Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

"Supporterupproret" - En bluff

« · 348429 Till forumet

"Supporterupproret" - En bluff
Nu har det s.k. "supporterupproret" visat sig från sin riktiga sida, det som saluförts som ett gemensamt uppror mot livlinor är inget annat än en kupp av Stockholms-supportergrupperna Bajen Fans och Black Army för att genomdriva sina gamla idéer om att göra hockeyns seriesystem till en karbonkopia av fotbollens, eftersom deras ledarskapet i dessa supporterföreningar är för svagt för att försöka göra något åt sina medlemmars ointresse för hockey.

I sin senaste artikel på Hammarbys Svenska fans-sida klargör Nina Arnewing att argumenten för att få folk att skriva på protestlistan var en bluff, när hon nu börjar vilja plocka bort kvalserierna.

www.svenskafans.com/hockeyallsvenskan/hammarby/artikel.asp?id=6807

Låt oss först för en gång fastslå att det aldrig förekommit något "förslag" om livlinor utan vad som funnits är en intervju i Expressen med [f]Hockeyligans[/f], inte Svenska Ishockeyförbundets, Hans Nyberg - där han efterlyste någon form av "tröghet".

Sedan fick vi alltså den felriktade populistaktionen med igenmurning av SIFs dörr, och en kampanj där ett flertal supporterorganisationer lurades in i vad som nu verkar utvecklas till Ninas enmans-race för att omvandla hockeyns seriesystem efter eget smak och tycke.

Jag vet att det finns en hel del företrädare för supporterklubbar som läser här, och är det någon som stödjer Arnewing i hennes roll som taleskvinna för S.O.S. så har jag en förhoppning om att ni läser igenom hennes nya artikel och jämför den med vad detta handlade om - en kampanj mot livlinor och stängda serier.

Glöm inte att ett annat krav som tidigare snackats om i sthlms-supporterkretsar är ett slopande av slutspelet, och att Nina i sin text fortfarande har "krav" som hon inte berättar vilka de är.

F.ö. så hoppas jag att Sportsnack snarast tar bort länken på förstasidan till namnlistan som inte längre står för vad den utger sig för att vara.
Kommentera

Sv: "Supporterupproret" - En bluff
Björn VII:

Kan inte annat än instämma. Det är minst sagt fult gjort att när man väl börjar komma någonstans i diskussionen ändra helt på vad man står för och i sin nya kampanj ta hjälp av de som stödde det gamla.

Bort med länken på förstasidan på SpS och ner med den maktgalna Nina Arnewing.
Kommentera

Poffa: Jag tycker att man fortfarande pratar om samma sak då jag läser artikeln, grundidén till det nya förslaget är väl att man har en rak SA precis som ES där 1 och går direkt upp, ES består av 14 lag. Lag 13-14 åker ur lag 12-13 kvalar mot 2-4 i SA kanske. Jag är för ett förslag liknande detta, dock är jag emot att ta bort slutspelet, men det nämns inte i artikeln vad jag sett.
Kommentera

Frella:

I första läget var det livlinorna som skulle bort, nu vill man ändra hela seriesystemet. Skillnaderna är för mig stoooora.

Och som Björn skrev, har man följt Stockholmsklubbarnas debatt där man vill ta bort slutspelet och göra en serie som liknar fotbollsallsvenskan så är det inte så svårt att läsa att det är det som åsyftas då Nina skriver att hon har fler krav som ännu inte tagits upp.
Kommentera

Frella: Jag tycker att det ä bra som det ä nu... Om dom utökar till 14 lag, så ä det ju inte säkert att dom ha ekonomi för elitserien...
Kommentera

Poffa: Jo man ville ha en 14 lags serie i båse SA som ES utan livlinor, så uppfattade jag iaf diskussionerna som hölls på AB samt på div forum. Den ställer jag mig oxå bakom, att göra en rak serie ala fotbollen tror jag inte ett dugg på då det ligger i hockeyns natur att spela slutspel, tror jag oxå de flesta fans håller med om.
Kommentera

Frella:

Du har faktiskt en poäng, argumenten som de har använt för att ragga namnunderskrifter är så pass luddiga att väldigt många tolkningar faktiskt är möjliga...

