Svenska Hockeyligan

7508 inlägg · 377 ämnen

Arenaboomen i Sverige

« · 654008 Till forumet

Arenaboomen i Sverige
Jag hade förmånen att träffa alla våras favorit Rickard Fagerlund i tisdags i Axa sportcenter för en rundvandring i arenan. Eftersom jag inte har chans att besöka så många arenor skulle det vara intressant att höra er andra om hur arenorna runt om i Sverige - som blivit ombyggd - har blivit.

Jag tycker att f.d. Scaniarinken blir rätt läcker. I ooch för sig kan man begära ett och annat för 130-135 miljoner. Det märks tydligt att arenan är tänkt för väldigt många olika evangemang. Nästan en överetablering av restauranger kan jag tycka. Dock riktigt bra upplägg på dem. Mycket fastfood serverades i generösa utrymmen där det såg ut att gå väldigt snabbt att plocka åt sig av det man ville ha för att sedan ställa sig vid något bord och käka.

Vidare har man varit väldigt genrös mot spelarfruarna som tilldelats en alldeles egen loge för att se på matcherna. Dessutom (tycker jag som har barn som gärna vill se hockey men kanske inte hela matchen) att tänket att ha en barnloge där man kan lämna sitt barn under matchen är bra. Finns det fler arenor som har så?

Lösningen för dem som har köpt loger är också mycket bra. En dörr från sin loge rakt ner på anmodad sittplats kändes helt rätt. Priset, 200 000:- för en säsong kan ju diskuteras. Har man pengar så har man. I Axa sportcenter var alla loger utom två redan upptagen.

Två jumbotroner känns som överkurs. När jag frågade Fagerlund varför så förstod jag det som att det var nödvändigt rent byggnadstekniskt. Fråga mig inte varför. Det räcker i vilket fall som helst med en. Onödigt med två som sitter typ 1 meter från varandra.

Säkerheten har man också tänkt på med egen ingång för bortastå med egna bajamajor. Just den här kvällen så var LHC på besök något som Fagerlund var snabb att nämna i anknytning till säkerheten...

Nu är inte arenan klar än men jag tyckte att den kändes genomtänkt och dessutom har man behållit ursprunget från gamla Scaniarinken. Scaniarinken var ju byggd en gång i tiden så att man kunde fortsätta bygga på arenan utan att behöva lyfta taket.

Hemmastå hade också dem en alldeles egen pub för deras behov, också generöst.

Nu har jag, som sagt, inte besökt nya omgjorda arenor och säkert finns detta på fler ställen. Däremot intressant att höra om någon som besökt de nya arenorna har något att förtälja historien.
Kommentera

« · 654008