. Färjestad BK (Vårt farmarlag är lika bra i år) 2. Djurgårdens IF (Bra när det gäller) 3. Frölunda (Ser starka ut) 4. Brynäs (kan lika gärna hamna på femte till åttonde) 5. HV 71 6. Södertälje (blir farligare än många tror i år) 7. Leksands IF (visar att elitserietakterna sitter i) 8. Timrå (nederlagstippat men går till slutspel) 9. Luleå (kan lika gärna byta plats med HV) 10.Linköping( risken är att köpelaget inte funkar) 11.Modo (tyvärr men nån gång kommer en svacka) 12. MIF (nån måste ju bli sist)
Denna tabell visar att man kan tippa hur som helst. I slutändan blir det i alla fall FBK och sju andra lag som går till slutspel. Oftast är ju spänningen borta långt innan serien är slut. Det enda som gäller nåt på slutet är att undvika kvalserien. Trist, men så är det. Och om man blir etta eller fyra eller åtta spelar ju inte så stor roll. Visst man har hemmafavör i avgörande, får möta ett på papperet sämre lag, men vem vet om det hjälper. Varför inte en rak serie som fotbollen har. Skippa slutspelet. Jag menar, teoretiskt sett kan det lag som klarar sig till slutspel i sista omgången bli svenska mästare. Är inte det lag som vinner serien efter 50 omgångar ändå bäst? Jag tycker det. Antagligen många som inte gör det.
Numero Uno: Intressanta tankegångar. Även om jag naturligtvis anser att du drar lite felaktiga slutsatser rörande Timrå så argumenterar du väl för dina åsikter.
Angående tolkningen av Timrås 'formtopp' tror jag inte att det beror på för lätt träning. Är det någonting man har koll på efter konditionstesten förra säsongen är det just detta.
Numero Uno: Intressant och djup analys NU. Intressant också att du har Brynäs och Malmö så högt upp som 4:a och 5:a. Brynäs är jag beredd att hålla med dig om och försäsongen vittnar om att Brynäs kan bli väldigt starka.
När det gäller Malmö är jag mer skeptisk. Riihijärvi är en av seriens absolut vassaste forwards, men med en fortsatt vacklande Hadelöv, många orutinerade juniorer osv tror jag dom får svårt.
Sedan skulle jag flytta upp Timrå ett eller ett par hack, pga deras starka försäsong. Jag kanske drar lite för stora växlar av träningsmatchandet, men deras form är imponerande. Det är inga dåliga lag dom har slagit. Betydligt bättre än dom t ex SSK har slagit. Fortfarande har dom dock för mig det minst namnkunniga laget.
Ok, jag ska avlägga mitt tips inför säsongen, måste säga att jag har ändrat inställning till många lag på bara en månad. Så hoppa inte på mig om jag tippat helt annorlunda i någon annan GB. Men här är i alla fall mina tankar i dag, den 2:a september.
1. Färjestad - Trots en försvagad forwardsuppsättning tror jag lagmaskinen FBK kommer rulla vidare, kanske inte lika överlägsna men dock klar seriesegrare. Frågetecken: Klarar Wallinheimo av att axla manteln efter Gerber?
2. Frölunda - Elitseriens kanske bästa målvaktspar och en av seriens absolut bästa spelare i Jonas Johnsson, dessutom massor av lovande killar som blir bättre för varje match i princip. Frågetecken: Tar ungdomarna ytterligare ett steg? Gör dom det utmanar VF Färjestad om guldet.
3. HV71 - Ett nästintill komplett lag, från målvakt till forwards. Men något fattas, svårt att sätta fingret på vad. Kanske att man inte har någon Jörgen Jönsson eller Jonas Johnsson? Johan Davidsson får ursäkta ;) Hassinen kan bli en sensation, upp till bevis dock om han klarar sig utan en av europas bästa spelare förra säsongen, Janne Ojanen. De enda enligt mig som utamanar Frölunda och Färjestad om en plats i finalen. Frågetecken: Se ovan.