[k]Vi kräver att elitserien utökas till 14 lag, samt att serierna därefter öppnas. Samma system ska gälla mellan allsvenskan och div 1. Vi vill ha en levande hockey med spelare som ska veta att seriesystemet tillåter dem och deras lag att avancera. Därför protesterar vi på det bestämdaste mot tankar på livlinor![/k]

Poängen med mitt inlägg är inte att förbjuda folk att argumentera för ett "fotbollsanpassat" seriesystem - utan att jag hoppas bara att alla supporterklubbar som skrivit under på uppropet verkligen ställer upp på Ninas nuvarande krav, och att de vet exakt vilka "krav" hon egentligen har i bakfickan.

Som det är i nuläget verkar det här mest vara en populistkampanj för egna syften, speciellt med alla tröttsamma tillmälen om "högdjur" och "korkade". Tycker inte den damen verkar vara helt lämpad för att föra en sansad debatt eller ens att få något "högdjur" att lyssna på goda idéer.
Kommentera

Frella:

De flesta fans gör nog det ja, men Nina och hennes följe i Sthlm har länge fört den här diskussionen om att hockeyn borde ta efter fotbollen.

Säga vad man vill men att komma med nya krav allt eftersom tiden går som de nu gör är feeeeel. "Fel, fel, fel, fel" som Magnus och Brasse skulle sagt.
Kommentera

Poffa: Jo men det är ju nåt som aldrig kommer gå att genomföra ändå, att omstrukturera seriesystemet som alla har åsikter om är väl en sak, jag vill iaf ha en levande hockey och inte som i Finland, antingen behåller man det man har nu, eller så övergår man till "Wennerholms" förslag.

Tar man bort slutspelet som är en enorm inkomstkälla för många lag så kommer man på lång sikt inte heller ha råd med klasspelarna som finns i dagens ES och man kommer få en B-liga likt Allsvenskan i fotoll, det är vad jag tror iaf.
Kommentera

Björn VII:

Ja, se där. Där är den där övertydliga förklaringen till hur det skulle se ut.

14 lag i ES och därefter öppna serier... Öppna serier? Vem som helst som anmäler sig innan 1 september får vara med a la Korpen?
Kommentera

Frella:

Visst vill även jag ha en levande hockey, men frågan är om Nina står för det eller för en hockey som skall försöka locka Stockholmarna till Globen och Hovet, om det sedan är pest och pina norr och söder om tullarna spelar kanske inte så stor roll.

Det är fortfarande inte glasklart vilka krav Nina har och vart hon vill komma med dem, just därför är jag så skeptisk. Massor av folk har skrivit på och klubbar står bakom detta. Men vad står de bakom? Vet de med 100% säkerhet vad som förespråkas och kommer det att vara det som man förespråkar hela tiden?

Jag är skeptisk!
Kommentera

Poffa: Tja antingen det eller så menar man motsatsen till stängd dvs att man tar bort alla kvalserier som finns nu i alla serier =)
Kommentera

Hockey har ju inget med fotboll att göra.
Varför lura fotbollssupportrar till hockeyn genom att efterlikna fotbollens seriesystem? Låter rätt dumt och inte som nåt fungerande.
Bättre att satsa på att spela en bra hockey. De som ser på hockey är ju intresserade av hockey och inte nåt annat. För mig innebär hockey bl a slutspel.
Men att stänga ligan vore ju som att ta bort ettans slutspel!!
Kommentera

"Endast" dessa förändringar borde ske, enligt mitt tycke.
Utöka elitserien till 14 lag.
Gör En serie under elitserien.
1 lag ska gå ner direkt, 1-2 andra får kvala för att vara kvar i elitserien.

Utökningen av elitserien är jag Lite tveksam till. Man måste hålla den bästa möjliga klassen i elitserien. Men samtidigt måste det vara lättare att komma upp i ES eftersom det behövs mer variation m m.

