vunnit både i fristil och klassiskt denna säsong.

Men vad hjälper det att vara bra nu, det är ju på OS man skall briljera. Men just sprinten har ju Sverige varit bra på att komma i form till stora mästerskap, det är ju på det traditionella som man har spruckit rejält.

Får se om Alsgaard kan hitta på något fram till OS.
Kommentera

Sannes: Starkt också att vinna i en klassisk sprint. Där brukar det ju vara fyra norrmän i final!
Kommentera

Har nu suttit och kollat på sprinten från Otepää, och det blev svenskt överst på prispallen både på dam och herrsidan genom Lina Andersson och Björn Lind.

Jag måste säga att det var en grym uppvisning av Björn Lind, han kunde till och med bocka till publiken på upploppet, då är man överlägsen.

Hoppas nu bara att de svenska kan hålla formen till OS, men när vi nu kommer dit så är jag helt övertygad om att de norska åkarna har fått bättre fart på grejerna. 

Kommentera

modo_foppa: Nej förlåt jag räknade fel han blir ju 21 den här säsongen.
Kommentera

Stigsson: emil jönsson är inte junior
Kommentera

Snyggt jobbat.

Daner:
1. Alena Sidko, Ryssland
2. Anna Dahlberg
5. Anna Karin Strömstedt
8. Emelie Öhrstig

Herrar:
1. Björn Lind
2. Peter Larsson
4. Mikael östberg
5. Thobias Fredriksson

Kommentera

Anna Dahlberg är i A-final och Anna Karin Strömstedt och Emelie Öhrstig är i B-final.

Peter Larsson, Björn Lind och Mikael östberg är klara för A-final och Thobias Fredriksson är klar för B-final. Vi hade nog haft en helsvensk A-final om inte tre av dom hade möts i semi. :-)

Kommentera

Idag är det sprintdags i världscupen igen.

Alla 6 svenska herrarna är vidare från kvalet.

1. Björn Lind
4. Mikael Östberg
6. Peter Larsson
7. Thobias Fredriksson
18. Fredrik Östberg
27. Emil Jönsson (junior)

Alla 5 damerna också vidare.

4. Anna Dahlberg
5. Lina Andersson
8. Anna Karin Strömstedt
12. Emelie Öhrstig
27. Britta Norgren

Kommentera

The Fat Bastard: Så har vi väl M. Fredriksson och Anders Söderberg om de är i form. Fredriksson verkar dock ha haft någon sjukdom som stört uppladdningen inför säsongen. På damsidan finns väl ingenting förutom ett par sprinters.
Kommentera

Petey21:

Vi har ju alltid sprintlaget !!!
Kommentera

The Fat Bastard: Jag har lite dålig koll på svenskarna nu när Elofsson lagt av, finns det några medaljhopp inför kommande OS eller blir det ett magert OS för svenska längdåkare?
Kommentera

henrikj:

Det är såna här dagar man saknar Gunde...
Kommentera

The Fat Bastard:

Grymt trist att Elofsson lägger av. Kommer dock knappast som någon överraskning med tanke på de senaste åren. Det var riktigt tråkigt att se inslagen om Per på Sportnytt. Han lade ner all sin kraft och energi på idrotten men blev knäckt av en fuskare. Tragiskt! :(
Kommentera

The Fat Bastard: Tänk på Majbäck när han åkte på träskidorna då.... Då var det inte på längden. då var dte ständigt uppför.
Kommentera

Stigsson:
Åka skidor på längden är grymt, man tränar som en galärslav och kan vara i storform, men bli bortvallad och förlora...grymt
Kommentera

The Fat Bastard: men va fasen dom sa ju i går i all media som gick att lyssna läsa och se på att det skulle vara i dag *less*
Kommentera

The Fat Bastard: Det insåg jag redan innan jag vunnit min första tävling ;-)
Kommentera

Sinuhe:

I morgon klockan 18 har Per Elofsson kallat till presskonferens på Arlanda där den förre världsmästaren enligt ett pressmeddelande i dag ska ”berätta om just sin framtid”.
Kommentera

The Fat Bastard: Ja men han skulle ju ha presskonferans i dag men vet inte vilken tid
Kommentera

Stigsson:

Jag menar att det finns annat här i livet än att plåga livet ur sej...:-)
Kommentera

The Fat Bastard: Hänger nog inte så mycket på fru och barn, jag tror att det är den där fuskande tysken som fortfarande spökar.
Kommentera

Sinuhe:

Det har väl kommit ut redan...Folk runt honom har väl snackat...
Kommentera

The Fat Bastard: Har han haft presskonferansen än? eller går alla på de som sas i går eller?
Kommentera

Sannes:

Och Per Elofsson gav upp.
Det var väntat, han har ju fru och barn nu, det är svårt att komma tillbaka.
Kommentera

Smart Stigsson, tänkte inte på det... 
Kommentera

Sannes: Eller också gillar hen helt enkelt att säsongen börjar redan i oktober medans dom andra inte riktigt gör det.
Kommentera

Stigsson:

Om jag har fattat saken rätt så vann Peter Larsson för fjärde året i rad, han verkar trivas hyfsat bra på Düsseldorfs bana.
Kommentera

Längd WC 2005/2006
Också längdåkarna har haft säsongspremiär med sprint i Düsseldorf. Svenskarna bra framme som vanligt i sprint.

Herrar:
1 LARSSON Peter SWE
2 HETLAND Tor Arne NOR
3 FREDRIKSSON Thobias SWE
4 ÖSTBERG Fredrik SWE
5 LIND Björn SWE
8 ÖSTBERG Mikael SWE
10 BRINK Jörgen SWE

Damer:
1 BJÖRGEN Marit NOR
2 SAARINEN Aino Kaisa FIN
3 MATVEEVA Natalia RUS