4. Brynäs - Nyförvärven Anger, Miettinen och Ram tycks kunna bli riktiga sensationer. Laitinen är även det en klassförstärkning. Ove Molin har jag alltid tyckt varit en av elitseriens 3-4 bästa forwards men frågan är om radarpartnern Janne Larsson håller ytterligare en säsong, ett måste om BIF ska utmana de tre topplagen. Finns mer att hämta i spelare som Kenneth Bergqvist, Björn Danielsson och Wågström t.ex. Frågetecken: Konserverar nya "BAM-kedjan" formen fram till slutet av september?
5. Malmö - MIF behöver inte längre leva med en pistol mot tinningen och detta är en förutsättning för att skånelaget ska lyckas. Pressen förr om åren har varit alldeles för stor och omsättningen i truppen likaså. Nu tycks man dock hittat en sundare väg att gå genom att satsa lite försiktigare och ge ett par lovande juniorer chansen. Detta har man ju mer eller mindre tvingats till p.g.a. klubbens ekonomiska situation. Suurso är ett bra tillskott, likaså Liimatainen. Frågetecken: Fortsätter "Jussi" Riihijärvi sin poängproduktion?
6. Djurgården - Ett lag med spelare som Nord, Magnusson, M. Johansson och Ottosson som stomme ska bara inte missa slutspel. Men jag vill ändå utfärda en liten floppvarning. Laget gick bakåt rätt ordentligt förra säsongen i jämnförelse med året innan och trenden lär hålla i sig. Kännbara förluster i Ekman och Håkanson. Frågetecken: Seriens kanske största frågetecken är DIF:s målvakter.
7. Linköping - Hårdsatsande LHC har knytigt till sig en drös av klasslirare. Thomas Johansson tycker jag är en av seriens absolut bästa backar. Mertzig och Pihl är också det starka backvärvningar. Håkanson är det tyngsta tillskottet bland forwards, men unge Tim Eriksson har stor potential och kan bli en sensation. Senaste värvningen av Kapus var extremt nödvändig då LHC innan dess saknade en riktigt bra förstacenter, men lever han upp till förväntningarna? En av seriens bästa målvakter och ett bra grundspel gör att LHC blir att räkna med i vinter. Frågetecken: Richard Kapus.
8. Södertälje SK - Laget hade inget riktigt bra flyt i spelet förra säsongen, men spelskickliga nyförvärv och ett elitserieår i ryggen bör göra att detta utvecklas till det positiva. Kristian Gahn och Peter Larsson är playmakers av högsta elitserieklass, men vem gör målen? Laget har under flera år varit nästintill beskonade från divor och under fjolåret visade man prov på en extremt hög moral, detta måste fortgå om det ska bli slutspel för SSK. Frågetecken: Håller Rolf Wanhainen och försvaret samma höga klass även i år?
9. Luleå - Norrbottningarna hade ingen vidare säsong i fjol men tog sig ändå till slutspel. Det känns som om värvningarna av Rönnqvist, Skrbek, Fagemo och Johansson väger upp förlusterna och till och med gör laget bättre på pappret än förra säsongen. Landslagsmeriterade tjecken Brabenec är en joker. Luleå kommer definitivt att vara med i slutspelsstriden ända in i det sista. Frågetecken: Tar Henriksson ytterligare ett kliv i år? I så fall kan det betyda slutspel i stället för en niondeplats.
10. MoDo - Jag tror detta blir en mellansäsong för MoDo. Slovaken Dusan Milo är dock en kanonvärvning, men resten av nyförvärven är inget som ger motståndarlagen hicka direkt. Även om Mika Lehtinen är en stabil back, det samma gäller dansken Damgaard. Men, ingen förening i Elitserien kan ersätta 7 av sina bästa spelare på en sommar. Förlusterna av Wahlberg och Weinhandl lär bli mest kännbara. Lars Jansson och Lintner var farliga vapen i PP och Pihl en viktig kugge på egen planhalva. Pierre Hedin och Peter Hirsch måste göra en ännu bättre säsong i år än i fjol om detta ska gå vägen för MoDo. Sedan har man ju en hel ocean av talanger i klubben som väntar på ett genombrott, så att räkna bort MoDo helt vore dumt. Frågetecken: Kan nyförvärven ersätta förlusterna ens till 50%? En nödvändighet...