Jag tycker inte att man ska göra som fotbollen och inte ha nåt slutspel.
Utan slutspel blir ju hela året lika dant, mycket tråkigt och enformigt.
Dessutom är slutspelet en publikmagnet.
Detta gäller båda serierna (nya allsvenskan och ES, båda ska ha slutspel).
Tack för mig./HasseT
Kommentera

HasseT: A klart att det ska vara en utökning av elitserien. Det är som Kent Forsberg säger i dagens Aftonbladet, att de bättre lagen behöver ena riktiga slagpåsar, så det börjas spela en offensivare hockey igen, plus att man kanske i somliga matcher vågar släppa fram fler juniorer.
Slutspel i allsvenskan? Hur menar du då? Det blir det väl ändå om två lag från elitserien ska få kvala om sina platser med de bästa allsvenska lagen. Men den som vinner allsvenskan ska ju gå direkt upp..
Kommentera

HasseT: EN liten fråga är hur många matcher man skall spela om det finns 14 lag. Derbygrupperna kan ju inte finnas kvar, men det blir 52 matcher om alla lag möts fyra ggr.
Är det för mycket eller för lite?? Eller lagom?
Kommentera

Looben: Egentligen borde det väl sänkas lite, det är väl nästan alla överens om? Men det måste ju finnas ekonomi till spelarna m m.
Så man får väl säga att det är lagom..
Kommentera

Fredrik: Men elitserieklubbarna gör det mest för sin egen skull, precis som Mats Waltin påstod, om du läste det?
Han var positiv till en rak serie under elitserien, men negativ till utökning av elitserie, eftersom detta gynnar elitserielagen eftersom de får svårare för att åka ur, eller nåt(!).
Men om 1-2 lag åker ur direkt och om 1-2 lag får kvala för att stanna kvar i ES, så blir väl alla nöjda?
Ha det, nu åker jag till Sälen.
Kommentera

HasseT: Ja lite färre matcher kunde det vara.
Nu när det är 12 lag hade dt ju kunnat bli 44 matcher om alla möttes fyra ggr. Det tycker jag hade varit lagom.
Kommentera

HasseT: Man kan väl inte påstå att Kent Forsberg säger som han gör i dagens aftonbladet för Modos skull. Precis som Kent säger tror jag hockeyn har blvit tråkigare på senare år, även fast jag inte kolla på hockey i överdrivet många år.. Om man utökar elitserien tror jag hockeyn skulle bli större i hela sverige, men framför allt i Stockholm då förmodligen Hammarby går upp och det kan bli några riktigt fina derbyn... Mats Walltin ville väl inte utöka elitserien över huvudtaget? Han trodde väl att serien skulle utvattnas mer vid en utökning?!. HUr som helst är det positivt för Rögle med en rak serie under ES och fler lag i högsta serien..
Kommentera

Fredrik: Jag menade inte Kent Forsberg, utan elitklubbarna överhuvudtaget.
Att det skulle bli fina derbyn i Stockholm tror jag, om jag ska vara ärlig, inte ett dugg på. AIK är nära konkurs och är tvugna att be på sina bara knän för att publiken ska komma. Djurgården har lite publik jämfört med Färjestad och Frölunda.
På derbyna Djurgården-AIK kom inte särskilt mycket publik där heller.
Så jag förstår inte riktigt varför det skulle bli mer intresse i Stockholm om Hammarby gick upp. Kanske om Hammarby etablerade sig och bajenfansen började intressera sig för hockey också. Men det är tveksamt....
Men det skulle ges mer intresse till allsvenskan om det blev en rak serie, då alla matcher är intressanta, och när det spelas bra hockey hela tiden.
Ne Mats Waltin var nog negativ till det överhuvudtaget, och jag förstår honom. Men detta gynnar ändå både ES och allsvenskan.
Rögle-Troja 5-2...
Kommentera

Looben: Ja det vore bra. Nu är det för mycket matcher. Det mår inte spelarna bra av!
Kommentera

HasseT: jag är tycker inte att en rakserien är en bra ide kvalserien är en kvalitetssäkring som ser till att inga lag som går upp blir slagpåsar i elitserien.
Kommentera

HasseT: Nä och ibland kan det bli för mycket för en supporter också.
Har man haft en tuff vecka med mycket att göra så blir det svårt att hänga med.
Kommentera

