Äh någon av våra NHL stjärnor verkar ha gnällt att det är lite väl mycket hakningar och annat spel förstörande ute på isen, Jag tycker pers att det är löjligt att ändra på regeltolkningarna helt plötsligt det har ju vart sådant spel i en massa herrans år utan att det har hänt något. Man börjar ju undra om det hela är bara för att ingen ska röra Foppa ute på isen eller vad tanken är bakom det hela???? Renare spela ja men inte fan någon parodi som det är nu, Peta och du blir utvisad direkt jag menar det är ju en fysisk sport som ska utövas ingen fjollsport som basket men måste väl få tacklas och spela fysikst utan att någon sak reagera jösses Foppa får inte den isyta han ska ha....
Stigsson: Det är ju som du säger att det inte funkar just nu, men jag tror det kommer ta sig. Spelare/Ledare/Domare måste låta det nya sjunka in och sätta sig på riktigt. Först då tycker jag vi kan göra en riktig bedömning på om detta är bra eller inte.
Sen kommer några domare alltid vara bättre än andra, men för att minska det glappet så är proffsdomare nog ett måste inom en snar framtid.
Solklart är det som du säger. Det gäller att hitta en gyllene väg, även om den inte behöver vara en medelväg. Spelförstörande moment måste bort till förmån för liret.
Tränare och andra ledare är frustrerade för att det numera inte går att stoppa en motståndare utan att bli utvisad. Det är att fokusera fel.
Valet står att låta bli att stoppa honom, eller att göra något renhårigt. På det sättet blir inte laget drabbat av utvisningar i parti och minut.
Spelarna i ES vet inte hur man stoppar spelare på renhårigt sätt. - Det är ett annat problem. Hur sätter man en tackling? Det här kommer inte på beställning. Under generationer har spelarna lärt sig att man stoppar motspelare med klubban, hur ändrar man den attityden på en grisblink? Tränarna är frustrerade.
Jag ger mig fan på att frekvensen renhåriga tacklingar ökat med 0% sen de nya bedömningen startade. Är det domarnas fel. är det reglernas fel?
Stigsson: Jo men jag tror ju att domarna likt spelarna behöver lite tid på sig för att komma in i det hela...Du ska nog se att det blir bra när det är klart.....
jalla_: Jo visst håller jag med er om att tanken är rätt men är domarna kompetenta att genomföra detta i praktiken.
Läs följande stycke igen: "Ishockey måste få innehålla kampmomentet. Annars kommer inte hockey att vara en särskilt attraktiv sport att titta på längre. Det är skillnad på att hålla fast sin motståndare och att ligga nära sin motståndare. Det är skillnad på att haka sin motståndare och att duellera om pucken."
Detta fungerade inte alls igår kväll och jag är rädd för att man nu i ett försök att visa vem som bestämmer överdriver detta å det grövsta. Förhoppningsvis är det bara under en övergångsperiod när också domarna måste kalibrera sitt tänkande likväl som spelarna måste ställa om sitt spel.
Frella: Jo det är ju meningen att hakningar och interferens ska försvinna..Och frågar du mej så är det bra...Sedan så är det ju ändå bätre att man äntligen får tacklas i Svensk ishockey..Då kanske vi inte hamnar lika långt efter där internationellt...man kan ju hoppas på det iallafall....
Stigsson: Domarnivån som den är nu är alldeles för hård, man tar ut för minsta lilla. Däremot av det jag sett så får man istället tacklas nu vilket var förbjudet förut i stort sett. Nu tror jag ändå att detta är rätt väg att gå, så småningom lär sig spelarna den nya nivån samt att domarna förmodligen kommer hitta nån form av medelväg. Men det kommer nog ta upp emot 10 omgångar innan så sker.
Kan inte låta bli att delge er dom tankar som den gode Knogen skrivit angående den uppblossade domardebatten. Texten är hämtad från gästboken på www.mik.se med Knogens tillstånd.
"Sådär ja gott folk. Får jag lov att presentera en ny vintersport i Sverige; Bandy på hockeyrink.
Hockeyn är död! Jag såg det med egna ögon i Smidjegrav igår kväll. Allvarligt talat, vad är det här för jönseri de håller på med?
Jag tillhör själv den kategori hockeyälskare som applåderade beslutet att bli hårdare vad gäller fasthållningar och hakningar. Jag har tyckt att det tillåtits allt för mycket, allt för länge. Det var som den gamle legenden Rolle Stoltz en gång sa (ung.); "Jag fattar inte vad som händer med min sport. Det ser mer och mer ut som konståkning där spelarna åker i par över isen". Den enda gång som det kunde bli utvisning då var när "ryggsäcken" blev FÖR tung så den andre ramlade. Det var inget annat än spelförstörande och tråkigt. Överstegrisar som inte behövde ha särskilt bra spelsinne fick fördelar gentemot eleganter.
Men behöver man verkligen gå hela vägen från ytterlighet till ytterlighet? Från gråskalans allra svartaste del till kritvitt? Finns det inte något som kallas "den gyllene medelvägen"? Ishockey måste få innehålla kampmomentet. Annars kommer inte hockey att vara en särskilt attraktiv sport att titta på längre.
Det är skillnad på att hålla fast sin motståndare och att ligga nära sin motståndare. Det är skillnad på att haka sin motståndare och att duellera om pucken.
Inget av ovanstående tilläts igår, vare sig vad gällde Mora eller HV. Dessutom, som jag var inne på efter MoDo-matchen, har vi sett en annan rutten frukt av de nya bedömningsnivåerna; filmningarna. Där var faktiskt HV klart överlägsna, och det glädjer mig att MIK inte föll så långt ned att de ens försökte (vad jag kunde se iaf). Per Mårts måste känna sig stolt över sina Hollywood-wannabees.
Att döma av snacket från publik som gick ut ur Smidjegrav igår kväll och reaktioner från tränarna är Johan Tornberg på svt:s hockeykväll den ende som tycker att bedömningsnivåerna är bra, vilket förvånar mig. Det är ju faktiskt inte mycket hockey längre.
Så fort någon ramlade på isen igår, oavsett orsak, tittade alla spelare bort mot domaren, vars arm under kvällen åkte upp och ner med en frekvens som skulle få en 100-meterslöpares stegfrekvens att framstå som högst medioker. Under stora delar av matchen kändes det som spelarna på isen, både i HV och Mora, kände sig väldigt vilsna därute. Det såg ut som om de inte riktigt kände sig hemma. Som om de råkat snubbla in på Nobelfesten när de egentligen skulle på efterfest i nån lya i förorten. Som om de köpt en CD med Rage Against the Machine, men istället får Mozarts requiem i freestylelurarna."
Man börjar ju undra om det hela är bara för att ingen ska röra Foppa ute på isen eller vad tanken är bakom det hela????
Renare spela ja men inte fan någon parodi som det är nu, Peta och du blir utvisad direkt jag menar det är ju en fysisk sport som ska utövas ingen fjollsport som basket men måste väl få tacklas och spela fysikst utan att någon sak reagera jösses Foppa får inte den isyta han ska ha....