11. Leksand - Dalalagets främsta vapen i vinter ska vara rutin och tyngd är det sagt, men jag är tveksam. Tycker inte att Leksand lyckats riktigt med sin "Silly Season". Det ser lite för gammalt och segt ut på många håll. Det finns dock många talanger i föreningen och det krävs att några av dessa blommar ut i år för att man ska klara sig undan kvalspel. Frågetecken: Kan duon Nielsen/Karlberg fortsätta sin poängproduktion även i Elitserien?
12. Timrå - Egentligen bara två riktigt kännbara förluster, Fagemo och Zetterberg och många nya spelare. Men det känns som det handlar mer om kvantitet än kvalitet bland de nya, med vissa undantag. Åkerblom är ett exempel. Men, vad man än säger i Medelpad så blir förlusten av Zetterberg otroligt kännbar. Jag menar, det går helt enkelt inte att ersätta en sådan superstjärna och inspirationskälla för övriga spelare. Inte heller hans klubbhjärta. Plus dock för att man i år får starta säsongen med en stabil sista utpost i form av Kimmo Kapanen. Frågetecken: Krykov, Åkerblom och Koivunen ska tillsammans försöka ersätta Henrik Zetterberg, lyckas dom?
Sammanfattning: Serien blir rekordjämn i år. Tre lag drar dock i från i toppen har jag en känsla av, FBK, Frölunda och HV. Undre halvan däremot blir en Hitchkock in i det sista. Tror inte Timrå sladdar som i fjol, jag gissar på att det skiljer runt 10 poäng mellan åttan och tolvan i elitserien när 50 omgångar är spelade.
Hur det än bär emot när det blir en häftig diskussion om vilket lag som är det bättre, så måste jag ibland plocka bort de inlägg som känns onödiga. De flesta av oss är ju trots allt vuxna människor och ska klara att diskutera utan barnsliga småtjafs...... Känner ni er träffade och orättvist behandlade, skicka bara ett mail till antingen mej eller Knugen så reder vi ut det snabbt och förhoppningsvis enkelt....
Tror inte Timrå kommer komma före SSK bara för en bra försäsong. Du verkar underskatta SSK femmor för mycket, de är mycket starka och kompletta. Fan vad jag längtar tills elitserien är igång så vi får se hur det går egentligen :)
BlackBay: imponerande siffror, men glöm inte att det var en bra försäsong förra säsongen som bidrog till att timrå skrek slutspel.. och det slutade med en stensäker jumboplats.
Angeldust: Ledsen men kan inte tillåta att den störste kallas något så nerväderande i en SSK gästbok även om han nu jobbar för Timrå. Du får uttrycka dina funderingar kring kungens ledarskap på ett lite mer smakligt sätt. no hard feelings hoppas jag.
BlackBay: Jag har mycket bra koll på samtliga lags nyförvärv vill jag påstå. Flitiga poängplockare i sinna förra lag säger du... Jo, precis, men enligt min mening finns det ändå 11 bättre lag på PAPPRET i elitserien. Egentligen har ni ju bara tappat två riktiga toppspelare från fjolårets trupp, Fagemo och Z:a såklart. Men jag tycker ändå inte att de nyförvärv, som är många fler än två till antalet, täcker förlusterna. Koivunen, Koskinen och Krykov är säkerligen gedigna hockeyspelare i SM-Liiga men de är ju knappast i klass med andra finska toppspelare i elitserien som våra Törmänen och Lind t.ex. Eller Riihijärvi i Malmö, Hassinen i HV och Jantunen i FBK. De kommer säkerligen att göra nytta i TIK i vinter men jag tror tyvärr inte att de gör tillräckligt mycket nytta för att rädda er från kval. Sen har vi Lindman, Sjögren, Wallenberg. Dessa har antingen inte spelat elitseriehockey(Lindman) eller så inte alls övertygat mer än sporadiskt på nyss nämnda nivå(Sjögren, Wallenberg) De som ska göra´t för Timrå i vinter är, tror jag, Matthiasson och nye Åkerblom. Dessa kommer få dra ett tungt lass. Klarar Krykov av att ladda upp batterierna för en kanonsäsong och övriga finnar inkl. Kapanen gör en bra säsong kan det kanske gå vägen för er i vinter. Men jag är skeptisk.
