Ambroo:
"Mora har återigen haft mycket stor omsättning och innehar flest antal utlänningar... Det går inte att bygga ett lag på sikt på det viset. Man gjorde det bra ifjol, men att upprepa det ser jag som en omöjlighet. Det går inte att lyckas med chansvärvningar säsong efter säsong."
Och ändå så upprepade man det konceptet, för vad annars än "mycket stor omsättning och flest antal utlänningar" genomsyrades Moras första ES-säsong, den s.k. lockout-säsongen?
Och om man nu har genomfört omöjligheten en gång, så är det väl nästan sannolikt att man gör det igen..?
htikare: Självklart är det så att många får större tro till sina egna spelare än till andras. Nu kanske jag är extremt mycket åt den andra sidan då jag nästan alltid tycker de andra klubbarna verkar ha bättre uppställning än Modo. Jag har flertalet gånger påpekat att man kanske inte skall tro att alla småglin i modo kommer få en positiv utvecklingskurva och bli bättre än ifjol. Vilket gör backsidan till ett orosmoment.
När det gäller Warg så trodde man att han var på G den näst sista säsongen i modo men inget hände. Nu fick han aldrig riktigt chansen då han allt som oftast fick husera i de sämre formationerna så kanske är det bara mer speltid som genererat mer poäng eller så kanske han är på väg att få ett genombrott. Nu kan man aldrig vara säker på att det beror på det ena eller andra innan de bevisat motsatsen. Men i mina ögon så även fast jag känner personen i fråga så har jag svårt att se han som en landslagsman.
Ambroo: Inget ont om nyförvärven Timrå gjort, helt klart är dessa bra. Men något som jag märkt hos Timråiter i allmänhet är att väldigt många tar för givet att fleras negativa trender självklart kommer vända inför denna säsong. Om man tar några exempel på spelare som enligt tikare kommer dominera så har vi.
Pärssinen som 2 säsonger i rad gjort halvdana resultat som 25p/43m i NLA och 18p/34m i SM-Ligan.
Warg som självklart kommer vara bättre än han visade förra säsongen även fast han säsongerna innan hade 4p/41m, 15p/41m samt 8p/46m. Det skulle lika gärna kunna vara så att han återgår till sin vanliga poängskörd.
Ja man kan ta upp fler som enligt eniga tikare kommer göra sin bästa säsong i sin karriär. Det känns som lite övertro till sina egna spelare. Visst är det möjligt att det slutar som ni tror, men dessvärre så kan det bli ett år med siffror som följer trender ni inte vill.