HasseT: Jag syftade inte riktigt på AIK när jag menade Stockholmsderbyna, dom lär väl snart gå i graven. Djurgården har inte alls dåliga publiksiffra om man jämför med Färjestad iallafall, de har haft en hel del matcher med publik uppemot 8 000.. Hammarby har desto sämre publik, men oro dig inte, den kommer nog också när dom börjar få lite motstånd och dom verkligen spelar för något... Dessutom vill väl alla spöa Djurgården.. Så publikintresset tror jag utan tvekan skulle öka i Stockholm, hur vi nu kom in och började tala om Stockholm-hockey igen... Vi verkar ju iallfall vara överens om att elitserien ska utökas och att en rak serie allsvenska ska införas...
Hammarby o Rögle till elitserien 2005!
Rögle - Troja 6-1
Kommentera

Fredrik: Om man säger att i Karlstad bor det 100 000 och i Stockholm 1000 000 Det kommer 8000 på båda matcherna, vem har högst publik sett till mängden invånare?
Stockholm skulle issåfall ha 80 000 på sina matcher. Men eftersom intresset svalnar lite hela tiden ju mer folk det gäller så kanske det skulle landa på 20 000 istället.
Men nu är inte stockholmarna så förtjusta i hockey längre.
Jo man kan ju alltid hoppas att Rögle går upp. Men jag ser nog hellre Skellefteå och Rögle i elitserien, Eller alla 3. Men jag ser hellre Rögle vara bra i en Rak allsvenska än att spöas totalt i ES.
God natt!
Kommentera

HasseT: Tycker nog att Timrå och Leksand har den överlägset bästa publiken sett till folkmängden, båda har cirka 5000 pers i snitt på matcherna och ändå så bor det under 20.000 invånare i kommunerna!
Kommentera

Ambroo: Jo det har du rätt i. Timrås publik kommer väl mestadels från storstaden Sundsvall, men när det häller Leksand har du rätt.
Men i Leksand gillar nästan alla hockey, dessutom så är folket vana vid långa turer?
Luleå har väl ett publiksnitt på över 5000 med? Det är ingen storstad...
Kommentera

HasseT: Nja inte direkt för det flesta S-vallsborna har lillebrorsdille...
I Leksand med omnäjd så finns det ju inte så mycket annat än just hockeyn. I Luleå bor det ju det dubbla och drygt det med så det vore bara för dåligt om det inte kunde locka de siffrorna som de har nu...
Kommentera

Ambroo: I Luleå bor det närmare 73 000 pers. Vissa är dock mer bollhumparfanatiker eftersom det finns minst 10 olika basketklubbar i stan och basketen lever vidare (tyvärr) på grund av Plannjas alla SM-guld det senaste årtiondet.
Kommentera

Kickan: Jaha där ser man, så många t om...
Det är verkligen synd att en sport som Sverige har u-landsstatus i ska kunna tillåtas att få svälja så mycket publik som den gör och speciellt då i Luleå.
Kommentera

Ambroo: Ja, verkligen. Fast det finns hopp. Grishumparfansen verkar vara för lata att gå ett par hundra meter längre än tidigare och orkar inte ta sig till Coop Arena, med den följden att Plannjas publiksifror minskat kraftigt sedan de flyttade från Pontushallen. Jag hoppas de flyttar tillbaka så snart som möjligt eftersom grishumpandet skadar ungdomshockeyn då istiderna blir färre.

Helst skulle ju basketen dör förstås eftersom Plannja konkurrerar med oss om sponsorerna. Jag skulle inte grina om Plannja totalfloppade, men tyvärr omsätter de ju mest av alla basketklubbar i landet så döden verkar inte nära förestående direkt.
Kommentera

Kickan: Hehe snacka om att du neggar =) Men det är ju så att skadeglädjen är den enda sanna glädjen!
Kan ju inte sticka under stolen med att ingen skulle bli gladare än mej om GIF "Sparka å spring" Sundsvall trillade ur allsvenskan eller om Dragons gick i konkurs, men däremot behövs "Bobbarna" Sundsvall så att våra sistaårsjunisar och förstaårsseniorer får prova på att spela hockey på hyfsat hög nivå och utvecklas ytterligare innan de kan slussas in i A-laget.
Kommentera

HasseT: Gå hem, kryp under täcket, vakna imorgon och fundera över din ekvation. Finn minns ett fel.
God natt.
Kommentera

« · 348429