Man ska ju dock ha i åtanke att laget är större än individen...
Alltså nu är det väldigt mycket sandlådeniva på inläggen här i gästboken.... såväl SSK-are som TIK-are skriver inlägg som skulle kunna komma från barn........ lite skärpning va!!!!........ förhoppningsvis är ni väl alla vuxna o ska kunna föra en normal dialog i gästboken.
Numero Uno: Och HUR vet du det?..... Är så enkelt att döma ut ett lag bara för att det inte är några svenska superkändisar?.... tycker du borde kolla upp Timrås nyförvärv lite noggranare. Dom flesta av dom har varit riktigt flitiga poängplockare i sitt förra lag.
henkes: låter som förra säsongen..dock så känns det som om det är mycket orättvist att timrå tippas sämre än leksand.. leksands försäsong skrämmer väl ingen och jag ser inte på något vis hur leksands trupp blivit starkare än timrås med nyförvärven.. den var väl trots allt sämre än timrås förra året..
Timrå har ett riktigt skitlag på pappret, helt i särklass sämst i elitserien. Detta håller majoriteten av hockesverige med om. Men hur det går på isen är en helt annan sak...
pappin: Beundrar ditt sätt att skriva och att du verkar kunna acceptera, det enda konstruktiva inlägget efter det andra. Är det inte "är det inte nån mer än jag som hatar Timrå?" så är det "erat lag bestod ju enbart av Z!!". Nu förmodar jag att du ej ens har kommit i puberteten så ditt uppträdande är väl förståeligt men det är såna som dig som inte för supportande framåt. Pöss!
klimpen: jag e nöjd om vi undviker kvalserien.. glad om vi tar oss till slutspel.. men med årets nyförvärv så har vi bra chans att nå de senare.. Att spelet i träningsmatcherna går knackigt beror självklart på att vi till skillnad från de flesta andra lagen går på fyra femmor och dessutom ställer över nyckelspelare varje match. Så var det äver förra året och även i elitserien då vi ofta spelade med fyra kedjor å de andra med tre matcherna igenom.. Känns som om försäsongen inte säger nånting.. jag är optimistisk men kräver absolut inte något slutspel... även om jag tror chansen finns.
Knugen: Jag är ruggigt orolig för det berömda 2:a året. SSK har på pappret ett fantastiskt lag med mängder av spelare som skulle gå in i många E.S lags förstafemmor men det är som sagt på isen det ska avgöras. Jag tror och hoppas på en plats bland de 8 och i ett slutspel kan allt hända. Min personliga åsikt är att LHC får ett värre år med sina upphausade spelare. SSK:s styrka nu på försäsongen är att trotts att spelet inte fungerat riktigt så har man bara förlorat en match. Faktiskt den enda jag missat oxå. SSK har en moral som kan försätta berg och när inget annat fungerar finns det alltid just det att luta sig tillbaka på. Som jag ser det har vi en av E.S absolut bästa målvakter och den bästa andramålisen i hela E.S. På backsidan ser det okej ut men inte mer. Frammåt ser det helt enkelt fantastiskt ut. Peter Larsson E.S. mest underskattade spelare. Juha Lind som jag tror kommer visa ännu mer i år. Gahn, Törmenän och J. Bemström är alla landslagsmässiga. Med 2 femmor med landslagsmän frammåt ser det onekligen ruskigt bra ut. Dessutom ska vi inte glömma Dragan Umicevic som jag tror kan aspirera på att bli årets rookie. Hoppas att tränarna ger honom förtroendet och sätter honom med Larsson och Lind. Det är dock så att skador kan ändra på det mesta och frammtiden vet vi inget om.
