Dags för match igen. Uppehållet kom både lägligt och olägligt, SSK var inne i en väldigt positiv trend men hade samtidigt en hel del skador. Nu är Kultanen spelklar vilket betyder mycket, Jarno har väl mest speltid av alla i laget. Richter fortfarande borta men det handlar nog bara om dagar innan han är tillbaka. Det blir tufft om backplatserna framöver, de som fått ta mer ansvar i och med skadorna har gjort det riktigt bra (till och med Harmer som jag haft mina tvivel om).
Timrå har ett bättre lag på papperet men har väl inte riktigt fått det att stämma på sistone, det har varit rätt mycket upp och ner. Har SSK lyckats bibehålla formen så tror jag att man har en bra chans. Inför förra matchen tippade jag knapp hemmaseger och fick helt fel men jag drar till med 3-2 igen, någon gång ska det väl gå in.
Puh: Förra mötet i Scaniarinken var plågsamt. Satt dessutom med en SSK-are på er sittplatssektionnärmast klacken. Den gången var SSK i dödsskugans dal och gav sig fan på att vinna även om det i mina ögon var mest sarg ut och bortaspel hemma. Nu är det kanske lite mer självförtroende och därmed öppnare spel. Tror det passar Timrå bra. Jag ställer mig på bortastå den här gången i alla fall så att jag slipper njuta av eventuellt hemmajubel på allt för intimt avstånd.
Dock - måste säga att Södertälje har en riktigt bra klack. Inget tjafsande heller trots min felplacerade bortahalsduk. Inte alla ställen det är så.
El Maco: Det har varit ganska bra drag på läktarna trots motlut med resultaten (och dessutom någon slags bojkott från en del av hardcore-fansen efter att ett par personer blivit avstängda). Södertälje-publiken är extremt svårflirtad men de som kommer är rätt bra på att föra liv.
Metal Guru: Ska man bryta en segersvit så finns det ju sämre sätt att göra det på än att ta poäng och avancera en placering i tabellen. ;)
Lite typiskt SSK att inte bjuda på en seger när man för en gångs skull lyckats locka bra med folk (näst bästa publiksiffran för säsongen om jag såg rätt). Tycker dock att man gör en bra match och lika gärna kunnat få med sig alla tre poängen.
Spelmässigt har man helt klart höjt sig sedan Timrå var här sist även om det blev seger då. I den matchen kändes det som att Timrå kunde lägga i en extra växel och i princip bosätta sig i SSK:s zon. Den spelmässiga överlägsenheten fanns inte ikväll.
Puh: Förra gången när SSK vann kändes de allsvenska. Nu när de förlorade känns de som ett slutspelslag. Timrå var riktigt bra (eller SSK skitnödiga) i en tiominutersperiod i tredje, kvitterade och hade chans på seger. Före det var det närmare 2-0 än 1-1 flera gånger.
Sudden avgörs med en slumppuck. För visst gick den via Kudroc? Han var lyckad, man får tacka för hakningen på checkande forward bakom egen förlängd mållinje. Missriktad energi från Strömgren att klaga på utvisningen, borde skälla på Kudroc istället.
Bra stämning i hallen. Dock verkade anstormningen vara en överraskning. Kaos vid biljettförsäljningen gjorde att jag som var sent ut och kom till hallen tio minuter före nedsläpp inte kom in förrän tio minuter efter att matchen börjat.
El Maco: Biljettförsäljningen på plats var tydligen mycket större än vanligt. Såg före matchen att man utifrån förköp beräknat en publiksiffra på lite drygt 4000, nu blev det knappt 5000.
Såg faktiskt inte riktigt hur sudden-målet gick till men det verkar troligt att den studsade på någon. Björne släpper nog inte in en sådan puck annars.
Puh: Många homecomingbesökare som inte har rutin. Kan inte varit vi Timråiter som slammade igen... Snackade med en kille i kön som var där med barnen, han var hemma över julen och såg en match per år. Är väl likadant över hela Sverige den här veckan.
El Maco: Killen i kön var väl en av dem som nappat på familjeerbjudandet den här matchen (de som köpte två biljetter till fullt pris kunde ta med sig upp till tre barn gratis). Det blev kanske mer framgångsrikt än man trott.
Timrå har ett bättre lag på papperet men har väl inte riktigt fått det att stämma på sistone, det har varit rätt mycket upp och ner. Har SSK lyckats bibehålla formen så tror jag att man har en bra chans. Inför förra matchen tippade jag knapp hemmaseger och fick helt fel men jag drar till med 3-2 igen, någon gång ska det väl gå in.