Knugen: ....och skulle Wallenberg och Sjögren få spela mycket pp, så måste det ju betyda att dom är ett par hyfsade nyförvärv. Det går att orda mycket om spelare hit och dit, men det kommer snart att visa sig. Väl mött till SCA cupen !!
henkes: Ett anfallsspel som i år är kraftigt kryddat med en landslagscenter.. en Zetterberg som snittar 40 poäng i tyska ligan.. och av Abris förutspås bli årtes sensation och en offensiv back i Leffe Rohlin.. och förstås Jokerits lagkapten... Törmänen.. klasspelare offensivt... det måste nog dem flesta hålla med om.. hoppas också att Timrå hänger kvar.. vill se Leksand kvala igen.. se deras 35 satsning falla ihop igen.. för att det daltas så rejält med dem.. och gärna LHC gunga.. Timrå är ett lag som står för något positivt men som har rutten ishall med svinhöga priser.. en trist hemsida och lite andra saker å reta sig på.. men va fan... det är okej ändå.. för dem vill ju ändå lira hockey ibland..
henkes: Stefan Bemström var inte ordinarie SSK heller när han stack till timrå.. men han gjorde faktiskt landslagsdebut förra säsongen..måste ju betyda något?
BlackBay: äntligen lite debatt... härligt.. nämen på försäsongen är det många som gör mål.. hur det blir när serien startar är en annan sak... mycket spännande säsong.. den jämnaste på länge förutspår jag..bakom färjestad... tror ändå att Wallenberg och Sjögren är två lirare som inte kommer göra mer än tio poäng i årets elitserie.. om dem inte får massor med pp speltid elr nåt..
Knugen: Om en månad vet vi.... :) .... svårbedömt nu när knappt försäsongen har börjat... trupperna ska ju spelas ihop först..... kommer ihåg att LHC var sågade ifjol o dom gjorde ju trots allt en shysst säsong trots avsaknaden av stjärnor.
Apropå Wallenberg o "okända" finnar.... kolla målskyttarna på länktipset!!!
XERXES: Och vi såg ju hur det räckte.. nu har ni inte Z.. och flera föredettingar till finnar..så nu kanske ni har en chans.. ? är det så du resonerar? allvarligt så tror jag inte att andra året kommer bli nåt problem för SSK..tror vi undviker kvalserien igen... för till skillnad från Timrå har man förstärkt... förra året så försvagades Timrå.. och i år? Patrik Wallenberg, Sjögren skulle inte gå in i många elitserietrupper.. om någon förutom er låter jag vara osagt.. och Krykov skulle inte vara första center i SSK.. möjligvis tredje..anser att Kristian Gahn och Peter Larsson är bättre.. målvakten Kapanen är ju bättre än den ni startade med förra säsongen som spred puckar överallt.. men är han topp fem i elitserien? knappast... jag höjer inte SSK till skyarna.. jag sågar Timrå.. i år får ni slå ur underläge och jag tror det är bättre för er.. förra året var ni "slutspelslag" egentligen helt omotiverat.. att överhuvudtaget vilja ha Michel Simons i truppen och en kanadensare som spelat i skottland var ju inget som skrämde insatta direkt..Nordgren skulle ju göra succé tillsammans med finnar som lirat i andra tredje kedjan i finska ligan..det var inför timrås andra år... SSKs: Törmänen lagkapten i Jokerit, Gahn mångfaldig svensk landslagsman, Zetterberg (personbästa i elitserien 48 poäng.. över 40 poäng senaste två år i tyska ligan) och Leif Rohlin.. behövs inte kommenteras.. lägg där till etablerade elitlirare som Juha lind, peter larsson, popovic, jörgen och stefan Bemström, Ahola och självklart Rolf Wahnhainen och det känns rätt stabilt för att undvika kvalserien..
BlackBay: Förra året var det Timrå som var kaxiga och självsäkra... ni var slutspelslag med mera.. och det gick ju som det gick då.. Känns som om SSK har mer å vara kaxigt för på pappret i år än vad Timrå hade förra året.. så det är väl med all rätt.. men det avgörs ju på isen..
Numero Uno: När ni är så kaxiga o självsäkra så kan man inte göra annat än att hoppas ni trillar dit..... förut tyckte det kunde va kul om ni skulle lyckas men nu är jag inte lika säker på det längre... man behandlar andra som man själv vill bli behandlad
var för tror du färjestad vinner ?